داروی بواسیر؛ پماد و شیاف آنتی همورئید+ طریقه مصرف

داروی بواسیر

در ادامه با به بررسی بهترین دارو برای بواسیر خارجی و داخلی، پماد ها یا شیاف های موثر در درمان این بیماری و کاهش علائم آن آشنا می شویم. این داروها فقط با نظر و دوز تجویزی پزشک متخصص مجاز به مصرف هستند.

با بی‌نتیجه ماندن درمان‌ گیاهی بواسیر و تغییرات رفتاری و اصلاح عادات غلط زندگی نیاز به پیش گرفتن روش های پزشکی برای درمان بواسیرخارجی یا داخلی است. البته انتخاب درمان به نوع و میزان پیشرفت بیماری نیز بستگی دارد، در مراحل ابتدایی این بیماری معمولاً درمان قدم به قدم برگزیده می‌شود.
هدف اصلی از داروی بواسیر، کنترل علائم حاد بواسیر به جای درمان خود بیماری است. در واقع داروی بواسیر فقط به صورت علامتی می‌توانند نشانه‌های آزار دهنده‌ی بیماری را کنترل کنند. داروهایی که برای بواسیر یا هموروئید توصیه‌ی می‌شوند معمولاً به صورت قرص،شیاف و پماد موضعی هستند.

نقش داروی هموروئید یا بواسیر

داروی به نام Phlebotonics یکی از بهترین پماد برای درمان بواسیر می باشد که در کاهش علائم بعد از عمل جراحی بواسیر نیز مفید است. هیدروکورتیزون و لیدوکائین نیز از داروهای ضدالتهابی و موقتی مؤثر در کنترل درد و خارش هستند که البته نباید به صورت دائمی مصرف شوند. استفاده از شیاف، قرص یا پماد انتی هموروئید زمانی موثر واقعع م یگردد که بیماری در مراحل ابتدایی بوده یا بیمار تنها قصد کاهش علائم را از دارو دارد.

بنابراین به طور کلی مصرف هرگونه دارو یا پماد جهت درمان هموروئید یا بواسیر به طور موقت امکان پذیر بوده و در صورت عدم مشاهده بهبود بهتر است از روشهای دیگری چون لیزر هموروئید استفاده شود.

پماد آنتی هموروئید بهترین دارو برای بواسیر

پماد آنتی هموروئید یکی ازرایج‌ترین درمان های دارویی است که می تواند تا حد زیادی به درمان بواسیر خارجی و کاهش علائم آزار دهنده این بیماری کمک نمایید. این پماد از لیدوکائین (ضد خارش مقعد، سوزش، درد و تحریک)، هیدروکورتیزون استات، آلومینیوم ساب استات و زینک اکساید تشکیل شده که برای کاهش خارش، درد، رفع خونریزی، بهبود زخم، قرمزی و التهاب تاثیر بسازایی دارد و از آنجایی که بدون نسخه قابل تهیه است بیمار سریعا می تواند روند درمان را آغاز نماید.

تصویر پماد آنتی هموروئید

تاثیر پماد آنتی هموروئید

هموروئید در اثر کشیدگی و اتساع عروق ناحیه مقعد ایجاد می شوند که اولین نمود این بیماری التهابات این ناحیه است. این بیماری نیاز به درمان سریع داشته و در مراجل ابتدایی استفاده از پماد آنتی هموروئید می تواند درصد زیادی از بیماری را بهبود بخشد.از آنجا که این داروی بواسیر قادرنیست به طور کامل هموروئید را از بین ببرد؛ تعلل در شروع روند درمان جدی همچون لیزر جایز نیست.

همچنین برخی از کاربرد ها و عوارض پماد آنتی هموروئید عبارت اند از:

  • کاهش التهاب و تورم
  • تسکین درد مقعد
  • رفع خونریزی
  • بهبود زخم
  • از بین بردن سوزش و خارش
  • کاهش علائم کلی بواسیر

عوارض شامل:

  • قرمزی پوست
  • ایجاد واکنش های حساسیتی
  • تشدید خارش و سوزش
  • افزایش درد و خونریزی
  • سایر عوارض جانبی ناشناخته

بیشتر بخوانید: درمان هموروئید با لیزر

نحوه استفاده از پماد برای بواسیر

  • برای استفاده از پماد ابتدا باید محل بواسیر را با آب ولرم به خوبی بشویید
  • ناحیه را با دستمال خشک کنید
  • پماد را با دستکش به ناحیه مقعد بمالید

اگر بواسیر شما از نوع داخلی است لازم است که پماد را علاوه بر نواحی خارجی مقعد، بر نواحی داخلی مقعد هم استفاده کنید. برای این کار می توانید پماد را به وسیله ی یک اپلیکاتور تمیز به داخل مقعد تزریق کنید. بعد از هربار استفاده اپلیکاتور را با آب گرم و صابون بشویید و خشک نمایید . بسته به میزان پیشرفت بواسیر و میزان علائم و نشانه ها ، پزشک متخصص بواسیر دوز مشخصی از پماد آنتی هموروئید را برای شما تجویز می کند که روزانه استفاده نمایید . استفاده ی بیش از اندازه از پمادهای آنتی هموروئید میتواند باعث ایجاد انواع حساسیت ها و واکنش ها شود .

پماد هیدروکورتیزون برای هموروئید

داروی هیدروکورتیزون در گروه دارویی ضد التهاب های استروئیدی قرار داشته و به اشکال قرص، آمپول، پماد چشمی، کرم موضعی و پماد موضعی موجود می باشد.

این دارو برای موارد التهاب شدید، اختلالات آلرژیک چشم، بیماری های التهابی ملتحمه و قرنیه، سوختگی های خفیف پوست و مشکلات پوستی مانند اگزما، لوپوس اریتماتوز و پسوریازیس کاربرد دارد.

تصویر پماد هیدروکورتیزون برای بواسیر

تاثیر پماد هیدروکورتیزون بر هموروئید

همانطور که گفتیم داروی هیدروکورتیزون یک ضد التهاب بوده و انواع موضعی آن در کاهش درد، خارش، سوزش، قرمزی و التهاب بواسیر و حتی شکاف و زخم مقعد تاثیر به سزایی دارد. این داروی بواسیر نیاز به تجویز به پزشک نداشته و بدون نسخه قابل دسترسی است اما انواع قوی تر باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

از داروی هیدروکورتیزون می توانید برای هموروئید داخلی که عروق داخلی مقعد دچار التهاب شده با اپلیکاتور استفاده نمایید اما برای بواسیر خارجی باید با دست های تمیز بر ناحیه خارجی مقعد استعمال نمایید.

برای مطالعه کامل موارد و نحوه مصرف این دارو میتوانید به مقاله هیدروکورتیزون مراجعه نمایید.

موارد مصرف هیدروکورتیزون

داروی هیدروکورتیزون به طور کلی به دو صورت خوراکی و موضعی است که برای درمان بواسیر از نوع پماد آن استفاده می کنیم.

  • قبل از مصرف هیدروکورتیزون موضعی در صورتی که دچار مشکلاتی مانند؛ دیابت، عفونت، مشکل گردش خون و یا هر نوع اختلال ایمنی هستید، پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که از هیدروکورتیزون موضعی بدون نسخه پزشک استفاده می کنید، و وضعیت شما بعد از ۷ روز بهبود نیافت، لازم است، پزشک را در جریان بگذارید.
  • در صورتی که پس از مصرف این دارو دچار علائمی مانند قرمزی، تورم یا ترشح شدید، پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • از مصرف طولانی مدت این دارو بر روی نواحی مانند صورت، ناحیه تناسلی، رکتوم و زیر بغل اجتناب نمایید.
  • از مصرف لوازم آرایشی بر روی نواحی که از این کرم موضعی استفاده می کنید، بپرهیزید.

دوز نرمال هیدروکورتیزون برای مصرف

هیدروکورتیزون خوراکی :
دوز مصرفی هیدروکورتیزون خوراکی از ۱۰ میلی گرم (میلی گرم) تا ۳۰۰ میلی گرم متغیر است و بسته به نظر پزشک دارد. مصرف ای دارو باید مطابق با نظر پزشک باشد.
هیدروکورتیزون موضعی :
نوع موضعی این دارو در انواع پماد، لوسیون، کرم، مایع، ژل و اسپری در دسترس است. این دارو بسته به نوع عارضه بین ۲ الی ۴ بار در روز مصرف می شود.
در صورتی که مصرف یک دوز از این دارو چه نوع موضعی و چه خوراکی را فراموش کردید، اگر به نوبت بعدی نزدیک هستید، نیازی به مصرف دوز قبلی دارو نیست.

لیدوکائین

تصویر لیدوکائین داروی بواسیر

پماد لیدوکائین یکی از مشهورترین داروهای بی‌حسی موضعی است که با مسدود کردن کانال کلسیم مانع انتقال پیام های عصبی به سیستم مرکزی عصبی می شود. این پماد برای درمان دردهای موضعی مانند سوختگی، گزش حشرات و هموروئید استفاده می‌شود.

تاثیر این داروی بواسیر ۲ تا ۵ دقیقه و طول مدت اثر آن نیز متوسط می‌باشد و با توجه به عوارض جانبی این دارو بدون مشورت با پزشک مصرف ننمایید.

تاثیر پماد لیدوکائین بر هموروئید

پماد لیدوکائین بخاطر خاصیت ضد التهابی و ضد دردی که دارد می تواند به طور موقت در بهبود موقت هموروئید موثر باشد و تسکین دهنده سریعی برای دردهای شدید این بیماری باشد.

این دارو برای بواسیرشدید با درد شدید که مانع از نشستن افراد می شود می تواند مفید باشد و با توقف پیام های درد توسط اعصاب به مغز موجب کاهش درد بیماری در هنگام اجابت مزاج نیز می شود.

برای اطلاعات بیشتر درمورد این دارو به مقاله لیدوکائین مراجعه نمایید.

شیاف آنتی هموروئید

شیاف آنتی هموروئید برای درمان علامتی هموروئید داخلی و دیگر اختلالات ناحیه ی معقدی مانند التهاب روده ، شقاق همراه با فیستول و سوزش و خارش اطراف مقعد مصرف می شود. این شیاف حاوی فنیل افرین است که به طور موقتی می تواند التهاب ناحیه مقعدی و درد را کاهش دهد.

این دارو دارای اثرات قابض ، ضدالتهاب و ضد درد و بی حس کننده موضعی بوده که فقط در درمان بواسیر در مراحل اولیه مفید می باشد و در مراحل پیشرفته بیماری فقط علائم را کاهش می دهد.

تصویر شیاف آنتی هموروئید داروی بواسیر

شیاف مصرفی در روز نباید بیشتر از تجویز پزشک باشد و طول مدت مصرف از ۷ روز بیشتر شود زیرا این داروی بواسیر با کاهش علائم بیماری ممکن است شما را از روند درمان قطعی دور کند. از طرفی این شیاف دارای عوارض و تداخلات دارویی است که نیاز به مشورت با پزشک دارد.

نحوه مصرف شیاف آنتی هموروئید

این شیاف را می تواند حداکثر ۳ مرتبه در طول روز استفاده نمود و زمان استفاده از آن صبح، شب و بعد از هر اجابت مزاج تعیین شده است. قبل از مصرف شیاف مقعد را با استفاده از آب و صابون بشویید و با حوله نرم خشک کنید سپس شیاف را از بسته خارج کرده و برای عبور راحتتر کمی خیس نمایید. برای جایگذاری راحت شیاف بر روی سمت چپ بدن دراز بکشید و پای راست خود را خم کنید و در آخر شیاف را وارد مقعد نمایید. پس از قرار دادن شیاف چند دقیقه دراز بکشید و تا یک ساعت پس از قرار دادن آن از عمل دفع بپرهیزید.

موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید در دوران بارداری

همورئید در زنان و در دوران بارداری یک بیماری طبیعی است که با بکار گیری یک شیوه درمانی مناسب قابل بهبود است. مصرف این شیاف(آنتی هموروئید) در دوران بارداری ممنوع است و به جز موارد ضروری تجویز نمی شود از همین روی لازم است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

برخی از عوارض کلی شیاف آنتی هموروئید عبارت اند از:

این دارو بجز در مواردی که بیش از حد تعیین شده مصرف شود، عوارض چندانی را به همراه نخواهد داشت. برخی از مهمترین عوارضی که در اثر مصرف بیش از اندازه این دارو ایجاد می شود، عبارتند از:

  • افزایش غیر عادی ضربان قلب
  • لرزش بدن
  • به سختی به خواب رفتن
  • سردرد
  • عصبی شدن

با وجود آنکه مصرف شیاف آنتی هموروئید تاثیرات زیادی در از بین بردن علائم بیماری بواسیر یا هموروئید دارد، اما مصرف طولانی مدت آن بدون استفاده از درمان های قطعی پیشنهاد نمی شود. زیرا مصرف بیشتر از ۷ روز این دارو ممنوع است. استفاده طولانی مدت و بی رویه از این شیاف به علت تاخیر در فرآیند درمان، موجب تشدید علائم این بیماری می شود. از طرفی شیاف نمی تواند درمان قطعی برای رفع این بیماری باشد، بلکه برای درمان قطعی می بایست از روش های موثر مانند درمان هموروئید با لیزر استفاده نمود.

پماد نیتروگلیسیرین

از گزینه های دیگر داروی بواسیر می توانیم به پماد نیتروگلیسیرین اشاره کنیم. نیتریک اکسید موجود در این پماد با استعمال آن بر روی پوست آزاد شده و موجب شل شدن عروق در این ناحیه می شود.

این دارو به سبب بازیابی طبیعی گردش خون در ناحیه مقعد موجب تسکین دردهای آزاردهنده و سوزش می شود. مصرف همزمان این دارو با داروهای سالیسیلات مانند آسپرین ممنوع می باشد زیرا دارای عوارض جانبی است.

تصویر پماد نیتروگلیسیرین

شیاف گلیسیرین

گلیسیرین داروی مسهل و در گروه دارویی-درمانی تری هیدریک الکل و ملین اسموتیک قرار داشته و به شکل شیاف مقعدی می باشد.شیاف گلیسیرین موجب اتساع مقعد می شود و اثر محرک موضعی و جاذب آب دارد  که با کشیدن آب از بافت ها موجب تحریک احساس دفع می شود. این شیاف برای درمان علامتی یبوست مفید می باشد اما باید علت دقیق این عارضه مشخص شده تا درمان قطعی صورت گیرد.

در بیماری بواسیر به سب تورم رگ ها در ناحیه رکتوم فرد در دفع مدفوع دچار درد و خونریزی است. رگ های نواحی مقعد که دچار ورم و التهاب شده از فشار وارده به این ناحیه ناشی می شود. یبوست های مکرر در طولانی مدت عامل اصلی ایجاد این بیماری هستند. بنابراین شیاف گلیسیرین یکی از داروهای پرکاربرد در درمان هموروئید است. زیرا با بهبود یبوست به کاهش علائم بیماری درد و سوزش کمک می نماید.

این دارو همانند هر دارویی دیگری در کنار اثرات درمانی عوارض جانبی دارد ولی همین عوارض ممکن است در یک فرد دیده نشود و یا اصلا فرد هیچ یک از آنها را تجربه نکند. برخی از عوارض این دارو به این شرح است:

  • سر درد
  • سرگیجه
  • درد و تحریک
  • تشنگی
  • تهوع، استفراغ، اسهال
  • دردهای کرامپی ( گرفتگی عضلات )
  • هیپر گلیسمی خفیف ( افزایش قند خون )
  • گلیکوزوری خفیف ( پیدایش گلوکز در ادرار )
تصویر شیاف گلیسیرین

طریقه مصرف شیاف گلیسیرین

برای مصرف این شیاف لازم است ابتدا دست های خود را بشویید در مرحله بعد دراز کشیده و آن را به طور عمیق وارد مقعد کرده و به مدت ۱۵ دقیقه به حالت خوابیده باقی بمانید تا شیاف جذب شود.برای جلوگیری از دهیدراسیون و سردرد، بیمار باید حین استفاده دراز بکشد.
جذب این دارو بسیار کم است و بعد از ۱۵دقیقه الی ۱ ساعت بعد شاهد تاثیر آن خواهید بود. این دارو به صورت موضعی انتشار یافته و از طریق مدفوع دفع می گردد. شیاف گلیسیرین را بیش از یک بار در طول ۲۴ ساعت استفاده نکنید.

موارد مصرف شیاف گلیسیرین در بارداری

مصرف شیاف گلیسیرین در دوران بارداری بسیار رایج است در این مورد می توان گفت هیچ پژوهشی در زمینه تاثیر این شیاف بر جنین انجام نشده است اما از آنجایی که این شیاف در بدن جذب نمی شود و تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر اعمال تاثیر منفی آن بر جنین نشده است می توانید از این شیاف در این دوران استفاده کنید ولی توصیه می کنیم به دلیل اینکه مضرات این دارو بر بارداری مشخص نیست، لازم است قبل از مصرف آن در این دوران با پزشک خود مشورت نمایید. مصرف این شیاف در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا احتمال می رود این شیاف وارد شیر مادر شده و بر نوزاد اثر سوء داشه باشد.

نحوه مصرف شیاف گلیسیرین برای کودکان

بسیاری از مادران جهت درمان یبوست کودک از مالیدن روغن بر روی شکم یا عضو تناسلی کودک خود استفاده می کنند که این روش می تواند درد معده و عفونت ناحیه تناسلی را به همراه آورد به همین جهت توصیه می کنیم در صورت اثبات یبوست کودک و مشکل او در دفع می توانید از شیاف گلیسیرین بدون نیاز به نسخه پزشک برای کودکان استفاده نمایید ولی توجه کنید که حتما شیاف مخصوص کودکان را تهیه نموده و به کار ببرید به علاوه به یاد داشته باشید مصرف شیاف گلیسیرین برای کودکان زیر ۲ سال ممنوع است.

در صورت مشاهده عوارض جانبی باید مصرف این دارو قطع گردیده و با پزشک مشورت نمایید. همچنین لازم است از مصرف طولانی مدت این شیاف اجتناب نمایید.

پماد ام جی داروی هموروئید

یکی از مهمترین پماد هایی که در رفع علائم و درمان بواسیر بسیار موثر است پماد ام جی می باشد. پماد ام جی در واقع یک داروی گیاهی ساخته شده از گیاه مورد است و از آنجا که این گیاه دارای خواص ضد التهابی و التیام بخشی است برای درمان هموروئید مفید خواهد بود. این دارو کاربردهای بسیاری دارد و با اثرات مسکن، قابض، ضد باکتری و قارچ و ضد التهابی که دارد در کاهش علائم هموروئید مانند درد، خونریزی و سوزش و درمان شقاق موثر می باشد.

برخی از سایر کاربرد های پماد ام جی :

  • درمان هموروئید درجه یک و دو
  • درمان خونریزی، درد، خارش، سوزش مقعد
  • درمان شقاق
تصویر پماد ام جی

موارد مصرف پماد ام جی

  • بهتر است قبل از مصرف پماد، مقعد را با آب و صابون بشویید.
  • برای مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید و بعد از اطمینان از ابتلا به هموروئید آن را مصرف نمایید.
  • در صورتی که پس از ۱هفته از مصرف دارو بهبودی حاصل نشد، مصرف دارو را قطع و با پزشک مشورت نمایید.
  • در صورت مشاهده عوارض مصرف دارو را قطع نمایید.
  • دارو باید در دمای کمتر از ۲۵ در نگهداری شود.
  • همزمان با مصرف پماد ام جی، با مصرف فیبر و آب کافی از یبوست جلوگیری نمایید.
  • این دارو عوارض جانبی خاصی ندارد، تنها در بعضی موارد احتمال التهاب وجود دارد.
  • موارد منع مصرفی برای این دارو وجود ندارد.
  • اگر به صورت همزمان مبتلا به بواسیر و شقاق هستید از محلول ام جی استفاده نمایید.

نحوه اثر گذاری پماد ام جی

این پماد برای رفع و درمان بواسیر های درجه یک و دو کاربرد دارد. و در موارد شدیدتر بیماری موثر نخواهد بود. در چنین مواردی باید از سایر درمانهای تهاجمی تر نظیر جراحی، لیزر درمانی، رابربند و … استفاده نمود. از آنجایی که روش های عمل جراحی بواسیر نمی توانند درمان قطعی برای بیماری باشند و همراه با مشکلات بسیاری مانند درد و خونریزی بروز می کنند کمتر مورد استفاده قرار می گیرند.
بهترین راهکار برای درمان بواسیر های پیشرفته درجه سه و چهار لیزر درمانی است، زیرا لیزر می تواند در کوتاه ترین زمان ممکن به صورت سرپایی بیماری درمان نماید. مهمترین مزیت درمان هموروئید با لیزر قطعی بودن آن و نیز بدون احساس درد و خونریزی است که موجب می شود، برای همیشه از شر این عارضه خلاص شوید.

سوالات متداول

296 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
سهیل

سلام برای بواسیر داخلی پماد یا دارویی پیشنهاد می کنید؟

اکبر

سلام خسته نباشید برای بواسیر چه دارویی میفرمایید مصرف کنم؟ البته که پماد آنتی هموروئید رو چند روز پیش استفاده کردم زیاد خوبم نکرد

وحید مهرابی

سلام خسته نباشیدمن یک جوان ۳۱ ساله هستم که موادمخدر و متادون هم مصرف میکنم و باخودم گفتم که شاید بهتر باشد که این موضوع راهم صادقانه به شما بگویم تاشاید در رونددرمان بواسیرمن تاثیری داشته باشدیا برعکس،! من حدودا نزدیک۶ماهی می‌شود که معقدم بسار زیادسوزش داشت البطه از بیرون نه از داخل سوزش زیاد مثل ترک خوردگی لبودهن بود و من هرشب آنرا باپماد ان ان یابتامتازون یاوازلین چرب میکردم و خبر نداشتم که چه چیزی در انتظارم است تا اینکه امشب نزدیکه۱۵روز بود که شکمم کارکرده بود وبجای شیاف از سابون استفاده کردم و بعد۲ساعت که رفتم دستشویی… Read more »

هاشمی

دکتر روزتون خوش ممکنه بهترین قرص برای درمان بواسیر رو بهم معرفی کنید من فوبیای سوزن دارم و خیلی از عملو این داستانا میترسم

نگین

سلام خسته نباشید قرص مترونیدازول برای بواسیر خوبه؟ خونریزی یا درد کم میکنه؟

قاسم مرادی

سلام من ۴ماه میشه که دارم از پماد آنتی هموروئید استفاده میکنیم میخواستم بدونم عوارض نداره؟

هاشمی

نحوه استفاده از اپلیکاتور مقعدی رو هم میشه اموزش بدید اقای دکتر؟

هاشمی

ممکنه بفرمایید روزی چند بار میشه از شیاف انتی هموروئید استفاده کرد؟

ناهید عباسی

خواستم بپرسم میشه برای درمان هموروئید خونی از پماد انتی هموروئید استفاده کرد؟

ساره

سلام و خسته نباشید اقای دکتر میخواستم بدونم ممکنه بگید بهترین قرص برای درمان بواسیر چیه؟ من هروقت دردم شروع میشه ژلوفن میخورم که الان دیگه جواب نمیده

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام