آذر ۲۲, ۱۳۹۵

بواسیرهموروئید

درمان گیاهی

درمان گیاهی هموروئید یا بواسیر
از زمان‌های گذشته از خاصیت درمانی و شفابخش برخی گیاهان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری بواسیر استفاده می‌شده است. پیش از کشف داروهای شیمیایی طبیبان فقط از داروهای گیاهی برای بهبود بیماران خود استفاده می‌کردند، پس اثربخشی بسیاری از گیاهان در امراض مختلف سابقه‌ی دیرینه دارد. تعداد بسیاری از گیاهان می‌توانند در مراحل ابتدایی بیماری هموروئید به کوچک شدن و تسکین درد و التهاب ناشی از آن کمک کنند. با وجود اثبات شدن تأثیر معجزه‌آسای گیاهان در درمان بواسیر یا هموروئید به صورت تجربی باید قبل از مصرف هر نوع داروی گیاهی پزشک خود را مطلع و با او مشورت کنید. پزشک می‌تواند شما را در صورت تأیید دارو در نحوه و میزان مصرف آن راهنمایی کند.
گیاهان نیز مانند بسیاری از داروهای شیمیایی با تأثیر علامتی خود فقط به از بین رفتن نشانه‌های بیماری هموروئید کمک خواهند کرد و به طور کلی آن را ریشه‌کن نمی‌کنند. خاصیت ضدالتهابی اثبات شده در برخی گیاهان می‌تواند با اثر گذاشتن بر پاسخ بدن به آسیب بافت مقعد منجر به کاهش التهاب در آن شوند. برخی گیاهان قابض نیز می‌توانند به کاهش خونریزی بواسیر کمک کنند. داروهای گیاهی می‌توانند برای تسکین علایم آزاردهنده‌ی بواسیر در کنار هریک از برنامه‌ی درمانی بواسیر مؤثر باشند. در ادامه برخی گیاهان مفید در بهبود هموروئید همراه با خاصیت معجزه‌آسایی که دارند معرفی می‌شوند.

گیاهان طبیعی مورد استفاده در درمان بواسیر با هموروئید

آلوئه‌ورا
آلوئه‌ورا، گیاهی است که به دلیل خواصش در درمان بسیاری از بیماری‌ها کاربرد دارد. خاصیت قابضی این گیاه در کنترل خونریزی و بهبود زخم هموروئید کمک بسیاری می‌کند. استفاده از ژل گیاه آلوئه‌ورا به طور مستقیم بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد می‌تواند علاوه بر کاهش خونریزی به نرم شدن مدفوع و رفع یبوست فرد نیز کمک کند.
جاروب قصاب (کوله‌خاس)
جاروب قصاب گیاهی است که التهاب موجود در عروق خونی را کاهش می‌دهد. همچنین با تقویت تن دیواره‌های مویرگ‌ها از پارگی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. مطالعات نشان داده که این گیاه در تسهیل حرکت خون از پاها به سمت قلب مفید است. همین خاصیت آن از جمع شدن خون درون مویرگ‌های ناحیه‌ی مقعد از بیماری بواسیر جلوگیری می‌کند. این گیاه می‌تواند به صورت چای یا شربت مصرف شود.
زغال اخته
زغال اخته یکی دیگر از مکمل‌های گیاهی و طبیعی مورد استفاده در تسکین بواسیر است که به تقویت دیواره‌های مویرگ‌ها کمک می‌کند. تقویت دیواره‌ای حاصل از زغال اخته جریان خون در حال گردش عروق کانال مقعد را تسهیل و از احتمال التهاب و پارگی مویرگ‌های آن ناحیه‌ی تحت فشار می‌کاهد.
شاه بلوط هندی
شاه بلوط هندی یک درخت برگ‌ریز با گل های سفید صورتی خال خال و دانه بزرگ است. شاه بلوط هندی یک داروی گیاهی مؤثر در بهبود بواسیر است که با تنگ کردن‌ عروق و افزایش تن دیواره‌ها می‌تواند به قدرت پمپاژ خون در آن‌ها کمک کند. این گیاه با کاهش آنزیم‌های از بین برنده‌ی عروق آسیب‌دیده از شکست دیواره‌ها و تشکیل لخته‌ی خون جلوگیری می‌کند. این گیاه می‌تواند به صورت جوشانده و دم‌نوش مصرف شود.
درخت فندق جادوگر
عصاره‌ی درخت فندق جادوگر یک درمان عالی برای از بین بردن درد و خارش ناحیه‌ی بواسیر است. این ماده‌ خنک‌کننده و قابض است. در زمان مصرف موضعی این داروی گیاهی احساس خنکی حاصل از آن همراه با کاهش موقت التهاب در تسکین درد فوری مؤثر است.
اسفرزه
اسفرزه یک گیاه علفی است که دانه‌های آن با کاهش یبوست می‌تواند به کنترل هموروئید کمک کند. دانه‌های گیاه باید با مقدار زیادی آب یا مایعات مصرف شود. آب به دانه‌های اسفرزه در معده و روده جذب شده و باعث تورم آن‌ها می‌شود. این دانه‌های متورم حرکت مواد غذایی در روده‌ها را تسهیل کرده و سرعت می‌بخشند. البته پوسته‌ی اسفرزه نیز یک منبع طبیعی از فیبر خالص است که به صورت پودر فروخته و همراه با آب مصرف می‌شود.
هلی‌کروسوم
اسانس هلی‌کروسوم باعث تحریک ترشح اسید معده مورد نیاز برای تجزیه غذا می‌شود و از اختلالات گوارشی جلوگیری می‌کند. همچنین به عنوان یک عامل ضد التهابی موضعی عمل می‌کند. برای استفاده از هلی‌کروسوم، می‌توان دو تا سه قطره از آن را به ناحیه‌ی ملتهب مالید.
بابونه
بابونه، دارای خواص درمانی متعددی است از جمله آرام‌کننده اعصاب، ضد روماتیسمی، ضد اختلالات گوارشی و ضدالتهاب است. بابونه را می‌توان به صورت‌های مختلف دم‌نوش خوراکی، روغن بابونه موضعی و حمام نشسته در آب حاوی بابونه برای درمان هموروئید استفاده کرد.
گیاهان دارویی گل ماهور (زرماهی، درماهی)، آب بشقابی، خاک‌شیر، بومادران، عصاره‌ی دانه انگور و گزنه نیز برای تسکین و بهبود سریع‌تر بواسیر استفاده می‌شوند.

