درمان بواسیر داخلی چیست؟ عکس و علائم هموروئید داخلی

درمان بواسیر داخلی

هموروئید داخلی چه فرقی با بواسیر خارجی دارد؟ شاید این سوال در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که بواسیر داخلی چیست؟ بواسیر داخلی به نوعی از هموروئید گفته می شود که درون مقعد و رکتوم به وجود آمده باشد و بیمار(در مراحل ابتدایی) از علائمی چون خونریزی به آن پی ببرد. در ایران کلینیک با ما باشید تا با نوع دقیق هموروئید داخلی، علائم، علتها، درجات و گرید های بواسیر داخلی و حتی بهترین روش درمان هموروئید داخلی آشنا شویم.

بواسیر داخلی چیست؟

بواسیر یا هموروئید، نوعی بیماری ناشی از تورم عروق درون مقعد می باشد که در اثر وارد شدن فشار به ناحیه مقعدی به وجود می آید. بواسیر داخلی نیز یکی از دو نوع هموروئید می باشد که دارای ۴ سطح یا گرید بوده و می توان گفت از درجه خفیف تا حاد دسته بندی میشود. هموروئید یا بواسیر داخلی درون مقعد ایجاد شده و در صورت حاد شدن به خارج از مقعد راه پیدا میکند.

بیشتر بخوانید: هموروئید یا بواسیر چیست؟

علت هموروئید داخلی

عوامل زیادی می توانند بر بروز بواسیر تاثیر گذار باشند. برای مثال یکی از اصلی ترین علت هموروئید داخلی یبوست می باشد که موجب ایجاد فشار و درد در ناحیه مقعد می شود. البته که عوامل دیگر نیز می تواند باعث بروز این عارضه شده و فرد را تحت تاثیر قرار دهد.
برخی از اصلی ترین علتهای هموروئید داخلی:

• چاقی و اضافه وزن زیاد
  • یبوست یا اسهال مزمن
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • نشستن به مدت طولانی
  • جا به جایی اجسام سنگین
  • سابقه جراحی مقعدی که موجب تنگی مقعد شده باشد
عکس بواسیر یا هموروئید داخلی
تصویری که مشاهده می کنید، نمونه ای از عکس بواسیر داخلی به همراه مقایسه با نوع خارجی آن است که نشان دهنده محل قرارگیری هرکدام می باشد.

علائم بواسیر داخلی

علائم بواسیر داخلی مانند هموروئید خارجی نبوده و ممکن است برای بیمار تا مدتی قابل رویت نباشد. همانطور که گفته شد، بواسیر داخلی از درون مقعد ایجاد می شود. یعنی ممکن است فردی بدون احساس درد یا سایر علائم به هموروئید داخلی گرید ۱ مبتلا باشد؛ با گذشت زمان و تکرر یبوست این عارضه بزرگتر و علائم آن بیشتر می شود تا در نهایت فرد متوجه بیماری شود.
به طور کلی علائم هموروئید داخلی عبارت اند از:

• مشاهده خون در مدفوع یا خونریزی مقعدی که هموروئید خونی را به وجود می آورد.
  • درد شدید
  • سوزش و خارش
  • التهاب و قرمزی مقعد
  • خونریزی (در برخی موارد بواسیر داخلی بدون خونریزی می باشد)
  • خروج ترشحات از مقعد
  • احساس پر بودن مقعد

اختلال در فعالیت های روزانه از اصلی ترین علائم بواسیر داخلی در زنان و مردان است. بیماران معمولا در مراحل ابتدایی ابتلا به بواسیر داخلی علائمی چون خونریزی یا درد آن را جدی نگرفته که همین موضوع سبب بروز علائم حاد تری همچون مشاهده رطوبت، تورم شدید و بیرون زدن زائده می شوند که به راحتی قابل درمان نیستند.

درجات بواسیر داخلی

هموروئید داخلی دارای چهار گرید مختلف می باشد که آن را از خفیف ترین تا حادترین تقسیم بندی می کنند. این گرید بندی گاهی نیز براساس میزان بیرون زدگی توده بوده و می تواند به تشخیص و نحوه درمان عارضه کمک کند.
بنابراین انواع گرید بواسیر داخلی عبارت اند از:

بیشتر بخوانید: عکس بواسیر داخلی و خارجی

• بواسیر داخلی درجه ۱: این نوع از هموروئید داخلی کاملا درون رکتوم و مقعد بوده و فرد توانایی مشاهده آن را ندارد، تنها زمانی فرد متوجه وجود عارضه می شود که خون در مدفوع خود مشاهده کند.
  • هموروئید داخلی گرید ۲: هموروئید داخلی درجه ۲ به گونه ای است که فرد، درد را احساس نموده و هنگام اجابت مزاج زائده بیرون می زند و خود به خود به داخل باز می گردد.
  • هموروئید داخلی درجه ۳: نوع ۳ این نوع از هموروئید داخلی به طور کامل همراه با علائم بوده و فرد هنگام اجابت مزاج بیرون زدن زائده را کاملا حس میکند. تفاوت این گرید با نوع قبلی آن در این است که زائده خود به خود به داخل بازنگشته و میابیست به داخل فشار داده شود.
  • بواسیر داخلی گرید ۴: بواسیر داخلی گرید چهار حادترین نوع هموروئید داخلی می باشد که به هیچ عنوان به داخل باز نمی گردد. زائده هموروئیدی در این نوع هموروئید به طور کامل بیرون زده و به هیچ عنوان به داخل باز نمی گردد. علاوه برآن فرد با درد، سوزش و خارش شدیدی مواجه بوده که نیازمند به کار گیری یک شیوه درمانی پزشکی می باشد.

نحوه تشخیص

از کجا بفهمیم بواسیر داخلی داریم؟ نحوه تشخیص بواسیر داخلی، کمی پیچیده تر از نوع خارجی آن است. از آنجایی که ممکن است فرد در ابتدای ابتلا به این بیماری بیرون زدگی یا درد مشاهده نکنند، بیمار به وجود عارضه پی نبرد. از همین رو ممکن است بیمار مدتها به بواسیر داخلی مبتلا ولی از آن بی خبر باشد و تنها زمانی که دچار بیرون زدگی شود، به پزشک مراجعه کند. بنابراین تشخیص این بیماری به دست دکتر بواسیر امکان پذیر بوده و با انجام معاینه یا آندوسکوپی به راحتی قابل تشخیص است.
در صورت مشاهده علائمی چون خونریزی یا درد، سریعا به متخصص مراجعه کنید.

عکس بواسیر داخلی
تصویر ارائه شده نمونه ای از عکس هموروئید داخلی به صورت واضح و واقعی می باشد که بیمار دچار تورم عروق در درون مقعد شده است.

درمان هموروئید داخلی

درمان هموروئید داخلی به روشهای مختلفی انجام می شود. لیزر، عمل جراحی، روشهای دارویی، رابربند و…همه از روشهای درمان هموروئید داخلی هستند که می توان از آنها استفاده نمود. اما در این میان همیشه برای بیمار کم خطر ترین، کم هزینه ترین و کمترین میزان نقاهت پس از درمان بسیار مهم است که در روشهای ذکر شده بالا به جز لیزر قابل مشاهده نیست.
درمان بواسیر به واسطه جراحی بسیار ریسک پذیر بوده و حتی ممکن است گاهی از نتایج دلخواه مربوطه برخوردار نشوید.
جراحی بواسیر داخلی به این گونه است که پزشک با استفاده از تیغ جراحی و بریدن زائده هموروئیدی بواسیر را به طور کامل از بین می برد. اما نکته حائز اهمیت این است که جراحی ممکن است موجب درمان کامل این زائده نشده و فرد هر لحظه امکان بازگشت بیماری را داشته باشد. علاوه بر آن دوره نقاهت بسیار طولانی و هزینه درمانی زیاد از معایب این روش هستند.

لیزر بواسیر

اما لیزر بواسیر یکی از بهترین روشهای درمان هموروئید داخلی می باشد که می توان آن را نوین ترین و کم خطر ترین شیوه درمان هموروئید داخلی یا خارجی دانست. لیزر به این شیوه عمل میکند که با تابیده شدن اشعه به زائده بیماری تحت درمان قرار می گیرد. این روش تنها در یک ساعت انجام شده و از کمترین میزان آسیب و عوارض برخوردار است.

مزایا درمان بواسیر با لیز

لیزر هموروئید داخلی دارای مزایایی است که اکثر افرادی که لیزر انجام می دهند، به همین خاطر به سراغ این روش می روند. برخی از این مزایا عبارت اند از:

• دوران نقاهت بسیار کوتاه
  • هزینه بسیار کمتر نسبت به جراحی
  • بدون عوارض و خونریزی
  • درمان کامل بیماری و عدم بازگشت
  • بدون درد و انجام لیزر تحت بی حسی
  • عدم نیاز به پانسمان های پیچیده
  • عدم باقی ماندن جای زخم
  • بدون آسیب به عضلات مقعد و اسفنکتر
  • بدون نیاز به بستری شدن در بیمارستان

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بواسیر با لیزر

رابربند

رابرند یکی از روشهای درمان هموروئید داخلی می باشد که به ظاهر از عوارض و درد کمی برخوردار اما در اصل دارای عوارض و درد شدیدی است. رابربند به بستن کش لاستیکی به دوره توده هموروئیدی گفته می شود؛ این کش با دستگاه خاصی توسط پزشک متخصص به داخل مقعد برده شده و به دور بافت هموروئید قرار می گیرد. روش درمان هموروئید داخلی با رابرند تنها مناسب درمان بواسیر داخلی بوده و قابلیت درمان بواسیر خارجی را ندارد.

عملکرد این شیوه به گونه ای است که بستن کش لاستیکی موجب قطع خونرسانی شده و با گذشت زمان سبب کوچک کردن عارضه می گردد. درد شدید، امکان بازگشت و عدم بهبود بیماری، عفونت، آسیب به رکتوم از اصلی ترین عوارض و معایب این روش هستند.

درمان خانگی بواسیر داخلی

از آنجایی که هموروئید داخلی در ابتدای بروز علائمی جز خونریزی به همراه ندارد، به راحتی نمیتوان آن را درخانه تشخیص و درمان نمود. بنابراین ابتدایی ترین کارهایی که برای درمان خانگی بواسیر داخلی می توان انجام داد عبارت اند از:

• نوشیدن آب به مقدار ۸لیوان در روز
  • مصرف فیبر و سبزیجات جهت بهبود دستگاه گوارش
  • پرهیز از زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • پرهیز از مصرف غذاهای تند و فست فود
  • رعایت بهداشت مقعد
  • استفاده از پماد آنتی هموروئید در صورت نیاز

البته فراموش نکنید درمان خانگی بواسیر تنها در موارد و مراحل ابتدایی بیماری موثر بوده و نمیتوان برای موارد بسیار حاد از آن استفاده نمود؛ چرا که از نتایج مثب برخوردار نیست.

استاپلر

استاپلر نیز یکی از روشهای درمان هموروئید داخلی می باشد که مناسب برای درمان هموروئید داخلی درجه ۳ و ۴ می باشد. درمان هموروئید داخلی با استاپلر یک روش بسیار آسان و بدون نیاز به عمل جراحی می باشد که پزشک با استفاده از دستگاه خاص، با بستن یک پلاستک به دور بافت هموروئیدی (همانند روش رابرند) موجب قطع خونرسانی به آن می شود. این روش بسیار دردناک بوده و نیاز به بی حسی دارد.

از عوارض استاپلر می توان به عفونت، امکان بازگشت بیماری، تنگی مقعد، خونریزی، درد شدید و حتی بی اختیاری مدفوع اشاره نمود.

سوالات شما