علائم فتق کشاله ران چیست؟ درمان فتق باز و لاپاروسکوپی

فتق کشاله ران

بیماری فتق کشاله ران عارضه ای دردناک است که برخی افراد به آن مبتلا میشوند. در این مطلب به طور کامل با علائم، علتهای بروز، عوارض و درمان فتق کشاله ران آشنا می شویم.

فتق کشاله ران چیست؟

فتق مغبنی یا کشاله ران زمانی رخ می دهد که بافت بدن، مانند قسمتی از روده، از موضع ضعف شده عضلات شکم بیرون بزند. برآمدگی حاصل از فتق ممکن است، دردناک باشد، این درد هنگام سرفه، خم شدن و یا بلند کردن یک جسم سنگین شدت می یابد.

فتق کشاله ران لزوماً خطرناک نیست. با این حال، به خودی خود بهبود نمی یابد و می تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. احتمالاً پزشک برای رفع این فتق دردناک جراحی را توصیه می کند.

علت فتق کشاله ران

برخی از فتق ها علت مشخصی ندارند. اما برخی از مهمترین علت های فتق کشاله ران به این شرح است :

  • افزایش فشار داخل شکم
  • یک نقطه ضعف شده در دیواره شکم
  • فعالیت شدید
  • بارداری
  • فشار حین حرکات روده
  • سرفه یا عطسه مزمن

در بسیاری از افراد، ضعف دیواره شکم است که منجر به فتق کشاله ران می شود، این ضعف از بدو تولد نشات می گیرد و زمانی رخ می دهد که پوشش شکمی (صفاقی) به درستی بسته نشود. سایر فتقهای درونی در طی مراحل زندگی ایجاد شده و از علت هایی مانند پیری، فعالیت بدنی شدید یا سرفه همراه با سیگار کشیدن نشات می گیرد. همچنین ضعف دیواره شکم ممکن است در طی زندگی و بر اثر جراحت یا جراحی شکم ایجاد شوند.

علائم

علائم فتق کشاله ران شامل موارد زیر است:

  • برآمدگی در هر قسمت از استخوان معده، که هنگام ایستادن و سرفه کردن بیشتر آشکار می شود.
  • احساس سوزش یا درد در برآمدگی
  • درد یا ناراحتی در کشاله ران، به خصوص هنگام خم شدن، سرفه یا بلند کردن اجسام
  • حسی سنگینی یا کشیده شدن در کشاله ران
  • ضعف یا فشار در کشاله ران
  • درد و تورم در اطراف بیضه ها، هنگامی که روده بیرون زده به درون بیضه فرو می رود.

علائم و نشانه های فتق در کودکان

فتق کشاله ران در نوزادان و کودکان ناشی از ضعف در دیواره شکم است که از بدو تولد وجود دارد. گاهی اوقات فتق قابل مشاهده خواهد بود. به طور مثال ممکن است برآمدگی بر روی شکم کودک در حین حرکت روده، در حال گریه، سرفه یا فشار مشاهده شود. همچنین ممکن است کودک تحریک پذیر شده و اشتهای کمتری نسبت به حالت معمول داشته باشد.

نشانه های اختناق فتق

اگر نتوانید فتق را فشار دهید، ممکن است محتویات فتق در دیواره شکم به دام افتاده باشد. فتق حبس شده می تواند خطرناک باشد زیرا جریان خون را در بافتی که آن به دام افتاده است، قطع می کند. در صورت عدم درمان، این فتق می تواند تهدید کننده زندگی باشد. علائم و نشانه های اختناق فتق شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع، استفراغ یا هر دو
  • تب
  • درد ناگهانی که به سرعت تشدید می شود
  • برآمدگی فتق که به قرمز، بنفش یا تیره تبدیل می شود
  • عدم توانایی در حرکت روده یا عبور گاز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر برآمدگی فتق به رنگ قرمز، بنفش تیره یا روشن است و یا اگر علائم از فتق را مشاهده کرده اید، لازم است سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

در صورت وجود برآمدگی دردناک یا قابل توجه در کشاله ران در هر طرف استخوان معده، به پزشک مراجعه کنید. در صورت ایستادن برآمدگی به سادگی قابل توجه خواهد بود و اگر دست خود را مستقیماً روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید، می توانید آن را حس کنید.

