درمان قطعی زگیل تناسلی در مردان و زنان با لیزر کرایوتراپی

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از شایع ترین بیماری های عفونی مقاربتی است که در اثر تماس مستقیم پوست با پوست فرد آلوده و از طریق روابط جنسی بین افراد منتقل می شود. عامل اصلی این بیماری نوعی ویروس DNA دار با نام  HPV است که با نام پاپیلوما انسانی هم شناخته می شود .

ویروس  HPV تیپ ها و ژن های مختلفی دارد . برخی از تیپ های این ویروس از نوع کم خطر هستند و فقط باعث به وجود آمدن زگیل های کوچک و بی خطری در نواحی اندام های تناسلی و مقعد می گردند . این ویروس ها مشکل خاصی به وجود نمی آورند  و بسیاری از آنها پس از گذشت مدت زمانی در حدود ۱۸ الی ۲۴ ماه از روی پوست ناپدید می شوند .

ولی این ویروس تیپ های پرخطری هم دارد که علاوه بر ایجاد عفونت های گسترده و زگیل های تناسلی می توانند بیماری های مهلکی مانند سرطان دهانه ی رحم و واژن را ایجاد کنند .

از طرفی تا زمانی که آثار و علائم زگیل ها بر روی بدن فرد وجود دارد فرد نمی تواند با دیگران ارتباط جنسی برقرار کند چون می تواند ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کند .

زگیل های تناسلی قابل درمان هستند و با پیشرفت هایی که امروز در دنیای پزشکی به وجود آمده است می توان آنها را به سادگی از بین برد . روش ها و تکنیک های پزشکی متعددی برای درمان زگیل های تناسلی وجود دارد که برخی از آنها قطعی و موثر است و میتواند زگیل های تناسلی را به طور کامل از بین ببرد بدون اینکه امکان بازگشت مجدد زگیل ها وجود داشته باشد ولی برخی دیگر از روش های درمانی ، اثربخشی کمتری دارند و ممکن است که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی ، زگیل های تناسلی دوباره به وجود بیایند .

روش های درمان زگیل تناسلی

• لیزردرمانی
  • کرایوتراپی
  • سوزاندن
  • انجام عمل جراحی
  • داروهای موضعی

لیزر زگیل تناسلی

درمان زگیل تناسلی با لیزر

لیزردرمانی از پیشرفته ترین و موثرترین روش های درمانی است که امروزه کاربردهای بسیار وسیعی در دنیای پزشکی پیدا کرده است . از این روش درمانی برای درمان قطعی بسیاری از بیماری ها از جمله درمان قطعی زگیل های تناسلی می توان استفاده کرد . این روش درمانی کاملا بی خطر ، بدون درد وخونریزی و بدون نیاز به بستری است و در عرض مدت زمان بسیار کوتاهی و به شکل سرپایی انجام می پذیرد .

در روش لیزر درمانی زگیل های تناسلی بیماران  فقط تحت بی حسی موضعی قرار می گیرند و نیازی به انجام بیهوشی عمومی نیست . از این رو بیمار با عوارض بیهوشی های عمومی مواجه نمی شود .

از نظر طول مدت زمان درمان باید گفت که بسیاری از زگیل های تناسلی تنها در یک جلسه ی لیزر درمانی به طور کامل از بین می روند و امکان بازگشت مجدد این زگیل ها بسیار کم است .

در روش لیزردرمانی با تاباندن اشعه ی مادون قرمز بر روی ضایعات و زگیل ها بافت ها تحت اشعه ی لیزر قرار می گیرند و از بین می روند . در این روش ممکن است اثر کمرنگی از جای زگیل ها بر روی پوست باقی بماند ولی خود زگیل ها به طور کامل از بین می روند .

کرایوتراپی زگیل تناسلی

این روش درمانی که با نام منجمد کردن یا فریز کردن هم شناخته می شود برای درمان بسیاری از زگیل های تناسلی و ضایعات پوستی به کار می رود . در این روش زگیل ها به وسیله ی مواد خنک کننده مانند نیتروژن مایع در معرض دمای بسیار پایین قرار می گیرند و از بین می روند .

میزان موفقیت این روش نسبتا زیاد است ولی امکان بازگشت مجدد زگیل ها وجود دارد . در این روش ممکن است بیمار در محل زگیل ها اندکی درد و سوزش احساس نماید که طبیعی است ولی عوارض این روش درمانی بسیار کمتر از سایر روش هاست و در زمره ی روش های درمانی بدون عارضه قرار دارد .

در روش کرایوتراپی زگیل تناسلی نیازی به بیهوشی عمومی و بستری بیمار نیست و بیمار فقط تحت بی حسی موضعی قرار می گیرد .

در روش درمان زگیل های تناسلی با کرایوتراپی بیمار باید چندین جلسه برای درمان مراجعه کند و امکان درمان زگیل ها در یک جلسه وجود ندارد . در هر جلسه چند زگیل جدید در کنار زگیل های قدیمی تحت درمان قرار می گیرند و از بین می روند  .

مزیت درمان زگیل تناسلی با لیزر نسبت به کرایو تراپی

• اثربخشی بیشتر در روش لیزر درمانی نسبت به کرایوتراپی
  • اتمام دوره ی درمان در یک جلسه در روش لیزر درمانی در حالی که کرایوتراپی به چندین جلسه نیاز دارد .
  • در روش لیزر درمانی بیمار با هیچ درد و سوزشی روبرو نخواهد شد در حالی که در روش کرایوتراپی ممکن است اندکی درد و سوزش احساس شود .
  • در روش لیزر درمانی احتمال بازگشت مجدد زگیل ها و عود بیماری بسیار کم و در حد صفر است در حالی که در روش کرایوتراپی مواردی دیده شده است که زگیل های تناسلی پس از درمان دوباره به وجود آمده اند .

هزینه ی درمان زگیل تناسلی  با لیزر

درباره ی هزینه های درمان زگیل تناسلی با لیزر باید بگوییم که این روش درمانی به علت استفاده از تکنولوژی های نوین تر و اثربخشی بیشتر نسبت به سایر روش های درمانی کمی گران تر و پرهزینه تر است از این رو این موضوع همیشه قبل از آغاز درمان به بیماران گوشزد می شود . اما هزینه ی نهایی درمان با لیزر پس از انجام آزمایشات و معاینات دقیق تعداد و اندازه ی زگیل ها مشخص می شود .

درمان گیاهی زگیل تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی علاوه بر روش ها و مداخلات پزشکی روش های سنتی و گیاهی زیادی در طب سنتی مورد اشاره قرار گرفته هاست . اثربخشی بسیاری از این روش ها سالهاست که به اثبات رسیده و در موارد زیادی بسیاری از موارد زگیل های تناسلی را توانسته است به طور کامل از بین ببرد . البته این روش مختص افرادی است که زگیل های تناسلی آنها اندازه ی کوچکی دارد و عفونت آن گسترش نیافته است .

همچنین اگر روش های درمان گیاهی به درستی به کار گرفته شوند می توانند تا حد زیادی بسیاری از علائم و نشانه های زگیل تناسلی را از بین ببرند و میزان آن را کاهش دهند .

در طب سنتی روش ها و دستورالعمل های زیادی در رابطه با انواع درمان های گیاهی و خانگی برای درمان زگیل های تناسلی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد .

• سرکه سیب
  • عسل
  • روغن کرچک
  • پیاز
  • سیر
  • جودوسر
  • آلوئه ورا
  • روغن درخت چای

درمان زگیل تناسلی با سرکه سیب

یکی از موثرترین درمان ها  برای از بین بردن زگیل های تناسلی استفاده از سرکه سیب است . سرکه سیب ماده ای طبیعی است که می تواند بسیاری از عفونت ها را بین ببرد و خواص ضدعفونی کننده ی بسیار قوی دارد . محل زگیل های خود را به وسیله ی سرکه سیب شستشو دهید و یا یک پنبه ی کوچک را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را بر روی محل زگیل ها به آرامی بمالید . برای نتیجه ی بهتر میتواند سرکه ی سیب را با ترب له شده ، سیر یا پیاز رنده شده ترکیب کنید .

درمان زگیل تناسلی با عسل

عسل سالهاست که برای درمان بسیاری از عفونت ها از جمله درمان زگیل های تناسلی مورد استفاده قرار می گیرد . برای درمان زگیل های تناسلی خود می توانید عسل را با چند تخم گیاه کرچک ترکیب کنید . تخم گیاه کرچک را بشکنید . از داخل آن ماده ی چربی خارج می شود که می توانید از ترکیب آن با عسل پماد چربی به دست بیاورید . آن را به وسیله ی پنبه ی کوچک و تمیزی بر روی زگیل های تناسلی خود استفاده کنید . همچنین می توانید از خود عسل به تنهایی برای این کار استفاده کنید .