بهترین پماد شقاق مقعدی؛ تترا سایکلین و آنتی فیشر+کاهش درد

درمان دارویی شقاق یا فیشر

درمان شقاق مقعدی به روشهای مختلفی چون عمل جراحی، لیزر یا مصرف دارو و پماد شقاق صورت میگیرد. در این مطلب با ارائه نمونه هایی از بهترین پماد برای شقاق مقعدی مانند: پماد رینا پلاس، پماد انتی فیشر، پماد گلیسیرین … و میزان تاثیر آن بر بهبودی به طور کامل این روش درمانی را بررسی خواهیم نمود.

شقاق چیست و چگونه درمان می شود؟

هدف از درمان شقاق یا فیشر مقعد نه‌ تنها از بین بردن زائده و ترک ایجاد شده است بلکه در صورت وجود علت زمینه‌ای برای بیماری فیشر مقعد در مواقعی که محل یا تعداد شکاف‌ها مشکوک است نیز باید شناسایی و درمان شود. درمان بیماری زمینه‌ای گوارشی می‌تواند با احتمال زیادی از عود و تکرار شقاق یا فیشر ناحیه‌ی مقعد جلوگیری کند. بیماری شقاق یا فیشر مقعد بسته به شدت آسیب وارده بر دیواره‌ی مخاطی مقعد و درجه‌ی پیشرفت آن به درون و اطراف مخاط می‌تواند با مراقبت‌های خانگی، انواع روش‌های دارویی و جراحی درمان شود.
البته باید درنظر داشت علت بیماری شقاق یا فیشر مقعد نیز در درمان آن بی‌تأثیر نخواهد بود زیرا یکی از راه‌های رایج درمان هر بیماری رفع علامتی نشانه‌های آزاردهنده‌ی آن است. مثلاً وقتی اسهال و یبوست مزمن باعث به وجود آمدن بیماری شقاق یا فیشر مقعد فرد شده است باید در کنار سایر درمان‌های در نظر گرفته شده، حتماً دارویی برای برطرف کردن اسهال یا یبوست فرد نیز تجویز شود. از طرفی وقتی انقباض و گرفتگی عضلانی دریچه‌ی مقعد منجر به بیماری شقاق یا فیشر مقعد در فرد شده، باید شل‌کننده‌ی عضلانی نیز در روند درمانی فرد در نظر گرفته شود.

بیتشر بخوانید: شقاق چیست؟

بهترین دارو برای درمان شقاق مقعد

علاوه بر توصیه به رعایت رژیم و تغذیه‌ مناسب و ترک عادات غلط رفتاری، درمان‌های دارویی شقاق یا فیشر مقعد اولین خط درمان آن خواهند بود. معمولاً پزشک ترکیبی از داروهای نرم‌کننده مدفوع (ملین)، تسکین‌دهنده‌ی خوراکی درد (فاقد کدئین) و پماد بی‌حسی موضعی ضد درد مقعد را برای پیشگیری از تشدید علائم در فرد تجویز می‌کند. اغلب داروهای تجویزی در بیماری شقاق یا فیشر مقعد شامل:

پماد گلیسرین تری نیترات

پزشک ممکن است برای کمک به افزایش جریان‌خون به مقعد و شل شدن دریچه‌ی آن که به بهبود سریع‌تر شکاف کمک می کند پماد نیترات که یکی از داروی شقاق مقعد است را تجویز کند. این پماد معمولاً هر ۸ یا ۱۲ ساعت برای مدت ۶ الی ۸ روز توصیه به مصرف می‌شود. با وجود بالا نبودن میزان اثربخشی این دارو برخی پزشکان آن را تجویز می‌کنند. دارو باید مطابق دستورالعمل قبل از اجابت مزاج مصرف شود. برخی از عوارض جانبی آن ممکن است شامل سردرد در نیمی از موارد مصرفی، سرگیجه، و فشار خون پایین باشد.

در صورت ابتلا به سردرد ناشی از دارو بهتر است در چند روز اول شروع درمان در هر بار مصرف از میزان کمتری از آن استفاده شود. استفاده از داروهای مسکن فاقد کدئین برای تسکین سردرد منعی ندارد. سرگیجه ناشی از آن را نیز می‌توان با تغییر وضعیت دادن آرام از حالت خوابیده به نشسته و نشسته به ایستاده کنترل کرد. پماد نیترات باید در عرض ۲۴ ساعت پس از مصرف داروهای اختلال نعوظ مانند سیلدنافیل (Viagra)، تادالافیل (Cialis) و یا واردنافیل (لویترا) استفاده نشود.

مسدود کننده‌های کانال کلسیم

این داروها مانند دیلتیازیم، کاهنده‌ی فشار خون هستند. برخی از انواع موضعی آن‌ها می‌توانند در درمان شقاق یا فیشر مقعد مؤثر باشند. همچنین امکان مصرف خوراکی این نوع داروهای بلوک‌ کننده‌ی کانال کلسیم نیز در درمان شقاق یا فیشر مقعد با این تفاوت که می‌تواند با روند درمانی کندتر و عوارض جانبی بیشتری در فرد اثر کند، وجود دارد. سردرد از بارزترین عوارض این دارو است.

لیدوکائین بهترین پماد برای شقاق مقعدی

ژل بی‌حس‌کننده‌ی موضعی یا پماد لیدوکائین که امکان تهیه‌ی بدون نسخه پزشک آن از داروخانه‌ها وجود دارد، می‌تواند با استفاده بر روی پوست اطراف مقعد به تسکین درد آن کمک کند. البته باید در نظر نداشت مصرف بیش از ۵ الی ۷ روز آن می‌تواند با ایجاد حساسیت و التهاب پوست نواحی اطراف مقعد مشکل فرد را دوچندان کند. بنابراین در صورت عدم بهبودی بیماری، در اسرع وقت به پزشک مراجعه نمایید.

عکس پماد شقاق

پماد رینا پلاس برای شقاق

رینا پلاسک پماد مسی رنگ می باشد که معمولا برای تجویز زخم و شقاق مقعد تجویز می گردد. این پماد با فرآیند افزایش گردش خون موجب افزایش سرعت خونرسانی و در نتیجه بهبود سریع تر زخم در ناحیه مقعد می گردد. نحوه استفاده از این پماد درمان شقاق به مدت دو روز و در دو نوبت بر روی پوست تمیز می باشد.

پماد دیلتیازم

پماد دیلتیازم از داروهای موضعی است که برای درمان شقاق مقعد یا همان زخم مقعد کاربرد دارد. مهمترین علت بروز شقاق (فیشر) ابتلا به یبوست های مکرر است اما به طور کلی می توان گفت هر عاملی که فشار وارده به مقعد را افزایش دهد، می توان باعث بروز شقاق مقعد شود. راه حل ساده درمان شقاق استفاده از پماد دیلتیازم است، مصرف این دارو در اغلب موارد نه تنها در بهبود و کاهش علائم شقاق موثر است بلکه می تواند در کاهش درد حاصل از این بیماری و درد پس از جراحی مقعد موثر باشد. این پماد عوارض جانبی خاصی را به همراه ندارد تنها در برخی موارد ممکن است با سردرد، سرگیجه و سوزش مقعد همراه شود.

نکات مصرف پماد شقاق دیلتیازم

میزان دقیق مصرف دارو باید توسط پزشک تعیین گردد ولی برای استفاده از آن کافی است مقدار کمی از آن را بر روی انگشت خود بمالید و در خروجی مقعد استعمال نمایید. به طور معمول این دارو یکبار در صبح و یکبار در شب استفاده می شود. از جمله نکاتی که در مورد استفاده از این دارو باید بگوییم، عبارتند از :

  • در صورت حساسیت به این دارو یا هر ماده دیگری مثل مواد نگهدارنده یا رنگ ها پزشک خود را مطلع نمایید.
  • اگر همزمان از داروی دیگری استفاده کنید، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا برخی از داروها اثرات دیگر داروها را خنثی می کند.
  • در صورت ابتلا به سایر بیماری ها یا مشکلات پزشکی با متخصص مربوطه مشورت نمایید.
  • درمان شقاق با پماد دیلتیازم در حدود ۸ هفته زمان می برد.
  • در صورتی که پس از مصرف متوجه عوارض این دارو مثل سردرد و سرگیجه شدید، کمی بنشینید تا این عوارض برطرف شوند.

مطالعه بیشتر: دکتر شقاق مقعدی

تزریق بوتاکس

هنگامی که درمان‌های موضعی تأثیر مطلوب در بهبود بیماری ندارند، تزریق نوعی سم به نام بوتولینوم A(بوتاکس) به دریچه‌ی مقعد با مکانیزم فلج‌سازی عضله‌ی دریچه‌ی مقعد می‌تواند به بازگشت حالت استراحت به این عضله کمک کند و با رفع فشار مداوم انقباض آن به بهبود بیماری کمک کند.

البته فلج شدن عضله در تسکین درد نیز نقش به سزایی دارد و در ۶۰ الی ۸۰ درصد موارد استفاده نتیجه‌بخش خواهد بود. از دست دادن کنترل اجابت مزاج و دفع گاز به صورت موقتی از عوارض این روش درمانی است. محققان هنوز در حال بررسی بوتاکس به منظور کشف بهترین، ایمن‌ترین و کم‌عارضه‌ترین شیوه‌ی ممکن مصرف آن در درمان شقاق یا فیشر مقعد هستند.

میزان تاثیر دارو و پماد بر درمان شقاق

معمولاً شقاق یا فیشر مقعد در مراحل ابتدایی و حاد به درمان خانگی، درمان دارویی و مصرف پماد برای درمان شقاق خوب جواب می‌دهد. بیش از ۹۰ درصد از شقاق‌های مقعدی به صورت بدون نیاز به عمل جراحی التیام می‌یابند. می توانید با مشاهده انواع عکس شقاق مقعدی به حاد یا خفیف بودن بیماری پرداخته و روشی مناسب برای درمان شقاق به کار بگیرید.

ولی با این حال در صورت مؤثر نبودن درمان‌های دارویی گفته شده نیاز به جراحی شقاق یا فیشر مقعد وجود خواهد داشت. لیزر شقاق نیز بهترین روش درمان شقاق مقعدی است که دارای مزایایی چون عدم نیاز به بستری، بهبودی در یک جلسه، و عدم باز گشت بیماری است.همچنین هزینه لیزر شقاق مقعدی کمتر از روش جراحی میباشد و بیمار به راحتی می تواند از آن استفاده کند.

سوالات متداول

191 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
ساحل

یه پماد خریدم برای شقاق خیلی خوب بود اوایل که استفاده میکردم سوزشمو انداخته بود اما الان دیگه تاثیری نداره چه دارویی برای دمان شقاق پیشنهاد میدین

مینا

سلام من یه مدت طولانی به شقلق مقعدی یا همون زخم دچار شدم چند بار پیش جراح رفتم ولی خوب نمیشه زخم و دچار گرفتگی عضلات مقعد میشم سوزش و درد خیلی دارم از این دارو ها هم استفاده کردم اثر نزاشته(آنتی فیشر باریج،دیلیتیژل،نیتروگلیسرین عوارض داد شدید بهم استفاده نکردم)دیگه واقعا موندم چیکار کنم دو روز خوب میشم بعد ۲ روز باز شروع میشه یه راحل بگید خواهشا

مهدی فانی

ممکنه یه پماد خوب برای درمان شقاق بهم مفعرفی کنید؟

بهادری

من ۲هفته هست که حس میکنم زخم شقاق مقعدی گرفتم و هرچی الورا یا بقیه راه هارو رفتم خوب نشد اگه میشه بهترین پماد برای شقاق مقعدی رو به من معرفی کنید بزنم بلکه این شکاف خوب شه

zhgggg
Reply to  بهادری

پماد ام جی و برای درد ژلفن یا بروفن

نلی

پماد دیلتیازم برای شقاق خوبه؟ عوارض نداره؟

ناصر

سلام خسته نباشی من فیشر ویا همان شقاق داشتم یک سال عمل کردم بازم هم رنج می کشم پماد هم کلا مصرف می کنم پودر روانی هم مصرف می کنم ولی مشکلم حل نشد

Yahya

سلام وقت بخیر بنده چند هفته پیش یه تکه گوشت اندازه عدس از مقعدم بیرون زده بود ، رفتم دکتر، گفتن بواسیره ، دارو دادن خداروشکر خوب شد ، دیگه خبری از اون عارضه گوشتی نیس ،ولی الان یکی دو روزی هست موقع دفع سوزش شدیدی در دیواره های مقعدم احساس میکنم ، چیکار باید بکنم؟

صادق

بنده به مدت ۳هفته از داروی شقاق مقعد استفاده کردم اما نتیجه ای نگرفتم دوباره باید دکتر برم؟

امیر

پماددیلتیازم برای چی خوبه دکتر؟ من مقعدم میسوخت دکتر اینو داد

اریا

پماد برای درمان شقاق دارید که وقتی میزنیم به شقاق نسوزونه سراغ دارید؟

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام