چگونه سلامت دستگاه گوارش را حفظ کنیم؟راه های تقویت

سلامت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از اصلی ترین و پیچیده ترین دستگاه های بدن است که وظیفه هضم و جذب غذایی که می خوریم دارد. از اینجا که سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی درکیفیت زندگی افراد دارد، به طور کامل در این مطلب با دستگاه گوارش آنشا شده و انواع خوراکی های مهم و مفیرد برای سلامتی این عضو ذکر خواهیم نمود.

دستگاه گوارش چیست؟

دستگاه گوارش شامل اعضایی است که از نای شروع شده و تا انتهای روده بزرگ ادامه دارد. در صورتی که دستگاه گوارش شما دارای سلامت لازم باشد، مواد مغذی به راحتی جذب شده و سلامت کلی بدن نیز تامین می شود. این دستگاه از دهان شروع شده و تا مقعد امتداد دارد. که شمال بخش های متعددی چون مری، معده، روده کوچک و بزرگ می شود و هر بخش دارای وظایف خود هستند.

سلامت دستگاه گوارش

سلامت دستگاه گوارش ارتباطی مستقیم با آنچه می خورید، دارد. انجام برخی راهکار های ساده می تواند به شما در حفظ سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از بیماری هایی نظیر یبوست، هموروئید، شقاق و … کمک نماید. تا انتها همراه ما باشید، تا با راهکارهای حفظ سلامت دستگاه گوارش آشنایی یابید :

بیشتر بخوانید: انواع بیماری های گوارشی

حفظ سلامت دستگاه گوارش با مصرف فیبر

یکی از ساده ترین و موثر ترین راهکار های حفظ سلامت دستگاه گوارش مصرف کافی فیبر است، فیبر از مواد اساسی برای سلامت گوارش است، زیرا که این ماده در روده ها هضم نشده و با جذب آب به افزایش حجم مدفوع و به حفظ سلامت روده کمک می کند. در واقع مهمترین کاربرد فیبر جلوگیری از یبوست و به دنبال آن جلوگیری از بیماری های مقعدی نظیر هموروئید (بواسیر) است. غلات کامل، سبزیجات، حبوبات و میوه ها سرشار از فیبر بوده و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. رژیم غذایی پر فیبر در درمان بیماری های دیورتیکولوز، هموروئید و سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نیز موثر است.

فیبر دارای دو نوع مختلف محلول و غیر محلول است که هر یک از آنها عملکرد مختلفی را ارائه داده و به نحوی مصرف آن ضروری است. فیبر محلول در آب حل شده و توانایی تشکیل ژل در روده را دارد در صورتی که فیبر نامحلول غیر قابل حل بوده و دارای خاصیت هیگروسکوپیک است، این فیبر تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نموده و به افزایش حجم مدفوع کمک می کند. فیبر نامحلول با مصرف سبوس گندم، سبزیجات و غلات کامل و فیبر محلول با مصرف سبوس جو، آجیل، دانه و حبوبات تامین می شود.

تصویر فیبر

کاهش مصرف چربی ها

چربی ها از جمله گروه های غذایی مورد نیاز برای بدن است که برای سوخت و ساز بدن ضروری است. اما از طرفی مصرف چربی ها موجب می شود، عملکرد دستگاه گوارش با اختلال مواجه شود، و فرد به یبوست مبتلا شود. برای جلوگیری از این امر لازم است مصرف چربی ها را محدود کرده و آن را همراه با فیبر مصرف کنید تا از بروز بیماری ها جلوگیری شود.

همچنین یکی از راهکار های حل این مشکل مصرف گوشت های بدون چربی است. زیرا همان طور که میدانید مصرف پروتئین برای بدن ضروری است. اما مصرف گوشت های چرب می تواند دستگاه گوارش را با اختلال مواجه نماید. به همین منظور لازم است مصرف گوشت های بدون چربی و سالم مانند گوشت مرغ را جایگزین گوشت های چرب نمایید.

رعایت نظم در رژیم غذایی

افزون بر نوع غذایی که مصرف می کنید, رعایت نظم در مصرف وعده های غذایی نیز مهم است. به این منظور لازم است تعداد وعده هایی غذایی را افزایش داده و به جای آن حجم هر وعده را کاهش دهید. به علاوه لازم است وعده ها در ساعات مشخصی از روز مصرف شوند و نظم مشخصی داشته باشند. برای اطلاعات کامل تر می توانید با متخصص تغذیه نیز مشورت نمایید.

مصرف پروبیوتیک ها

سلامت دستگاه گوارش با پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها همان باکتری های مفید روده هستند، که مصرف آنها به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. زیرا این باکتری ها می توانند سلامت بدن را تضمین کرده با اثرات مصرف غذاهای ناسالم، استرس و … مبارزه کند. اما مهمترین کاربرد های پروبیوتیک شامل کمک به جذب مواد مغذی در بدن، تجزیه لاکتوز، تقویت سیستم ایمنی بدن و کمک به درمان سندرم روده تحریک پذیر (IBS) است. به همین جهت مصرف روزانه منابع پروبیوتیک مثل ماست و شیر توصیه می شود.

نوشیدن آب کافی

نوشیدن آب به میزان کافی و هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، حجم زیادی از بدن را آب تشکیل میدهد و مصرف کافی آب به بهبود عملکرد روده و دستگاه گوارش کمک می کند. مصرف آب حجم مدفوع را افزایش داده و به نرمی آن کمک می کند، در نتیجه با مصرف آب از یبوست و هموروئید جلوگیری می شود.لازم است هر فرد حداقل روزانه ۸ لیوان آب مصرف نماید.

ترک عادات بد

برخی از عادات روزانه وجود دارند که به طور مستقیم با بروز بیماری ها در دستگاه گوارش در ارتباط است به طور مثال استعمال سیگار، مصرف مشروبات الکلی و کافئین بیش از حد موجب آسیب به دستگاه گوارش شده و ریسک ابتلا به بیماری هایی نظیر زخم معده و سوزش سر معده را افزایش میدهد در نتیجه باید از انجام آنها پرهیز نمود.

ورزش منظم

ورزش برای سلامت دستگاه گوارش

ورزش منظم می تواند با بهبود عملکرد روده، سرعت هضم و جذب مواد مغذی در بدن را افزایش دهد و به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک نماید. ورزش منظم با کاهش احتمال یبوست به سلامت بدن کمک می کند. از دیگر تاثیر ورزش می توانیم به کاهش وزن بدن و سلامت کلی بدن اشاره کنیم. لازم است انجام ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

مدیریت استرس

یکی از مشکلات اساسی بشریت افزایش استرس های روزانه و تنش های عصبی است که به طور مستقیم با عملکرد روده در ارتباط است. به این منظور پیشنهاد می کنیم هرچه زودتر مشکلات عصبی خود را درمان کنید و یا در صورت لزوم با متخصص مربوطه مشورت نمایید.

سوالات متداول

0 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام