زگیل دست و پا + درمان قطعی انواع زگیل روی پا و دست

تصویر زگیل دست و پا

زگیل دست و کف پا

زگیل دست و زگیل کف پا، زائده های گوشتی و بسیار ناخوشایندی هستند که به وجود می آیند. در این مطلب قصد داریم با ارائه اطلاعات دقیق از این عارضه، علت پدید آمدن، علائم و نحوه پیشگیری این بیماری بهترین شیوه درمان زگیل را به شما معرفی نماییم.

زگیل چیست و چند نوع دارد؟

زگیل ها زائده های ناخوشایندی هستند که ممکن است در هر قسمتی از بدن افراد پدید آمده و آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد.
به طور کلی ویروس اچ پی وی اصلی ترین عامل پدید آورنده زگیل به شمار می رود. این ویروس دارای ۱۰۰ تیپ متفاوت است که ابتلا به هرکدام از انواع آن می تواند باعث بروز زگیل در نواحی مختلف بدن گردد.
برخی از زگیل ها به صورت خوشه ای، تخت، و به اصطلاح فیلی هستند که در مناطق مختلف بدن از جمله ناحیه تناسلی، مقعد که زگیل مقعد را به وجود می آورند، صورت، دهان و بروز زگیل روی دست و حتی زگیل کف پا نیز می شوند.
البته این نکته را به یاد داشته باشید که ابتلا به زگیل تنها به بروز این زائده های گوشتی ختم نشده و برخی از انواع آنها موجب بروز سرطانها و عفونت ها می شوند.

عکس زگیل دست
عکس زگیل دست را مشاهده می نمایید که در بین انگشتان به وجود آمده است.

بیشتر بخوانید: زگیل تناسلی چیست؟

زگیل پا

پا ناحیه ای است که زگیل به راحتی شرایط بروز را داشته و رشد می کند. زگیل کف پا معمولا به صورت تک به تک یا حتی خوشه ای و در بین پا رشد می کند. یکی از دلایل رشد زگیل کف پا یا روی پا می تواند فشار وارد بر این قسمت بوده و به همین دلیل با پینه یا میخچه اشتباه گرفته شوند.
بنابراین هنگام مشاهده و یا تجربه علائم ناشی از زگیل کف پا که در ادامه آنها را آورده ایم به پزشک مراجعه نمایید.

زگیل دست

دست یکی از نقاطی است که ممکن است فرد آلوده به ویروس بر روی آن زگیل ها را مشاهده کند. زگیل دست معمولا دور انگشتان، کنار ناخن ها و کف دست مشاهده شوند. زگیل روی دست، بخصوص بین انگشتان معمولا به صورت خوشه ای به وجود می آید چرا که به دلیل وجود رطوبت میان انگشتان شرایط رشد زگیل به راحتی فراهم است.
معمولا به زگیل های دست، زگیل معمولی گفته می شود که از شایع ترین آنها هستند.

تصویر زگیل پا
تصویری که مشاهده می کنید، نمونه ای زگیل پا می باشد که نیاز به لیزر و درمان دارد. عدم درمان زگیل پا موجب گسترش بیماری شده و نواحی دیگر بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم زگیل کف پا و دست

اصلی ترین علائم وجود زگیل دست و کف پا را که همانند زگیل ناحیه تناسلی است، می تواند تغییر رنگ پوست، برجستگی، گاهی خارش و سوزش دانست. البته عارضه های گوشتی که بر رو روی دست و پا ظاهر می شوند، بسیار ناخوشایند بوده و هرچند که از کمترین درد یا خارش برخوردار باشند، ظاهر آنها باعث از بین رفتن اعتماد به نفس فرد می شود.
بنابراین به طور کلی علائم زگیل دست و پا عبارت اند از:

• برجستگی های ناشی از زگیل دست و پا
  • تغییر رنگ پوست
  • درد یا حساسیت در کف پا هنگام را رفتن
  • سوزش و خارش
  • امکان خونریزی و زخم
  • رشد و تکثیر سریع
  • خروج ترشح عفونت و یا رطوبت

بیشتر بخوانید: شکل زگیل تناسلی

علت بروز زگیل چیست؟

همانطور که گفته شد اصلی ترین علت و عامل بروز زگیل کف پا یا دست، ویروس پامیلومای انسانی بوده که در اثر انتقال به فرد سالم موجب بروز زگیل می گردد.
از آنجایی که تقویت سیستم ایمنی بدن هر شخصی متفاوت است، درصد ابتلا به این بیماری در اثر لمس فرد آلوده در افراد نیز متفاوت است. اما به طور کلی زخم ها، ترک های پوستی کف پا یا دست مستعد دریافت این ویروس می باشند.

• تماس مستقیم با زائده های فرد مقابل
  • استفاده از لوازم شخص دیگر افراد مانند حوله، لباس زیرو…
  • برقراری هرگونه رابطه جنسی اعم از نوع دهانی یا رابطه جنسی مقعدی
  • جویدن ناخن

چه کسانی به زگیل دست یا پا مبتلا می شوند؟

همه افراد اعم از کودکان، زنان و مردان در معرض ابتلا به زگیل دست و پا می باشند. اما در این میان برخی افراد به خصوص افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند.

• افرادی که ویروس اچ پی وی در بدن آنها وجود دارد
  • افرادی که پابرهنه در مکان هایی چون استخر تردد می کنند
  • کودکان یا بزرگسالانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند
عکس زگیل دست و پا در کودکان
تصویری که مشاهده میکنید زگیل دست کودک را نشان می دهد که ممکن است در اثرسیستم ایمنی ضعیف بدن یا ابتلا به اچ پی وی به وجود آمده باشد.

