درمان بواسیر (هموروئید) خارجی با لیزر و جراحی

بواسیر یا هموروئید خارجی یکی از شایع ترین انواع این بیماری است. به طور کلی بواسیر به واریسی شدن عروق یا سیاهرگ ها در کانال مقعد اطلاق می شود. در این حالت سیاهرگ ها در اثر فشار متورم و یا گشاد می شوند. در مورد نوع خارجی این بیماری

به جای سیاهرگ های داخلی، سیاهرگ های بیرونی مقعد دچار این مشکل میشوند. به بیانی دیگر می توان گفت این بیماری به شکل توده ای در زیر پوست مقعد ظاهر می شود.

اگر می خواهید با راه های درمان آشنا شوید، مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

بهترین درمان بواسیر (هموروئید) خارجی، لیزر است

درمان بواسیر(هموروئید) خارجی با لیزر

به جرات میتوان گفت بهترین روش بدون خونریزی،درمان بواسیر با لیزر است. در این روش به جای استفاده از تیغ جراحی، از اشعه لیزر برای برش و قطع نواحی آسیب دیده استفاده می شود. لیزر هموروئید خارجی مزایای خاص مربوط به خود را دارد و به همین علت به عنوان بهترین درمان شناخته می شود. همچنین مزایای مختلف این روش موجب شده محبوبیت استفاده از آن رو به گسترش باشد. استفاده از لیزر موجب می شود، بافت ها و اعصاب آسیب دیده همزمان ترمیم شوند، که این امر درد و خونریزی بیماری را به شدت کاهش میدهد. از سایر مزایای درمان هموروئید داخلی و خارجی با لیزر می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• در سریع ترین زمان ممکن و معمولاً کمتر از یک ساعت
  • درمان قطعی با از بین بردن کامل ناحیه متورم
  • جلوگیری از عفونت به علت ضد عفونی کردن ناحیه مورد نظر
  • هزینه مناسب
  • بدون احساس درد و یا خونریزی
  • بدون نیاز به طی کردن دوره نقاهت
  • بدون نیاز به پانسمان کردن موضع

هزینه لیزر درمانی

هزینه درمان بواسیر خارجی با لیزر به عوامل مختلفی مانند میزان پیشرفت و تعداد رگهای درگیر بستگی دارد. از همین روی امکان تعیین دقیق قیمت وجود ندارد. برای کسب اطلاعات در این مورد می توانید با مشاوران کلینیک بصورت تلفنی در ارتباط باشید.

درمان در خانه

جراحی بواسیر(هموروئید) خارجیاز آنجایی که این هموروئید در ناحیه ای حساس و مملو از اعصاب واقع شده است، به شدت دردناک خواهد بود به گونه ای که حتی نشستن عادی را نیز برای فرد مشکل می کند. به غیر از درد، علائم دیگر این بیماری شامل خونریزی، التهاب و تورم مقعد و سوزش و خارش است.

بهترین روش های درمان خانگی:

• مصرف فیبر: افزایش مصرف این ماده مغذی نقشی اساسی در درمان یبوست خواهد داشت. زیرا فیبر از طریق افزایش حجم مدفوع و بهبود عملکرد روده به درمان این بیماری کمک ویژه ای می نماید. به منظور دریافت فیبر، کافی است مصرف انواع میوه ها، سبزیجات و نیز غلات را در رژیم غذایی خود قرار دهید.
  • نوشیدن آب : نوشیدن آب حداقل به میزان ۸ لیوان در طول روز می تواند از طریق نرم نمودن مدفوع به درمان سریع تر یبوست و بهبود علائم بیماری کمک نماید.
  • ورزش : ورزش و فعالیت کافی با بهبود عملکرد روده به درمان سریع تر یبوست کمک ویژه ای می نماید.
  • حمام سیتز : نشستن در آب گرم یا همان حمام نشیمن تاثیر فوق العاده ای در کاهش درد و نیز التهاب دارد. برای این منظور حداقل به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ترجیحاً بعد از اجابت مزاج و برای ۳ بار در روز، در آب گرم بنشینید.
  • کمپرس سرد : دیگر راهکار کاهش درد، استفاده از کمپرس سرد بر روی ناحیه متورم است.

درمان بواسیر خارجی خفیف با استفاده از راهکار های درمان خانگی امکان پذیر است. اما در موارد پیشرفته تر این بیماری، این راهکار ها تنها به عنوان مکمل دیگر روشها و به منظور بهبود سریع تر علائم کاربرد دارد. معمولاً برای درمان کودکان از این روش استفاده می شود.

درمان بدون جراحی

روشها بدون جراحی این بیماری در برخی موارد ممکن است، موثر واقع شود. در این حالت می توان از روشهای نظیر اسکلروتراپی برای درمان استفاده نمود. در این مورد ماده ای به نام اسکلروزان به وریدهای متورم شده تزریق می شود. این ماده موجب شده عروق درگیر دچار چسبندگی شده و پس از مدتی از بین روند. این روش نیز همانند درمان های خانگی تنها در مواردی خاص پاسخگوی درمان خواهد بود.

دیگر روش درمان این بیماری بدون جراحی استفاده از پماد های مخصوص است. معروف ترین پماد برای درمان بواسیر خارجی، آنتی هموروئید است. از سایز این پماد ها می توانیم به هیدروکورتیزون، نیتروگلیسیرین، پراموکسین و … اشاره کنیم.

جراحی بواسیر خارجی

عمل جراحی هموروئید (بواسیر) خارجی شامل استفاده از تیغ جراحی برای از بین بردن ناحیه متورم است. در این روش بیمار تحت بیهوشی قرار گرفته و پزشک تمامی نواحی آسیب دیده به همراه قسمتی از اطراف آن را قطع می کند.

جراحی هموروئید خارجی ممکن است همراه با مشکلات خاص خود باشد. به طور مثال تمامی زمان کافی برای بستری شدن در بیمارستان و طی کردن دوره نقاهت را ندارند. از طرفی دیگر جراحی هموروئید خارجی درد بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

هموروئید ترومبوزه

هموروئید خارجی ترومبوز زمانی پدید می آید، که در بواسیر خارجی لخته خون تجمع نماید. این نوع از بواسیر خارجی خطرناک نیست، ولی به شدت دردناک است.

برای درمان هموروئید خارجی ترومبوز، می بایست لخته خون ایجاد شده در آن را تخلیه نمود. این روش با نام ترومبکتومی نیز معروف است. در این روش جراح با استفاده از تیغ، برشی بر روی ناحیه متورم ایجاد نموده و لخته خون را تخلیه می کند. ترومبکتومی زمانی موثر است که حداکثر دو روز از تجمع خون گذشته باشد. در غیر این صورت باید با مشورت پزشک از سایر روشهای درمانی استفاده نمود.