داروهایی که باعث یبوست می شوند+ پیشگیری از این عارضه

دراوهای باعث یبوست

Blister pack of pills. Remedy.

شاید شما هم متوجه شده اید که بعد از مصرف برخی داروها دچار یبوست می شوید، این امر حقیقت دارد . در واقع برخی داروها وجود دارند که مصرف آنها با کاهش عملکرد روده و یبوست در ارتباط است. در ادامه به معرفی این داروها و راه های پیشگیری از یبوست می پردازیم :

یبوست ناشی از دارو

یبوست ناشی از دارو به عارضه ای گفته می شود که فرد در اثر مصرف برخی از دارو ها دچار این عارضه شود. این عارضه در دراز مدت قابلیت به وجود آوردن انواع بیماری های نشیمنگاهی از جمله بواسیر، شقاق و گوشت اضافه مقعد را به همراه آورده و فرد را با چالش های زیادی رو به رو می کند. برخی از دارو های یبوست ناشی از مصرف دارو، مسکن ها، داروهای ضد افسردگی و یا قلبی هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 داروهای ضد سوزش معده

از آنجایی که اغلب داروهای ضد سوزش معده دارای درصدی نمک های آلومینیوم هستند، مصرف آنها بیش از یک هفته در ایجاد یبوست نقش دارد. از دارو های سوزش معده می توانیم به شربت گاویسکون، مالوکس و سوکرالفیت اشاره کنیم. در برخی موارد می تواند این جریان برعکس شود، یعنی داروها به علت دارا بودن منیزیم، موجب بروز اسهال شود. سوزش معده به مدت طولانی می تواند نشانه ای جدی از بیماری ها باشد و نیاز به بررسی پزشک دارد.

ضد درد ها و داروهای مسکن

این دسته از دارو با تاثیر گذاری بر روی سلول های عصبی، عملکرد و انقباض عضلات روده را کاهش داده و موجب یبوست می شود. مصرف داروهای مسکن نظیر استامینوفن ها، ترامادول، متادون و پردنیزولون باعث بروز یبوست می شوند. همچنین داروهای ضد درد و ضد التهاب به دلیل دارا بودن پاراستامول، مرفین ، کدئین یا کورتون (کورتیزون) یبوست‌ زا محسوب می شوند. این اثرات نامطلوب بر روی سالمندان بیشتر است زیرا این افراد تحرک کمتری داشته و بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرند.

داروهای ضدافسردگی

داروهای ضد افسردگی از این جهت که علاوه بر مغز موجب تاثیر بر سیستم عصبی می شود، می تواند عملکرد روده را کاهش داده و خطر بروز یبوست را افزایش دهد. از جمله داروهای ضد افسردگی می توانیم به پروزاک، سروکسات، ایمی‌پرامین اشاره کنیم.

داروهایی برای مشکلات قلبی

دارو هایی که برای تسکین مشکلات قلبی مثل آریتمی (بی نظمی ضربان قلب) ، فشار خون بالا یا آنژین قفسه سینه به کار میروند با کند کردن عملکرد عضلات روده در ایجاد یبوست نقش دارند. به طور مثال دارو های مهار کننده‌های کانال کلسیم مانند آدالات و قرص های دیلتیازم نقش اساسی در یبوست دارند. افراد مبتلا به مشکلات قلبی نباید به هیچ وجه بدون نظارت پزشک مصرف دارو را قطع نمایند. بلکه باید با استفاده از راهکارهای پیشگیری مانع یبوست شوند.

داروهای ضد اسپاسم

انقباض های غیرارادی بدن موجب بهبود عملکرد روده ها می شود. اما داروهای ضد اسپاسم، با جلوگیری از انقباض های عضلانی موجب دل درد می شود. از داروهای ضد اسپاسم می توانیم به دیتروپان و دریپتان اشاره کنیم.

داروهای دیورتیک یا ادرار آور

داروهای ادرار آور مناسب افرادی است که فشار خون بالایی دارند و یا به هر دلیلی ادرار در بدنشان محبوس شده است. این داروها حجم زیادی از آب را از بدن خارج می کنند، در نتیجه در بروز یبوست نقش دارند. این افراد باید حجم آب مصرفی بدن را افزایش دهند.

