ورزش مضر و مفید برای درمان بواسیر+ ضرر و تاثیر ورزش سنگین

تاثیر تمرینات ورزشی رو بواسیر

بواسیر یا هموروئید بیماری است که در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به عروق، تورم آنها را در پی دارد. در واقع این عارضه باعث واریسی شدن این عروق می گردد. بیماری بواسیر همراه با درد روی میدهد و ممکن است بیمار خونریزی از مقعد را نیز تجربه کند. بواسیر را می توان با استفاده از برخی از روش های درمان و درد ناشی از آن را التیام بخشید.

بنابراین با ما در این مطلب همراه باشید تا از انواع تمرین ها و ورزشهای مفید و مضر برای بواسیر مطلع شوید.

بواسیر چیست؟

بواسیر یک بیماری ناحیه مقعد می باشد که در اثر ایجاد فشاربر ناحیه مقعد و رکتوم به وجود آمده و موجب بروز علائم می شود. بواسیر به طور کلی دارای دو نوع داخلی و خارجی می باشد که هرکدام سبب علائمی چون خونریزی، درد، توده بیرون زده ناشی از عروق، سوزش و خارش می گردند. از آنجای یکه این بیماری در اثر تورم شدید عروق به وجود می آید، می توان آن را در مراحل ابتدایی ابتلا با برخی ورزشهای مناسب درمان نمود.

تاثیر ورزش بر هموروئید

بواسیر بیماری شایعی است که حدود ۵۰ درصد از افراد برای یکبار هم که شده آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند. بواسیر اگر در مراحل اولیه درمان شود، بیمار علاوه بر اینکه درد کمتری را تجربه می کند؛ نیازی به استفاده از روش های تهاجمی مانند عمل جراحی نخواهد بود. یکی از راهکار های اولیه درمان بواسیر یا هموروئید انجام حرکات ورزشی ساده می باشد تا گردش خون در عروق را افزایش دهد و عضلات را مستحکم کند. همچنین انجام حرکات ورزشی صحیح هوازی می تواند در تقویت قلب و عروق، افزایش توده های عضلانی، بهبود روحیه فردی ،کاهش وزن و … موثر باشد.

تمرینات ورزشی برای بواسیر

انجام حرکات ورزشی مناسب موجب افزایش جریان خون در عروق، افزایش جذب مواد مغذی و اکسیژن و … در بدن شده و از این طریق در درمان هموروئید موثر است. اما انجام صحیح حرکات ورزشی بسیار حائز اهمیت است. برخی از ورزش های توصیه شده برای این بیماری  شامل ورزش های سبک و مناسب است که عبارتند از :

• شنا موجب افزایش گردش خون در افراد شده و می تواند به از بین بردن توده بواسیر کمک شایانی کند
  • پیاده روی
  • رقص
  • ورزش کگل با تقویت عظله های ران و ماهیچه های اطراف لگن و
  • دویدن موجب افزایش ضربان قلب و در نتیجه پمپاژ بهتر و گردش خون در بدن میگردد که به رفع بواسیر کمک می کند
  • ایروبیک

انجام یوگا برای رفع بواسیر

در حالت کلی می توان گفت برای درمان بواسیر باید تمرینات ورزشی انجام دهید که به تقویت عضلات به خصوص در ناحیه ران کمک ویژه ای می کند. به طور مثال انجام تمرینات یوگا در تقویت عضلات و بافت های بدن بسیار موثر است. شما می توانید زمانی که ایستاده و یا نشسته هستید، تمرینات buttocks press را انجام دهید این حرکات ورزشی همراه با انقباض و انبساط عضلات باسن است و می تواند بواسیر را درمان نماید.

عکس ورزش برای درمان بواسیر

ورزش مناسب برای بواسیر (در دوران بارداری)

خانم ها در مقایسه با آقایان ریسک بیشتری برای ابتلا به بواسیر دارند چرا که یکی از علل ایجاد بواسیر زایمان های سخت است. بنابراین بواسیر در زنان معمولا بیشتر از مردان می باشد. اما بانوان می توانند تنها با انجام چند حرکت ساده از پیشرفت بیماری جلوگیری و یا به درمان آن کمک نمایند.

دو حرکت ورزشی که برای این منظور به کار می رود ، به این شرح است:

حرکت پروانه ای

برای انجام حرکت پروانه ای چهار زانو بنشینید به گونه ای کف پاها شما مقابل یکدیگر قرار گیرد و زانو ها رو به بیرون باشد. دست ها باید روی پنجه پا قرار گرفته و پشت کاملا صاف شود. پاها خود را ثابت نگه دارید و باسن را به پا نزدیک کنید. با تنفس آرام شروع کرده و زانو های خود را به سمت بالا و پایین به حرکت درآورید. این حرکت را می توانید با دم و بازدم همراه کنید و هر بار ۵ الی ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید. (انجام این حرکت برای افراد مبتلا به بواسیر به خصوص خانم های باردار مفید است.)

حرکت الاکلنگ برای هموروئید

این تمرین همانند تمرین قبل است با این تفاوت که در این حالت خانم های باردار باید سعی کند زانو های خود را به یک طرف متمایل نموده و زانو راست را به زمین نزدیک کند.این حرکت نیز باید هر بار ۵ الی ۱۰ بار تکرار شود.

از فواید حرکات ورزشی ذکر شده می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• کاهش درد در ناحیه کشاله ران
  • تقویت عضلات پشت و پرینه و مفاصل لگن

بارداری و زایمان طبیعی فشار زیادی را به عروق ناحیه مقعد وارد می آورد و هر ساله تعداد زیادی از خانم ها را درگیر این بیماری می کند. بنابراین با انجام این تمرینات ورزشی می توان به کنترل یا حتی رفع بواسیر کمک کرد.

تمرینات ورزشی تنها به منظور کاهش علائم مورد استفاده قرار می گیرند و درمان اصلی بواسیر تنها به واسطه انجام لیزر امکان پذیر است.

ورزش مضر، نادرست و خطرناک برای بواسیر

اگر علائم بواسیر را تجربه می کنید و یا قبلا به آن مبتلا بوده اید، مستعد درگیری مجدد به این بیماری می باشید. پس باید علاوه بر تغذیه صحیح و رعایت نکات پیشگیری، به انجام حرکات ورزشی نیز توجه ویژه ای داشته باشید. انجام حرکات ورزشی سنگین که فشار وارده بر لگن را افزایش میدهد به هیچ وجه توصیه نمی شود، زیرا این حرکات علائم بیماری مانند درد را تشدید نموده و بیماری را گسترش می دهد.

انجام برخی حرکات ورزشی برای مبتلایان به بواسیر ممنوع است. برخی از این ورزش ها عبارتند از :

• سوارکاری
  • دوچرخه سواری
  • وزنه برداری

ورزش های ذکر شده فشار وارده بر عضلات شکم و ران را به شدت افزایش میدهد و بیماری را وخیم تر خواهد نمود. برای درمان هموروئید انجام حرکات ورزشی ساده که گردش خون را افزایش میدهد توصیه می شود. به یاد داشته باشید هر حرکت ورزشی که انجام میدهید مقداری آب نیز بنوشید تا از دهیدراته شدن بدن جلوگیری به عمل آورد.