آذر ۲۰, ۱۳۹۵
درمان شقاق در طب سنتی با داروهای گیاهی

طب سنتی  علمی تجربی با قدمتی بیش از ۱۰۰۰ سال  و میراثی گرانقدر بر پایه ی نظریه‌ها، شواهد، باورها و تجربه‌های بومی فرهنگ‌های مختلف است. این طب  محصول کار علمی و تحقیق هزاران دانشمند و پزشک بزرگ از جمله ابوعلی سینا ، رازی و … میباشد که در طول قرون و اعصار در مجموعه های کوچک و بزرگی گردآوری شده. این علم در پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های جسمی و ذهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طب سنتی به جای از بین بردن و رفع علت بیماری فقط در دفع و کاهش علائم آن نقش دارد و اثر آن بیشتر جنبه‌ی حمایتی یا پیشگیرانه دارد و از آنجا که بیماری شقاق، دردناک و آزاردهنده است، درمان شقاق در طب سنتی موجب کاهش درد و علائم آزار دهنده بیماری شما خواهد شد.

درمان شقاق در طب سنتی

از روش های مورد استفاده در طب سنتی می توانیم به گیاه‌درمانی، ماساژدرمانی، حجامت، بادکش درمانی و زالو درمانی اشاره کنیم .

درمان شقاق در طب سنتی با استفاده از داروهای گیاهی قابل انجام بوده و با وجود این‌که این گیاهان نقش به سزایی در تسکین درد و خونریزی شقاق یا فیشر مقعد دارند ولی وقتی فردی در اولین خط درمانی خود به جای معاینه و بررسی پزشک به طب سنتی روی می‌آورد، بدون بررسی علت، شدت و مرحله‌ی بیماری درمان شروع می‌شود. همان‌طور که گفته شد بیماری شقاق یا فیشر مقعدی وقتی به طور کامل درمان خواهد شد که علت ایجاد آن شناسایی و در کنار خود شقاق مقعدی درمان شود. با توجه به نبود اثربخشی کافی، نظریه های مختلف در مورد این طب و عدم اساس و پایه علمی باعث شده این روش در مقایسه با سایر روش های پزشکی مانند جراحی و لیزر تاثیر کافی را نداشته باشد.

در نتیجه طب سنتی نه‌تنها به درمان اساسی فیشر مقعد کمکی نمی‌کند بلکه با به تأخیر انداختن روند درمانی بیماری باعث بدتر شدن و پیشرفت کردن آن نیز خواهند شد. از طرفی در طب سنتی بدون در نظر گرفتن حساسیت‌زایی برخی گیاهان، آن‌ها را مخلوط و پمادهایی تهیه می‌کنند که نمی‌توانند به صورت یکسان در افراد مختلف اثربخش باشند.

درمان گیاهی شقاق در طب سنتی

درمان گیاهی شقاق باید در سه روز اول شروع  درمان، تا حد قابل قبولی موثر واقع شود که در این صورت شما باید روند درمان را تا ده روز ادامه دهید اما اگر این روش درمانی در سه روز اول در التیام درد و زخم شما تاثیری نداشت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.همچنین پیدا کردن علت اصلی بیماری در حین درمان گیاهی میتواند به تسریع بهبود این بیماری کمک نماید به طور مثال اگر شما درگیر اسهال یا یبوست مزمن هستید در اولین قدم اجابت مزاج خود را درمان کنید تا فشار وارده بر ناحیه مقعد کمتر شود.

در روش درمان گیاهی شقاق به دلیل تهیه‌ی پماد و معجون از گیاهان، ناخالصی موجود در آن‌ها می‌تواند اثرهای متفاوتی از خود نشان دهد. با این وجود نمی‌توان به صورت کامل این طب را نفعی کرد و افراد بهتر است قبل از هر اقدام درمانی ابتدا با مراجعه به متخصص از شدت و نوع بیماری خود آگاه سپس با کمک مشاوره‌ی پزشک درمان مناسب خود را انتخاب کنند. درمان‌های پزشکی با درصد خطای کمتر و میزان موفقیت بیشتر می‌توانند در طول مدت ‌زمان کمتری به نتیجه برسند.

درمان شقاق با داروهای گیاهی

درمان شقاق با داروهای گیاهی می تواند در بهبود علائم و کاهش درد در مراحل اولیه بیماری شما مفید واقع شود اما به طور قطع نمی توان امیدوار بود بیماری را ریشه کن کند و از آنجا که شقاق مقعدی می تواند گسترش یابد و حتی عمق آن به عضله مقعد برسد بهترین و قطعی ترین روش درمان شقاق با لیزر و جراحی می باشد.

درادامه به بررسی چند داروی گیاهی برای شقاق مقعدی می پردازیم:

پماد ترکیب عسل، موم و روغن زیتون

برای استفاده از این ترکیب از مقدار مساوی عسل، موم و روغن زیتون طبیعی را باهم مخلوط کرده و بر روی بخار کتری یا داخل ماکروویو تا حدی گرم کنید که موم آب شود و پس از خنک شدن، آن را بر روی موضع بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر نمایید و همچنین برای نتیجه گیری بهتر در طول روز چند بار این کار را انجام دهید.

این ترکیب به خاطر خواص تسکین دهندگی که دارد در بعضی افراد کاهش چشمگیری در درد شقاق داشته.

روغن نارگیل

روغن نارگیل طبیعی خاصیت شفابخش، ضدعفونی کننده و ترمیم کنندگی برای زخم ها دارد و اگر پوست ناحیه مقعد خشک است و یا شقاق دارید به مرطوب نگه داشتن این ناحیه کمک می کند.

در واقع، برخی از پزشکان طب سنتی از روغن نارگیل برای درمان زخم های مرطوب و سایر ضایعات پوست استفاده می کنند. همچنین اگر شما دچار شقاق مزمن هستید روغن نارگیل را در این منطقه در طول روز و قبل از رفتن به رختخواب استفاده کنید زیرا این روغن موجب می شود روند درمان سریعتر صورت پذیرد.

روغن برگ مورد

قبل از هر اجابت مزاج و دفع مدفوع، اطراف و دهانه مقعد را به آرامی با روغن برگ مورد چرب کنید این کار موجب می شود هنگام شستشو این ناحیه زخم مقعد دچار کشش و پارگی مجدد نشود.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا با دارا بودن خاصیت ضد التهابی و قدرت شفابخش طبیعی می تواند به ترمیم زخم و بافت آسیب دیده پوست اطراف مقعد و کاهش درد شقاق کمک نماید.

ژل داخل برگ های آلوئه ورا برای سالیان سال  در درمان سوختگی ها، زخم ها و سایر بیماری های پوستی مفید بوده است و درمانی ایده آل برای تسکین درد و درمان شقاق در طب سنتی است.

برای استفاده از این روش کافی است یک برگ از گیاه آلوئه ورا را برش داده و از ژل داخل آن در ناحیه مقعد و شقاق استفاده نمایید.

تخم کتان

تخم کتان سرشار از فیبر و اسیدهای چرب امگا ۳ است و می تواند یبوست مزمن که یکی از دلایل ایجاد شقاق است را به راحتی درمان کند و با دارا بودن خواص ملین، از فشار وارده بر مقعد هنگام اجابت مزاج بکاهد.

شما می توانید یک قاشق پودر این دانه را در آب حل کرده و قبل از خواب مصرف نمایید.