آذر ۲۰, ۱۳۹۵

درمان خانگی شقاق یا فیشر مقعد

اگر شکاف و ترک دیواره‌ی مخاطی کانال مقعد ناشی از عادات غلط تغذیه‌ای و رفتارهای نادرست و بی‌توجهی به بدن باشد، می‌توان با چند راه‌کار ساده در خانه نیز به تسکین علایم و بهبود نسبی شقاق یا فیشر مقعد کمک کرد. درمان‌های خانگی بیشتر جنبه‌ی مراقبتی و حمایتی در روند درمان دارند. اما در مراحل اولیه‌ی ایجاد بیماری شقاق یا فیشر مقعد نیز می‌توانند جنبه‌ی درمانی داشته باشند. این اقدامات خانگی شامل برخی نکات تغذیه‌ای مانند:

• جلوگیری از کم‌آبی بدن با مصرف کافی مایعات بدون الکل و کافئین حداقل شش تا هشت لیوان در طول روز (زیرا الکل و کافئین می‌تواند منجر به کم‌آبی در بدن شود.)؛
  • رژیم غذایی غنی از فیبر برای جلوگیری از ابتلا به یبوست، به دست آوردن ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر روزانه برای پیشگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع لازم است. برای جلوگیری از نفخ می‌توانید به تدریج میزان فیبر مصرفی خود را افزایش دهید. موادغذایی پرفیبر شامل سبوس گندم، سبوس جو دو سر، غلات کامل از جمله برنج قهوه ای، بلغور جو دوسر و پاستا سبوس دار، همچنین حبوبات و نان، نخود و لوبیا، میوه‌های خانواده مرکبات، آلو و آب آلو؛

و همچنین اقدامات خانگی دیگر جنبه‌ی رفتاری در زندگی روزمره داشته که باید به شکل صحیح آن تغییر کند مثل:

• از نگه‌داشتن مدفوع و به تأخیر انداختن اجابت مزاج پرهیز شود، زیرا هر بار تأخیر منجر به سفت شدن مدفوع و ایجاد یبوست خواهد شد؛
  • از زور زدن و یا نشستن بیش از حد طولانی در توالت خودداری شود. این عمل می‌تواند فشار در کانال مقعد را افزایش دهد؛
  • مقعد خود را پس از اجابت مزاج به آرامی و با دستمال نرم تمیز و خشک شود؛
  • از استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی محرک پوست مانند صابون‌های معطر پرهیز شود؛
  • استفاده از وازلین بر روی خروجی مقعد اجابت مزاج را تسهیل می‌کند؛
  • شست‌وشوی مقعد بعد از هر بار اجابت مزاج تا ناحیه‌ی مقعد همیشه تمیز بماند؛
  • استفاده‌ی موضعی از ژل آلوئه‌ورا بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده‌ی مقعد می‌تواند به بهبود آن کمک کند؛
  • می‌توان از مکمل‌های نرم‌کننده طبیعی مدفوع مانند پسیلیوم نیز استفاده کرد.

در صورتی که علاوه بر اقدامات انجام شده درد و خونریزی شقاق یا فیشر مقعد ادامه داشت نیاز به درمان دارویی وجود دارد. توصیه می‌شود رعایت این نکات هم‌زمان با مصرف داروهای تجویزی فراموش نشود، زیرا این روش‌های خانگی به سرعت و روند درمان فرد کمک خواهد کرد.

Save

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• من در کنار مقعد عفونت کرده بود عفونت رودهی که از خروخ میکرب از روده در گوشت شدم و عمل جراعی کردم و زخم باز بود تا ال الان ۳ماه ولی به اندازه سر خوکار هنوز بسته نشده چیکار باید کرد لطفا رهنمایی کنید

• خونریزی مقعد هنگام اجابت مزاج که هرچندهفته اتفاق می افتد ودردشدیدی داردوازپمادانتی همورئیداستفاده میکنم جواب میده ودوباره اتفاق می افتد

• با سلام خونریزی مقعدی می‌تواند نشانه یک بیماری مقعدی مانند هموروئید یا شقاق مقعدی، بیماری گوارشی، عفونی یا صعب‌العلاج مانند سرطان باشد که باید جدی گرفته شده و به موقع و فوری پیگیری شده و تشخیص داده شود. خونریزی مقعدی جدا از مدفوع و روشن شک به وجود بیماری مقعدی را بیشتر می‌کند اما تا زمانی که مشاهدات بالینی تحت بررسی بیشتر معاینه الزامی و کولونوسکوپی و نه فقط بررسی رکتوم تأیید نشود باید بیماری را جدی پنداشته و پیش از بروز سایر علایم آزار دهنده و پیشرفت بیماری و بروز عوارضی چون کم خونی پیگیری شود. کولونوسکوپی عوارض نداشته و قابل تحمل است. بنابراین هر چه سریع تر برای تشخیص قطعی و دریافت درمان لازم مراجعه نمایید. معاینه این نوع بیماری برای پزشک به دلیل شیوع بالا امری عادی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. بدون مشخص نبودن علت امکان پیشنهاد راه درمانی وجود ندارد. اما خوشبختانه در صورت تشخیص بیماری مزمن مقعدی و نیاز به جراحی اصلا نگرانی وجود ندارد خوشبختانه با کمک روش نوین لیزری بدون درد و خونریزی، بدون اینکه نیاز باشد در محیط آلوده بیمارستان جراحی شوید و یا اینکه در معرص خطر انتقال بیماری خونی و عفونت بیمارستانی قرار بگیرید درمان شده و در مدت بسیار کوتاه یک روز کامل بهبود پیدا کرده و در همان روز عمل به خانه بازگشته و از روز بعد به محل کار و فعالیت روزانه باز خواهید گشت. این روش حتی نیاز به بیهوشی عمومی نداشته و تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود.