تفاوت شقاق و بواسیر + عکس و نحوه تشخیص شباهت و درمان

تفاوت شقاق و بواسیر

بواسیر و شقاق هر دو از بیماری های مقعدی هستند که علائم مشابه بسیاری با یکدیگر داشته و همین امر موجب شده تمایز آنها از یکدیگر کار مشکلی باشد. در این مقاله قصد داریم به تشریح علائم این بیماری و تفاوت و شباهت های آن ها از جمله روشهای جراحی بواسیر و درمان شقاق بپردازیم تا به طور کامل با آنها آشنا شوید. اما در هر صورت لازم است برای تشخیص دقیق با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

بواسیر یا هموروئید چیست ؟

بواسیر بیماری است که در اثر فشار زیاد به ناحیه مقعد ایجاد می شود، در این بیماری بالشتک هایی که وظیفه دفع را بر عهده داشته دچار آسیب می شوند. بواسیر یا هموروئید دارای دو نوع داخلی و خارجی بوده که هر کدام علائمی چون درد، خونریزی، سوزش و خارش، درد و بیرون زدگی عروق هموروئیدی می باشد. به بیانی دیگر می توان گفت بیماری بواسیر همان گشاد شدن یا واریسی شدن عروق ناحیه ی مقعد است. درمان بواسیر تنها به واسطه لیزر امکان پذیر بوده و از نتایج خوبی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: هموروئید خارجی چیست؟

شقاق چیست؟

شقاق یا فیشر مقعدی به زخم یا چاک خوردگی هایی که در دهانه مقعد به وجود می آید گفته می شود.  شقاق نیز مانند بواسیر حاصل وارد آمدن فشار بیش از اندازه به این ناحیه است با این تفاوت که در این بیماری دیواره مقعد ترک خورده و زخم می شود. درمان شقاق نیز مانند بواسیر بوده و با لیزر امکان پذیر است.

تفاوت دو بیماری شقاق و بواسیر

در ابتدا برای بیان تفاوت این دو بیماری بواسیر یا هموروئید و شقاق یا فیشر به تشریح هر یک از آنها پرداخته ایم و سپس عمده ترین فرق شقاق و بواسیر وعلائم آنها را بیان می کنیم :

از تفاوت های این دو بیماری می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

  • درد: هر دوی این بیماری ها درد شدیدی را ایجاد می کند اما درد بواسیر به گونه ای است که بیمار در تمام طول روز آن را تجربه می کند در صورتی که شقاق تنها هنگام اجابت درد و سوزش ایجاد کرده و درد ناگهانی می کند.
  • تفاوت در درمان: اغلب شقاق ها با چندین روز مراقبت، تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی بهبود می یابند. البته این در صورتی است که بیماری شقاق درمراحل ابتدایی باشد تا با تغییر عادات بهبود یابد. د رغیر این صورت لیزر شقاق بهترین گزینه درمان برای این بیماری به شمار می رود.
  • در صورتی که درمان بواسیر به خصوص در مراحلی که دچار بیرون زدگی شده نیاز به درمان های تهاجمی تری دارد. البته هر دوی این بیماری ها اگر در مراحل ابتدایی باشند می توانند توسط درمان های خانگی بهبود یابند ولی بهترین و قطعی ترین راه درمان این بیماری ها که بدون درد و خونریزی و تنها در یک جلسه انجام می گیرد، استفاده از لیزر است.
  • تفاوت در ظاهر: بسیاری از بیماران مبتلا به شقاق به علت درد قادر به تحمل معاینه نیستند اما اگر پزشک موفق مشاهده مقعد شود، ترک یا زخم هایی به طول ۱ الی ۲ سانت را که در دیواره مقعد ایجاد شده مشاهده خواهد نمود. در صورتی که بواسیر موجب تورم عروق شده و پزشک در طی معاینه و یا خود بیمار زائده های بیرون زده از مقعد را لمس می کند.

مطالب مرتبط: هزینه جراحی بواسیر با لیزر

عکس تفاوت شقاق و بواسیر
تصویر فوق، شکل ظاهر بواسیر و شقاق را با یکدیگر مقایسه و به بررسی تفاوت ها و شباهت های این دو بیماری می پردازد.

شباهت های دو بیماری بواسیر و شقاق

اولاً که هر دوی این بیماری ها ناحیه مقعدی یا نشیمنگاهی را درگیر می کند. شباهت علائم بواسیر و شقاق موجب شده بیمار به تنهایی نتواند این دو را از یکدیگر تشخیص دهد. اما از شباهت های این دو بیماری می توانیم به علائمی زیر اشاره کنیم:

  • درد : هر دو این بیماری ها درد شدید و اغلب غیر قابل تحملی را به همراه دارد که هنگام دفع شدت بیشتری می یابد.
  • خونریزی : یکی از مواردی که موجب شده این بیماری ها علائمی مشابه با یکدیگر داشته باشند، خونریزی از ناحیه مقعد و یا خون در مدفوع است.
  • خارش و سوزش : هر دوی این بیماری خارش و سوزش را به همراه دارد که تشخیص این دو از یکدیگر را با مشکل مواجه می کند.
  • التهاب و تورم : ایجاد التهاب هم در بیماری شقاق و هم در بیماری بواسیر قابل مشاهده است.

بنابراین در اکثر موارد علائم مشابه، پیشنهاد می شود که بیمار به پزشک متخصص مراجعه نموده تا دقیقا به تشخیص شقاق و بواسیر بپردازد؛ چراکه بواسیر و شقاق علائم مشابهی دارند که بیماران معمولا آنهارا از یکدیگر تشخیص نمی دهند.

امکان ابتلا همزمان به شقاق و بواسیر وجود دارد؟

بله از آنجایی که شقاق به زخم و شکاف و بواسیر به تورم عروق انتهایی راست روده گفته می شود، امکان ابتلا به هردو بیماری وجود دارد. چراکه بیشتر بیماران علت خونریزی را اشتباه تشخیص داده و پزشک در زمان مراجعه ایشان، متوجه این دو بیماری می شود.

گاهی نیز افراد به هموروئید داخلی مبتلا هستند و دچار خونریزی ناشی از شقاق می شوند که سبب می شود، بیمار از وجود بواسیر داخلی مطلع نباشد. در زمان معاینه پزشک با بررسی دقیق ناحیه متوجه این دو بیماری می شود.

مطالب مرتبط: هزینه درمان شقاق با لیزر

چگونه بواسیر و شقاق را درمان کنیم؟

درمان بواسیر و شقاق همواره به چندین روش جراحی، استفاده از دارو و انجام لیزر که نوین ترین آن است امکان پذیر است. درمان بواسیر یا شقاق با هر شدت حادی و خفیف که باشد با لیزر و تنها در یک جلسه امکان پذیر بوده و بدون درد، خونریزی، سوزش یا التهاب انجام می شود. لیزر با قابلیت بالایی که دارد، با استفاده از اشعه انواع بیماری های مقعدی را د ریک جلسه درمان می کند.

همچنین برای برخی از بیماران این سوال پیش می آید که آیا قابلیت درمان همزمان بواسیر و شقاق وجود دارد ؟ جواب بله است؛ لیزر می تواند در یک جلسه دو نوع بیماری بواسیر و شقاق را همزمان درمان کند.

سوالات متداول

0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام