اسفند ۳, ۱۳۹۵
درمان فیستول مقعد با دارو، احتمال موفقیت جراحی را بالا می‌برد

درمان فیستول مقعد با داروامروزه به دلیل پر مخاطره و دردسر آفرین بودن روش‌های درمانی جراحی بیماری اغلب محققان به دنبال کشف درمان‌های صد در صد و کم‌عارضه‌تر دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها هستند که روش درمانی‌ای جزء اعمال سنگین جراحی ندارند. معمولاً بیماران نیز در اولین مراحل درمانی خود تمایلی به روش‌های جراحی نشان نمی‌دهند و همیشه از پزشک مربوطه درمان‌های ایمن‌تر که نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی کمتری دارند (مانند درمان‌های دارویی شیمیایی) را درخواست می‌کنند. اگرچه پذیرفتن روش‌های جراحی در اولین خط درمانی برای بیماران کمی مشکل است. ولی وقتی هنوز علم پزشکی نتوانسته روش درمانی دیگری را برای آن بیماری پیدا کند، بیماران برای کسب سلامتی سریع‌تر خود چاره ای جزء پذیرش آن نخواهند داشت.
فیستول مقعد نمونه‌ی بارزی از انواع این بیماری‌هاست. آسیب بافتی شدیدی که در فیستول مقعد در ناحیه‌ی رکتال ایجاد می‌شود با هیچ دارو یا درمان شیمیایی‌ای قابل ترمیم و درمان نیست. حداقل این‌که هنوز درمان دارویی برای ترمیم بافتی که کاملاً از بین رفته و پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده در فیستول مقعد یافت نشده است. با این حال با وجود این‌که داروها نمی‌توانند این بیماری را به صورت کامل درمان کنند، اما در بسیاری از موارد با توجه به علت و نوع فیستول به عنوان درمان کمکی قبل از جراحی به کار گرفته می‌شوند.
برای آمادگی بدن فرد و همچنین فیستول‌های ایجاد شده برای ترمیم و جراحی نیاز است تا بافت در شرایط ایده‌آل و فاقد هر گونه التهاب و عفونت باشد. از آن‌جایی که فیستول‌های مقعدی به دنبال یک آبسه مقعدی ایجاد خواهند شد، معمولاً دارای ترشحات چرکی و عفونی بوده و نیاز به درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل دارند.
آنتی‌بیوتیک‌ها بهترین درمان دارویی برای رفع چرک و عفونت ناحیه‌ی فیستول مقعدی هستند. تجویز و مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک قبل از عمل احتمال موفقیت جراحی را بالا می‌برد و عوارض جراحی را کاهش می‌دهد. البته ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها در افرادی با بیماری‌های خاص مانند زنان مبتلا به بیماری کرون که دچار فیستول مقعد شده‌اند، نیز توصیه شود. البته ناگفته نماند برخی پزشکان داروهای ضد التهاب را نیز برای کاهش التهاب و التیام نسبی فیستول مقعد قبل از عمل تجویز می‌کنند.
گاهی اوقات ممکن است روند درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل جراحی طولانی شده و حتی سه الی شش ماه زمان ببرد تا بافت اطراف فیستول کاملاً سالم و آماده جراحی شود.
پس از تظاهر علایم آمادگی بافت اطراف فیستول مقعد برای جراحی، پزشک با توجه به شرایط بیمار و فیستول‌های مقعدی بهترین روش جراحی درمان آن را پیشنهاد می‌دهد و بیمار را آماده جراحی می‌کند.