علت ترشح مقعد چیست؟ درمان ترشحات زرد+ عکس

ترشح مقعدی

ترشح مقعدی یک عارضه بسیار ناخوشایند است که به دلایل مختلفی چون وجود بیماری مقعدی، عفونت، عدم رعایت بهداشت و دیگر مسائل برای فرد به وجود می آید. در این مطلب به طور کامل درباره علت ترشح از مقعد، علائم و راه درمان ترشحات مقعدی پرداخته ایم.

ترشح مقعد چیست؟

مقعد انتهایی ترین ناحیه راست روده می باشد که وظیفه دفع مدفوع را برعهده دارد؛ بنابراین به خروج هرگونه ماده غیر از مدفوع از مقعد ترشح مقعدی گفته میشود. ترشح مقعدی می تواند در اثر وجود یک عارضه یا بیماری رخ داده و فرد را با علائم خود رو به رو کند.
ترشحات مقعدی همیشه یک اتفاق بسیار ناخوشایند برای افراد می باشد که احساس بدی به بیمار منتقل می کند. همچنین رنگ ترشح مقعدی می تواند به پزشک متخصص در تشخیص عارضه بسیار کمک کرده و نشان دهنده نوع بیماری باشد.
ترشح مقعدی در بین همه افراد به چشم خورده و می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر خود قرار دهد. این عارضه معمولا در افراد به دلیل عدم رعایت بهداشت، ضعف عضلات بیماریهای مقعدی به وجود می آید.

علائم یا نشانه ها

نشانه ها و علائم ترشحات مقعدی معمولا بسیار آشکار بوده و فرد با کوچکترین ترشح می تواند به وجود عارضه یا بیماری خود پی ببرد.
برخی از علائم ترشحات مقعدی عبارت اند از:

• خروج ترشح زرد رنگ
  • ترشح آبکی یا خمیری شکل
  • باریک شدن مدفوع
  • التهاب و حساس شدن پوست
  • درد در ناحیه مقعد
  • وجود توده یا ورم
  • خونریزی مقعدی
  • احساس خارش یا سوزش در مقعد
  • نشت مدفوع

بیشتر بخوانید: خارش و سوزش مقعد

علت ترشحات مقعدی

همانطور که گفته شد، خروج ترشحات مقعدی در کودکان و بزرگسالان می تواند نشان دهنده وجود عارضه یا بیماری در افراد باشد. در برخی اوقات این عارضه بسیار خطرناک بوده و نیاز به تشخیص و درمان اساسی دارد. همچنین برخی از خانمها به دلیل تغییرات هورمونی و شرایط جسمی دچار ترشح مقعدی در بارداری می شوند که برای آنها چندان خوشایند نیست.
در ادامه برخی از علتهای این عارضه را بررسی خواهیم نمود:

فیستول مقعدی

فیستول مقعد یکی از شایع ترین بیماری های ناحیه نشیمنگاهی می باشد که سبب ایجاد ترشح مقعدی و خارش می شود. فیستول مقعدی ناشی از ایجاد یک مجرای عفونی میان دو بافت بدن می باشد. فیستول، نوعی بیماری عفونی می باشد که می بایست سریعا تحت درمان قرار گیرد. عدم درمان این بیماری موجب حاد شدن و افزایش تعداد مجرای فیستول می شود.

حتما بخوانید >>> بهترین جراح فیستول در تهران کیست؟

تصویر ترشح مقعد
تصویری که مشاهده می کنید بیماری فیستول را نشان می دهد که یکی از علتهای بروز ترشحات مقعدی میباشد.

آبسه

آبسه مقعد، همانطور که از نامش پیداست، بیماری عفونی ناحیه مقعد است که در اثر مسدود شدن غدد مقعد یا تجمع عفونت در زیر پوست به وجود آمده و این عارضه را به وجود می آورد. آبسه مقعد همراه با تورم، درد، التهاب و خروج ترشح از مقعد شده و درمان آن تنها به وسیله تخلیه عفونت امکان پذیر است. همچنین برخی افراد دچار ترشحات بعد از جراحی آبسه مقعدی می شوند که می بایست مدتی از آنتی بیوتیک استفاده و با پزشک خود مشورت نمایند.

بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر نیز شایع ترین بیماری مقعدی می باشد که تقریبا بیشتر افراد در طول زندگی یک بار علائم آن را تجربه خواهد کرد. این بیماری که در اثر تداوم یبوست و فشار بر مقعد به وجود می آید، دارای انواع داخلی، خارجی و هموروئید خونی می باشد. عدم درمان بواسیر موجب مشکلات نشیمنگاهی و از جمله ترشح مقعد شده و فعالیت های روزانه فرد را دچار اختلال می کند.

بیشتر بخوانید: لیزر بواسیر

شقاق

شقاق مقعدی یا نام انگلیسی آن فیشر، به شکاف یا زخمی تلقی می شود که در ناحیه نشیمنگاهی و دهانه مقعد رخ می دهد. این عارضه نیز مانند بواسیر در اثر یبوست به وجود آمده و از علائمی چون زخم، خونریزی، سوزش، خارش، درد شدید و ترشحات مقعدی برخوردار است.
عدم درمان شقاق مقعدی میتواند به قدری سبب حاد شدن آن شود که درمان آن تنها با لیزر امکان پذیر باشد.

علائم شقاق یا فیشر مقعدی

زگیل تناسلی یا مقعد

زگیل مقعد یا زگیل تناسلی که در اثر انتقال ویروس اچ پی وی به وجود می آید، از دیگر دلایل و علتهای بروز خروج ترشحات مقعدی در افراد می شود. درد، زائده های گوشتی، سوزش و خارش از اصلی ترین علائم این عارضه می باشند. درمان زگیل تناسلی تنها با لیزر امکان پذیر بوده و عدم درمان آن موجب گسترش و پراکندگی زگیل ها در دیگر نواحی بدن می شوند.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی

سرطان روده و مقعد

پولیپ هایی که درون روده (کولون یا رکتوم) که در اثر رشد غیر طبیعی سلول ها رشد می کنند، موجب بافت سرطانی می شود. پولیپ روده معمولا در ابتدای رشد از علائم چندانی برخوردار نبوده و برای فرد مشکلی ایجاد نمیکنند. با گذر زمان علائمی چون خروج ترشح، کاهش وزن، خونریزی، مدفوع باریک و درد شکمی برای فرد بروز پیدا می کند.

بیرون زدگی رکتوم

دیگر علت بروز خروج ترشحات مقعدی پرولاپس رکتوم، بیرون زدگی مقعدی یا گوشت اضافه مقعدی است. بیرون زدگی مقعدی یا رکتوم به حالتی از بیماری گفته می شود که قسمتی از راست روده از مقعد بیرون زده باشد. این حالت زمانی رخ می دهد که فرد بیمار مرتبا تحت فشار ناشی از جا به جایی اجسام سنگین یا ضعف عضلات اسفنکتر باشد.

بیشتر بخوانید: گوشت اضافه مقعد

نحوه تشخیص علت ترشحات مقعدی

تشخیص علت عارضه تنها با معاینه پزشک متخصص بیماری های مقعدی امکان پذیر خواهد بود.
از آنجایی که علائم، در یکی از حساس ترین نواحی بدن رخ می دهد، بیمار می بایست به سرعت و پس از مشاهده اولین نشانه ترشح، به متخصص مراجعه نماید. دکتر متخصص با بررسی علائم و معاینه ناحیه به علت عارضه رسیدگی کرده و بیماری پایه را تشخیص می دهد.
برخی از آزمایش هایی که ممکن است پزشک آن را برای شما تجویز نماید عبارت اند از:

درمان ترشحات مقعدی

در ابتدای درمان ترشحات مقعدی باید بدانید که ابتدا پزشک باید علت بروز عارضه را تشخیص دهد تا بتواند برای بیمار، راه درمان مناسب را انتخاب کند.
برای مثال زمانی که ترشحات مقعدی بیمار در اثر بواسیر، شقاق، فیستول یا زگیل مقعد باشد درمان، با لیزر امکان پذیر بوده و متخصص می تواند عارضه را در یک جلسه لیزر انجام دهد. اما زمانی که بیماری در اثر سرطان روده یا بیرون زدگی اتفاق افتاده باشد، پزشک می تواند عارضه را با لیزر درمان کند.

درمان خانگی ترشح مقعدی

زمانی که ترشحات مقعدی در اثر عدم رعایت بهداشت اتفاق بیفتد، فرد میتواند با استفاده از راهکارهای بسیار ساده و رایج مانند رعایت بهداشت مقعد و استفاده از لباس زیر های نخی علائم خود را کنترل کند. علاوه بر آن مصرف آنتی بیوتیک، نوشیدن آب، مصرف غذاهای حاوی فیبر و سبزیجات نیزبه رفع و کاهش علائم نیز کمک خواهند کرد.

میرعلی

من لباس زیرم چند بار ترشحی شده ولی علایم دیگه ای ندارم

سامیار

سلام خسته نباشید ممکنه بدونم برای ترشح مقعد چه دارویی استفاده کنم بهتره ؟ بدون هیچ درد و علائم دیگه ای ترشحات سفید میاد از مقعد من

غلامی

سلام و درود؛
بعد از یک هفته از انجام جراحی در ناحیه مقعد به دلیل داشتن فیسلتوله همچنان از مقعد ترشح دارم و بسیار هم درد دارد پیشنهاد شما چیست؟

اشکان

سلام خسته نباشید مدتی میشه که مقعد بنده ورم کرده و ازش یه سری ترشحات عفونی میاد بیرون زیاد درد ندارم ولی خیلی حس بدی دارم باید چیکار کنم

ناشناس

سلام من یه سری ترشحات سفید داخل لباس زیر میبینم نمیدونم از مقعده یا واژن چون به شدت مقعدم درد میکنه چند وقته شک کردم۴۳

غفاری

سلام خسته نباشید یه سری ترشح سفید رنگ دیدم از مقعدم دراومده خیلی ترسیدم سرطان روده نباشه

هومن

ترشح مقعد که نشه با دارو قطعش کرد برای چیه؟ یک مدته از پماد آنتی هموروئید استفاده کردم اما خوب نشدم کلا

چوپان نژاد

من چند بار دیدم از مقعدم یه مایع سفید میاد بیرون این عفونته؟

پرهام

میشه بفرمایید ترشحات زرد رنگ که بدون بو، درد یا علائم دیگه هستند برای چی هستند؟

یاقوت

برای اینکه ترشح رو بند بیارم چیکار کنم. بخدا از دست این ترشحات که از مقعدم در میاد پد بهداشتی زنانه استفاده میکنم