درمان فیستول مقعد با دارو

درمان فیستول مقعد با داروامروزه به دلیل پر مخاطره و دردسر آفرین بودن روش‌های درمانی جراحی بیماری اغلب محققان به دنبال کشف درمان‌های صد در صد و کم‌عارضه‌تر دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها هستند که روش درمانی‌ای جزء اعمال سنگین جراحی ندارند. معمولاً بیماران نیز در اولین مراحل درمانی خود تمایلی به روش‌های جراحی نشان نمی‌دهند و همیشه از پزشک مربوطه درمان‌های ایمن‌تر که نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی کمتری دارند (مانند درمان‌های دارویی شیمیایی) را درخواست می‌کنند. اگرچه پذیرفتن روش‌های جراحی در اولین خط درمانی برای بیماران کمی مشکل است. ولی وقتی هنوز علم پزشکی نتوانسته روش درمانی دیگری را برای آن بیماری پیدا کند، بیماران برای کسب سلامتی سریع‌تر خود چاره ای جزء پذیرش آن نخواهند داشت.
فیستول مقعد نمونه‌ی بارزی از انواع این بیماری‌هاست. آسیب بافتی شدیدی که در فیستول مقعد در ناحیه‌ی رکتال ایجاد می‌شود با هیچ دارو یا درمان شیمیایی‌ای قابل ترمیم و درمان نیست. حداقل این‌که هنوز درمان دارویی برای ترمیم بافتی که کاملاً از بین رفته و پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده در فیستول مقعد یافت نشده است. با این حال با وجود این‌که داروها نمی‌توانند این بیماری را به صورت کامل درمان کنند، اما در بسیاری از موارد با توجه به علت و نوع فیستول به عنوان درمان کمکی قبل از جراحی به کار گرفته می‌شوند.
برای آمادگی بدن فرد و همچنین فیستول‌های ایجاد شده برای ترمیم و جراحی نیاز است تا بافت در شرایط ایده‌آل و فاقد هر گونه التهاب و عفونت باشد. از آن‌جایی که فیستول‌های مقعدی به دنبال یک آبسه مقعدی ایجاد خواهند شد، معمولاً دارای ترشحات چرکی و عفونی بوده و نیاز به درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل دارند.
آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین درمان دارویی برای رفع چرک و عفونت ناحیه‌ی فیستول مقعدی هستند. تجویز و مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک قبل از عمل احتمال مؤفقیت جراحی را بالا می‌برد و عوارض جراحی را کاهش می‌دهد. البته ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها در افرادی با بیماری‌های خاص مانند زنان مبتلا به بیماری کرون که دچار فیستول مقعد شده‌اند، نیز توصیه شود. البته ناگفته نماند برخی پزشکان داروهای ضد التهاب را نیز برای کاهش التهاب و التیام نسبی فیستول مقعد قبل از عمل تجویز می‌کنند.
گاهی اوقات ممکن است روند درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل جراحی طولانی شده و حتی سه الی شش ماه زمان ببرد تا بافت اطراف فیستول کاملاً سالم و آماده جراحی شود.
پس از تظاهر علایم آمادگی بافت اطراف فیستول مقعد برای جراحی، پزشک با توجه به شرایط بیمار و فیستول‌های مقعدی بهترین روش جراحی درمان آن را پیشنهاد می‌دهد و بیمار را آماده جراحی می‌کند.

ارسال یک دیدگاه

1. مهدی

بعد بازشدن آبسه تورم كوچكي هست هنوز بسته نشده ومايعات خارج مي شود
    مي خواستم بدانم فيستول گرافي انجام بدهم
    يا اينكه شما روش ديگري راپيشنهاد مكنيد
    يا اگر عمل بخواهد شما ليزر را پيشنهاد مكنيد يا سنتي

پاسخ به مهدی
    • clinic

با سلام بله باید تحت بررسی فیستولگرافی و حتی ام آر آی دقیق قرار بگیرید تا انتهای کانال باز شده و همچنین کانالهای احتمالی دیگر مشخص شود و پس از تأیید وجود فیستول پبشنهاد می‌شود تحت جراحی لیزری عمل شوید زیرا عوارض پس از عمل، احتمال عفونت، درد و خونریزی در آن نسبت به سایر روشهای جراحی سنتی کمتر بوده و نیاز به استراحت طولانی مدت نخواهید داشت و در مدت کوتاهتری بهبود می‌یابید.

2. مصطفی

با عرض سلام و خسته نباشید بنده حدود ۲ ساله به عارضه فیستول ناحیه آنال دچار شدم که علاوه بر ترشح از فیستول کاهش وزن شدیدی هم پیدا کردم و مخصوصا از ناحیه پا هر روز ضعیفتر و لاغرتر می شم ضمن تشکر خواهشمندم نسبت به تقاضای اینجانب رسیدگی نمایید.

پاسخ به مصطفی
    • clinic

با سلام فیستول مقعدی از جمله بیماری‌هایی است که تنها راه درمان اصلی آن جراحی است. البته دلیل کاهش وزن خود را باید با انجام آزمایش بیشتر بررسی کنید، احتمال عفونت عمومی بدن و یا یک اختلال روده ای صعب‌العلاج دیگر وجود دارد. هر چه سریع‌تر بیماری فیستول را پیگیری و از تشدید آسیب بافتی ناشی از آن جلوگیری کنید. با روش لیزری با درد و خونریزی و عوارض کمتری نسبت به سایر روش های جراحی سنتی جراحی خواهید شد.

3. فرزانه

سلام آقاي دكتر- خواهرزاده ام يكساله است از چندماه قبل دچار جوشي در ناحيه مقعد شد الان شبيه فيستول شده و مدفوع از ناحيه خارج ميشه، پزشك متخصص گفت بايد جراحي بشود ولي باتوجه به سنش بايد بزرگتر شود تا جراحي انجام بگيرد، به نظر شما تأخير در اين امر براي كودك مشكلي ايجاد نمي كند؟و اينكه ايجاد فيستول در كودك زير يكسال طبيعي است ما بسيار نگران هستيم خواهشمند است راهنمايي بفرمائيد.
    با تشكر

پاسخ به فرزانه
    • clinic

با سلام نگران نباشید، در این معمولاً بدون نیاز به جراحی فیستول کودک بهبود یافته و ترمیم خواهد شد. این بیماری در این سن شایع و طبیعی است و جای نگرانی ندارد، صبور باشید و منتظر بسته شدن خود به خود آن بمانید.

4. بهراد

سلام اقای دکتر من حدود یک هفته هستش که ابسه مقعدم رو جراحی کردم ولی تا الان هنوز جای جراحی خوب نشده و چرک از اون خارج میشه چیکار باید انجام بدم .

پاسخ به بهراد
    • clinic

با سلام نگران نباشید تخلیه چرک و خونابه موجود در محل کمی زمان بر بوده و باید صبور باشید، اگر ترشحات بدبو هستند که نشانه عفونت است و درد و التهاب در ناحیه احساس می‌کنید حتماً برای بررسی ناحیه به جراح خود مراجعه کنید تا محل را بررسی و معاینه کنند.