روشهای درمان گیاهی و طب سنتی کرون

درمان گیاهی کرون

همان طور که در مقالات قبلی اشاره شد، بیماری کرون یکی از انواع بیماری‌های التهابی روده است که می‌تواند هر قسمتی از لوله‌ی گوارش را از ابتدا یعنی دهان تا انتها یعنی مقعد درگیر و دچار آسیب کند. مطابق با آمار ارائه شده در سازمان بیماری کولیت و کرون امریکا حدود هفتصد هزار انسان امریکایی اعم از مرد یا زن سالانه دچار بیماری کرون خواهند شد. بیشتر این افراد در سنین جوانی ۱۵ الی ۳۵ سال مبتلا شده و از آن رنج می‌برند.

درمان گیاهی کرون

با توجه به علت نامشخص این بیماری هنوز درمان قطعی نیز برای آن یافت نشده است. با این وجود برخی عوامل محرک و مؤثر بر این بیماری مانند وراثت، اختلال عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن، ابتلا به بیماری‌های عفونی، استعمال سیگار، مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، اضطراب، رژیم غذایی و همچنین برخی عوامل محیطی شناسایی شده‌اند. با وجود این‌که نشانه‌های بالینی بیماری کرون در افراد مختلف متفاوت است، اما با توجه به علائم می‌توان از برخی درمان‌های گیاهی و سنتی استفاده نمود. درمان‌های گیاهی و طب سنتی فقط جنبه‌ی حمایتی در درمان و نقش کنترل‌کننده بر علائم بیماری خواهد داشت. البته باید توجه داشت که گیاهان می‌توانند علاوه بر اثر مفید خود بر روند درمانی، سبب بروز عوارضی در فرد یا تشدید علائم بیماری شوند، به همین سبب پیشنهاد می‌شود که از مصرف خودسرانه‌ی داروهای گیاهی برای کنترل بیماری کرون خود بپرهیزید و حتماً پیش از مصرف هر داروی گیاهی نظر پزشک خود را جویا شوید.
در زمان فعال شدن بیماری کرون معمولاً علائمی چون تب پایین، خستگی، اسهال، درد شکمی، تهوع و استفراغ، خونریزی مقعدی، کم اشتهایی و کاهش وزن بدون علت و زخم‌های دهانی بیمار را آزار می‌دهد. البته مشکلات فرد به همین موارد ختم نشده و در مواردی ممکن است عوارض دیگری چون التهاب کبد، مفاصل، چشم و مجاری صفراوی را نیز تجربه کند. بنابراین در طب سنتی و درمان گیاهی بیماری کرون معمولاً داروهای شفابخشی استفاده خواهد شد که این علائم بیماری را تسکین دهند. داروهای گیاهی ضد التهاب می‌توانند تا حدی از نیاز به جراحی بیماری پیشگیری کنند. در ادامه به انواع معجون‌ها و داروهای گیاهی مفید در درمان کنترل بیماری کرون می‌پردازیم.

چای سبز

چای سبز یک گیاه پر منفعت است که به سبب دارا بودن آنتی‌اکسیدان دارای خاصیت ضد سرطانی بوده و همچنین یک داروی ضد التهاب مفید است. همچنین چای سبز می‌تواند بر روی عملکرد دستگاه ایمنی بدن اثر مثبت گذاشته و احتمال ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را در فرد مصرف‌کننده محدود کند. به منظور اثر بخشی بیشتر این گیاه شفابخش بهتر است به صورت دمنوش و با اضافه نمودن یک فنجان آب گرم به یک قاشق چای‌خوری برگ چای سبز و باقی ماندن آن به مدت پنج دقیقه تهیه شده و به همراه یک قاشق عسل میل شود. بهتر است حداقل سه مرتبه در روز استفاده شود.

نارون لغزنده

نارون لغزنده گیاهی است که به صورت طبیعی می‌تواند از التهاب جلوگیری کرده و به بهبودی و ترمیم بافت آسیب دیده‌ و زخمی دستگاه گوارش کمک کند. این ماده به تسهیل دفع مدفوع طبیعی نیز کمک می‌کند. دم‌نوش نارون لغزنده در حفظ سلامت دستگاه گوارش و به خصوص معده نقش مفیدی دارد. همچنین باید توجه داشت که نارون لغزنده نقش به سزایی در رفع کمبودهای تغذیه‌ای و نامتعادلی الکترولیت‌های بدن دارد. این ماده‌ی‌ گیاهی مؤثر می‌تواند با قطع خونریزی به کنترل کم خونی احتمالی بیمار کمک کند. به منظور اثردهی بهتر آن باید به صورت دمنوش با اضافه نمودن یک فنجان آب گرم به یک قاشق چای‌خوری از این پودر و سپس باقی گذاشتن آن به مدت ۵ دقیقه تهیه شود و حداقل سه مرتبه در روز و با فاصله‌ی یک ساعته از داروهای مصرفی دیگر استفاده شود. در روش دیگر می‌توان آن را به همراه یک قاشق‌ چای‌خوری شکر در دو فنجان آب گرم تهیه نمود و حداقل دو بار در روز مصرف نمود.

گل ختمی

گل ختمی به سبب تأثیر معجزه‌آسای خود بر روی عملکرد دستگاه گوارشی می‌تواند در درمان بیماری التهابی کرون بسیار مفید باشد. مطالعات نشان داده است که گل ختمی می‌تواند التهاب را تسکین داده و مواد تحریک‌کننده‌ی التهاب را نابود کند. به منظور اثردهی مؤثر آن بهتر است به صورت دمنوش با اضافه نمودن یک فنجان آب گرم به ۵ گرم ریشه‌ی گل ختمی و سپس باقی ماندن آن به مدت پنج الی ده دقیقه تهیه شده و حداقل سه مرتبه در روز مصرف شود. باید توجه داشت که این ماده‌ی گیاهی در صورت ابتلا به بیماری زمینه‌ای دیابت نباید مصرف شود.

زردچوبه

زردچوبه یک درمان مؤثر و معجزه‌آسای دیگر در کنترل علائم بیماری کرون است. این ماده‌ی گیاهی به سبب دارا بودن ماده‌ای به نام کورکومین که یک ماده‌ی ضد التهابی قوی است در کنترل التهاب و ادم دیواره‌های دستگاه گوارش نقش دارد. زردچوبه حتی قادر است به  کاهش آبسه در روده‌ی کوچک و بزرگ کمک کند. اضافه نمودن ۴۰۰ الی ۶۰۰ میلی‌گرم از پودر یا مکمل زردجوبه به مواد غذایی مصرفی روزانه می‌تواند به اثردهی مفید آن کمک کند. به سبب احتمال تداخل دارویی و ایجاد عارضه هم‌زمان با مصرف داروهای انعقادی و همچنین داروهای درمان دیابت باید پیش از مصرف نظر پزشک خود را جویا شد.

کندر

کندر معمولاً در درمان و کنترل علائم بیماری کرون مفید بوده و پیشنهاد می‌شود. این گیاه به سبب خاصیت ضد التهابی قوی خود می‌تواند در رفع التهاب دستگاه گوارش مفید واقع شود. علی‌رغم اثردهی مطلوب آن هنوز نیاز به بررسی و مطالعات بیشتر بر روی این گیاه و نقش آن در درمان بیماری کرون هست. به منظور اثردهی بهتر آن پیشنهاد می‌شود که به میزان ۱۲۰۰ میلی‌گرم سه مرتبه در روز و برای هشت هفته مصرف شود. به سبب احتمال تداخل دارویی با سایر داروهای مصرفی بیمار حتماً باید با نظر پزشک مصرف شود.

زنجبیل

زنجبیل  یک ماده‌ی ضد التهاب و آنتی‌‌اکسیدان دیگر است که در کنترل بیماری کرون نقش حمایتی دارد. این داروی گیاهی به سبب خواص شفابخش خود قادر است تا التهاب دستگاه گوارش را تسکین دهد و هضم مواد غذایی را در دستگاه گوارش تسهیل کند. به منظور اثربخشی بهتر آن توصیه می‌شود به صورت محلولی از یک فنجان آب گرم همراه با نصف قاشق چای‌خوری زنجبیل تازه که به مدت ده دقیقه باقی مانده است، تهیه شده و همراه با مقداری عسل حداقل دو بار در روز تا زمان بهبودی علائم و البته با نظر پزشک مصرف شود.

روغن ماهی

اگرچه روغن ماهی یک درمان گیاهی محسوب نمی‌شود، اما به سبب اثرات مفید خود در کنترل علائم بیماری کرون در طب سنتی این بیماری نقش کاربردی داشته و توصیه می‌شود. روغن ماهی غنی از امگا ۳ بوده که در کنترل التهاب در روده نقش به سزایی دارد. البته ناگفته نماند که این روغن به سبب داشتن  ویتامین‌های D و A نیز در درمان این بیماری اثر مثبتی دارد. این ماده به صورت کپسول نیز قابل تهیه و مصرف است، ولی پیش از مصرف لازم است تا با پزشک مربوطه مشورت شود.

