درمان بواسیر خارجی و هموروئید ترومبوزه بدون جراحی + عکس

هموروئید خارجی

هموروئید یا بواسیر خارجی یک بیماری ناشی از تورم یا واریسی شدن عروق خارجی مقعد می باشد که بیشتر افراد با آن آشنا هستند. اما چگونه بواسیر خارجی را درمان کنیم؟ در این مطلب همراه ما باشید تا به طور کامل درباره هموروئید خارجی، علامتهای آن، علتها، نحوه تشخیص، هزینه های درمانی و نحوه پیشگیر و انواع روشهای درمانی کم خطررا بررسی نموده و با مشاهده عکس هموروئید خارجی به طور دقیق آن را بشناسید.

بواسیر خارجی چیست؟

بواسیر یا هموروئید نوعی بیماری مقعدی یا نشیمنگاهی می باشد که ناشی از متورم شدن عروق خونی درون یا اطراف دهانه مقعد می باشد که علائم زیادی به همراه دارد. هموروئید خارجی نیز نوعی از این بیماری است که موجب تورم و بروز علائم شدیدی در اطراف دهانه مقعد شده و فعالیت ها و رفتارهای یک فرد را تحت تاثیر خود قرار میدهد.
بنابراین با توجه به خارجی بودن نوع بواسیر، هنگامی که فرد به هموروئید خارجی مبتلا می شود، می تواند زائده را لمس یا حتی مشاهده کند.

بیشتر بخوانید: هموروئید چیست؟

علائم هموروئید خارجی

همانطور که گفته شد، هموروئید خارجی در خارج از دهانه مقعد ایجاد می شود؛ بنابراین افراد مبتلا به این بیماری با علائم زائده یا ظاهر آن آشنا هستند. این علائم طیف گسترده ای را در بر داشته که فرد می تواند به آن پی برده و در اسرع وقت برای درمان آن اقدام کند.
برخی از این علائم هموروئید خارجی عبارت اند از:

• تورم شدید در اطراف دهانه مقعد
  • احساس درد یا ناراحتی هنگام نشستن و راه رفتن
  • سوزش و خارش دهانه مقعد
  • خروج مایع یا ترشحات ناشی از هموروئید
  • قرمزی (کبودی) و التهاب
  • دشوار بودن اجابت مزاج
  • مشاهده خون در مدفوع یا خونریزی از مقعد
عکس هموروئید خارجی
تصویری که مشاهده میکنید نمونه داخلی از عکس بواسیر خارجی می باشد که با لیزر قابل درمان خواهد بود.

علت بواسیر خارجی چیست؟

یکی از اصلی ترین علتهای بروز بواسیر خارجی را می توان یبوست دانست. وارد شدن فشار و مدفوع سخت، اصلی ترین علت هموروئید خارجی می باشد که با گذشت زمان موجب این عارضه می شود. علاوه بر آن علتهای دیگری چون بارداری، جا به جایی اجسام سنگین نیز سبب بروز توده بواسیر خارجی می شود.
بنابراین برخی از اصلی ترین علتهای بواسیر خارجی عبارت انداز:

• ابتلا به بیماری های گوارشی مانند کرون یا کولیت
  • اسهال مزمن
  • یبوست مزمن و حاد
  • نشستن به مدت طولانی در دراز مدت
  • کم تحرکی یا بی تحرکی
  • برقراری رابطه جنسی مقعد
  • زور زدن هنگام اجابت مزاج (هنگام ابتلا به یبوست)
  • جا به جا کردن اجسام سنگین در دراز مدت
  • چاقی مفرط و اضافه وزن

بواسیر خارجی در اثر زور زدن هنگام اجابت مزاج یا فشار ناشی از بارداری در افراد به وجود می آید.

درمان بواسیر خارجی

درمان هموروئید خارجی به دو روش لیزر و عمل جراحی انجام می شود. مدتهاست که عمل جراحی با توجه به عوارضی که برای بیمار فراهم می کند، منسوخ شده و نمیتوان آن را به عنوان یک روش درمانی خوب و کم خطر دانست. بنابراین لیزر که یک شیوه نوین و کم خطر است، جایگزین آن شده. درمان بواسیر خارجی با لیزر، تنها در یک جلسه انجام شده و می توان گفت با کمترین میزان خطر ابتلا به مشکلات بعد از جراحی رو به رو خواهد بود.
نحوه کار لیزر به این گونه است که با تاباندن اشعه لیزر به ناحیه، موجب از بین رفتن زائده شده و آن را ترمیم می کند. با این تفاوت که در روشهای جراحی، پزشک با تیغ جراحی زائده را از بین برده و اقدام به بخیه زدن آن می کند که با عوارض جدی و دوران نقاهت طولانی همراه خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نحوه درمان هموروئید با لیزر

مزایای لیزر

همانطور که پیشتر دانستیم، لیزر بواسیر خارجی تنها در یک جلسه و بدون استفاده از تیغ جراحی قابل انجام است. اما بد نیست با سایر مزایای این روش درمانی آشنا شده تا برای درمان هموروئید خارجی تصمیم درست بگیرید.

• بدون نیاز به بستر دربیمارستان
  • در این روش درمان بواسیر خارجی بدون جراحی اتفاق می افتد و یک روش سرپایی به شمار می رود
  • سرپایی بودن لیزر درمانی که بدون احساس درد و سوزش می باشد
  • بدون نیاز به بیهوشی و عوارض ناشی از داروی بیهوشی
  • درمان تحت تاثیر داروی بی حسی که عوارض آن بسیار کمتر از داروی بیهوشی می باشد
  • بدون باقی ماندن جای زخم و اسکار
  • عدم ابتلا به بیماری های ناشی از عوارض جراحی مانند آسیب به اعصاب مقعد که سبب بی اختیاری یا گشادی مقعد فرد می شوند
  • عدم نیاز به پانسمان های پیچیده و دشوار
  • دوران نقاهت بسیار کوتاه؛ برخلاف جراحی سنتی که نیاز به دو هفته الی بیشتر نیاز به استراحت دارد
  • خونریزی بسیار کم و در اکثر موارد عدم خونریزی
  • هزینه بسیار کمتر از جراحی
عکس بواسیر خارجی
تصویری که مشاهده میکنید نمونه واثعی از عکس بواسیر خارجی می باشد که فرد به روش های تهاجمی مانند درمان هموروئید خارجی با لیزر نیازمند است.

هزینه درمان بواسیر

هزینه درمان بواسیر با لیزر به طور کلی از کلیه شیوه های درمان این عارضه بسیار کمتر بوده و می توان گفت یک روش مقرون به صرفه است. از آنجایی که لیزر نیاز به بستری در بیمارستان بیهوشی و اتاق عمل ندارد، فرد با مراجعه به یک کلینیک معتبر و مجهز مانند ایران کلینیک، میتواند درمان بواسیر را با کمترین هزینه انجام دهد.
پزشک هزینه لیزر بواسیر براساس میزان حاد یا خفیف بودن عارضه، برآورد نموده و به بیمار اطلاع میدهد.

چه کسانی به هموروئید خارجی مبتلا می شوند؟

تقریبا همه افراد خطر ابتلا به هموروئید را دارند؛ اما چرا؟ عادت های روزانه نادرست یکی از اصلی ترین دلایل افراد برای ابتلا به بواسیر می باشد. اما در این میان برخی افراد بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به هموروئید خارجی قرار داشته که تنها با کنترل و بکارگیری یک رویه درست می توانند آن را کنترل نمایند.
برخی از افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند عبارت اند از:

• افراد سالمند
  • خانمهای باردار
  • افراد دارای چاقی و اضافه وزن
  • افرادی که به یکی از بیماری های گوارشی مبتلا هستند (کولیت، کرون) که سبب بروز اسهال یا یبوست مزمن در آن ها میشود
  • افراد دارای شغل های دائما نشسته
  • افرادی که دائم در حال جا به جایی اجسام سنگین هستند

خطرات بواسیر خارجی

بواسیر خارجی علاوه بر علائم دردناکی که ذکر شد، عوارض و خطرات جدی تری مانند ابتلا به سایر بیماری های مقعدی به همراه خواهد داشت. برای مثال ابتلا به شقاق مقعدی، سرطان روده، خونریزی های پیاپی که سبب بروز کم خونی در افراد می شود؛ از خطرات جدی عدم درمان هموروئید خارجی می باشند.

نحوه تشخیص

نحوه تشخیص هموروئید خارجی بسیار آسان می باشد. از آنجایی که هموروئید خارجی حتی از ابتندای ظاهرشدن، علائم زیادی برای بیمار به همراه می آورد، تشخیص اولیه آن توسط خود بیمار قابل انجام شدن است. اما باید بدانید برای تشخیص دقیق و میزان حاد بودن عارضه معاینه پزشک متخصص اجباریست.
برخی افراد با مشاهده علائم بواسیر خارجی تصور می کنند تنها به این بیماری دچار هستند اما زمانی که به متخصص مراجعه می کنند، متوجه وجود توده هموروئید داخلی نیز می شوند. همچنین گاهی افراد به هموروئید داخلی گرید ۴ که علائمی مشابه نوع خارجی آن دارند مبتلا هستند که پس از معاینه متخصص قابل تشخیص داده می شود.
علاوه بر معاینه متخصص روشهای دیگری جهت تشخیص این عارضه وجود دارد. این روشها شامل:

• کولونوسکوپی
  • آنوسکوپی
  • پروکتوسکوپی

تفاوت بواسیر خارجی با داخلی

اصلی ترین تفاوت داخلی یا خارجی بودن هموروئید محل قرار گیری آنهاست. همانطور که از نامشان پیداست، هموروئید داخلی در داخل رکتوم و دریچه مقعد قرار گرفته و در ابتدای ابتلا به این بیماری، علائم چندانی از درد به همراه ندارد. اما در نقطه مقابل هموروئید خارجی در خارج از رکتوم به وجود آمده و بیمار از ابتدای ابتلا به هموروئید خارجی با علائمی چون تورم و درد روبه رو است.

سایر روشهای درمان هموروئید خارجی

روشهای دیگری برای درمان هموروئید خارجی به غیر از لیزر وجود دارد که جراحی یکی از آنها به شمار می رود.
جراحی هموروئید به این شیوه انجام می شود که پزشک با شکاف و برداشتن بافت هموروئیدی،آن را بخیه می زند. البته در برخی موارد زخم را بخیه نزده و آن را رها نموده تا خود به خود جوش بخورد.
این شیوه دارای عوارض جدی مانند امکان آسیب به اعصاب، خونریزی های شدید، درد شدید، امکان گشاد شدن مقعد و دوران نقاهت طولانی همراه است.

درمان خانگی بواسیر خارجی

برخی افراد نیز روشهای درمان خانگی هموروئید خارجی را انتخاب نموده و از آنها استفاده میکنند. البته بهتر است از این روشها به عنوان راه های پیشگیری از ابتلا به بواسیر یاد نموده چرا که زمانی که فرد به هموروئید مبتلا می شود، نیاز به یک درمان پزشکی و علمی دارد.
برخی از راههای درمان خانگی هموروئید خارجی عبارت اند از:

• نوشیدن آب به مقدار کافی که موجب پاکسازی روده ها شود
  • پرهیز از زور زدن هنگام اجابت مزاج
  • عدم استفاده از دستمال های ضخیم و خشک که موجب زخم کردن مقعد می شوند
  • استفاده از حمام نشیمنگاهی یا سیتز که به رفع درد و التهاب کمک می کند
  • استفاده از پماد آنتی هموروئید
  • کم کردن وزن
  • رعایت بهداشت مقعد (تمیز و خشک نگه داشتن ناحیه )
  • استفاده از کمپرس یخ که موجب کاهش گردش خون و در نتیجه کاهش درد و سوزش ناحیه می شود
  • استعمال آلوئه ورا یا وازلین بر ناحیه مقعدی که تحت تاثیر بیماری قرار دارد
  • داشتن یک رژِیم غذایی خاص که همراه با مصرف فیبر کافی و سبزیجات تازه است