علایم بیماری ایسکمی روده

علائم و نشانه‌های ایسکمی روده می‌تواند به صورت ناگهانی (حاد) یا به تدریج (مزمن) ایجاد شود. این وضعیت در افراد مختلف متفاوت است، بنابراین هیچ کدام از علایم و نشانه‌ها به تنهایی نشان دهنده ایسکمی روده نیست، اما به طور کلی برخی از الگوهای شناخته شده وجود دارد.
علایم و نشانه‌های ایسکمی حاد روده معمولاً شامل:

• درد ناگهانی شکمی که ممکن است خفیف تا شدید باشد؛
  • نیاز فوری به اجابت مزاج؛
  • حرکات روده‌ای مکرر؛
  • حساسیت یا بی‌حسی شکم؛
  • خون در مدفوع؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • تب؛
  • سردرگمی روانی در افراد مسن؛

علایم و نشانه‌های ایسکمی مزمن روده نیز عبارت‌اند از:

• گرفتگی شکم (معمولاً در ساعات اول پس از صرف غذا و یک تا سه ساعت طول می‌کشد.)؛
  • درد شکمی (در طول هفته‌ها یا ماه‌ها به طور مداوم بوده و بدتر می‌شود.)؛
  • ترس از خوردن به دلیل درد بعد آن؛
  • کاهش وزن ناخواسته؛
  • اسهال؛
  • تهوع و استفراغ؛

شايع‌ترين نوع آسیب ايسکميک روده‌اي، ايسکمي کولون است. ایسکمی کولون معمولاً به صورت ناگهانی با درد کمر و سمت چپ شکم با تمایل به دفع مدفوع فوری و خارج شدن خون قرمز یا قرمز روشن مخلوط با مدفوع طی ۲۴ ساعت ظاهر می‌شود. همچنین در برخی از بیماران مبتلا به ایسکمی کولون، درد شدید راست روده و درد ملایم کمر و شکم بدون خونریزی مقعدی بروز می‌کند. اکثریت قریب به اتفاق بیماران مبتلا به ایسکمی کولون بهبود می‌یابند. درصد کمی از موارد دچار تنگی یا گانگرین خواهند شد. بیمارانی که دارای ایسکمی کولون سمت راست روده‌ی بزرگ هستند، پیش‌آگهی بدتری دارند. نیاز به جراحی در این افراد بیشتر و میزان مرگ و میر نسبت به افرادی که دارای ایسکمی سایر قسمت‌های کولون هستند، بالاتر است.
علایم اغلب بیماران مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک با درد شدید و ناگهانی شکم آغاز می‌شود. در اوایل فرآیند شکم معمولاً نرم، صاف بوده و حساس به لمس نیست. اکثر بیماران مبتلا به ایسکمی روده‌ی کوچک اسهال یا خونریزی رکتال ندارند. دردهای دوره‌ای که به آرامی در حال گسترش است، معمولاً زمانی اتفاق می ‌افتد که ایسکمی روده‌ی کوچک ناشی از انسداد شریانی و ترومبوز باشد. گاهی اوقات درد شکمی به طور خاص بعد از مصرف غذا در هفته‌ها تا ماه‌ها قبل از ترومبوز حاد به وقوع می‌پیوندد.
بیماران مبتلا به ایسکمی حاد روده‌ی کوچک ناشی از ترومبوز وریدی نیز درد شکمی را تجربه می‌کنند. درد بیشتر متغیر است و معمولاً کمتر از ترومبوز شریانی است. علایم دیگر آن شامل تهوع، استفراغ و اسهال همراه با خون یا بدون آن است. این بیماران معمولاً قبل از وقایع ناگهانی علایم ظریفتری دارند. بسیاری از بیماران مبتلا به ترومبوز وریدی در گذشته سابقه‌ی لخته شدن خون به دلیل مشکلات لخته شدن خون خانوادگی یا بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری التهابی روده (IBD) یا لوپوس یا مصرف داروهای افزایش دهنده احتمال لختگی خون مانند قرص ضد بارداری را داشته‌اند.
بیماری غیر اختصاصی ایسکمی حاد روده‌ی کوچک (ناشی از اسپاسم عروق خونی) ممکن است توسط سایر بیماری‌هایی فرد مانند نارسایی قلبی، فشارخون پایین، حمله قلبی یا آریتمی قلبی و ضربان قلب نامنظم به وجود آید. در این وضعیت نیز فرد درد شکمی داشته و خونریزی از رکتوم دارد.
ایسکمی مزمن روده‌ی کوچک (آنژین روده‌ای) به طور معمول با درد ناخوشایند شکم ۱۰ تا ۳۰ دقیقه پس از غذا خوردن احساس می‌شود و ۱ تا ۳ ساعت بعد از غذا خوردن به اوج خود می‌رسد. درد می‌تواند آن‌قدر شدید باشد که بیمار از خوردن غذا بترسد و در نتیجه میزان وعده غذایی را کاهش می دهد یا کمتر غدا خورده و دچار کاهش وزن شود. علایم این بیماری در مقایسه با سایر اختلالات ایسکمیک روده معمولاً در طی مدت زمان طولانی به طور پیوسته شدیدتر می‌شود.
در صورت بروز درد ناگهانی و شدید شکمی لازم است تا مراقبت‌های پزشکی فوری دنبال شود. درد شدیدی که فرد را از نشستن و قرار گرفتن در وضعیت آسوده منع ‌کند، یک یک اورژانس پزشکی محسوب شده و باید به سرعت پیگیری و بررسی شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.