هویج

هویچ به سبب دارا بودن ویتامین و آنتی‌اکسیدان می‌تواند در کنترل علائم بیماری کرون و بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن مفید واقع شود. از طرفی هرویج، هضم مواد غذایی را تسهیل نموده و به عملکرد طبیعی دستگاه گوارش کمک می‌کند. به منظور اثربخشی بهتر این ماده‌ی غذایی توصیه می‌شود که به صورت پخته و پوره با مقدار خیلی کمی نمک مصرف شود. البته مصرف آن به صورت آب‌گیری شده و همراه با آب ‌لیموی تازه و عسل نیز مفید است. ‌

ویتامین D

مطالعات نشان داده اکثر بیماران مبتلا به بیماری کرون از سطوح پایین ویتامین دی در بدن خود برخوردارند. به نظر می‌رسد که کمبود این ویتامین در بروز بیماری کرون نقش داشته باشد. در واقع ویتامین دی اثر مستقیمی بر عملکرد طبیعی دستگاه ایمنی بدن دارد. این ویتامین حتی قادر است تا التهاب بدن را بهبود بخشد. نور خورشید منبع غنی و طبیعی ویتامین دی محسوب می‌شود. اما برخی مواد غذایی مانند انواع ماهی، جگر و گوشت، زرده‌ی تخم مرغ و شیر نیز حاوی این ویتامین هستند. در مواردی لازم است تا از مکمل های ویتامن دی برای تأمین کمبود آن در بدن استفاده شود. البته مصرف مکمل آن نیاز به تجویز پزشک دارد.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا یک داروی گیاهی شفابخش در انواع بیماری‌ها از جمله بیماری کرون است. این ماده‌ی گیاهی در درمان عفونت‌های گوارشی و همچنین التهاب آن نقش مؤثری دارد. آلوئه‌ورا دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بوده و به همین سبب در تسکین التهاب گوارشی و بیماری کرون مفید است. نوشیدنی آلوئه‌ورا می‌تواند علاوه بر تنظیم عملکرد طبیعی دستگاه ایمنی بدن در حفظ سلامت دستگاه گوارش نیز نقش داشته باشد. این نوشیدنی را می‌توان به صورت خالص مصرف نمود یا یک قاشق غذاخوری از ژل آلوئه‌ورا به مواد غذایی مصرفی روزانه اضافه کرد. بهتر است به منظور اثردهی بیشتر به صورت تازه و با توجه به برچسب خرید محصول از جهت خالص بودن و عدم ترکیب با هیچ ماده‌ی شیمیایی دیگر مصرف شود.

نعنا

نعنا یک گیاه فوق‌العاده و حاوی آنتی‌اکسیدان فراوان است. دم‌نوش نعناع می‌تواند در کنترل بیماری‌های التهابی بدن مانند بیماری کرون مفید باشد. به همین سبب توصیه می‌شود به صورت دم شده برای جلوگیری از بروز التهاب گوارشی مصرف شود. از طرفی باید توجه داشت که دمنوش نعناع می‌تواند بسیاری از دردهای آزاردهنده‌ی بیماری کرون را که فرد را از زندگی روزمره باز می‌دارد، تسکین دهد. بنابراین به منظور کاهش علائم بیماری کرون بهتر است این ماده‌ی معجزه‌آسا را فراموش نکرد.

ماست

ماست یک ماده‌ی غذایی بسیار مفید در درمان انواع بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش محسوب می‌شود. ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که می‌تواند در دستگاه گوارش نقش کلیدی و مؤثر داشته باشند. این باکتری‌ها می‌توانند در تسکین علائم رنج‌آوری چون اسهال، التهاب و خونریزی دستگاه گوارش ناشی از بیماری کرون مفید باشند. بنابراین مصرف ماست به صورت ناشتا می‌تواند به کنترل هرچه بهتر علائم بیماری کرون کمک کند.

میوه‌های تازه

مصرف برخی میوه‌ها در برخی افراد مبتلا به بیماری کرون اثر درمانی داشته و نباید این موضوع نادیده گرفته شود. هرچند همین میوه‌های تازه در برخی دیگر از افراد مبتلا به بیماری کرون اثر نداشته و حتی در مواردی سبب عود و تشدید علائم بیماری نیز شده است. با این حال هر کسی با توجه به علائم خود پس از مصرف انواع میوه‌های تازه می‌تواند تشخیص دهد که کدام میوه در تسکین علائم بیماری او مفید است. بدین صورت افراد می‌توانند بهترین و مناسب‌ترین میوه‌ها را برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش خود انتخاب کرده و با خیال راحت مصرف کنند.

مواد غذایی کم فیبر

اگرچه مواد غذایی حاوی فیبر برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش مفید هستند، ولی برخی از بیماران مبتلا به بیماری کرون ممکن است با مصرف مواد غذایی پر فیبر دچار عوارض و ناراحتی‌های گوارشی آزاردهنده شوند. بنابراین پیشنهاد می‌شود افرادی که با مصرف فیبر دچار عارضه می‌شوند، از مواد غذایی و غلات کم فیبر استفاده نموده و البته پیش از هر اقدام و تغییری در روند تغذیه‌ای خود پزشک معالج را در جریان قرار دهند تا به سبب کمبود برخی مواد غذایی دچار آسیب و عارضه نشوند.

