درمان قطعی سرطان کولورکتال یا روده بزرگ چیست؟

درمان سرطان کلورکتال

درمان سرطان روده بزرگ بسته به شرایط بیمار از جمله مکان قرار گیری توده سرطان، مرحله بیماری و سایر شرایط سلامتی بیمار متفاوت است. آیا سرطان روده کشنده است؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با انواع روشهای درمان این عارضه آشنا شویم.

روشهای درمان سرطان روده بزرگ

درمان قطعی سرطان روده بزرگ معمولاً شامل جراحی برای از بین بردن سرطان است. درمان های دیگری مانند پرتودرمانی و شیمی درمانی نیز ممکن است، توصیه شود. روشهای درمانی که به افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ ارائه می شود شامل شیمی درمانی، ایمونوتراپی، پرتودرمانی، جراحی با حداقل تهاجم و جراحی لیزری است.

جراحی سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه

اگر سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه باشد، ممکن است پزشک یک روش با حداقل تهاجمی را برای جراحی توصیه کند، این روش ها عبارتند از :

  • برداشتن پولیپ در حین کلونوسکوپی (پولیپکتومی) : اگر سرطان کوچک و موضعی باشد، و در مراحل اولیه کشف شود. ممکن است پزشک در طول کولونوسکوپی آن را به طور کامل از بین ببرد.
  • برداشتن مخاط آندوسکوپی : پولیپ های بزرگتر در طول کولونوسکوپی با استفاده از ابزارهای ویژه همراه کمی از پوشش داخلی روده بزرگ حذف میشوند. این روش به نام برداشتن مخاط آندوسکوپی شناخته می شود.
  • جراحی با حداقل تهاجم (جراحی لاپاروسکوپی) : پولیپ هایی که در طول کولونوسکوپی قابل برداشتن نیستند ممکن است با استفاده از عمل جراحی لاپاروسکوپی برداشته شوند. در این روش، جراح این عمل را از طریق ایجاد چندین برش کوچک در دیواره شکم انجام می دهد. همچنین ممکن است جراح نمونه هایی از غدد لنفاوی در منطقه ای که سرطان در آن قرار دارد، را دریافت نماید.

جراحی برای سرطان کلورکتال در حال پیشرفت

اگر سرطان به روده بزرگ پیشرفت کرده باشد یا از طریق روده بزرگ گسترش یافته باشد، جراح روش های زیر را توصیه می کند :

  • کولکتومی جزئی: در طی این روش، جراح قسمتی از روده بزرگ که حاوی سرطان است را به همراه حاشیه ای از بافت طبیعی در هر دو طرف سرطان را، بر می دارد. این روش معمولاً با یک روش حداقل تهاجمی (لاپاروسکوپی) انجام می شود.
  • استومی: این روش جراحی به منظور ایجاد راهی برای خروج پسماند از بدن انجام می شود. هنگامی که امکان اتصال مجدد قسمتهای سالم روده بزرگ وجود ندارد، ممکن است بیمار نیاز به استومی داشته باشد. این روش شامل ایجاد دیافراگم در دیواره شکم برای خروج مدفوع است. گاهی اوقات استومی موقتی است و به شما اجازه می دهد بعد از عمل، روده بزرگ بهبود یابد.
  • برداشتن غدد لنفاوی: غده های لنفاوی مجاور نیز معمولاً در طی عمل جراحی سرطان روده بزرگ برداشته می شوند، تا برای سرطان آزمایش می شوند.

جراحی سرطان بدخیم و پیشرفته

در مواردی که سرطان بسیار پیشرفته بوده و یا سلامت عمومی بدن ضعیف است، ممکن است پزشک برای بهبود علائم، انجام جراحی به جهت رفع انسداد روده بزرگ یا سایر شرایط را توصیه کند. این عمل جراحی برای درمان سرطان انجام نمی شود، بلکه هدف از آن رفع علائم بیماری مانند انسداد ، خونریزی یا درد است.

