هلیکوباکتری معده

هلیکوباکتر معده نوعی باکتری شایع دستگاه گوارش است که حداقل نیمی از افراد دنیا آن را در بدن جای داده اند. این باکتری می تواند تا سالها در پوشش معده یا قسمت فوقانی روده کوچک زندگی کند و در آینده موجب بیماری های روده و دستگاه گوارش شود. عامل بیشتر زخم معده ها و مشکلات معده همین باکتری است همچنین احتمال دارد این باکتری منجر به سرطان معده شود.

علائم هلیکوباکتر معده چیست؟

این باکتری در صورتی که منجر به زخم معده شود، علائم ایجاد می کند. مهمترین نشانه زخم معده سوزش و درد شکمی است که البته این علائم در زمانی که معده خالی است مانند ساعات بین وعده ها و آخر شب شدت می یابد. سایر علائم زخم معده عبارت است از :

• پف کردن
  • لرزش
  • نداشتن احساس گرسنگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • آروغ زدن مداوم
  • کاهش وزن

ممکن است زخم معده یا روده خونریزی کند، که این امر به شدت برای سلامتی زیان بار است. در صورت بروز علائم زیر به پزشک مراجعه کنید :

• خون در مدفوع
  • مشکلات تنفس
  • سرگیجه یا احساس خستگی بدون علت
  • پوست رنگ پریده
  • خونریزی مقعدی
  • استفراغ خونی
  • درد معده شدید

روش های تشخیص وجود باکتری هلیکوباکتر

در حالت معمول زمانی تست های آزمایش هلیکوباکتر معده انجام می شود که فرد مبتلا به زخم معده باشد و یا سابقه و علائم آن را داشته باشد. علائم مختلی می تواند در ایجاد زخم معده نقش داشته باشد بنابراین شناخت علت دقیق این بیماری کمک ویژه به درمان آن مینماید. برخی از آزمایش هایی که برای تشخیص هلیکوباکتر معده به کار میرود عبارتند است از :

آزمایش تنفسی اوره

برای انجام این آزمایش لازم است بیمار محلولی حاوی اوره را مصرف نماید و سپس در کیسه ای مخصوص تنفس نماید. در صورتی که فرد مبتلا به این باکتری باشد، اوره به دی اکسید کربن تبدیل می شود و تنفس حاوی مقدار زیادی دی اکسید کربن است.

آندوسکوپی قسمت بالای معده و روده

آندوسکوپی روشی است که در طی آن با استفاده از یک لوله کوچک دارای دوربین، می توان قسمت ابتدایی دستگاه گوارش شامل نای، معده و روده کوچک را مشاهده نمود. این روش برای دریافت نمونه نیز کاربرد دارد.

انجام آزمایش خون برای تشخیص باکتری هلیکوباکتر

آزمایش خون جهت بررسی کم خونی و میزان گلبول های سفید خون کاربرد دارد، علت این بررسی این است که بدن در صورت خونریزی داخلی بر اثر باکتری هلیکوباکتر معده دچار کم خونی می شود.

تشخیص باکتری هلیکوباکتر با سی تی اسکن

با استفاده از سی تی اسکن می توان اجزای داخلی بدن مانند معده را مشاهده نمود. البته این روش تشخیص اغلب برای سرطان معده کاربرد دارد.

تست GI

برای انجام این تست لازم است بیمار محلولی حاوی باریم را مصرف نماید، سپس پزشک با استفاده از اشعه ایکس می تواند اجزا داخلی شکم را مشاهده نماید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت میکروب هلیکوباکتری معده

• شستشوی مرتب دستها
  • مصرف غذاهای فاقد آلودگی
  • اجتناب از مصرف غذاهایی که به طور کامل پخته شده است.
  • پرهیز از استرس، غذاهای تند، الکل و استعمال سیگار زیرا  این عوامل می تواند سرعت ایجاد این زخم ها را افزایش دهد.
تصویر پیشگیری هلیکوباکتر

روش های درمانی هلیکوباکتر معده

راهکار های درمانی متفاوتی وجود دارند که در از بین بردن هلیکوباکتر معده موثر است. یکی از راهکار پزشکی به جز مصرف آنتی بیوتیک که تا به امروز برای این باکتری کشف شده است، استفاده از نور درمانی است زیرا تحقیقات نشان داده نور ماوراء بنفش در از بین بردن باکتری ها موثر است. نور درمانی حتی در مواردی که آنتی بیوتیک نقشی در درمان ندارد نیز تاثیر گذار است.

درمان خانگی برای عفونت هلیکوباکتر معده

• پروبیوتیک : مصرف پروبیوتیک ها به ایجاد تعادل میان باکتری های خوب و بد کمک می کند و تعداد باکتری ها مفید را افزایش میدهد. پروبیوتیک ها همچنین رشد بیش از حد مخمر را کاهش میدهد.
  • چای سبز : مصرف چای سبز در از بین بردن هلیکوباکتری موثر است. همچنین این چای عفونت و التهاب روده را کاهش میدهد.
  • عسل : این ماده خوراکی مفید توانایی مقابله با باکتری های روده را داشته و می تواند آنها را به طور کامل ریشه کن نماید.
  • روغن زیتون : تحقیقات نشان داده روغن زیتون قادر است ۸ نوع مختلف هلیکوباکتر معده را از بین ببرد. ۳ گونه از این باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک نیز مقاوم هستند. این روغن در اسید معده به صورت پایدار باقی می ماند.
  • ریشه شیرین : این گیاه به شکل غیر مستقیم در از بین بردن این نوع باکتری موثر است زیرا که موجب از بین رفتن باکتری نمی شود اما از اتصال آن به دیواره سلولی جلوگیری می کند.
  • جوانه بروکلی : مطالعات نشان داده یک ترکیب در شاخه بروکلی در از بین بردن این باکتری موثر است.