25 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
سمیررضایی

سلام اقای دکتر من ۳۷سالمه ۸سال بیماری کرون دارم که ۲ساله نتونستم زیر نظر دکتر باشم بعضی وقتاچشام دیدش،تار میشه درد مفصل وسوزش معقد دارم قرص ازارام با مزالازین میخورم این بیماری کشنده است یا نه من تو۳ماه استرس شدید این بیماری کرون گرفتم

ناشناس

منم همینطور ، طی دو ماه استرس شدید کرون گرفتم . درمانش گویا فقط تو این هست ک کلا رژیممون رو به خام گیاهخواری تغییر بدیم . کتاب self-healing دکتر کلین رو پیدا کنین بخونین

میترا

دوستان بنده ۳۶ ساله هستم از سن ۱۴ سالگی متتوجه شدم بیماری کرون دارم و تحت نظر پزشک بودم به مدت ۵ سال .آخرین کلونوسکوپی حدود ۱۵ سال پیش انجام شد و هیچ اثری از کرون و چسبندگی نبود . الان بدون هیچ علاِمی بیماری من برگشته. دوباره تحت نظر هستم . لطفا استرس نداشته باشید به پزشک خودتون اعتماد کنید . همه ما باید دارو مصرف کنیم تا آخر عمر و این بیماری قابل کنترل هست . من ۲۰ سال پیش درمان شدم الان که علم پیشرفت کرده . کافیه پزشک خوبی رو انتخاب کنید لطفا بیمارستان های دولتی… Read more »

سمیررضایی
Reply to  میترا

سلام وقت بخیر دوست عزیزدکتر شما کیی هست من دکترم بیمارستان طالقانی ولنجکه که فازبدبهم میده استرس وفکرای بد که هروقت میرم کلنوسکوپی میگم بهترنشدم باحرفاش مدتی به هم میریزم من سیگار نمیتونم ترک کنم این شده یه بدبختی برام که میخام بدونم بینم دکتری تابه حال نگفته این بیماری کشندست یانه

علیرضا

سلام نه جناب نترس کشنده نیست منم چند ساله دارم فقط رعایت کن تغدیه ارامش فشار عصبی

جلال

سلام بیماری کرون همون کولیت هست یا باهم فرق داره؟

سهیلا

اقای دکتر میشه بگید کرون به روش سنتی درمان میشه یا نه؟

سهیلا

سلام اقای دکتر ببخشید من چند روزه علایم بیماری کرون دارم میخوایتم ببینم یه راه درمان سنتی داره این بیماری که بشه درمانش کرد یا باید برم دکتر ؟

مردانی

سلام وقت بخیر آقای دکتر من تمام این روشهارا امتحان کردم و راه دیگه ای برای درمان سنتی کرون نمونه که امتحان نکرده باشم میشه یه روش درمان خوب بگید.

مرادی

سلام آقای دکتر میشه بدونم چطوری میشه به روش سنتی کرون رو درمان کرد؟

شکراله

معده ام شروع به شوزش می کند لب هایم ورم می کند علت ان چیست

clinic
Reply to  شکراله

با سلام
از روی علایم به تنهایی نمی توان نوع بیماری ایجاد شده را تشخیص داد لازم است برای بررسی وضعیت خود و تشخیص بیماری و دریافت درمان مناسب آن حضوری مراجعه کرده تحت بررسی دقیق‌تر آزمایشگاهی قرار بگیرید.

مجتبی

سلام فردی ۳۳ساله هستم که به مدت ۱۸ماه است دل درد دارم دو بار کولونوسکوپی کردم و دکتر ا گفتن کرون روده دارم و روده کوچک زخم میباشد و الانم خیلی درد دارم دارو هم مزالازون پنتاسا ۵۰۰ وازازام ۵۰ پردنیزولون ۵ سیپروفلوکساسین اریا۵۰۰ومترونیدازول ۲۵۰ استفاده میکنم و دکتر گفته اگه خوب نشدی باید آمپول بزنی چکار کنم

clinic
Reply to  مجتبی

با سلام
به روند درمانی تحت نظر پزشک خود ادامه دهید بیماری شما در درمان قطعی نداشته خواهد با داروها و آمپولها کنترل خواهد شد.

میترا
Reply to  مجتبی

آمپولاش چیز بدی نیست ولی با چند تا پزشک فوق تخصص دیگه مشورت کن دوست عزیز .دکتر میرمومن دکتر غارتی دکتر البرزی فو ق تخصص گوارش و کبد هستن

میرفاضل

دارو هایی برای تسکین بیماری کرون از نوع خام گیاخواری چیست

clinic
Reply to  میرفاضل

با سلام
امکان تجویز دارو اینترنتی نیست حضوری مراجعه شود.

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام