آذر ۲۰, ۱۳۹۵

علائم و نشانه‌های بیماری شقاق یا فیشر مقعد

علائم و نشانه‌های بیماری شقاق یا فیشر مقعدپارگی یا شکافی که در پوشش ناحیه‌ی انتهایی مقعد (مخاط مقعد) ایجاد می‌شود دارای نشانه‌های مشابه‌ای با سایر بیماری‌های مقعدی دستگاه گوارش از جمله هموروئید است که ممکن است تا حدودی تشخیص را برای پزشک مشکل کند. علائم ممکن است به طور ناگهانی شروع و یا به آرامی در طول زمان خود را نشان دهند. علائم و نشانه‌های شایع شقاق یا فیشر مقعدی عبارت است از:

1. درد ناحیه‌ی مقعد: به دلیل درگیری بخش انتهایی کانال مقعد که دارای حسگر و گیرنده‌های فراوان درد است، طبیعی است که فرد به دلیل آسیب و از هم گسیختگی پوشش داخلی مقعد دچار احساس درد و ناراحتی شود؛
  2. درد حین و مدتی پس از دفع مدفوع: به دلیل اصطحکاک ایجاد شده بین مدفوع و ناحیه‌ی‌ ترک خورده و آسیب دیده‌ی خروجی مقعد هنگام عبور آن به خصوص در صورتی ‌که مدفوع خشک و سفت باشد، فرد دچار یک درد مضاعفی خواهد شد که تا مدتی، از چند دقیقه تا چند ساعت پس از اجابت مزاج نیز از آن رنج خواهد برد؛
  3. خونریزی مقعد: ترک ایجاد شده در پوشش مخاطی دیواره مقعد می‌توانند آن قدر عمقی شود که خود را به هر یک از مویرگ‌های این ناحیه برساند و منجر به خونریزی شود. به سبب انتهایی بودن منشأ خونریزی ایجاد شده در راست روده، رنگ آن به صورت قرمز روشن رویت خواهد شد زیرا محل خونریزی به خروجی دستگاه گوارش فاصله‌ی زیادی نداشته و قبل از این‌که خون شروع به تیرگی و انعقاد کند فرد متوجه آن خواهد شد؛
  4. خون بر روی سطح مدفوع: احتمال خونریزی ناحیه‌ی شقاق یا فیشر هنگام عبور مدفوع از روی آن بیشتر است پس طبیعی است که فرد خون را به صورت جداگانه نه مخلوط بر سطح مدفوع خود در سرویس بهداشتی ببیند؛
  5. خون‌آلود شدن دستمال توالت: پس از اجابت مزاج فرد هنوز می‌تواند اثرات خون‌ریزی شقاق یا فیشر مقعد خود را بر روی دستمال توالت مصرفی خود ببیند زیرا در صورت تحریک شقاق یا فیشر خونریزی ادامه دارد؛
  6. ایجاد یک زایده‌ی کوچک یا نشانه بر روی پوست نزدیک شقاق یا فیشر مقعد: شقاق یا فیشر مقعدی که مزمن شده و مدت‌ها از ایجاد آن می‌گذرد می‌تواند به صورت یک نشانه‌ی زایده‌ای بر سطح پوست نزدیک شقاق یا فیشر خود را نشان دهد؛
  7. سوزش و خارش در مقعد و اطراف آن: ممکن است از برخورد ترشحات طبیعی مقعد یا مدفوع با شقاق یا فیشر مقعدی فرد دچار احساس سوزش یا خارش درون مقعد خود شود؛
  8. ترک قابل مشاهده در اطراف مقعد: در صورت مزمن شدن شقاق یا فیشر مقعدی ناحیه‌ی از هم‌گسیخته تا سطح پوست خروجی مقعد ادامه پیدا می‌کند به گونه‌ای که فرد می‌تواند پارگی و ترک را در اطراف مقعد خود نیز رویت کند.

در صورتی که فرد به نشانه‌های ایجاد شده بی‌توجهی نشان دهد و برای درمان شقاق یا فیشر مقعد  اقدامی نکند، بیماری شقاق یا فیشر مقعد مهلک‌تر شده و با عفونت باعث بروز نشانه‌های بدتری در فرد خواهد شد که شامل:

• افزایش درد: دردی که فرد تا قبل از عفونی شدن شقاق یا فیشر خود در مقعد احساس می‌کرد با شدتی دو چندان و مداوم فرد را آزار می‌دهد به صورتی که ممکن است خواب را از چشمان او بگیرد؛
  • سرخی مقعد: التهاب حاصل از عفونت ترک موجود درون مقعد به صورت سرخی و قرمزی بافت‌های اطراف و اطراف مقعد ظاهر می‌شود؛
  • تراوش از شکاف: به دلیل عفونت شقاق یا فیشر، ترشحات چرکی از ناحیه‌ی ترک ایجاد شده در مخاط یا پوست اطراف مقعد خارج می‌‌شود؛
  • تب: در پاسخ به عفونت ناحیه‌ی شقاق یا فیشر دمای بدن فرد بالا رفته، سیستم ایمنی فرد مختل شده و دچار تب می‌شود.

علایم و نشانه‌ها همانند قطعات یک پازل با هم می‌توانند راهنمای خوبی برای تشخیص بیماری شقاق یا فیشر مقعدی و شدت آن باشند.

معاینه و تشخیص بیماری شقاق یا فیشر مقعد

وقتی فرد از درد و خونریزی ناحیه‌ی مقعد خود به سطوح می‌آید به پزشک متخصص برای پیدا کردن علت و درمان آن مراجعه خواهد کرد. پزشک با دقت به نشانه‌های علامتی که بیمار از آن‌ها ابراز شکایت می‌کند و سپس با مشاهده‌ی دقیق ناحیه‌ی مقعد همراه با کشیدن طرفین خروجی مقعد به آرامی در اغلب موارد ترک ایجاد شده را می‌بیند و تشخیص قطعی بیماری فیشر در فرد می‌رسد. معمولاً فرد به دلیل درد فراوان اجازه‌ی معاینه‌ی انگشتی را به پزشک نمی‌دهد. محل ایجاد فیشر بیشتر در مکان‌هایی که رایج نیست می‌تواند پزشک را به بررسی سایر بیماری‌های زمینه‌ای احتمالی در فرد مشکوک کند که در این صورت پزشک در تشخیص خود بسنده نمی‌کند و برای کشف علت اصلی روش‌های دیگر معاینه را امتحان می‌کند. همچنین گاهی اوقات برای تشخیص و افتراق بیماری فیشر از سایر بیماری‌های مقعدی از جمله بواسیر نیاز به معاینات کمکی دارد که شامل:

1. آنوسکوپی مقعد: بررسی مقعد و راست روده با یک لوله‌ی باریک و کوتاه‌ که مشاهده‌‌ی واضح‌تر تمام نقاط کمک می‌کند؛
  2. سیگموئیدوسکوپی: بررسی قسمت پایین روده‌‌ی بزرگ با استفاده از یک لوله باریک انعطاف‌پذیر همراه با دوربین در صورت شک به سایر بیماری‌های دستگاه گوارش به خصوص سرطان روده بزرگ از آن استفاده خواهد شد؛
  3. بیوپسی مقعد: در صورت شک به تغییر غیر طبیعی سلول‌های مخاط داخل روده، قسمت کوچکی از بافت مقعدی به منظور بررسی میکروسکوپی برداشته می‌شود؛
  4. کولونوسکوپی: معاینه کل قسمت‌های روده بزرگ با استفاده از لوله‌ی باریک منعطف دارای دوربین در افرادی که نشانه‌های دیگری مبنی بر سرطان روده دارند.

