اسکین تگ چیست؟ علائم و تفاوت آن با زگیل تناسلی+عکس

تفاوت اسکین تگ ها و زگیل تناسلی

بسیاری افراد که اطلاعات درستی از اسکین تگ ها ندارند، آن را با زگیل تناسلی اشتباه می گیرند. در این مطلب به طور دقیق با علائم، علتهای پدید آورنده این بیماری، نحوه تشخیص و انواع روشهای درمانی آشنا شده و همچنین آن را با عارضه زگیل تناسلی مقایسه خواهیم نمود.

اسکین تگ چیست؟

اسکین تگ ها که با نام منگوله های پوستی (skin tag) نیز شناخته می شود، ضایعاتی پوستی، خوش خیم، بدون درد و غیر مسری است، این ضایعات معمولاً همرنگ پوست و یا تیره تر از آن است و اغلب در نواحی که پوست روی هم ساییده می شود از جمله ناحیه تناسلی، پلک، زیر بغل، شکم، زیر سینه، گردن و کشاله ران ایجاد می شود. علت دقیق این ضایعات به طور دقیق مشخص نشده است، اما با توجه به اینکه بیشتر در نواحی پرچین پوست دیده می شود،یکی از علت های آن اصطکاک پوست بدن است.به علاوه نتایج یک تحقیق نشان داده یکی از مهمترین عوامل ایجاد اسکین تگ، ویروس HPV است،افراد چاق و بیماران دیابتی مقاوم به انسولین احتمال بیشتری برای ابتلا به این عارضه پوستی دارند.

ضایعات پوستی اسکین تگ بدون درد بوده مگر اینکه در محلی ایجاد شود که مورد سایش و خراشیدگی قرارگیرد بطور مثال ممکن است این ضایعه در اثر تعویض لباس، اصلاح بدن و یا استفاده از زیور آلات مورد آسیب قرار گرفته و درد ایجاد نماید.

علائم اسکین تگ

برخی از علائم اسکین تگ به این شرح است:

• بر خلاف خال ها، اسکین تگ از پوست آویزان است.
  • این منگوله ها معمولاً کوچک بوده و کمتر از ۲ میلیمتر اندازه دارد ولی ممکن است به ۵ میلی متر نیز برسد.
  • برخی از این ضایعه ها معمولاً نرم بوده ولی ممکن است صاف و گرد یا چروک و نامتقارن باشد.
  • این منگوله های پوستی به رنگ پوست و معمولاً تیره تر از آن است و در صورت عدم خونرسانی ضایعه رنگ سیاه می گیرد.
عکس اسکین تگ
عکس اسکین تگ را مشاهده میکنید که همانطور که گفته شد، به صورت یک منگوله پوستی از سطح پوست آویزان است.

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی

در مقایسه اسکین تگ و زگیل تناسلی نمی توان تفاوت مشخصی را بیان نمود، در واقع فرد بیمار قادر به تشخیص این دو از یکدیگر نمی باشد و نیاز است که برای تشخیص دقیق بیماری خود به پزشک مراجعه نماید، در اغلب موارد افتراق بالینی این دو ضایعه پوستی از یکدیگر مشکل است، به علاوه گاهی ویروس HPV نیز بر روی اسکین تگ سوار است و این امر تشخیص این دو از یکدیگر بدون آزمایشات را بسیار مشکل می کند.

اما در تفاوت کلی بین این دو می توان گفت زگیل تناسلی و اسکین تگ ممکن است در هر قسمتی از بدن ایجاد شود، ولی اسکین بیشتر نواحی پرچین بدن را درگیر می کند، به علاوه عامل ایجاد کننده زگیل تناسلی ویروس HPV است ولی عامل اسکین تگ مشخص نمی باشد تنها در برخی موارد ممکن است ویروس HPV برروی آن سوار باشد.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر اسکین تگ قرار دارند ؟

افرادی با شرایط زیر احتمال بیشتری برای ابتلا به ضایعه دارند:

• افرادی که اضافه وزن دارند و چاق هستند.
  • کسانی که مبتلا به دیابت هستند.
  • زنان در دوران بارداری ( احتمالا به دلیل تغییرات هورمونی و سطوح بالای عوامل رشد )
  • افراد مبتلا به انواع ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)
  • افراد مبتلا به اختلال جنسی استروئیدی، به ویژه اگر تغییرات در میزان استروژن و پروژسترون وجود داشته باشد.
  • کسانی که اعضای نزدیک خانواده نیز اسکین تگ های پوستی دارند.

آیا اسکین تگ ها خطرناک هستند؟

اسکین تگ ضایعاتی خوش خیم است و در صورتی که ویروس زگیل تناسلی یعنی HPV بر روی آن نباشد، نیازی به درمان ندارد و تنها به علت ایجاد نازیبایی تحت درمان قرار می گیرد. در واقع این ضایعات برخلاف زگیل تناسلی خطرناک نیستند و تنها به علت ایجاد نازیبایی روی پوست تحت درمان قرار می گیرند.در حالی که درمان زگیل تناسلی امری ضروری است که می توان با روش های متعددی مانند فریز ( کرایوتراپی)  و لیزر درمانی از بین برد.

عکس تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی

بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات، اثر روش درمان زگیل تناسلی با لیزر دی‌اکسید کربن بر روی ضایعات زگیلی دستگاه تناسلی خارجی، نزدیک به دو برابر کرایوتراپی بوده و میزان بروز عود نیز در این روش به شکل واضحی پایین‌تر است.

نحوه تشخیص اسکین تگ

تشخیص این ضایعه کمی مشکل است و تنها از طریق معاینه و مراجعه به پزشک امکان پذیر می باشد. البته مشاهده تصاویر و نوع بروز زائده ها نیز و انجام آزمایشات پاتولوژی و ویروس شناسی می تواند به پزشک در تشخیص این دو بیماری زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از یکدیگر کمک نماید.

بیشتر بخوانید: عکس زگیل تناسلی

درمان اسکین تگ

اسکین تگ ها ضایعات پوستی بی خطر و غیر سرطانی است، که در مواردی خود به خود از بین میروند، ولی در صورتی که با تشخیص پزشک وجود این ضایعات قطع شود،تنها به علت ایجاد نازیبایی برای از بین بردن آن، تحت درمان قرار میگیرد. برخی از مهمترین روش های درمان این ضایعه به این شرح است:

• لیزر: بهترین روش درمان انواع زگیل یا زائده پوستی لیزر می باشد که خطر عود مجدد یا عوارض روشهای درمانی دیگر را به همراه ندارد.
  • سوزاندن: اسکین تگ با استفاده از الکترولیز ( انرژی الکتریکی ) سوزانده می شود.
  • کرایوتراپی : در این روش ضایعات پوست با استفاده از پروب حاوی نیتروژن مایع منجمد شده و از بین می رود.
  • لجستیک یا لیجیشن : در این روش خونرسانی به ضایعه پوست متوقف می شود.
  • جراحی : تگ تحت عمل جراحی با استفاده از تیغ از پوست جدا می شود.

در مورد اسکین تگ هایی که در حاشیه های پلک ایجاد شده است لازم است، به چشم پزشک مراجعه نمایید.همچنین به علت خطر خونریزی و ایجاد عفونت از برطرف نمودن تگ پوستی توسط افراد غیر متخصص و یا در منزل اجتناب نمایید.

پیشگیری از ابتلا به اسکین تگ

به این علت که عامل ایجاد کننده ضایعه اسکین تگ بر روی پوست مشخص نشده است، نمی توان علت دقیق برای این بیماری بیان نمود در نتیجه راهکار پیشگیری نیز برای این ضایعه تعریف نمی شود، تنها راهکار که می توان  بیان نمود، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و استفاده از داروهای دیابت به شکل منظم است.