شربت های سینه

مصرف شربت های سینه به سبب دارا بودن کدئین یا فولکودین و ترکیبات که از سرفه جلوگیری می کند. تاثیرات منفی بر روی عضلات روده داشته و موجب یبوست می شود. این دارو معمولاً کوتاه مدت استفاده می شود اما در صورتی که مصرف آن بیش از یک هفته طول بکشد لازم است با پزشک مشورت نمایید.

از سایر داروهای عامل یبوست می‌توان به قرص آهن، قرص کلسیم، آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضد پارکینسون، داروهای ضد صرع و داروهای ضدالتهاب استروئیدی اشاره کرد.

داروهای ملین برای جلوگیری از یبوست

داروهای ملین وظیفه بهبود فرآیند دفع را دارند؛ اما مصرف این داروها اگر همراه با سایر داروها باشد می تواند مشکلاتی را به همراه آورد. از آنجایی که مصرف ملین ها موجب دفع سریع تر می شود، مصرف آنها موجب خروج سریعتر دارو از بدن قبل از اثرگذاری آن خواهد شد. در نتیجه مصرف همزمان ملین ها با سایر داروها توصیه نمی شود. برای بهبود یبوست بهتر است از سایر روش ها استفاده نمایید.

پیشگیری حین مصرف داروهای ناشی از یبوست

اگر مجبور به مصرف داروهای ذکر شده هستید، مصرف آن ها را قطع نکنید و به جای آن با روش هایی که در ادامه ذکر می کنیم، یبوست را درمان نمایید.

  • پیاده روی روزانه
  • مصرف میوه ها و غذاهای سرشار از فیبر مثل سبزیجات سبز و سبوس گندم
  • افراد افسرده که مجبور به مصرف دارو هستند باید از تحرک کافی برخوردار باشند.
  • مصرف کافی آب و مایعات
  • قرار دادن انجیر و آلو در رژیم غذایی
48 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
امیر

سلام من ۳ ساله که ورم معده دارم رفتم پیش دکتر یه سری دارو برام نوشته ولی از وقتی که داروهاش رو مصرف میکنم دپار یبوست بدی شدم جوری که مدفوع هم سیاه هستش راه چاره چیه واقعا
؟؟؟

محمد

دکتر به من داروی ضد افسردگی داده یک هفتس دارم مصرف میکنم سیستم زندگیم بهم ریخته یبوست شدم این یکیشه دارومو قط کنم؟

شیوا

سلام اقای دکتر من یه مدته یبوست دارم به طور خیلی شدید بعد اطرافیان میگفتن به خاطر داروی ضد بارداریه که مصرف میکنم درسته یا نه مشکل دیگه ایه؟

کیان

سلام چه دارویی برای یبوست خوبه؟ الان ک هفتس که دستشویی نکردم و دل درد بدی دارم

غرل

سلام خسته نباشید مدتی است که از داروی سیپروترون استفاده میکئنم احساس میکنم بعد از این دو هفته مصرف یبوست گرفتم و نمیتونم راحت اجابت مزاج داشته باشم

سمانه

سلام و خسته نباشید میتونم بپرسم آیا قرص تقویت مو باعث یبوست میشه یه نه؟

حدیث

من هیچوقت یبوست نمیشدم کلا اما یک هفته که دارم دارو مصرف میکنم داروی انتی بیوتیک یبوست شدم میخواستم بدونم مصرف دارو برای یبوست تاثیر داره؟

منیژه

سلام چند روزه دارم قرص تقویت مو و ناخن میخورم یبوست شدید گرفتم ممکنه به اون ربط داشته باشه

فاطمه

سلام دکتر من چند روزی بود قرص های جلوگیری (مارلین) مصرف میکردم ولی بعد تقریبا یک هفته مصرف
یبوست شدیدی گرفتم
ایا باعث یبوست میشه؟

فاطمه سمیعی

سلام من داروئ فشار ۸۰و۵ به نام روناوینکس وقرص برا زبان قلب میخورم از روزی که این دارو میخورم یبوست شدید شدم ممنون میشم راهنمایی کنید

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام