اسکلروتراپی هموروئید چیست؟ کاربرد؛ مزایا و معایب

درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

اسکلروتراپی، روشی موثر بدون خونریزی و نوعی عمل جراحی بواسیر در جهت از بین بردن تورم عروق است. این روش به منظور به بهبود رگ های عنکبوتی و رگ های گشاد شده یا واریسی کاربرد دارد. در واقع این روش قدیمی به منظور کوچک نمودن عروق واریسی کاربرد دارد و با کمترین هزینه بیماری شما را درمان می کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربردها، مزایا و معایب این روش با ما همراه شوید.

اسکلروتراپی چیست؟

اسکلروتراپی یک روش درمانی جهت بهبود عروق واریسی و متورم شده می باشد. این روش به این گونه است که با تزریق ماده ای شیمیایی به ناحیه متورم، آن را به حالت اولیه بازگردانده و تورم را از بین می برد. این روش معمولا برای درمان بواسیر یا درمان واریس به کار می رود؛ اما باید دانست که اکثر نتایج مثبت برای این روش مربوط به درمان واریس بوده و نتایج خوبی برای درمان هموروئید های حاد ندارد.

کاربرد های اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی با تزریق ماده ای محرک به نام اسکلروزانت موجب کوچک شدن عروق می شوند. در واقع روش کار این ماده به گونه ای است که با تزریق مستقیم آن به عروق خونی یا عروق لنفاوی، موجب تحریک و تورم عروق شده و از گردش خون یا مایع لنفاوی در آنها جلوگیری می کند، در نتیجه این عروق کوچکتر خواهند شد.

این روش درمانی در مطب پزشک و بدون نیاز به بیهوشی انجام می شود و در دسته روش های غیرتهاجمی دسته بندی می شود. اسکلروتراپی در درمان بیماری هایی که موجب التهاب و کشیدگی عروق می شود، کاربرد دارد. تا این التهاب و تورم را برطرف کند. از جمله بیماری هایی که با این روش درمان می شوند، می توانیم به هموروئید، واریس، هیدروسل و … اشاره کنیم.

درمان بواسیر یا هموروئید با روش اسکلروتراپی

بواسیر یا هموروئید از بیماری هایی است که عروق خونی ناحیه مقعد را درگیر کرده و موجب تورم و گشاد شدن عروق در این ناحیه از بدن می شود. بواسیر بیماری نسبتاً دردناکی است که نیازمند درمان و رسیدگی فوری دارد زیرا در غیر این صورت پیشرفت کرده و وضعیت را وخیم تر می کند. برای درمان بواسیر راه حل های مختلفی پیشنهاد می شود که یکی از راهکارهای غیر تهاجمی آن اسکلروتراپی یا تزریق ماده به این عروق است. تزریق این ماده به سرعت التهاب و تورم ناشی از این عروق بواسیری را برطرف خواهد نمود.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این روش ممکن است با شکست مواجه بوده و از نتایج دلخواه برخوردار نباشد.

تماس با ایران کلینیک

جهت دریافت وقت معاینه و مشاوره درمان بواسیر با ایران کلینیک تماس بگیرید.

مزایای درمان هموروئید با اسکلروتراپی

از مهمترین مزایای این روش می توانیم موارد زیر را ذکر کنیم :

• روشی ساده و کارآمد است که درد چندانی را برای بیمار به همراه ندارد.
  • ریسک ابتلا به سایر عفونت ها در انجام این روش وجود ندارد. (کمتر است)
  • اسکلروتراپی بدون تزریق بیهوشی و سرپایی انجام می شود.
  • روشی با درد کمتر و بدون خونریزی
  • عدم نیاز به پرداخت هزینه های معقول
  • بدون عوارضی خطرناک از جمله بی اختیاری در دفع
عکس اسکلروتراپی هموروئید یا بواسیر
تصویر نشان دهنده نحوه تزریق اسکلروتراپی به هموروئید داخلی ۲ می باشد

معایب درمان بواسیر با روش اسکلروتراپی

این روش در کنار تمامی مزیت ها دارای معایبی است که موجب شده نتوان آن را به عنوان برترین روش درمان بواسیر معرفی نمود. از مهمترین معایب انجام اسکلروتراپی که اغلب موقت است، می توانیم موارد زیر را ذکر کنیم :

• سوزش و درد در ناحیه تزریق شده
  • تغییر رنگ پوست در اطراف ناحیه تزریق
  • امکان شکست در درمان
  • مشکلات بینایی
  • لخته شدن خون در رگی که ماده در آن تزریق شده
  • امکان عود مجدد بیماری

هزینه و پوشش درمانی اسکلروتراپی

هزینه انجام این روش بستگی به مطب و یا مرکز درمانی که این کار در انجام می شود، متفاوت است اما می توان گفت انجام اسکلروتراپی در مقایسه با سایر روش ها از هزینه مناسب تری برخوردار است. اما پوشش درمانی این روش بستگی به نوع عارضه که برای آن تصمیم به چنین عملی گرفتید، دارد.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بواسیر با لیزر

به طور مثال اگر روش درمانی تنها جنبه زیبایی داشته باشد، اغلب دفاتر بیمه آن را پرداخت نمی کنند، ولی اگر در جهت درمان بیماری به کار رود، مثل درمان هموروئید، برخی از بیمه ها هزینه آن را تقبل می کند.

چه کسانی اسکلروتراپی بواسیرانجام می دهند؟

به طور کلی همه افرادی که دچار بواسیر می شوند می توانند از این روش استفاده کنند؛ اما برخی قشر خاص به دلیل شرایط جسمانی مانند کهولت سن یا بارداری این روش را انتخاب می کنند. البته که باید این نکته را نیز به خاطر داشت که اسکلروتراپی مناسب درمان هموروئید های حاد نبوده و نمی تواند گرید ۴ هموروئید داخلی و انواع بواسیرخارجی حاد را درمان کند.

بیشتر بخوانید: نحوه درمان بواسیر خارجی

بهترین روش درمان هموروئید

به طور کلی بهترین روش درمان هموروئید روشی است که به طور کامل آن را از بین برده و درمان نماید. عدم درمان هموروئید به طورصد در صد؛ پس از مدتی موجب عود و بازگشت بیماری می شود. لیزر بهترین روش درمان هموروئید می باشد که بیماری را به طور کامل از بین برده و از عود مجدد آن نیز جلوگیری می کند.

لیزر علاوه بر همه مزایایی که به همراه د ارد از هزینه بسیار کمتر نیز برخوردار بوده و دوران نقاهت بسیار کمتری دارد که موجب محبوبیت فراوان در بین بیماران گشته.