در موارد خاص که سرطان فقط به کبد یا ریه گسترش یافته اما سلامت کلی بدن خوب است، پزشک ممکن است برای از بین بردن سرطان جراحی یا سایر روشهای موضعی را توصیه کند. شیمی درمانی ممکن است قبل یا بعد از این نوع روش استفاده شود. این رویکرد فرصتی برای رهایی از سرطان در درازمدت فراهم می کند.

شیمی درمانی

در روش شیمی درمانی از دارو برای از بین بردن سلولهای سرطانی استفاده می کنند. شیمی درمانی برای سرطان روده بزرگ معمولاً پس از عمل انجام می شود، اگر سرطان بزرگتر باشد یا به غدد لنفاوی سرایت کرده باشد، شیمی درمانی می تواند سلولهای سرطانی که در بدن باقی مانده است را از بین ببرد و به کاهش خطر عود سرطان کمک کند. شیمی درمانی ممکن است قبل از عمل برای کوچک کردن سرطان بزرگ نیز مورد استفاده قرار گیرد تا با جراحی راحت تر از بین بروند.

از شیمی درمانی می توان برای تسکین علائم سرطان روده بزرگ که با جراحی قابل برداشت نیست، استفاده کرد. همچنین در مواردی که سرطان به مناطق دیگر بدن گسترش نیافته است، از شیمی درمانی به همراه پرتو درمانی برای درمان استفاده می شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی از منابع انرژی قدرتمندی مانند اشعه X و پروتون ها برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند. این روش ممکن است برای کوچک کردن یک سرطان بزرگ قبل از عمل انجام شود، تا عمل جراحی راحت تر انجام پذیرد.

در مواردی که عمل جراحی گزینه ی درمان نیست، از پرتو درمانی برای تسکین علائم مانند درد استفاده میشود. در بعضی موارد پرتودرمانی با شیمی درمانی ترکیب می شود.

دارو درمانی هدفمند

درمانهای دارویی هدفمند بر ناهنجاریهای خاص موجود در سلولهای سرطانی تمرکز دارند. درمان دارویی هدفمند می تواند باعث از بین رفتن سلول های سرطانی شود. داروهای هدفمند معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می شوند. داروهای هدفمند به طور معمول برای افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ پیشرفته مورد استفاده قرار می گیرد.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی یا درمان سیستم ایمنی یک روش داروی درمانی است که سیستم ایمنی بدن را تحریک یا سرکوب می کند. ایمونوتراپی با دخالت در عملکرد سیستم ایمنی عمل می کند. ایمونوتراپی معمولاً برای سرطان های پیشرفته روده بزرگ انجام می شود. ممکن است پزشک سلول های سرطانی را آزمایش کند تا میزان پاسخ به این روش درمانی را کشف نماید.

پروتون درمانی

پروتون درمانی یکی از جدیدترین روشهای پرتو درمانی است. درمان با پرتوهای پروتون می تواند در کودکان، بزرگسالان و افراد مبتلا به سرطان که غده ها در نزدیکی ارگان های بحرانی و ساختارهای بدن قرار دارند، مفید باشد.

مقابله با بیماری

تشخیص سرطان می تواند از نظر عاطفی چالش برانگیز باشد. با گذشت زمان، مردم یاد می گیرند که با بیماری خود کنار بیایند.

برای این منظور لازم است، در مورد سرطان خود به اندازه کافی بیاموزید تا در تصمیم گیری در مورد درمان راحت باشید. از پزشک خود بخواهید نوع و مرحله سرطان و همچنین روشهای درمانی و عوارض جانبی آنها را برای شما تشریح کند. هرچه بیشتر بدانید، هنگام تصمیم گیری در مورد مراقبت از خود اطمینان بیشتری خواهید داشت.

تقویت روابط نزدیک با دوستان و خانواده می تواند به شما در مقابله با سرطان کمک کند. دوستان و خانواده می توانند پشتیبانی مورد نیاز را به شما ارائه دهند. فردی را پیدا کنید که بتوانید با او صحبت کنید و در مورد امیدها و ترسهای خود با او مشورت نمایید. این فرد می تواند یک دوست یا عضو خانواده باشد.

0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام