بیماری سلیاک

بیماری سلیاک یک بیماری رایج گوارشی است که در آن روده‌ی کوچک دچار التهاب شده و قادر به جذب مواد مغذی نخواهد بود. در واقع سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی مواد مغذی را برای سلول‌های بدن مضر تلقی کرده و آنتی‌بادی‌ها را علیه آنها تولید می‌کند. در حالت طبیعی معمولاً آنتی‌بادی‌ها با باکتری‌ها و ویروس‌ها مبارزه می‌کنند. آنتی‌بادی‌هایی که در بیماری سلیاک تولید می‌شوند باعث می‌گردند تا سطح روده دچار التهاب (قرمزی و تورم) شود. سطح روده با میلیون‌ها برجستگی انگشتی شکل به نام پرز یا ریز پرز پوشیده شده است. پرزها سطح روده را افزایش می‌دهند و به آن کمک می‌کنند تا غذا را به طور مؤثرتری هضم کند. با این حال، در بیماری سلیاک آسیب و التهاب بر روی روده موجب مسدود شدن این سطوح شده و توانایی آن‌ها برای کمک به هضم را کاهش می‌دهد. آتروفی و از بین رفتن پرزها باعث کاهش سطح روده‌ی در دسترس برای جذب مواد مغذی می‌شود که می‌تواند منجر به علایم مختلف گوارشی شود.
این بیماری می‌تواند طیف وسیعی از علایم شامل اسهال، درد شکمی و نفخ را ایجاد کند. بیماری سلیاک واکنش ایمنی به خوردن ماده‌ی گلوتن است، پروتئینی که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. گلوتن در انواع مواد غذایی از جمله پاستا، کیک‌ها، غلات صبحانه، بیشتر انواع نان‌ها، انواع خاصی از سس‌ها، ماکارونی، غلات، بیسکویت، برخی از انواع وعده‌های غذایی آماده و آبجو وجود دارد. در صورت ابتلا به بیماری سلیاک، خوردن گلوتن باعث ایجاد پاسخ ایمنی در روده‌ی کوچک می‌شود. با گذشت زمان، این واکنش پرزهای روده‌ی کوچک را از بین می‌برد و مانع از جذب بعضی مواد مغذی می‌شود. آسیب روده اغلب باعث اسهال، خستگی، کاهش وزن و کم‌خونی می‌شود و می‌تواند منجر به عوارض و آسیب‌های جدی شود. در کودکان اختلال جذب می‌تواند علاوه بر نشانه‌های دیده شده در بزرگسالان بر رشد و نمو تأثیر بگذارد. مطالعات تخمینی نشان داده که بیماری سلیاک، یک نفر از هر ۱۰۰ نفر را در سراسر جهان درگیر می‌کند. در نهایت، این بیماری می‌تواند منجر به سوء‌تغذیه و همچنین از دست دادن تراکم استخوان، سقط جنین، ناباروری و حتی شروع بیماری‌های عصبی یا سرطان‌های خاصی شود. هیچ درمانی برای بیماری سلیاک وجود ندارد، اما برای اکثر افراد رژیم غذایی خاص می‌تواند به بهبود علایم و بهبود زخم روده کمک کند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.