درمان های گیاهی و طب سنتی واریس

تعدادی از درمان‌های جایگزین ادعا می‌کنند که درمان مناسب برای نارسایی مزمن وریدی ـ وضعیتی که در ارتباط با وریدهای واریسی است و در آن وریدهای پا با مشکلاتی خون را به قلب باز می‌گردند، هستند. در ادامه به برخی درمان‌های گیاهی و طب سنتی واریس می‌پردازیم که اثرگذاری صد در صدی آنها اثبات نشده و فقط جنبه حمایتی در فرآیند درمان واریس خواهند داشت.

درمان گیاهی و طب سنتی واریس

اسانس‌های کنسانتره مواد تشکیل دهنده فعال موجود در گیاهان دارویی هستند. روشهای درمان سنتی و گیاهی از راه های درمان غیر جراحی واریس هستند که به از بین بردن یا حتی کاهش علائم واریس کمک می کنند. بسیاری از روغن‌های ضروری و اسانس‌های مختلف برای بهبود جریان خون و همچنین کاهش التهاب و عدم تعادل هورمونی مفید هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

• اسانس Helichrysum: یک درمان طب سنتی عالی برای رگ‌های واریسی است. از گل‌هایی از گونه‌های Helichrysum استخراج شده و دارای خواص ضد انعقادی و بی‌حسی است. این ماده می‌تواند از تشکیل لخته در خون در وریدهای بزرگ جلوگیری کند. استفاده موضعی ۲ الی ۳ قطره درد را کاهش می‌دهد و تورم را با بهبود حرکت خون در رگ‌ها کاهش می‌دهد.
  • روغن گل بی‌مرگ: روغن گل بی‌مرگ دارای خواص ضد انعقادی بوده و در درمان گیاهی عروق واریسی عنکبوتی مؤثر است. چند قطره از این روغن علاوه بر بهبود گردش خون، درد و تورم ناحیه را کاهش می‌دهد.
  • روغن بابونه: روغن بابونه تسکین دهنده است و ناراحتی ناشی از رگ‌های واریسی خفیف را کاهش می‌دهد.
  • اسانس‌های اسطوخدوس و رزماری: این دو اسانس دارای خواص ضد التهابی و ضد درد قوی هستند.
  • روغن نارگیل: روغن نارگیل جریان خون رو به بالا را در رگ‌ها ترویج می‌کند.
  • روغن آواکادو: این روغن باعث تحریک تولید کلاژن و تسریع روند بهبودی بیماری واریس می‌شود.
  • سایپرس: یکی از بهترین‌ها اسانس‌های درمانی واریس، اسانس سیپراس است که توانایی افزایش گردش خون و حمایت از سیستم گردش خون را دارد. مصرف پنج قطره اسانس سایپرس در منطقه آسیب دیده عروقی دو بار در هفته و برای چند هفته می‌تواند مفید باشد. در صورت احساس درد عضلانی، تورم یا مشکلات پوستی بهتر است از مقادیر کمتری استفاده شود.
  • روغن جوجوبا: روغن جوجوبا با تحریک تولید کلاژن به بهبود زخم کمک کرده و ضد التهاب قوی است.
  • روغن لیمو: روغن لیمو می‌تواند به سفت شدن دیواره‌ی عروق و بهبود جریان خون کمک کند.
  • روغن بومادران: روغن بومادران برای بهبود جریان خون عالی و بسیار مفید و کاربردی است.

بیشتر بخوانید: واریس چیست

تغذیه و رژیم غذایی برای واریس

بعضی از غذاها به کاهش التهاب و بهبود جریان خون کمک می‌کنند تا موجب بهبودی رگ‌های واریسی و جلوگیری از تشکیل مجدد آن‌ها شوند. یک رژیم غذایی حاوی چربی‌های ترانس، قند، کافئین، الکل و غذاهای فرآوری شده می‌تواند موجب آسیب شریان‌ها، کاهش گردش خون، مشکلات فشار خون، عدم تعادل هورمونی و افزایش وزن شود. بسیاری از این غذاها همچنین حاوی سدیم بالا هستند که می ‌توانند تورم را در وریدهای واریسی بدتر کنند.

تحقیقات نشان داده که افزایش سطح هوموسیستئین در خون می‌تواند به تخریب عروق خونی کمک کند و خطر ترومبوز و واریس را افزایش دهد. به طور خاص، کمبود ویتامین گروه B، B6 (پیریدوکسین)، B9 و B12 منجر به افزایش سطح هوموسیستئین خواهد شد. مصرف الکل نیز اثر مشابهی دارد؛ تمام ویتامین‌ها باید از طریق غذا به بدن منتقل شوند. از این رو، غذاهای غنی از B6، فولات و B12 می توانند به افرادی که دارای واریس هستند، کمک مطلوب کنند. تن ماهی، ماهی آزاد، میگو، مرغ، بوقلمون و تخم مرغ منابع عالی این ویتامین‌ها هستند. سیب‌زمینی، دانه‌های آفتابگردان، آووکادو، موز، بروکلی، عدس و لوبیا نیز منابع خوبی هستند.

برخی از بهترین غذاهای ضد التهابی برای کاهش وریدهای واریسی عبارتند از:

درمان گیاهی واریس با مواد غذایی غنی از فیبر

فیبر به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند و همچنین برای عملکردهای گوارشی سالم ضروری است. خوردن ۳۰ الی ۴۰ گرم فیبر هر روز، معجزه درمان واریس و یک راه عالی برای جلوگیری از یبوست است که می‌تواند موجب نفخ و افزایش فشار روی رگ‌های اطراف شکم و پاها شود. مواد غذایی با فیبر زیاد شامل چای و دانه‌های روغنی (مواد حاوی امگا ۳ که ضد التهاب هستند)، سبزیجات، میوه‌های تازه، بذر خام است.

مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها مانند فلاونوئیدها (موجود در انواع توت ها)، ویتامین C و ویتامین E ( هر دو در سبزیجات سبز و میوه‌های مرکبات وجود دارند) باعث تقویت رگ‌ها، مبارزه با التهاب و بهبود سلامت شریانی می‌شوند. ویتامین E برای جلوگیری از لخته شدن خون مفید شناخته شده است. ویتامین C یک ضد التهاب قوی و مفید برای سلامت پوست است.

طب سنتی واریس با سبزیجات

پزشکان گاهی از قرص‌های دیورتیک استفاده می‌کنند تا به افزایش ادرار و کاهش احتباس آب و یا تورم کمک کنند. بنابراین مصرف موادی مانند سبزیجات تازه (جعفری و ریحان)، رازیانه، قارچ، خیار، مارچوبه و کرفس توصیه می‌شود.

جعفری آنتی اکسیدان قوی و غنی از ویتامین C باعث است و در ترمیم و بازسازی سلول مفید است. جعفری حاوی روتین است که نقش مهمی در تقویت مویرگ‌ها ایفا می‌کند و بنابراین در کاهش علایم واریس مفید است. برای مصرف جعفری تازه خرد شده را در یک فنجان آب برای مدت پنج دقیقه بجوشانید پس از خنک شدن یک قطره روغن گل رز و گل همیشه بهار را اضافه کنید و درون
یخچال چند دقیقه بگذارید و سپس با استفاده از یک تکه پنبه، محلول را برای منطقه آسیب دیده بمالید. این کار را برای چند ماه انجام دهید تا نتایج مثبت را ببینید.

عکس درمان گیاهی واریس

درمان واریس با منیزیم

مشکلات فشار خون و گرفتگی‌های پا (مانند سندرم پای بی‌قرار) نشانه‌های هشدار دهنده‌ای از کمبود الکترولیت‌ها مانند پتاسیم و منیزیم است. برای غلبه بر این علایم باید مصرف موادغذایی چون سبزیجات برگ سبز، آووکادو، موز و سیب زمینی شیرین را افزایش داد.

فلفل

غذاهای همراه با ادویه مانند فلفل کاین باعث گرم شدن بدن می‌شوند و به گردش خون سالم و حتی کنترل اشتها و وزن کمک می‌کنند. فلفل کاین غنی ​​از ویتامین C و فلاونوئیدها است که از دیواره‌های عروق خونی در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد محافظت می‌کنند. اما قوی ترین ماده در فلفل کاین، کپسایسین است که دارای خواص ضد التهابی و ضد درد و رقیق کننده خون است.

پودر فلفل کاین می‌تواند به صورت خوراکی برای کاهش درد و التهاب به علت وجود وریدهای واریسی مصرف شود و همچنین می‌تواند از لخته شدن خون و زخم جلوگیری کند. بهتر است این دارو را با دوزهای کم و از نصف قاشق چای خوری پودر فلفل در یک فنجان آب شروع کنید و به تدریج آن را تا ۱ قاشق غذا خوری افزایش دهید. این مخلوط را سه بار در روز برای یک یا دو ماه مصرف کنید. حتی استفاده منظم از کپسایسین یا عصاره فلفل کاین می‌تواند گردش خون را افزایش دهد.
ماهی‌های وحشی: ماهی و غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلای وحشی، ماهی خال مخالی، ساردین و تون دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که برای جریان خون مناسب است.

مطالعه بیشتر: واریس چیست؟

طب سنتی واریس با سرکه سیب سرخ

سرکه سیب سرخ گردش خون را در رگ‌ها بهبود می‌بخشد و ضد التهاب مؤثر است. این سرکه یکی از ساده‌ترین و در عین حال مؤثرترین درمان‌ها برای رگ‌های واریسی است. سرکه سیب را می‌توان به صورت خوراک یا موضعی استفاده نمود. برای استفاده در محل، فقط لازم است تا سرکه سیب رقیق شده با مقداری آب رقیق شده و بر روی رگه‌های متورم ریخته شود. خشک شدن آن روی ناحیه باعث کاهش تورم و درد می‌شود. این کار را هر روز قبل از رفتن به خواب و دوباره در صبح روز بعد انجام دهید. مصرف خوراکی آن با اثر سم‌زدایی دارد که دارد کمک می‌کند تا خون را پاک کند و عروق خونی و گردش خون افزایش دهد. برای مصرف خوراکی کافی است تا ۲ قاشق غذا خوری سرکه را به یک فنجان آب اضافه نموده و آن را با یا بدون افزودن عسل خام مصرف کنید.

درمان گیاهی واریس

برخی از گیاهان معروف هزاران سال است از داروهای محبوب مردمی برای درمان وریدهای واریسی محسوب می‌شوند. بیشتر این گیاهان برای نارسایی مزمن وریدی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و برای کاهش احتباس آب، مشکلات گردش خون، تورم، اسهال، گرفتگی عضلانی و سایر شرایط مرتبط با پوست مفید هستند. در ادامه به هر یک می‌پردازیم.

• شاه بلوط اسبی: عصاره شاه بلوط اسبی از پوست، برگ، گل و بذر حاصل، یکی از محبوب‌ترین گیاهان دارویی برای وریدهای واریسی و سایر بیماری‌های گردش خون است. عنصر فعال Aescin مهار کننده آنزیم‌هایی است که سبب آسیب به دیواره‌های عروق خونی می‌شوند. اما مزایای این درمان گیاهی فراتر از آن بوده و باعث افزایش گردش خون و کاهش خطر ایجاد لخته در وریدهای واریسی خواهد شد. اثر ضد التهابی و ضدعفونی کننده آن، درد و تورم در ناحیه واریسی را کاهش می‌دهد. پوست درخت شاه بلوط اسبی را می‌توان به طور مستقیم به زخم‌ها در پا مالید، اما هیچ بخشی از گیاه به دلیل داشتن مواد سمی اسکولین نباید مصرف خواراکی شود.
  • عصاره دانه انگور: دانه‌های کوچک داخل انگور حاوی مواد آنتی‌اکسیدانی از جمله انواع مختلف فلاونوئیدها، اسیدلینولئیک و ویتامینE ، ترکیبات پروانتوسیانیدین و یک مجموعه قوی از آنتی اکسیدان‌ها با خواص ضد باکتری شناخته شده است.
  • عصاره پوست درخت کاج: عصاره درخت کاج به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و شامل بسیاری از اسیدهای فنولی، فلاونوئیدها و پروانتوسیانیدین است که منجر به کاهش قابل توجه وریدهای واریسی و التهاب آن می‌شوند. مصرف خوراکی عصاره‌های پوستی کاج برای تقویت دیواره‌ی عروق خونی و بازگرداندن خاصیت ارتجاعی دیواره عروق مفید است.
  • گیاه گوتوکولا: این گیاه عنوان درمان محبوب واریس هزاران سال است که در هند و کشورهای جنوب شرقی آسیا استفاده می‌شود. عصاره گیاه یا پودر گیاه خشک شده به صورت خوراکی برای درمان آسیب وریدی مصرف می‌شود. این گیاه نشت و التهاب و احتباس آب را کاهش می‌دهد.
  • فندق جادوگر: این گیاه دارویی بومی آمریکا برای بسیاری از افراد مبتلا به واریس مفید است. تانن‌های موجود در عصاره آن به بازگرداندن خاصیت ارتجاعی عروق کمک می‌کند و همچنین دارای خواص ضد التهاب عالی است. مصرف موضعی این گیاه برای تسکین درد و تورم ناشی از احتقان در ورید واریسی مناسب است. علاوه بر کاهش ادم، می‌تواند خارش و درد را کاهش دهد. یک دستمال آغشته به عصاره آن را در منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو یا سه بار در روز برای یک یا دو ماه انجام دهید و یا یک وان را با آب پر و ۱۰ تا ۲۰ قطره فندق جادوگر اضافه کنید و پاهای خود را حداقل ۱۵ دقیقه در محلول خیس کنید. سپس پاها را با آب تمیز بشویید و آنها را خشک کنید.
  • سیر: سیر برای کاهش التهاب و علایم وریدهای واریسی عالی است. همچنین به تجزیه سموم مضر در رگ‌های خونی کمک می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد.

درمان طب سنتی واریس با ماساژ

جمع شدن خون در رگ‌ها یکی از مشکلاتی است که موجب واریسی شدن عروق می‌شود. ماساژ شیوه‌ای فعال برای افزایش گردش خون است، اگرچه باید در افراد مبتلا به وریدهای واریسی بسیار آرام انجام شود. ماساژ پا با سفتی ملایم به سمت بالا می‌تواند رگه‌های پیچیده را صاف کرده و جریان خون را تسریع کند. نباید هرگز از فشار مستقیم بر روی رگ های خمیده استفاده شود. می‌توان از روغن زیتون یا روغن نارگیل برای تسهیل ماساژ استفاده نمود. ماساژ پوست با روغن زیتون می‌تواند به افزایش گردش خون و کاهش درد و التهاب کمک کند. اضافه نمودن چند قطره روغن نعناع نیز می‌تواند منجر به آرامش فرد شود.

بیشتر بخوانید: درمان خانگی واریس

توصیه می‌شود، پیش از اقدام برای انتخاب هر گونه درمان گیاهی یا طب سنتی واریس با پزشک خود مشورت نموده و از ایمنی این روش و عدم مغایرت آن با درمان پزشکی خود اطمینان حاصل کنید.

مانیا

سلام مادر شوهرم واریس پا داره چ نوع داروی گیاهی برای واریس استفاده کنم ک بتونم درمانش کنم

clinic
Reply to  مانیا

با سلام
بیماری واریس با درمان های دارویی و گیاهی برطرف نشده لازم برای بررسی وضعیت بیماری خود حضوری مراجعه کنند تا اقدام درمانی مناسب ایشان توصیه شود.

پریناز

سلام من یک دختر۱۲ ساله دارم که هر چند روز ساق پاش رگها قرمز شده وسوزش دارد آیا در این سن امکان واریس هست

clinic
Reply to  پریناز

با سلام
بله ممکن است برای بررسی حضوری مراجعه شود.

هاشم

سلام‌
برای درمان واریس که پاها ورم کرده باشه و از زانو تا مچ پا خال های سیاه زده باشد که نمیشه درست راه رفت و حتی نمیشه استراحت کرد از درد باید چکار کنیم؟