علل بیماری ایسکمی روده

دستگاه گوارش سیستم پیچیده‌ای از یک لوله‌ی طویل را تشکیل می‌دهد. هر قسمت روده‌ وظایف متفاوتی دارد. مهمترین وظیفه روده، جذب مواد مغذی از مواد غذایی مصرفی و دفع مواد زائد بدن به شکل مدفوع است. این فعالیت‌ها نیازمند اکسیژن و دیگر مواد حیاتی است که به وسیله یک شبکه وسیع از عروق خونی به نام شریان‌ها و رگ‌ها منتقل می‌شود و توسط روده دریافت می‌گردد. هنگامی که جریان خون روده در نقطه‌ای کاهش می‌یابد، کمبود منابع لازم برای نگهداری روده باعث جلوگیری از کارکرد طبیعی روده می‌شود.
ایسکمی روده‌ای زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون از طریق شریان‌های اصلی که جریان خون را به روده خود منتقل می‌کنند، متوقف شود. این بیماری دارای علایم بالقوه بسیاری از جمله انسداد در عروق ناشی از لخته شدن خون و یا محدود شدن جریان شریان به علت تجمع چربی و کلسترول است. انسداد همچنین می‌تواند در رگ‌ها رخ دهد که البته کمتر رایج است. چندین علت احتمالی برای ایسکمی و نارسایی خونی روده وجود دارد که عبارت‌اند از:

• فتق: اگر روده به سمت جایگاه نامناسب و اشتباه حرکت کند یا از هم گسیخته شود، می‌تواند جریان خون را قطع کند.
  • چسبندگی: روده ممکن است در بافت اسکار و محل جراحی قبلی به دام افتاده باشد که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به از دست رفتن جریان خون ناحیه شود.
  • آمبولی: لخته شدن خون می‌تواند یکی از شریان‌های تأمین کننده روده را مسدود کند. افرادی که دچار حمله قلبی یا آریتمی مانند فیبریلاسیون دهلیزی هستند، در معرض خطر این مشکل قرار دارند.
  • افزایش کلسترول: شریان‌هایی که خون را به روده منتقل می‌کنند، ممکن است به سبب افزایش کلسترول تنگ شده یا مسدود شوند. هنگامی که این اتفاق در شریان‌های قلبی رخ می‌دهد، باعث حمله قلبی می‌شود و هنگامی که در شریان‌های روده اتفاق می‌افتد، باعث ایسکمی روده می‌شود.
  • خونریزی عروق دور از روده: در صورت خونریزی عروق دور از روده، عروق توسط لخته‌های خون مسدود شده و جریان خون در روده متوقف می‌شود. این مشکل در افراد مبتلا به بیماری کبدی، سرطان یا اختلالات انعقادی بیشتر است.
  • فشار خون پایین: فشارخون بسیار پایین در بیمارانی که در حال حاضر دارای تنگی شرایین روده هستند نیز ممکن است باعث قطع جریان خون در روده شود. این مشکل اغلب در افرادی با سایر مشکلات جدی پزشکی رخ می‌دهد.

با این حال علل بیماری ایسکمی روده هر چه که باشد یا کاهش جریان خون به دستگاه گوارش به هر علتی که رخ دهد، باعث ضعف سلول‌ها و در نهایت از بین رفتن آن‌ها می‌شود. اگر آسیب شدید باشد حتی عفونت، گانگرن و در نهایت سوراخ شدگی دیواره روده نیز رخ می‌دهد. ایسکمی روده‌ای در صورت عدم درمان می‌تواند مرگبار باشد. نوع و پیش‌آگهی آسیب ‌های ایسکمیک می‌تواند به شدت متفاوت باشد و بستگی به علت آسیب نیازمند درمان مختلف باشد.

پرسش و پاسخ
  • باسلام و عرض خسته نباشید خدمت شما
    بنده یک هفته ای هست که عمل باد فتق داشتم وجای بخیه ها ورم کرده پیش دکترم رفتم گفت خونریزی کرده ویک هفته دیرتر بخیه هاشو باز می کنم
    میخوام بدونم جای ورمی که زیر بخیه هاست کی خوب خوب میشه یه خورده نگران شدم چون راه میرم خیلی درد می کنه

• با سلام
      در روند درمان و بهبودی خود کمی صبور باشید پزشک مربوطه با توجه به معاینه بالینی محل می‌توانند به صورت حدودی زمان لازم برای بهبودی کامل را تخمین بزنند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.