علل سندرم روده کوتاه

روده‌ی کوچک بسیاری از مواد مغذی موجود در مواد غذایی مصرفی را جذب می‌کند. با از دست رفتن نیمی یا قسمتی از روده‌ی کوچک فرد قادر به جذب مواد مغذی کافی برای حفظ سلامتی و وزن خود نخواهد بود. به طور كلي سندرم روده کوتاه در طول زندگي و یا از بدو تولد اختلال ایجاد می‌کند. برخی از نوزادان، بخش زیادی از روده‌ی کوچک خود را به صورت مادرزادی از دست می‌دهند. سندرم روده کوتاه ناشی از اختلال مادرزادي شايع‌ است. اما شایع‌ترین علت سندرم روده کوتاه، ناشی از برداشت قسمتی از روده‌ی کوچک در طی عمل جراحی است. با این وجود، سندرم روده کوتاه می‌تواند از هر گونه بیماری، آسیب یا وضعیتی كه مانع از كارکرد طبیعی روده‌ی كوچك حتی در مواردی که طول روده تغییر نمی‌کند، ناشی شود.
در نوزادان شایعترین علت جراحی برداشت روده‌ی کوچک، انتروکولیت غدد لنفاوی و وضعیتی است که با از دست دادن بافت روده مشخص می‌شود. به طور خاص در این بیماری پوشش دیواره‌ی روده می‌میرد و از بین می‌رود. پوشش روده عمل جذب را انجام می‌دهد. علت از بین رفتن این بافت همیشه تشخیص داده نمی‌شود، اما معمولاً حذف بخش آسیب دیده‌ی روده‌ی کوچک را ضروری می‌سازد. این مشکل در اغلب نوزادانی زودرس یا مبتلا به نارسایی و بیماری زمینه‌ای رخ می‌دهد.
شرایط دیگری که می‌تواند منجر به جراحی برداشت بخشی از روده‌ی کوچک در نوزادان شود، شامل نقایص مادرزادی روده مانند پیچ‌خوردگی روده، گاستروشیزیس(زمانی که روده طریق بند ناف از بدن بیرون می‌آید) و فتق داخلی (زمانی رخ می‌دهد که روده‌ی کوچک جابجا شده) است. گسترش غیرطبیعی روده قبل از تولد ممکن است باعث تنگ شدن (آترزی) قسمت‌هایی از روده‌ی کوچک شود که می‌تواند به سندرم روده‌ی کوتاه منجر گردد. بیماری هیرشپرونگ ( اختلال عصبی و عملکردی شکم ) در موارد نادر به روده‌ی کوچک گسترش می‌یابد و همچنین می‌تواند منجر به سندرم روده‌ی کوتاه شود. در برخی موارد، نوزادان با یک روده‌ی کوتاه (سندرم روده کوتاه مادرزادی) متولد می‌شوند. علت دقیق کوتاهی روده‌ی کوچک در این موارد به طور کامل درک نشده است و چندین نظریه متفاوت وجود دارد. تحقیقات بیشتری برای تعیین عوامل سندرم روده کوتاه مادرزادی لازم است.
در کودکان و بزرگسالان بزرگ‌تر، علل سندرم روده کوتاه شامل بیماری کرون، آسیب به روده کوچک ناشی از عدم جریان خون (ایسکمی) به سبب انسداد عروق خونی، بیماری‌های عروق خونی یا اختلالات لخته شدن بیش از حد (اختلالات انعقاد خون)، آسیب به روده‌ی کوچک ناشی از سرطان و یا درمان سرطان از جمله جراحی حذف بخش سرطانی روده کوچک یا مضرات پرتودرمانی است.
حذف یا از دست دادن یک بخش از روده کوچک لزوماً منجر به سندرم روده کوتاه نمی‌شود. عوامل دیگر نقش مهمی در پیشرفت این اختلال دارند. این عوامل عبارت‌اند از:

• بخش خاصی از روده که از بین رفته است؛
  • طول باقیمانده روده‌ی کوچک؛