بیماری واریکوسل چیست و تأثیر آن بر ناباروری در مردان

بیماری واریکوسل چیست؟

واریکوسل برای اولین بار به عنوان یک مشکل بالینی در قرن ۱۶ شناخته شد. بارفیلد، جراح انگلیسی رابطه‌ی بین ناباروری در مردان و واریکوسل را در اواخر قرن نوزدهم پیشنهاد داد. مدت کوتاهی پس از آن، سایر جراحان ارتباط واریکوسل را با بازگرداندن باروری پس از ترمیم گزارش نمودند. از اوایل دهه ۱۹۰۰، گزارشات جراحان دیگر برای توصیف ارتباط واریکوسل با نازایی ادامه یافت. در دهه ۱۹۵۰، ایده جراحی اصلاح واریکوسل به عنوان یک روش بالینی در درمان انواع خاصی از ناباروری مردان پشتیبانی شد.

واریکوسل تورم و پیچ و تاب خوردگی، رگ‌‌ها و عروق سیاهرگی قسمت بالایی بیضه‌ها است. این عروق بیضه‌های مرد را نگه می‌دارند. طناب اسپرمی در بالای هر بیضه و در قسمت فوقانی کیسه بیضه قرار دارد. طناب اسپرمی، اسپرم را از بیضه‌ها به آلت تناسلی منتقل می‌کند. در صورت بروز واریکوسل رگ‌ها بزرگ‌تر می‌شوند و این حالت باعث می شود تا بیشتر قابل توجه باشند. ناهنجاری های رحمی در اسکروتوم ممکن است به واریکوسل منجر شود. واریکوسل فقط در کیسه بیضه اتفاق می‌افتد و بسیار شبیه به وریدهای واریسی است که می‌توانند در پا رخ دهند. واریکوسل می‌تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در بعضی موارد حتی منجر به ناباروری خواهد شد. واریکوسل یک بیماری رایج است که می توان آن را در ۱۵ درصد جمعیت مردان و حدود ۲۰ درصد از پسران نوجوان یافت. معمولاً در مردان ۱۵ تا ۲۵ ساله شایع‌تر است.

واریکوسل معمولاً در دوران بلوغ شکل می‌گیرد و در طول زمان می‌تواند بزرگتر شود. اغلب اوقات واریکوسل هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و بی‌ضرر است. اما برخی واریکوسل‌ها می‌توانند باعث درد و مشکلات باروری مردان شوند. اگرچه واریکوسل در حدود ۲۰ درصد از جمعیت مردانه دیده می شود، اما در جمعیت نابارور (۴۰ درصد) بسیار شایع است. در واقع، واریکوسل شایع ترین علت تولید ضعیف و کاهش کیفیت اسپرم است. واریکوسل بیشتر در سمت چپ کیسه بیضه ها بروز می‌کند.

آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه مردان یکسان نیست. واریکوسل ممکن است در هر دو طرف وجود داشته باشد، اما این مورد بسیار نادر است. همه‌ی انواع واریکوسل بر تولید اسپرم تأثیر نمی‌گذارد. خوشبختانه، تشخیص بیشتر واریکوسل‌ها آسان هستند و بسیاری از آن‌ها به درمان واریسکول نیاز ندارند. اگر واریکوسل باعث بروز علائم شود، می‌تواند منجر به جراحی گردد.

واریکوسل

تولید اسپرم (اسپرماتوژنز) در دمای ۳۴٫۵ درجه سانتیگراد (۹۴٫۱ درجه فارنهایت) کارآیی بیشتری دارد، در حالی که دمای استاندارد بدن ۳۷ درجه است به همین منظور کیسه بیضه خارج از بدن با کمک یک کیسه قرار گرفته است تا با کمک آن خون شریانی قبل از رسیدن به اسپرم از طریق یک مکانیزم تبادل حرارتی کند. اختلال در این سیستم خنک‌کننده توسط واریکوسل می‌تواند باعث جلوگیری از تولید اسپرم با کیفیت خوب در بیضه می‌شود.

علائم واریکوسل

از آنجایی که بیماری واریکوسل به ندرت علائمی ایجاد می کند ، جای تعجبی ندارد اگر افراد متوجه آن نشوند. مگر در مواردی که باعث مشکل در باروری شود یا در طی معاینه و چکاپ های بدنی مشاهده شود. در صورت بروز علائم، نشانه های این بیماری به عنوان یک درد مبهم یا احساس سنگینی در بیضه ایجاد شده، که در طول روز ، به ویژه در هوای گرم یا بعد از تمرین های ورزشی یا پیاده روی بدتر می شود. نشانه های دیگر عبارتند از:

• تغییر سایز بیضه ها به طور مشهود
  • التهاب یا ایجاد توده ای خارج از بیضه

تشخیص

اکثر کسانی که مبتلا به این بیماری هستند، معمولا تا زمانی که دچار ناباروری نشوند، از وجود بیماری خود بی خبرند. البته لازم به ذکر است با کمی دقت می توانند متوجه شوند؛ زمانی که ایستاده هستند، کمی فشار غیر معمول در بیضه های خود حس می کنند. پزشک می تواند واریکوسل را طی یک معاینه فیزیکی معمول تشخیص دهد. واریکوسل هایی که کوچکتر هستند غالباً فقط در آزمایش ها مشخص می شوند. این آزمایش ها شامل :

• سونوگرافی داپلر (سونوگرافی طراحی شده برای تشخیص صدای برگشت خون از طریق رگ ها)
  • ترموگرافی (فناوری به کار گرفته از مادون قرمز برای تشخیص گرمای نا متعادل ایجاد شده توسط خون جمع شده در رگ ها).
5 1 vote
امتیازدهی به مطلب
عادل

سلام رفتم سونوگرافی بهم گفتن واریکوسل داری ولی دوست ندارم روی بدنم جای جراحی بمونه آیا راه دیگری هست

Reply to  عادل

با سلام
در صورتی که با روش لیزری جراح شوید با کمترین عارضه و یا جای زخم بهبود پیدا خواهید کرد.

Anonymous

سلام بعد از عمل واریگوسل چه مدت باید رابطه جنسی نباید داشت؟ باتشکر

Reply to  Anonymous

با سلام
بین یک هفته تا ده روز و تا بهبودی نسبی محل جراحی زمان لازم است تا فرد بتواند نزدیکی را آغاز کند.

وحید

سلام خسته نباشیدمن ازکجابفهمم که واریکوسل دارم یانه؟ حتمابایدبه پزشک مراجعه کنم

Reply to  وحید

با سلام
بله باید حضوری مراجعه نموده و معاینه شوید.

حسن د

با سلام و وقت بخیر، اینجانب دارای 37 سال سن و واریکوسل گرید 3 هستم و یکبار جراحی کرده و الان عوت کرده است در ضمن هورمون LH و FSH و تستوسترونم پایین تر از حد نرمال است، لطفا در این خصوص منو راهنمایی بفرمایید با تشکر

تماس واتساپ اینستاگرام