بهمن ۵, ۱۳۹۵

انواع روش های درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

انواع درمان کیست مویی

درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال با لیزر

علاوه بر روشهای متنوع و متفاوت جراحی سنگین کیست مویی با سینوس پیلونیدال، لیزردرمانی مثل همیشه می‌تواند با قابلیت و مزایای منحصر به فرد خود در درمان این بیماری نیز ایفای نقش کند. در جراحی کیست مویی با لیزر پس از بی‌حسی موضعی به جای استفاده از تیغ و چاقوی جراحی با کمک لیزر ناحیه‌ی را برش داده و بسته به نوع لیزر سینوس را تخلیه و ترمیم می‌کنند. اکثر مویرگ‌های آسیب‌دیده حین عمل با لیزر مسدود و احتمال خونریزی بافتی کم می‌شود. از طرفی لیزر با بستن عروق لنفاوی که با ایجاد برش و گشودن ناحیه سر باز کردن، از تورم بعد از عمل جلوگیری می‌کند. اعصاب آسیب دیده تحت تششع لیزر ترمیم شده و از میزان درد بعد از عمل می‌کاهند. لیزر بافت ملتهب را به صورت عمقی ریشه‌کن می‌کند و بدین صورت از احتمال عود آن می‌کاهد. پس از اتمام لیزر ناحیه‌ی بر جا مانده از کیست مویی به صورت یک بیضی کوچک باقی می‌ماند که طی چند روز ترشح خفیف، ترمیم شده و خود‌به‌خود بسته می‌شود.
لیزر روند درمانی کیست مویی را برای بیمار بسیار آسان و سریع‌تر کرده است. زیرا علاوه بر آسیب بافتی و ایجاد درد کمتر، بدون خونریزی و بخیه می‌تواند مراقبت‌های بعد از عمل را برای فرد محدود و ساده کند. فرد می‌تواند بلافاصله به فعالیت روزمره خود باز گردد و از روز بعد لیزر در محل کار خود حاضر شود.
نیازی به پانسمان و تعویض‌های روزانه ندارد و می‌تواند به راحتی حمام کرده و محل جراحی را شست‌وشو کند، البته تنها اقدام پس از لیزردرمانی تداوم داشتن در دوش روزانه تا بهبودی زخم است. رعایت بهداشت فردی و زدودن موها تا سال‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن در تمامی روش‌ها توصیه می‌شود.
برای رهایی از موها می‌توان با لیزر آن‌ها را نابود کرد، البته در صورتی‌که جنس موها ضخیم و مجعد باشد، زیرا موهای کرکی به خوبی به لیزر پاسخ نمی‌دهند. لیزر موها پس از عمل، به دلیل جلوگیری از عود می‌تواند میزان مؤفقیت عمل را تا ۹۷ درصد افزایش دهد. حتی لیزر موهای ناحیه‌ی گودی و انتهایی کمر یک روش پیشگیرانه در بیماری سینوس پیلونیدال محسوب می‌شود که به افراد پرمو و دارای شغل نشسته به منظور در امان ماندن از این مشکل، بسیار پیشنهاد می‌گردد.
لیزر را حتی می‌توان به صورت ترکیبی با روش‌های جراحی باز کیست مویی با هدف کوتاه کردن روند دو سه ماه‌ی درمان آن استفاده کرد. در این روش ترکیبی که باید با دقت بالا انجام شود، با تاباندن اشعه به ناحیه‌ی باز زخم و بافت‌های اطراف آن به صورت هفته‌ای چند بار سرعت ترمیم بافتی را افزایش و طول مدت درمان را کاهش می‌دهند. البته هزینه‌ی درمان با لیزر ممکن است به مراتب بیشتر از سایر روش‌ها باشد.

انواع درمان کیست مویی

درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال با جراحی

در حال حاضر قطعی‌ترین روش درمانی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال روش‌های تهاجمی جراحی است که ممکن است بسته به شدت بیماری با تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی انجام شود. روش‌های جراحی می‌تواند درد و مخاطرات بیشتری نسبت به هر روش درمانی دیگری داشته باشد اما گاهی اوقات پزشک برای جلوگیری از عود و ایجاد برخی سرطان‌های پوستی که به دلیل عدم درمان صحیح این کیست به وجود می‌آید، چاره‌ای جز جراحی و تخلیه‌ی کامل کیست نداشته باشد. جراحی باید در بیمارستان و تحت بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی پس از زدودن موهای کامل ناحیه کیست و اطراف آن انجام شود. انواع روش‌های جراحی کیست مویی شامل:

• برش و تخلیه: این یک روش ساده با ایجاد یک برش در خط وسط آبسه است که اغلب برای آبسه‌‌های حاد و اورژانسی استفاده می‌شود. برش باید آن‌قدر عریض باشد که دسترسی به کل کیست ممکن باشد. سپس محتویات کیست موجود را کامل تخلیه می‌کنند. عمل تخلیه‌ی کامل تا ۹۰ در صد به بهبودی مناسب طی یک ماه کمک می‌کند. در حالی‌که احتمال بهبود بدون تخلیه طی ۱۰ ماه فقط ۵۸ درصد است. ممکن است در ۴۰ تا ۶۰ درصد موارد تورم توده‌ها باعث ندیده شدن سینوس‌های متعدد شود و در نتیجه به جراحی‌های بعدی نیاز پیدا شود. این روش نیاز به بستری ندارد و فرد می‌تواند همان روز مرخص شود. استفاده از گاز روزانه روی زخم برای جلوگیری از عفونت، برخورد زخم با لباس و جریان هوا بر روی آن توصیه می‌شود.
  • برداشتن و باز گذاشتن زخم: در این روش ابتدا سینوس و قسمتی از بافت پوست اطراف آن را برش داده و کامل بر می‌دارند. سپس زخم را باز می‌گذارند تا با گذشت زمان خود ترمیم و بسته شود. باز گذاشتن زخم باعث نیاز به پانسمان روزانه برای چند هفته تا بهبودی کامل آن خواهد شد. مزیت این روش این است که همه‌‌ی بافت‌های ملتهب خارج شده و این وضعیت احتمال عود را در آینده کم می‌کند، از طرفی باز بودن زخم این اجازه را می‌دهد که در صورت عفونت، چرک و ترشحات آلوده از زخم خارج شود.
  • برداشتن و بستن زخم: در این روش نیز ابتدا با یک برش بیضی شکل سینوس و قسمتی از اطراف آن را بریده و خارج می‌کنند، سپس دو طرف برش را به هم نزدیک و با نخ بخیه می‌دوزند. از مزایای این روش این است که در صورت مؤفقیت‌آمیز بودن می‌تواند با سرعت بیشتری بهبود یابد، اما مشکل اینجاست که معمولاً زخم و بخیه‌ها باز می‌شوند. در نتیجه خطر عود یا بروز عفونت زخم بعد از عمل روش بسته بیشتر از سایر روش‌هاست. مصرف پیشگیرانه آنتی‌بیوتیک قبل از عمل می‌تواند احتمال عود و عفونت آن را کم کند. در صورت عفونت مجبور به باز کردن زخم برای خروج ترشحات آلوده و در نتیجه طولانی شدن روند درمان خواهند شد. با این حال روش بسته‌ی بدون مشکل از نظر زیبایی می‌تواند بیماران را بیشتر راضی نگه دارد.
  • روش جراحی پلاستیک: در برخی از موارد پیچیده سینوس پیلونیدال، برای کاهش احتمال عود سینوس و باز شدن زخم، با کمک جراحی پلاستیک و انواع روش‌های ترمیمی با فلپ، ناحیه‌ی عمل را پوشانده و می‌بندند. این روش با وجود نیاز به بستری یک هفتگی در بیمارستان ولی با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. در این روش با کاهش میزان گودی بین دو عضله‌ی سرینی، میزان کشش بر روی زخم کم می‌شود و در مواردی که محل دوخت آن از خط وسط فاصله گرفته، احتمال عود و باز شدن بسیار ناچیز می‌گردد.‌

مراقبت بعد از عمل جراحی کیست مویی یا سینوس پیلونیدال

پزشک بسته به نوع اقدام و جراحی که بر روی کسیت مویی یا سینوس پیلونیدال فرد انجام داده است، بیمار را با توصیه‌های از بیمارستان ترخیص می‌کند. اقدامات درمانی بعد از عمل جنبه‌ی حمایتی داشته و در صورت رعایت کامل نکات روند بهبودی با سرعت بیشتر و احتمال عود و عفونت ناحیه‌ی عمل و مشکلات و عوارض بعدی آن کم می‌شود. این اقدامات خانگی پس از جراحی کیست مویی شامل:

• مسکن: برخی ناراحتی و درد ناشی از عمل را می‌توان با مصرف ضد دردهای تجویزی توسط پزشک کاهش داد؛
  • استراحت: نیاز به استراحت در خانه و پرهیز از کار سنگین در محل کار تا دو هفته پس از جراحی وجود دارد؛
  • تعویض پانسمان: بهتر است پانسمان روزانه توسط یک پرستار و در مرکز درمانی با شرایط استریل تعویض شود؛
  • وضعیت صحیح نشستن: از نشستن بر روی زخم خودداری شود برای این کار می‌توان از بالش‌های تیوپی در زیر خود استفاده کرد تا ناحیه‌ی جراحی درون فضای خای بالش قرار گیرد و به آن فشار وارد نشود؛
  • استفاده از توالت فرنگی: توالت ایرانی فشار و کشش بین دو عضله‌‌ی سرینی باسن را افزایش می‌دهد به همین علت بهتر است از توالت فرنگی که فشار کمتری به پشت می‌آورد، استفاده شود؛
  • حمام: در صورت باز بودن روش جراحی حداقل یک بار روزانه مجاز به دوش همراه با پانسمان و سپس برداشت آن پس از خیس شدن هستید، ولی در روش جراحی بسته کیست مویی تا چند روز ابتدایی پس از عمل باید محل جراحی کامل خشک بماند و از حمام اجتناب شود؛
  • شست‌وشوی زخم: پس از بهبودی نسبی بدون استفاده از صابون با آب ساده و یک پارچه نرم شسته شود. در صورت خیس یا مرطوب شدن پانسمان حتماً بلافاصله تعویض و خشک شود؛
  • خشک کردن زخم: پس از هر بار شست‌وشو باید زخم را بدون مالش با یک پارچه نرم به آرامی خشک کرد. برای جلوگیری از اصطکاک پارچه استفاده از گرمای سشوار برای خشک کردن نیز روش مناسبی است به شرطی که فاصله ایمن تا پوست رعایت شود؛
  • لباس گشاد: لباس زیر پنبه‌ای و بدون الیاف مصنوعی و نایلون و گشاد پوشیده شود؛
  • رژیم غذایی پر فیبر: مواد غذایی ملین و پر فیبر از ابتلا به یبوست و جلوگیری از زور زدن در دستشویی که می‌تواند به زخم جراحی فشار بیاورد، کمک می‌کند؛
  • اجتناب از ورزش و فعالیت بدنی: برای بهبودی زخم و جلوگیری از فشار بر آن باید فعالیت بدنی و ورزش را تا دو الی چهار هفته بعد و بهبودی نسبی زخم به تأخیر اندازید؛
  • مراجعه به پزشک: در صورت نیاز به کشیدن بخیه یا معاینه‌ی پیگیری در موعد مقرر به پزشک خود مراجعه شود.

در صورت مشاهده‌ی هر یک از علایم زیر که نشانه‌ای از عفونت است و از عوارض جراحی محسوب می‌شود، باید فوراً پزشک خود را مطلع سازید:

• درد شدید؛
  • قرمزی و تورم پوست؛
  • درجه حرارت ۳۸ یا بالاتر؛
  • احساس گرما در محل زخم؛
  • نشت ترشحات خون‌آبه‌ای از زخم؛
  • بوی نامطبوع محل زخم.

پزشک پس از بررسی اقدام به درمان فوری با آنتی بیوتیک وسیع الطیف مانند مترونیدازول، اریترومایسین و یا کلاریترومایسین برای حداقل دو هفته می‌کند.
با خودداری از نشستن‌های طولانی مدت و رعایت بهداشت فردی، تمیز نگه داشتن ناحیه و زدودن هفتگی موهای زاید موجود در پایین کمر ترجیحا با تیغ یا اسپری موبر می‌توان از عود بیماری سینوس پیلونیدال جلوگیری کرد.

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• با سلام دوست عزیز هیچ تضمینی برای عدم عود و درمان بیماری کیست مویی چه به صورت جراحی سنتی و چه روش لیزری تا زمانی که خود شما همکاری نکنید، وجود ندارد. تضمین عدم عود و رهایی کامل از این بیماری در گرو تغییرات مطلوب و مناسب در سبک زندگی و رژیم غذایی و اصلاح عادات غلط رفتاری روزمره و خودمراقبتی پس از عمل شماست. برای معاینه و راهنمایی بیشتر لازم است تا حضوری مراجعه شود.

• سلام من ۱۰ روز عمل باز کیست انجام دادم وتو این مدت پانسمان و شستشو خوبی نمیدادم اما الان دارم این کار به درستی انجام میدم ایا ممکن مشکلی پیش بیاد؟
    چطوری میشه روند بهبود زخم سریع تر کرد؟

• با سلام زیر دوش قرار گرفته پس از خیس شدن پانسمان آن را بردارید و سپس زخم را با آب شامپو در صورتی که پزشکتان اجازه داده بشویید، سپس کامل ناحیه را با گاز تمیز خشک و از ترشح پاک نموده دوباره گاز درون زخم گذاشته و پانسمان نمایید.

• سلام آقای دکتر تا ۴ روز عمل جراحی. بازداشتم. آقای دکتر تا چه مدت. زن من خوب میشه. بعض یا میگن ۲ هفته بعضی ام میگن ۲ ماه

• سلام آقای دکتر ۴ روزه عمل کیست موی باز داشتم باند گاز. رو داخل حفره زخم کردن پرستارها. الان در نمیاد خیلی سوز ناکه پانسمان اصلا تو خونه عوض نمیشه چیکار کنم حتما باید باند گاز داخل حفره زخم باشه یانه

• باسلام برای خارج کردن گاز به پزشک خود یا درمانگاه مراجعه کنید. لازم است تا هر بار گاز گذاشته و پانسمان شود تا بهبودی حاصل گردد و دچار عفونت نشوید.