در پایان معاینه پزشک بر اساس نشانه‌های بالینی و آن‌چه طی بررسی و آزمایش‌های تشخیصی به دست آورده است درمان را برای فرد آغاز می‌کند. تشخیص صحیح همیشه درمان نتیجه‌بخش خواهد داشت. البته رعایت توصیه‌های رفتاری و تغذیه‌ای نیز در بهبود فرد بی‌تأثیر نخواهد بود.

Save

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• سلام من مدتی هست که اطراف مقعدم یه چیزی احساس میکنم،شبیه یه تاول هست اما تاول نیست،گاهی درد داره ،خونریزی ندارم،تواین چندروز شکمم کار کرده

• با سلام زائده ایجاد شده نیاز به معاینه بالینی برای تشخیص قطعی دارد ولی با توجه به توضیحاتتان می‌تواند نشانه‌ای از ابتلای شما به بیماری مقعدی بواسیر باشد، عدم توجه به درمان به موقع این زائده باعث پیشرفت بیماری و بروز علایم آزار دهنده دیگر مانند خونریزی خواهد شد. بهتر است هر چه زودتر برای درمان خود مراجعه کنید زائده با درمان دارویی رفع نخواهد شد و نیاز به جراحی دارد، خوشبختانه با کمک روش نوین لیزری جای نگرانی و ناراحتی وجود ندارد، بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به بی هوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان به صورت سرپایی جراحی شده و در مدت کوتاهی سلامت خود را باز می‌یابید. در روش لیزری نیاز به استراحت طولانی مدت روشهای سنتی و مراقبتهای سخت پس از جراحی ندارید و از روز پس از عمل می‌توانید به کار و فعالیت روزانه خود بازگردید بدون اینکه احساس ناراحتی در ناحیه داشته باشید، ولی نباید کار خیلی سنگین انجام دهید.

• سلام..توروخدا راهنمایم کنیین .به دلیل عادت بدم به غیر از خونه خودمون نمیتونم جای دستشویی برم.یه هفته پیش جای رفتم که مدفوعمو زیاد نگه داشتم رسیدم خونه مدفوعمو خیلی سفت بود و بهم فشار آورد که باعث زخم مقعد شدم هیچ مشکلی ندارم فقط موقع دستشویی رفتن یه ذره اذیت میشم و رو دستمال یه لکه خونه کوچیک هس.میتونه شقاق باشه؟؟؟؟؟؟

• با سلام با توجه به توضیحاتتان احتمالاً دچار بیماری فیشر هستید که در معاینه بالینی و مراجعه حضوری مشخص خواهد شد.
      فیشر در مرحله ابتدایی و حاد بیماری و طی شش الی هشت هفته ابتدایی ابتلا با درمان دارویی و پیگیری و مراجعه حضوری جهت دریافت دارو قابل درمان است. هیچ درمان خانگی و درمان خودسرانه هم برای آن مناسب نیست و فقط موقتی علایم را کاهش میدهد. پس از مزمن شدن بیماری نیاز به جراحی هست که در صورت رعایت نکات مراقبتی بعد از عمل باز نخواهد گشت. خوشبختانه با وجود روش نوین لیزری میتوانید یک جراحی بدون درد و خونریزی را بدون نیاز به بستری شدن در محیط بیمارستانی و خطرات قرار گرفتن در معرض آلودگی محیطی و بدون احتمال انتقال بیماریهای عفونی و منتقل شونده از راه خونی که در روشهای سنتی وجود دارد، داشته و سلامت خود را باز یابید و از بیماری فیشر رها شوید. با کمک روش لیزری به صورت سرپایی و بدون نیاز به صرف نمودن وقت زیاد و یا قرار گرفتن در معرض مواد بیهوشی تحت بیحسی موضعی کوتاه مدت طی چند ساعت عمل شده و ترخیص خواهید شد و میتوانید بدون مشکل به خانه باز گردید. از روز بعد از عمل نیز قادر به بازگشت به کار و فعالیت روتین و روزمره خود هستید و نیازی به استراحت طولانی مدت ندارید. برای جلوگیری از عود و تضمین نتیجه درمان لازم است با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود یبوست و اسهال را کنترل نمایید.