عوامل موثر در تشدید بیمای

عواملی که در ایجاد فتق کشاله ران نقش دارند، عبارتند از:

  • مرد بودن. مردان هشت برابر بیشتر از زنان در معرض فتق مغبنی هستند.
  • کهولت سن، پیرتر بودن ماهیچه ها با افزایش سن موجب تضعیف عضلات می شود.
  • سفید بودن پوست
  • سابقه خانوادگی.
  • سرفه مزمن
  •  سیگار کشیدن.
  • یبوست مزمن. یبوست باعث فشار حین حرکات روده می شود.
  • بارداری. باردار بودن می تواند عضلات شکم را تضعیف کرده و باعث افزایش فشار داخل شکم شود.
  • تولد زودرس و وزن کم
  • سابقه ترمیم فتق کشاله ران، اگر در گذشته دچار فتق شده اید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به فتق کشاله ران هستید.

عوارض

عوارض فتق کشاله ران شامل موارد زیر است:

  • فشار روی بافتهای اطراف، در صورت عدم درمان، و با گذشت زمان فتق بزرگ تر می شود. در آقایان، فتق های بزرگ می توانند به درون کیسه بیضه گسترش یافته و باعث درد و تورم شوند.
  • فتق حاد، اگر محتویات فتق در قسمت ضعیف دیواره شکم به دام بیفتد، می تواند روده را مسدود کرده و منجر به درد شدید، حالت تهوع، استفراغ و عدم توانایی در حرکت روده یا عبور گاز شوند.
  • اختناق فتق، فتق حبس شده می تواند جریان خون را در بخشی از روده قطع کند. این فتق می تواند منجر به مرگ بافت روده مبتلا شده و تهدید کننده زندگی باشد که نیاز به جراحی فوری دارد.

نحوه پیشگیری از فتق

شما نمی توانید از بروز نقایص مادرزادی که منجر به تضعیف و مستعد شدن بدن به فتق می شود، جلوگیری کنید. با این وجود می توانید فشار عضلات و بافت های شکمی را کاهش دهید. برخی از روش های پیشگیری از فتق به این شرح است:

  • تعادل وزن، به منظور کاهش وزن و رعایت رژیم غذایی سالم و ورزش با مشورت پزشک توصیه می شود.
  • مصرف غذاهای پر فیبر، میوه ها، سبزیجات و غلات سبوس دار حاوی فیبر هستند که می توانند به جلوگیری از یبوست و فشار کمک کنند.
  • اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین، در صورتی که مجبور به بلند کردن اجسام سنگین هستید، به جای کمر از زانو خم شوید.
  • پرهیز از سیگار، علاوه بر نقش داشتن سیگار در بسیاری از بیماریهای جدی، استعمال سیگار باعث سرفه مزمن می شود که می تواند منجر به یا تشدید فتق کشاله ران شود.

نحوه تشخیص بیماری

معاینه فیزیکی معمولاً تنها چیزی است که برای تشخیص فتق کشاله ران لازم است. پزشک برآمدگی ناحیه کشاله ران را معاینه می کند. از آنجا که ایستادن و سرفه کردن میتواند فتق را برجسته تر کند، احتمالا از بیمار خواسته می شود که بایستید و سرفه کرده و یا به بدن فشار وارد کند.

اگر فتق به راحتی قابل تشخیص نباشد، ممکن است پزشک آزمایش تصویربرداری مانند سونوگرافی شکمی، سی تی اسکن یا MRI را توصیه نماید.

روشهای درمان فتق کشاله ران

اگر فتق کوچک باشد و بیمار را اذیت نکند، پزشک ممکن است، تنها مراقبت از آن را توصیه نماید. گاهی اوقات، پوشیدن فتق بند ممکن است به رفع علائم کمک کند. اما لازم است قبل از استفاده از فتق بند با پزشک خود مشورت کنید زیرا نحوه پوشیدن صحیح این وسیله بسیار مهم است. در کودکان، پزشک قبل از عمل جراحی، کاهش فشار وارده را توصیه می کند. اختناق فتق معمولاً برای رفع ناراحتی و جلوگیری از عوارض جدی نیاز به عمل جراحی دارد. دو نوع عمل جراحی فتق وجود دارد، که به این شرح است:

عکس فتق کشاله ران

ترمیم فتق باز

در این روش که ممکن است با بی حسی موضعی و آرام بخش یا بیهوشی عمومی انجام شود، جراح برشی در کشاله ران ایجاد می کند و بافت بیرون زده را به شکم سوق می دهد. جراح منطقه ضعیف شده را ترمیم و تقویت می کند. سپس موضع برش با بخیه یا چسب جراحی بسته می شود. بعد از جراحی ممکن است چندین هفته طول بکشد تا بتوانید فعالیت های عادی خود را از سر بگیرید.

لاپاروسکوپی فقت کشاله ران

این روش با حداقل تهاجم، نیاز به بیهوشی عمومی دارد. جراح از طریق ایجاد چندین برش کوچک در شکم عمل جراحی را انجام میدهد. از گاز مخصوصی برای باد کردن شکم استفاده می شود تا اندام های داخلی راحت تر دیده شوند.

یک لوله کوچک مجهز به یک دوربین ریز (لاپاروسکوپ) در یک برش قرار می گیرد. سپس جراح با هدایت دوربین، ابزارهای کوچکی را از طریق برشهای دیگر برای ترمیم فتق با استفاده از مش مصنوعی وارد می کند.

افرادی که ترمیم لاپاراسکوپی دارند، ممکن است بعد از جراحی ناراحتی و زخم کمتری داشته باشند و سریعتر به فعالیتهای عادی برگردند. با این وجود، احتمال عود فتق با ترمیم لاپاراسکوپی بیشتر از جراحی باز است. کمک گرفتن از جراح با تجربه ممکن است این خطر را کاهش دهد. لاپاروسکوپی برای افراد مبتلا به فتق در هر دو طرف بدن انتخاب مناسبی است.

سوالات متداول

20 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
بچه

سلام
من یک سوال داشتم
اینک من درد کشاله ران دارم و رفتم سونوگرافی و گفتن هیچی نیست اما هنوز درد رو دارم ب نظر شما چیست؟!:)

معصومه

سلام .من حدود ۶هفته پیش عمل فتق کشاله ران انجام دادم وچون دوباره کار سنگین کردم وفتق برگشت مثل اولش شد واز درد یبوست ناراحت هستم حالا چه کار کنم بهتر است . آیا با لباس تنگ پوشیدن مشکلم حل میشود

مهدی آقازاده

سلام آقای دکتر من چند ماه پیش برای دردی که درکشاله رانم ایجاد شده بود به پزشک مراجعه کردم و بعداز انجام سونی گرافی گفتند فتق کشاله رانه و باید عمل بشه وباهمان مدارک به پزشک دیگری مراجعه کردم وایشان گفتند من چیزی برای عمل نمیبینم بنده را راهنمایی کنید

پریسا

آقای دکتر میشه فتق کشاله ران ارثی باشه؟ چون من متاسفانه پدرم دچار این بیماری بودن و برادرم هم انگار در معرض علائم این بیماریه باید چیکار کنیم تا داداشم فتق کشاله نگیره؟

محدثه

سلام وقت شما بخیر آقای دکتر من یه مدت پیش یه چیزی از زیر شکمم بیرون زده بود و حالت برآمده داشت ولی من هیچ دردی احساس نمی کردم خودشم بعد ۴الی ۵روز خوب شد یعنی میشه فتق کشاله ران باش؟

مهدی

با سلام و عرض ادب،
بنده یک ماه است یه برآمدگی بالای کشاله ران سمت راست پدیدار شده که فکر میکنم همون باد فتق باشه.، چند روزی است که کمی درد خفیف داره، میخاستم بدونم که به چه پزشکی مراجعه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید.!

مادر

سلام من یبار عمل فتق انجام دادم وقتی ۴ساله بودم.الان ۲۰ سال ازاون اتفاق میگزره همون قسمت فتق دوباره درد داره و احساس میکنم سفت شده یعنی دوباره فتق هست؟میشه دوبار فتق بیاد؟؟

Sana

سلام من الان حدود ده ساله که با توجه به تصاویرشما که الان فهمیدم دارای فتق کشاله ران هستم قسمت چپ ناحیه شرمگاهیم به انداره یک گردو وشاید بزرگتر برآمده هست اوایل کوچکتر بود ولی با چند بار اپیلاسیون وبارداری وزایمان دومم الان بزرگتر شده من بچه کوچک دارم وامکان عمل جراحی ندارم
لطفا برای بهبود این فتق من رو راهنمایی کنید😔😔😔
ممنونم

هادی

تشکر مطلب بسیار مفیدی بود

رسول

یک هفته ای هست که یه برامدگی در کناره ران بالای الت تناسلی پیدا کردم که دردی همراهش نیست ایا این فتق هست

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام