درمان کیست مویی با لیزر؛ سرپایی و بدون عمل جراحی

انواع درمان کیست مویی

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال به بیماری بازگشت مو به داخل پوست گفته می شود. درمان کیست مویی به روشهای متعددی چون عمل سرپایی کیست مویی یا همان لیزر، جراحی کیست مویی به روش باز و بسته به روش سنتی انجام می شود که در این مطلب به طور کامل و دقیق درباره مزایا و معایب شیوه های درمانی از جمله عمل سرپایی کیست مویی وعمل جراحی کیست مویی پرداخته و بهترین روش را که لیزر کیست مویی است را برای شما بررسی خواهیم نمود.

لیزر کیست مویی

علاوه بر روشهای متنوع و متفاوت جراحی کیست مویی با سینوس پیلونیدال، لیزردرمانی مثل همیشه می‌تواند با قابلیت و مزایای منحصر به فرد خود در درمان این بیماری نیز ایفای نقش کند. در جراحی کیست مویی با لیزر پس از بی‌حسی موضعی به جای استفاده از تیغ و چاقوی جراحی با کمک لیزر ناحیه‌ی را برش داده و بسته به نوع لیزر سینوس را تخلیه و ترمیم می‌کنند. اکثر مویرگ‌های آسیب‌ دیده حین عمل لیزر کیست مویی مسدود و احتمال خونریزی بافتی کم می‌شود.

از طرفی لیزر کیست مویی با بستن عروق لنفاوی که با ایجاد برش و گشودن ناحیه سر باز کردن، از تورم بعد از عمل جلوگیری می‌کند. اعصاب آسیب دیده تحت تششع لیزر ترمیم شده و از میزان درد بعد از عمل می‌کاهند. لیزر کیست مویی که یک عمل سرپایی کیست مویی به شمار می رود، بافت ملتهب را به صورت عمقی ریشه‌ کن می‌کند و بدین صورت از احتمال عود آن می‌کاهد. پس از اتمام لیزر ناحیه‌ی بر جا مانده از عارضه به صورت یک بیضی کوچک باقی می‌ماند که طی چند روز ترشح خفیف، ترمیم شده و خود‌به‌خود بسته می‌شود.

عکس عمل سرپایی کیست مویی با لیزر
تصویر ارائه شده عکس نحوه انجام لیزر کیست مویی بوده که نشان می دهد این روش بدون تیغ جراحی می باشد.

مزایای درمان کیست مویی با لیزر

درمان کیست مویی بدون جراحی و با لیزر روند درمان را برای بیمار بسیار آسان و سریع‌تر کرده است. زیرا علاوه بر آسیب بافتی و ایجاد درد کمتر، بدون خونریزی و بخیه می‌تواند مراقبت‌های بعد از عمل را برای فرد ساده کند. فرد بیمار می‌تواند بلافاصله بعد از انجام لیزر کیست مویی به فعالیت روزمره خود باز گردد. بنابراین لیزر کیست مویی یک نوع عمل سرپایی کیست مویی به شمار می رود.
عمل سرپایی کیست مویی نیازی به پانسمان و تعویض‌های روزانه ندارد وبیمار می‌تواند به راحتی حمام کرده و محل جراحی را شست‌وشو دهد. البته تنها اقدام پس از لیزردرمانی تداوم داشتن در دوش روزانه، تا بهبودی زخم است. رعایت بهداشت فردی و زدودن موها تا سال‌ها برای پیشگیری از عود مجدد آن در تمامی روش‌های درمان کیست مویی توصیه می‌شود.

تصویر عمل سرپایی کیست مویی با لیزر
تصویری که مشاهده می کنید نحوه انجام لیزر کیست مویی می باشد که بدون تیغ جراحی و ایجاد برش های بزرگ در ناحیه، زائده را تخلیه نموده است.

بنابراین به طور کلی مزایای لیزر کیست مویی عبارت اند از:

  • هزینه کمتر لیزر نسبت به عمل جراحی کیست مویی
  • درمان کامل عارضه در یک جلسه
  • پیشگیری از عود دوباره بیماری
  • عدم آسیب به دیگر بافتهای بدن
  • بدون استفاده از تیغ جراحی می باشد
  • امکان انجام فعالیتهای شخصی بعد از درمان
  • درد کمتر نسبت به جراحی کیست مویی به روش سنتی
  • دوران نقاهت کوتاه تر
  • درمان تحت بی حسی و نه بیهوشی
  • عدم نیاز به بستری در بیمارستان
  • کاهش ریسک ابتلا به عفونت پس از درمان
  • دارای جنبه زیبای درمانی و عدم باقی ماندن جای زخم

لیزر موهای زائد به صورت دائمی پس از عمل سرپایی کیست مویی، به دلیل جلوگیری از عود می‌تواند میزان مؤفقیت عمل مو برگشتی را تا ۹۷ درصد افزایش دهد.
لیزر که نوعی درمان کیست مویی بدون جراحی می باشد را حتی می‌توان به صورت ترکیبی با شیوه های جراحی کیست مویی به روش باز، با هدف کوتاه کردن روند دو سه ماهه درمان آن استفاده کرد. در این روش ترکیبی که باید با دقت بالا انجام شود، با تاباندن اشعه به ناحیه‌ی باز زخم و بافت‌های اطراف آن به صورت هفته‌ای چند بار سرعت ترمیم بافتی را افزایش و طول مدت درمان را کاهش می‌دهند. البته این نکته را نیز بدانید هزینه‌ی درمان کیست مویی با لیزر (وابسته به شدت حاد یا خفیف بودن) ممکن است به مراتب کمتر از سایر روش‌ها باشد.

هزینه دقیق لیزر کیست مویی در تهران

می توانید از طریق شماره روبرو، به واتساپ ما عکس ارسال کنید و مشاوران ایران کلینیک در کمترین زمان پاسخگو هزینه ها هستند

تصویر درمان کیست مویی

روش‌های درمان کیست مویی

در حال حاضر قطعی‌ترین روش درمان کیست مویی یا سینوس پیلونیدال روش‌های تهاجمی عمل جراحی کیست مویی است که ممکن است بسته به شدت بیماری با تکنیک‌ها و روش‌های متفاوتی انجام شود. شیوه های جراحی کیست مویی می‌تواند درد و مخاطرات بیشتری نسبت به هر روش درمانی دیگری داشته باشد اما گاهی اوقات پزشک برای جلوگیری از عود و ایجاد برخی سرطان‌های پوستی که به دلیل عدم درمان صحیح این بیماری به وجود می‌آید، چاره‌ای جز جراحی و تخلیه‌ی کامل عارضه نداشته باشد.

عمل جراحی کیست مویی

به طور کلی، عمل جراحی کیست مویی باید در بیمارستان و تحت بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی پس از زدودن موهای کامل ناحیه کیست و اطراف آن و با استفاده از تیغ جراحی و ایجاد برش بر روی پوست انجام شود. این یک روش عمل سرپایی کیست مویی نبوده و نیازمند بستری و حتی سپری شدن دوره نقاهت بسیار طولانی در بیمارستان یا منزل است.

عمل جراحی کیست مویی به روشهای متعددی از جمله جراحی های باز و بسته صورت میگیرد که دکتر کیست مویی با تکنیک خاصی آنها را از بین می برد. در ادامه با انواع روشهای جراحی کیست مویی آشنا خواهیم شد.

جراحی کیست مویی باز

برداشتن کیست و باز گذاشتن زخم: در این روش ابتدا سینوس و قسمتی از بافت پوست اطراف آن را برش داده و به طو کامل آن را از بدن خارج می کنند. سپس زخم را باز گذاشته تا با گذشت زمان خود به خود ترمیم و بسته شود. باز گذاشتن زخم باعث نیاز به پانسمان روزانه برای چند هفته تا بهبودی کامل آن خواهد شد. مزیت این روش این است که همه‌‌ی بافت‌های ملتهب خارج شده و این وضعیت احتمال عود را در آینده کم می‌کند، از طرفی باز بودن زخم این اجازه را می‌دهد که در صورت عفونت، چرک و ترشحات آلوده از زخم خارج شود.

همچنین از دیگر عوارض جراحی کیست مویی به روش باز می توان به طولانی بودن دوره نقاهت (۲تا ۴ماه) و عوارض ناشی از آن اشاره نمود.

تصویر عمل جراحی کیست مویی
تصویر عمل جراحی کیست مویی به روش باز را مشاهده می کنید که پزشک ان را بخیه نمی زند تا زخم خود به خود و با گذشت زمان بهبود یابد.

عمل کیست مویی به روش بسته

این روش عمل جراحی کیست مویی نیز، ابتدا با یک برش بیضی شکل سینوس و قسمتی از اطراف آن را بریده و خارج می‌کنند، سپس دو طرف برش را به هم نزدیک و با نخ بخیه می‌دوزند. از مزایای این روش این است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن می‌تواند با سرعت بیشتری بهبود یابد، اما مشکل اینجاست که معمولاً زخم و بخیه‌ها باز می‌شوند. در نتیجه خطر عود یا بروز عفونت زخم بعد از عمل روش بسته بیشتر از سایر روش‌هاست. مصرف پیشگیرانه آنتی‌بیوتیک قبل از عمل می‌تواند احتمال عود و عفونت آن را کم کند. در صورت عفونت مجبور به باز کردن زخم برای خروج ترشحات آلوده و در نتیجه طولانی شدن روند درمان خواهند شد. با این حال روش بسته‌ی بدون مشکل از نظر زیبایی می‌تواند بیماران را بیشتر راضی نگه دارد.

جراحی کیست مویی به روش برش و تخلیه

این یک روش ساده با ایجاد یک برش در خط وسط آبسه است که اغلب برای آبسه‌‌های حاد و اورژانسی استفاده می‌شود. برش باید آن‌قدر عریض باشد که دسترسی به کل زائده ممکن باشد. سپس محتویات موجود در بدن را کامل تخلیه می‌کنند. عمل تخلیه‌ی کامل تا ۹۰ در صد به بهبودی مناسب طی یک ماه کمک می‌کند. این روش نیاز به بستری ندارد و می توان آن را نوعی عمل سرپایی کیست مویی دانست؛ چراکه فرد می‌تواند همان روز مرخص شود. استفاده از گاز روزانه روی زخم برای جلوگیری از عفونت، برخورد زخم با لباس و جریان هوا بر روی آن توصیه می‌شود.

درمان کیست مویی به روش پلاستیک

در برخی از موارد پیچیده کیست مویی، برای کاهش احتمال عود سینوس و باز شدن زخم، با کمک جراحی پلاستیک و انواع روش‌های ترمیمی با فلپ، ناحیه‌ی عمل را پوشانده و می‌بندند. این روش با وجود نیاز به بستری یک هفتگی در بیمارستان، با سرعت بیشتری بهبود می‌یابد. بنابراین این روش نیزنمی تواند از روشهای عمل سرپایی کیست مویی باشد. در این روش با کاهش میزان گودی بین دو عضله‌ی سرینی، میزان کشش بر روی زخم کم می‌شود و در مواردی که محل دوخت آن از خط وسط فاصله گرفته، احتمال عود و باز شدن بسیار ناچیز می‌گردد.‌

مراقبتهای بعد از عمل جراحی کیست مویی

پزشک بسته به نوع اقدام و جراحی کسیت مویی یا سینوس پیلونیدال فرد انجام داده است، بیمار را با توصیه‌هایی از بیمارستان ترخیص می‌کند. اقدامات درمانی از جمله اینکه بعد از عمل کیست مویی چه بخوریم؟ نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی چگونه است؟ بعد از عمل جنبه‌ی حمایتی داشته و در صورت رعایت کامل نکات روند بهبودی با سرعت بیشتر و احتمال عود و عفونت ناحیه‌ی عمل و مشکلات و عوارض بعدی آن کم می‌شود. این اقدامات و روشهای درمان خانگی برای دوران نقاهت بعد از عمل کیست مویی با لیزر یا جراحی کیست مویی شامل:

  • مصرف دارو و مسکن: برخی ناراحتی و درد ناشی از عمل را می‌توان با مصرف ضد دردهای تجویزی توسط دکتر کیست مویی کاهش داد؛
  • استراحت: نیاز به استراحت در خانه و پرهیز از کار سنگین در محل کار تا دو هفته پس از جراحی وجود دارد؛
  • تعویض پانسمان: بهتر است پانسمان روزانه توسط یک پرستار و در مرکز درمانی با شرایط استریل تعویض شود؛
  • وضعیت صحیح نشستن: از نشستن بر روی زخم خودداری شود برای این کار می‌توان از بالش‌های تیوپی در زیر خود استفاده کرد تا ناحیه‌ی جراحی شده درون فضای خای بالش قرار گیرد و به آن فشار وارد نشود؛
  • استفاده از توالت فرنگی: توالت ایرانی فشار و کشش بین دو عضله‌‌ی سرینی باسن را افزایش می‌دهد به همین علت بهتر است از توالت فرنگی که فشار کمتری به پشت می‌آورد، استفاده شود؛
  • حمام: در صورت باز بودن روش جراحی حداقل یک بار روزانه مجاز به دوش همراه با پانسمان و سپس برداشت آن پس از خیس شدن هستید، ولی در روش جراحی کیست مویی به روش بسته تا چند روز ابتدایی پس از عمل باید محل جراحی کامل خشک بماند و از حمام اجتناب شود؛
  • نحوه خوابیدن: نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی باید به صورتی باشد که محل عارضه را تحریک یا تحت فشار قرار ندهد.
  • شست‌وشوی زخم: پس از بهبودی نسبی بدون استفاده از صابون با آب ساده و یک پارچه نرم شسته شود. در صورت خیس یا مرطوب شدن پانسمان حتماً بلافاصله تعویض و خشک شود؛
  • خشک کردن زخم: پس از هر بار شست‌وشو باید زخم را بدون مالش با یک پارچه نرم به آرامی خشک کرد. برای جلوگیری از اصطکاک پارچه استفاده از گرمای سشوار برای خشک کردن نیز روش مناسبی است به شرطی که فاصله ایمن تا پوست رعایت شود؛
  • لباس مناسب: لباس زیر پنبه‌ای و بدون الیاف مصنوعی و نایلون و گشاد پوشیده شود؛
  • رژیم غذایی پر فیبر: مواد غذایی ملین و پر فیبر از ابتلا به یبوست و جلوگیری از زور زدن در دستشویی که می‌تواند به زخم جراحی فشار بیاورد، کمک می‌کند؛
  • اجتناب از ورزش و فعالیت بدنی: برای بهبودی زخم و جلوگیری از فشار بر آن باید فعالیت بدنی و ورزش را تا دو الی چهار هفته بعد و بهبودی نسبی زخم به تأخیر اندازید؛
  • مراجعه به پزشک: در صورت نیاز به کشیدن بخیه یا معاینه‌ی پیگیری در موعد مقرر به پزشک خود مراجعه شود.

نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی

عمل کیست مویی به روش سنتی یک عمل سرپایی کیست مویی نبوده و نیاز به مراقبتهای مورد نیاز و مربوط به خود را دارد. بنابراین باید توجه داشته باشید که پس از عمل باید به گونه ای بخوابید که هیچگونه فشاری مستقیم به محل درمان شده وارد نشود تا زخم در بهترین وضعیت و کوتاه ترین زمان ترمیم پیدا کند.

در نتیجه فرد پس از درمان کیست مویی خود چه با لیزر و چه عمل جراحی کیست مویی باید رو به شکم یا پهلو بخوابد. اگر زمانی که به پهلو می خوابید وارد شدن فشار به زخم خود را حس می کنید، بهتر است رو به شکم بخوابید. همچنین تا پایان زمان بهبودی کامل و ترمیم زخم، به این نکته توجه داشته باشید که نباید به مدت طولانی جایی بنشینید.

عوارض عمل جراحی کیست مویی

به طور کلی جراحی کیست مویی چندان بدون عوارض نبوده و عفونت، و عدم بهبودی یکی ا بزرگترین مشکلاتی است که افرادی که عمل کیست مویی انجام داده اند با آن دست و پنجه نرم می کنند. بنابراین برخی از اصلی ترین عوارض جراحی کیست مویی که در صورت مشاهده می بایست فوراً پزشک خود را مطلع سازید عبارت اند از:

  • درد شدید
  • قرمزی و تورم پوست
  • درجه تب ۳۸ یا بالاتر
  • احساس گرما در محل زخم
  • نشت ترشحات خون‌آبه‌ای از زخم
  • بوی نامطبوع محل زخم

البته که پزشک پس از بررسی، اقدام به درمان فوری با آنتی بیوتیک وسیع الطیف مانند مترونیدازول، اریترومایسین و یا کلاریترومایسین برای حداقل دو هفته می‌کند؛ در صورت عدم اثر بخشی ممکن است بیمار نیاز به جراحی داشته باشد.

عکس مراقبت بعد از عمل کیست مویی

مقایسه لیزر کیست مویی با سایر روش های عمل جراحی

از آنجایی که درمان کیست مویی با لیزر نسبت به روش های جراحی کیست مویی تهاجم کمتری دارد، در نتیجه روند بهبودی سریع تر اتفاق افتاده و پوست نیز کمتر دچار آسیب می شود. از مزیت های دیگر لیزر کیست مویی می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • زمان درمان با لیزر بیمار نیاز به بیهوشی ندارد و درمان تحت بی حسی موضعی انجام می شود.
  • طی این روش نیازی به تخلیه پوست و قسمتی از گوشت به همراه برش های عمیق نیست.
  • درمان کیست با لیزر همراه با کمترین میزان خونریزی و درد نسبت به راه های دیگر می باشد.
  • پس از درمان با لیزر فرد نیازی به بستری در بیمارستان نداشته و می تواند به منزل یا شهر خود (برای بیمارانی که در شهرستان هستند) باز گردد.
  • امکان بازگشت بیماری با این روش درمانی یعنی لیزر کیست مویی بسیار کم است.
  • هزینه لیزر کیست مویی در تهران به نسبت سایر روشها کمتر است.


با خودداری از نشستن‌های طولانی مدت و رعایت بهداشت فردی، تمیز نگه داشتن ناحیه و زدودن هفتگی موهای زاید موجود در پایین کمر ترجیحا با تیغ یا اسپری موبر می‌توان از عود بیماری سینوس پیلونیدال جلوگیری کرد.

مشاوره برای نقاهت سریع تر!

جهت آگاهی از مراقبت های دقیق پس از عمل از طریق شماره روبرو با مشاوران ما در تماس باشید.

سوالات متداول

582 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
محمد

سلام وقت بخیر بنده یک جوش کوچک بین خط مقعد پیدا کردم ن درد داره ن هیچی فقط گاهی یکم ترشح میکنه خیلی هم کوچیکه چند روز پیش زالو درمانی کردم جوش باز خیلی کوچیک شد الان رفتم دکتر داخلی میگه این سینوس نیست دو تا کپسول چرک داده بهم گفته بخور چرکه از بین بره
نظر شما چیه د کتر؟؟

ساناز

درمان کیست مویی چطوری راحت تره اقای دکتر؟

حسنا

سلام خسته نباشید من میخوام کیست موییمو لیزر کنم دقیقا بالای دنبالیچمه خیلی هم درد داره

حمید

سلام مشکل کیست مویی دارم خواستم ببینم هزینه عمل با لیزر چنده

نننن

سلام دکتر من ۴ سال پیش کیست مویی داشتم عمل کردم خوب شد ولی جاش خیلی بد موند و دوران نقاهت خیلی طولانی داشت. الان باز بالای مقعد یه روزنه باز شده احساس میکنم همون کیست باز لیزر کنم حدودا چقدر طول میکشه خوب شه

محمدرضا

یه راه برای درمان کیست مویی به من پیشنهاد کنید که خیلی دوره نقاهت طولانی نداشته باشه

مهدی

عمل کیست مویی خیلی سخته؟ من شنیدم تا دو سه ماه ادم درگیره انقدر سخته یعنی؟

شیوا

سلام خسته نباشید میخواستم راجب نحوه خوابیدن بعد از عمل کیست مویی بدونم من جراحی کیست مویی باز انجام دادم و خیلی سختمه

محدثه

عمل سرپایی کیست مویی چیه؟ یعنی بستری نمیکنن تو بیمارستان؟

سحر

لیزر کیست مویی درد داره؟

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام