آذر ۲۲, ۱۳۹۵

علایم و نشانه‌های فیستول مقعد

علایم و نشانه‌های فیستول مقعدطبیعی است، تغییرات بسیاری که طی به وجود آمدن یک فیستول مقعد در بدن ایجاد می‌شود همراه با نشانه‌هایی بروز کند. نشانه‌ها بر حسب مدت زمان گذشته از ایجاد فیستول و محل آن می‌توانند در هر فردی به شکلی متفاوت ظاهر شوند. علایم یک فیستول مقعد می‌تواند شامل:

• التهاب پوست اطراف مقعد: عفونت و تخریب بافتی ایجاد شده در عضلات کف لگن می‌تواند به صورت ملتهب و تحریک پذیر شدن پوست اطراف مقعد و خارش آن به دلیل قرار گرفتن در معرض ترشحات ظاهر شود که بسیار شایع است.
  • درد: احساس درد ثابت یا ضربان‌دار در مقعد و اطراف آن که ممکن است با تغییر حالت، نشستن و حرکت، اجابت مزاج یا سرفه بدتر شود. دردهای شدید به صورت سوزش و بریدگی احساس می‌شود.
  • خروج ترشحات بد بو از نزدیک مقعد: در صورتی که فیستول مقعدی به پوست باز شود، ترشحات بد بوی مقعدی که می‌تواند همراه با مدفوع نیز باشد بیرون می‌آید و بوی بدی متساعد می‌کند.
  • خروج ترشحات خون‌آلود و چرکی از اطراف مقعد: چرک و خون‌آبه‌ی تولید شده در فیستول مقعد می‌تواند از قسمتی که فیستول بر روی پوست سر باز کرده همراه با بوی بدی خارج شود که اغلب پس از خروج ترشحات درد فرد کاهش می‌یابد.
  • آبسه‌ مقعد راجعه (مکرر): آبسه‌های تکرار شونده در ناحیه‌ی مقعد نه‌تنها دلیل ایجاد فیستول مقعد است بلکه نشانه‌ای از وجود آن نیز هست.
  • تورم و قرمزی اطراف مقعد و درجه حرارت بالا (تب): با شدت گرفتن التهاب فیستول، عفونت ناحیه آن‌قدر پیشرفته می‌شود که منجر به درگیر شدن کل بدن، تب و لرز و احساس خستگی در بدن و تورم پوست اطراف مقعد به دلیل التهاب ناحیه خواهد شد.
  • بی‌اختیاری مدفوع: در برخی موارد ممکن است ناتوانی در کنترل مدفوع و گاز روده رخ دهد.
  • قابل رویت شدن سوراخ فیستول: در نهایت فیستول مقعد می‌تواند آن‌قدر پیشرفت کند که با چشم در پوست نواحی اطراف مقعد مشاهده شود.

در صورتی‌ که هریک از نشانه‌های گفته شده را در خود احساس کردید، بهتر است برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و بررسی و پیگیری بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علایم و نشانه‌های فیستول مقعد

معاینه و تشخیص فیستول مقعد

برخی نشانه‌های واضح فیستول مقعد می‌تواند کمک بزرگی به تشخیص سریع‌تر پزشک کند. پزشک با بررسی نشانه‌هایی که بیمار از بیماری خود توصیف می‌کند و همچنین معاینه‌ی بالینی ناحیه‌ی مقعد در جست و جوی علایم دیگری برای مطمئن شدن از حدس‌ و گمان‌های احتمالی خود است. دقت بیمار در توضیح علایم می‌تواند پزشک را به حدس و گمان‌های نزدیک‌تری به بیماری برساند. گاهی باز بودن سر فیستول از روی پوست قابل مشاهده خواهد بود.
گاهی اوقات مشاهده‌ی مقعد کافی نبوده و پزشک لازم می‌بیند که با معاینه‌ی انگشتی درون مقعد را بیشتر بررسی کند و نشانه‌ای از فیستول در معاینه خود پیدا کند. کشیدن یا فشار دادن سر خارجی فیستول به بیرون زدن و دیده شدن منفذ داخلی آن کمک می‌کند. ممکن است ترشحات فیستول یا قرمزی و یا سفتی آن در معاینه دیده و لمس شود. در صورت شک به وجود فیستول نیاز به بررسی دقیق‌تر با وسایل دیگری وجود دارد مانند:

• آنوسکوپ: یک وسیله‌‌ی کمکی برای بررسی درون مقعد است که با کمک آن می‌توان کانال مقعد را دقیق‌تر مشاهده کرد؛
  • پروکتوسکوپ: وسیله‌ای که به کمک آن می‌توان داخل مقعد را با دقت بیشتری مشاهده و بررسی کرد؛
  • فیستولوگرافی: با استفاده از اشعه ایکس و رادیوگرافی موقعیت فیستول را مشخص می‌کند؛
  • سیگموئیدوسکوپی: یک لوله‌‌ی کوچک و باریک دارای نور است که به کمک آن می‌توان درون مقعد و انتهای راست‌روده را مشاهده کنند؛
  • ماده حاجب: این ماده حاجب متیلن رقیق به داخل فیستول تزریق می‌شود و به پزشک کمک می‌کند تا موقعیت و مسیر فیستول را مشاهده کند. رنگ این ماده‌ی حاجب به ندرت ممکن است باعث هر گونه عوارض جانبی در بدن فرد شود..
  • سونوگرافی: با استفاده از پروپ سونوگرافی داخل مقعدی، درون مقعد را با دستگاه سونوگرافی می‌بینند؛
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : با استفاده از این روش می‌توان تصویر تمامی بافت‌های بدن و ناحیه‌ی آسیب دیده را با کمک اشعه‌های مغناطیسی و رادیویی دید؛

گاهی اوقات بررسی دو سر فیستول نیاز به بررسی آن تحت بی‌هوشی وجود دارد. حتی پزشک ممکن است برای تشخیص علت آن اقدام به بررسی آزمایشگاهی و کولونوسکوپی برخی بیماری‌های مزمن کند، مانند:

• عفونت‌های مقاربتی؛
  • سرطان رکتوم؛
  • بیماری التهابی روده: (التهاب روده زمینه را برای عفونت آن و ایجاد فیستول در مقعد ایجاد می‌کند.)؛
  • بیماری دیورتیکولی: ‌(بیرون زدگی بافت روده از نقاطی که ضعف عضلانی دارد و سپس عفونی شدن آن می‌تواند به ایجاد فیستول کمک کند).

وقتی پزشک با کمک تمام دستگاه‌ها و تست‌های تشخیصی نوین توانست به تشخیص قطعی وجود فیستول مقعدی دست پیدا کند، اقدامات درمانی لازم را با توجه به علت ایجاد کننده فیستول آغاز می‌کند. در اغلب موارد چاره‌ای جز جراحی فیستول وجود ندارد.

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• سلام دکتر خسته نباسید
    دوبار جراحی فیستول انجام دادم و دوباره برگشته و در دوطرف مقعدم وجود داره البته یکی رو دوبار جراحی کردم
    الان به کدام متخصص مراجعه کنم

• سلام آقای دکتر. من حدود بیست ساله کمابیش یبوست دارم. ده سال پیش به خاطر خونریزی و سوزش خیلی زیاد هنگام دفع و پس از اون، عمل فیشر و همورویید انجام دادم. بعد از اون عمل، زایده ای گرد و حدودا به اندازه یه نخود کوچک در روی اسفنکتر مقعد موند که گاهی هم دردناک و بزرگ میشد و با زدن کرم آنتی همورویید و یا نشستن در آب گرم و بتادین بهتر و کوچک میشد. البته هنوز هم گاهی که یبوست دارم قدری خونریزی و درد به هنگام دفع دارم و متوجه شدم که داخل مقعد زواید همورویید وجود دارن. چند ماهه که اون زایده خیلی کوچکتر شده و دیگه درد خاصی نداره اما تقریبا از همون زمان مرتبا مقدار کمی ترشح موکوسی به رنگ سبز روشن یا زرد از مقعد دارم که در صورت تمیز نشدن و موندن در محل باسن، بوی ناخوشایندی ایجاد می کنه. اگه ممکنه راهنمایی بفرمایید که چی هست و باید چیکار کنم. متشکرم.

• با سلام عدم توجه به درمان کامل بیماری هموروئید در شما احتمالاً منجر به بیماری مقعدی دیگری چون فیستول شده لست، برای بررسی وضعیت لازم است تا حضوری مراجعه نموده تحت معاینه بالینی و کولونوسکوپی در صورت نیاز بررسی شده و تحت درمان مناسب قرار بگیرید. در صورت نیاز به جراحی جای نگرانی وجود ندارد با روش نوین لیزری بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی به صورت سرپایی جراحی شده و از روز بعد به کار روزمره خود بدون مشکل بازخواهید گشت

• سلام مقعد من یک دانه چرکین در آورده خیلی درد دارم طوری که روی صندلی نمیتونم مدت زیادی بنشینم مورد دوم مقعدم همیشه خیس و بد بو میشه همیشه در حال شستن هستم

• با سلام برای تشخیص قطعی لازم است تا حضوری مراجعه نموده و معاینه بالینی شوید، احتمالا دچار آبسه مقعدی شدید، آبسه مقعدی بیماری است که در صورت عدم درمان به موقع زمینه ساز یک بیماری پر دردسر دیگر به نام فیستول مقعدی خواهد بود بنابراین در صورت ابتلا به این بیماری بیش از این روند درمانی را به تأخیر نینداخته و زودتر مراجعه شود. تنها راه درمان قطعی آبسه مقعدی نیز انجام جراحی است و هیچ درمان دارویی و یا خانگی و تخلیه خود به خود درمان صد در صد آن نخواهد بود. خوشبختانه با کمک روش نوین لیزری بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به بی هوشی عمومی و بستری شدن در بیمارستان به صورت سرپایی جراحی شده و در مدت کوتاهی سلامت خود را باز می‌یابید. در روش لیزری نیاز به استراحت طولانی مدت روشهای سنتی و مراقبتهای سخت پس از جراحی ندارید و از روز پس از عمل می‌توانید به کار و فعالیت روزانه خود بازگردید بدون اینکه احساس ناراحتی در ناحیه داشته باشید، ولی نباید کار خیلی سنگین انجام دهید.

• سلام
    راه چاره چیه
    باتوجه به اینکه سنشون بالاست و میگن دیگه بیمارستان نمیرن ک دوباره عمل بشن راهکاریادرمان خانگی وجود نداره براش؟

• با سلام در روند درمانی صبور باشید اگر طی ماه آینده بهبودی حاصل نشد نیاز به جراحی مجدد دارند که البته با روش لیزری بدون درد و خونریزی و بدون نیاز به بیهوشی عمومی و یا بستری شدن در بیمارستان به صورت سرپایی جراحی و درمان خواهند شد.