روشهای درمان

درمان زگیل دست و پا به روشهای متعددی صورت می گیرد اما مهمترین عامل انتخاب شیوه درمانی مناسب نتیجه دهی آن است. برای مثال روشهای غیر پزشکی و غیر علمی مانند درمان خانگی زگیل دست و پا که پزشک آن را تایید نمیکند طبیعتا از نتیجه مناسبی برخوردار نخواهد بود.

لیزر زگیل پا و دست

لیزر یک شیوه درمان زگیل دست ، پا و دیگر نواحی از جمله زگیل تناسلی و زگیل مقعد است که می تواند به درمان این عارضه بپردازد. لیزر با استفاده از اشعه تمامی زائده ها را در کمترین زمان و درد برداشته و آن را بهبود می بخشد.
مزیتی که لیزر نسبت به دیگر شیوه های درمانی دارد این است که می تواند در یک جلسه تمامی زائده ها را با هر تعداد که هستند، درمان نموده و از بین ببرد.

برخی مزایای لیزر زگیل دست و پا:

• نتیجه مطلوب
  • درمان هر تعداد زگیل در یک روز
  • درد کمتر
  • هزینه لیزر زگیل تناسلی بسیار کمتر از سایر روشها است.
  • عدم نیاز به پانسمان داخلی

هزینه لیزر زگیل کف پا و دست

هزینه لیزر زگیل دست و کف پا بر اساس تعداد زائده های موجود بر روی پوست و میزان حاد بودن آنها تعیین میگردد. علاوه برآن ممکن است برخی از زائده ها نیازی به انجام لیزر نداشته و تنها با دارو برطرف شوند؛ علاوه برآن ممکن است حتی زائده به وجود آمده زگیل نباشد. بنابراین بهتر است برای بررسی هزینه ها به صورت حصوری به متخصص مراجعه نمایید.

کرایو یا فریز

کرایو تراپی یا به اصطلاح فریز کردن زگیل یک روش سرمانی درمانی است که متخصص یا دکتر زگیل با استفاده از نیتروژن مایع اقدام به از بین بردن سلول های آن یا فریز کردن زگیل میکند. درمان زگیل دست یا پا با رو کرایو برخلاف لیزر ممکن است چندین جلسه به طول انجامیده و طول بکشد. علاوه بر آن ممکن است این شیوه از نتیجه مناسبی برخوردار نباشد.

درمان با دارو

دارو یا پماد زگیل دست یا پا و روشهای این چنینی معمولا برای زگیل های رشد کرده و نوع پیشرفته این بیماری پاسخگو و قابل مقایسه با کرایو تراپی و لیزر نیست.
اسید سالیسیلیک نمونه ای از داروی زگیل تناسلی است که به منظور درمان زگیل به کار میرود اما استفاده از آن دارای عوارضی چون قرمزی، جای زخم و سوزش خواهد بود که همین موجب طولانی بودن دوره درمانی و به جا گذاشتن زخم میشود.

نحوه پیشگیری از زگیل دست و پا

خوشبختانه روشهای متعددی برای پیشگیری از ابتلا به زگیل و مبتلا شدن به ویروس اچ پی وجود دارد. که افراد می توانند با رعایت آنها درصد و خطر ابتلا را تا حد زیادی کاهش دهند.

• تزریق واکسن گارداسیل که همه افراد می توانند آن را تزریق کنند.
  • پرهیز از لمس و تماس پوستی افراد مبتلا به زگیل
  • خودداری از جویدن ناخن، یا کندن پوست آن
  • عدم استفاده از لوازم شخصی دیگران بخصوص در مکانهای عمومی چون استخر
  • برقراری رابطه جنسی محافظت شده
  • عدم تحریک زگیل ها یا سعی بر کندن آنها

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

بهترین زمان برای درمان و کنترل این بیماری در مراجعه به پزشک در زمان مشاهده اولین علائم می باشد. از آنجایی که این بیماری قابلیت رشد و گسترش را به همراه دارد، بی توجهی و عدم درمان آن می تواند از عواقب بیشتری چون حاد شدن و گسترش یافتن آن در سایر نقاط برخوردار باشد.

هاشمی

من روی دستم کنار انگشت شصت زگیل در اومده خود به خود ایا تعدادش بیشترم میشه؟ باید برم دکتر یا خودش خوب میشه؟

محمدرضا
Reply to  هاشمی

ملیحه

سلام دکتر خسته نباشید من چند وقت بود همش دستم متورم بود بعد دیدم داره زگیل میزنه الان هم یک زگیل روی دستم دراومده میخواستم بدونم آیا زگیل دست خطرناک است ؟

نادر

زگیل روی دست نشونه همین ویروس اچ پی ویه؟

منیره. ن

من یه زگیل دست خیلی زشت و بیریخت پشت دستم دارم که یه جاهایی روم نمیشه دستمو از دستکش در بیارم توروخدا بگید چطوری میشه از بین بردش درمان زگیل دست چیه؟

لیلا

ببخشیدهزینه برداشتن زگیل دست با لیزر چقدره ؟

اریا مهر

دکتر ویروس اچ پی وی فقط تو ناحیه تناسلی درمیاد یا زگیل دست هم جزو همونه؟

ناصر

سلام من چند وقته همش حس میکنم زگیل پا گرفتم چیزی هنوز درنیومده رو پوستم اما همش حس میکنم داره یه طوری یه برامدگی در میاد روی پام

جهانی

درمان زگیل دست با چه روشی بهتره؟ با لیزر یا دارو؟

فریبرز کوشا

دکتر جان سلام و وقت بخیر خواستم از خدممتون بپرسم آیا زگیل دست خطرناک است؟

هادی

من روی پام زگیل زده خیلی هم درد میکنه وقتی راه میرم