Save

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• سلام
    ببخشید من بعد از ۳ روز ،مدفوع خشکی داشتم و بعد از مدفوع احساس درد در مقعد برایم به وجود امد و هنوز بعد۳ روز ادامه دارد و جدیدا گوشتی اضافه کنار مقعد احساس میکنم که اول کمی بزرگ بود بعد کوچک شد میخواستم بدونم چه راهی برای درمان از بین بردن حالت گوشتی پیشنهاد میکنید؟

• با سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادید احتمالاً به سبب دفع مدفوع سخت و زورکی دچار عارضه‌ی مقعدی فیشر یا هموروئید شدید و زائده ایجاد شده اگر همیشگی باشد نیاز به جراحی برای رفع آن خواهید داشت و درمان دارویی برای بر برطرف شدن این نوع مشکلات کافی نخواهد بود. بنابراین هرچه زودتر پیش از بروز علایم آزاردهنده دیگر حضوری مراجعه کنید تا با روش نوین لیزری بدون درد و خونریزی سرپایی تحت بیحسی موضعی درمان شده و از روز بعد زندگی عادی روزمره خود را آغاز کنید.

• با سلام
      با توجه به توضیحاتی که دادید این احتمال وجود دارد که به بیماری بواسیر مبتلا شده باشید اما بدون معاینه بالینی نمی‌توان قطعی نظر دارد حتما برای بررسی علت زائده مقعدی ایجاد شده حضوری مراجعه کنید تا شانس بهره بردن از درمان‌های حداقلی دارویی را داشته باشید اما اگر زائد ایجاد شده دائمی باشد نیاز به جراحی پیدا خواهید کرد که البته با وجود روش نوین لیزر بدون درد و خونریزی سرپایی تحت بی حسی موضعی درمان شده و از روز بعد میتوانید زندگی عادی روزمره خود را بدون نیاز به استراحت طولانی مدت و یا حمایت اطرافیان آغاز کنید.

• با سلام
      به درمان دارویی خود ادامه دهید اگر خونریزی تکرار شد باید به شکل دقیقتر بررسی شوید تا علت دقیق آن پیدا شود و لازم است تا تحت کولونوسکوپی تشخیصی و معاینه بالینی دقیقتری قرار بگیرید. به سلامت خود اهمیت داده و این موضوع را جدی بگیرید. بدون بررسی نمیتوان علت دقیق خونریزیها را تشخیص داد و یا درمانی توصیه کرد.

• با سلام
      اگر بیماری بواسیر در حدی پیشرفته باشد که فرد دچار بیرون زدگی دائمی شده باشد با درمان خانگی یا دارویی کنترل نشده و نیاز به درمان جدیتر جراحی خواهد داشت که البته با وجود روشهای نوین جراحی لیزری جای هیچ نگرانی در درمان وجود ندارد. میتوانید با کمک این روش کاملا سرپایی بدون درد و خونریزی و عوارض روشهای جراحی سنتی بدون مشکل و عارضه بیهوشی تحت بیحسی و در محیط کلینیک بدون دردسر در همان روز مراجعه درمان شده و طی یک تا دو ساعت ترخیص شوید تا بتوانید از روز بعد از عمل زندگی عادی خود را داشته به محیط کاری بازگردید و نیاز به مراقبت خاص پانسمان و یا استراحت طولانی نداشته باشید.

• سلام من چند سال گذشته عمل جراحی هموریید انجام دادم اما متاسفانه بازم اذیت میشم بطوری که شکمم درد داره ناحیه مقعدم تیر میکشه تورو خدا درمان میشم راه حلی غیر جراحی هست؟

• با سلام
      برای تعیین نوع درمان مناسب شما لازم است تا حضوری مراجعه نموده و تحت ارزیابی بالینی و یا بررسی دقیق تر تشخیصی قرار گرفته و سپس بسته به وضعیت بیماری شما نوع درمان دارویی و یا جراحی توصیه گردد. نگران جراحی خود نباشید. با کمک روش نوین لیزری این بار یک جراحی بدون دردسر و مشکلات روش سنتی را خواهید داشت.