درمان دارویی بیماری سلیاک

در مواردی بیماران مبتلا به بیماری سلیاک به سبب آسیب وارد شده ناشی از بیماری به درمان دارویی حمایتی احتیاج پیدا می‌کنند. درمان‌های متعدد برای رفع بیماری سلیاک در حال توسعه است. برخی داروها سعی می‌کنند با اتصال به گلوتن اثر آن را خنثی کنند. برخی دیگر با مسدود کردن جذب گلوتن مانع از ورود آن به روده می‌شوند. برخی دیگر نیز سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می‌دهند. محققان در تلاشند تا گندم را به طور ژنتیکی تغییر دهند اما هنوز مؤفق نشده‌اند. با توجه به تعدادی از رویکردهای مختلف، شانس خوبی برای درمان بیماری سلیاک در آینده وجود دارد. درمان طب جایگزین اثبات شده‌ای برای کمک به بیماری سلیاک وجود ندارد. درمان‌های آنزیمی که در فروشگاه‌های مواد غذایی در دسترس هستند و ادعا می‌کنند در متابولیسم گلوتن مؤثراند. هنوز از نظر علمی تأیید نشده‌اند.
اگر روده‌ی کوچک فرد به صورت جدی و شدید آسیب دیده باشد، پزشک ممکن است استروئیدها را برای کنترل التهاب توصیه کند. استروئیدها می‌توانند نشانه‌های شدید و علایم بیماری سلیاک را هم زمان با بهبودی روده کاهش دهند.
در صورت وجود درماتیت هرپتی‌فرم و وجود خارش شدید و تاول پوستی که بعضی اوقات همراه با بیماری سلیاک است، پزشک ممکن است داروهای پوستی (داپسون) و رژیم غذایی بدون گلوتن را توصیه کند. داپسون معمولاً دو بار در روز به صورت خوراکی (به صورت قرص) مصرف می‌شود. داپسون می ‌تواند عوارض جانبی مانند سردرد و افسردگی ایجاد کند، بنابراین همیشه باید حداقل دوز مؤثر تجویز شود. ممکن است لازم باشد، به مدت دو سال دارو مصرف شد. پس از این مدت، باید رژیم غذایی بدون گلوتن را در حد اعتدال نگه داشت تا بثورات بدون نیاز به دارو کنترل شوند.
بیماری سلیاک مقاوم یک نوع نادر از بیماری سلیاک است که در آن علایم حتی پس از تغییر به رژیم غذایی بدون گلوتن همچنان ادامه دارد. بیماری سلیاک مقاوم به درمان کاملاً جدی است و در حال حاضر هیچ درمان اثبات شده‌ای وجود ندارد. افراد مبتلا به بیماری سلیاک مقاوم به درمان باید توسط متخصصان ویزیت شوند. ممکن است چند دلیل برای این وضعیت وجود داشته باشد. پزشکان اغلب از استروئید درمانی یا استروئیدهای سیستمیک مانند پردنیزون استفاده می‌کنند.
برخی بیماران مبتلا به بیماری سلیاک به سبب درگیری و اختلال عملکرد طحال و احتمال بیشتر ابتلا به عفونت ممکن است نیاز به واکسیناسیون بیشتری داشته باشند، از جمله:

• واکسن آنفولانزا؛
  • واکسن هموفیلوس نوع ب (Hib) و مننگوکوکال C که از سپسیس (عفونت خون)، پنومونی و مننژیت (عفونت قشر مغز) محافظت می‌کند؛
  • واکسن پنوموکوکال که از عفونت ناشی از باکتری استرپتوکوک پنومونیه محافظت می‌کند؛

با این حال، اگر طحال تحت تأثیر بیماری سلیاک قرار نگیرند واکسیناسیون لازم نیست.
اگر کمبودهای تغذیه‌ای شدید باشد، پزشک یا متخصص تغذیه می‌تواند مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی مناسب را حداقل برای شش ماه اول پس از تشخیص تجویز کند. مکمل‌های مورد نیاز دارای کلسیم،  آهن، روی، ویتامین دی، ویتامین k،  ویتامین B12 و معمولاً به صورت قرص مصرف می‌شوند. در صورت وجود مشکل جذب در دستگاه گوارش انواع تزریقی تجویز می‌شود. باید اطمینان حاصل شود که ویتامین‌ها و مکمل‌ها بدون گلوتن باشند. مصرف مکمل‌ها همچنین می‌تواند به اصلاح هر گونه نقص مانند کم‌خونی (کمبود آهن در خون) کمک کند.

پرسش و پاسخ
  • با سلام پسرم ۱۷ سالشه
    یه مدت طولانی(حدود۱سال) هست که دل درد دارد و گاهی اوقات در دهان افت میزند گاهی اوقات از عضلهای پا درد میکشد و همراه با افسردگی و خستگی و ضعف میباشد
    و الان دوروزه که پایین کمرش حالت گرفتی داره
    و امروز برای اولین بار استفراغ داشت

ممنون میشم راهنماییم کنید
    باتشکر از دکتر گرامی

• با سلام
      برای بررسی وضعیت خود تشخیص نوع بیماری در صورتی که گوارشی باشد لازم است حضوری مراجعه کرده تحت بررسی آزمایشگاهی و کلینیکال قرار بگیرید تا به درستی راهنمایی شوید.

• با سلام
      خیر این درمان قطعی و صد در صد نداشته فقط با کنترل رژیم غذایی و مصرف برخی داروها می‌تواند علایم آن را کاهش داد.

• با سلام کسی که ازمایش خون وتست بیوپسی سلیاک رو نشون داده نیازی به ازمایش ژنتیک هم داره،ممکنه که ازمایش ژنتیکش منفی بشه،البته هیچ کدوم از علایم سلیاک هم نداره،ممنون از لطفتون