چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ خوراکی های مضر و مفید

خوراکی های مضر برای مبتلایان به بواسیر

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟ بیشتر افراد مبتلا به هموروئید با پرسیدن این سوال از خود اقدام به دریافت رژیم غذایی خاص جهت درمان بواسیر یا بهتربگوییم یبوست که موجب هموروئید می شود می کنند. در این مطلب قصد داریم با شناخت غذاهای مضر و مواد غذایی مفید برای بواسیر آن هارا معرفی نموده تا از شدت درد و علائم این بیماری در افراد کاسته شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا با غذاهای مفید و مضر آشنا شده و حتی بهترین راه درمان را انتخاب کنید.

هموروئید چیست؟

بواسیر یا هموروئید یکی از مشکلات رایج مقعدی است که افراد زیادی در طول زندگی خود با آن روبرو می شوند. بواسیر یا هموروئید در اثر کشیدگی و پارگی رگ های اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. زمانی که در اثر برخی دلایل مانند یبوست فشار بیش از اندازه ای حین اجابت مزاج به اطراف مقعد شما وارد می شود طبیعی است که رگ ها تحت کشش و فشار بیش از اندازه قرار می گیرند و در نتیجه دچار از هم گسیختگی خواهند شد.

چنین شرایط رابطه ی مستقیمی با نوع تغذیه ی شما دارد. یبوست یکی از عوامل اصلی ایجاد کننده و تشدید کننده ی بواسیر است و بیشترین مورد ابتلا به آن در اثر رژیم غذایی افراد است.

مطالعات نشان داده که علائم و نشانه های بواسیر با مصرف برخی خوراکی ها و رژیم های غذایی می تواند شدیدتر شود و به مشکل بواسیر شما دامن بزند. مواد غذایی تند، حساسیت زا و کافئین دار یکی از بزرگ ترین خط قرمز های شما در زمان ابتلا به بواسیر هستند.

چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

با توجه به نوع بیماری بواسیر، که ناشی از یبوست و فشار ناشی ازآن به وجود می آید، می توان با رعایت رژِیم غذایی مناسب وباید ها و نباید های تغذیه ای آن را کنترل نمود. برای مثال همه ما می دانیم که نوشیدن آب یا مصرف سبزیجات تازه می تواند به بهبود سیستم گوارش واجابت مزاج کمک بزرگی کند؛ بنابراین می توانید با رعایت یک عادت غذایی مناسب، بواسیر یا هموروئید را درمان کنید.

عکس خوراکی های مضر و مفید بواسیر
تصویر بالا نمونه هایی از خوراکی ها و باید نباید های ابتلا به بواسیر را بررسی می کند که می توانید از آن استفاده کنید.

خوراکی های مضر برای افراد مبتلا به بواسیر

به طور کلی برخی از مواد غذایی هستند که برای افراد مبتلا هب هموروئید بسیار مضر بوده و میتواند عارضه را حاد تر کند. در ادامه با برخی از خوراکی های مضر برای بواسیر آشنا خواهیم شد. بنابراین برای درمان بواسیر و جلوگیری از تشدید علائم آن موارد زیر را به خاطرلیست زیر که حاوی خوراکی های مفید و مضر برای بواسیر می باشد را به خاطر داشته باشید.

غذاهای حاوی فیبر بالا و فیبر پایین

یکی از مهم ترین نکات غذایی برای افراد مبتلا به بواسیر مصرف متعادل فیبر است. خوراکی هایی که فیبر آنها بیش از اندازه است و خوراکی هایی که فاقد فیبر هستند هر دو به یک اندازه می تواند برای بواسیر شما مضر باشد.

یبوست و اسهال دو عارضه یا بیماری هستند که در نتیجه مصرف بی رویه و کم فیبر برای فرد به وجود می اید که هردو از عاملان پدید اورنده هموروئید هستند.

لبنیات

مصرف بیش از اندازه ی محصولات لبنی می تواند حجم مدفوع شما را افزایش دهد و نفخ شکم تولید کند. اگر به بواسیر مبتلا شده اید در مصرف محصولات لبنی احتیاط کنید.

مصرف مواد غذایی مفید و پرهیز از غذاهای مضر تنها کاهش علائم را به همراه می آورد ودرمان بواسیر تنها با استفاده از روش های تهاجمی چون لیزر امکان پذیر است.

میوه های نارس

میوه های نارس از بدترین انتخاب های خوراکی شما در زمان بواسیر می تواند باشد. مصرف چنین میوه هایی یعنی تولید یبوست و تشدید علائم بواسیر.

نوشیدنی های الکلی

به هنگام بروز بواسیر باید مصرف نوشیدنی های الکلی را به کل کنار بگذارید. مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند هم بدن شما را دچار کم آبی شدید کند و هم حرکات روده ی شما را کند نماید که نتیجه ی هر دوی اینها یبوست است.

ادویه جات و فلفل

مصرف انواع فلفل به خصوص فلفل های تند می تواند بواسیر شما را وخیم تر کند. مصرف فلفل می تواند درد بواسیر شما را (به دلیل دفع سخت تر ) به مراتب افزایش دهد. هنگامی که با علائم و نشانه های بواسیر روبرو هستید باید مصرف انواع ادویه ها را تا زمان رسیدن به بهبودی کامل کنار بگذارید. چرا که ادویه سیستم گوارش را تحریک و در نتیجه دفع را دشوار تر می کند.

هنچنین مصرف خوراکی های شور در دورانی که به بواسیر مبتلا شده اید می تواند هم باعث نفخ شما شود و هم شرایط کم آبی بدن شما را تسهیل کند و بدین ترتیب بیشتر در معرض یبوست قرار بگیرد. برای درمان بواسیر مصرف خوراکی های شور را کنار بگذارید.

آیا قهوه برای بواسیر مضر است؟

شاید یک فنجان آرامش بخش خوبی برای شرایط شما در زمان بواسیر باشد ولی می تواند منجر به کم آبی و ایجاد یبوست در بدن شود؛ از آنجایی که یبوست یک عامل پدید آورنده هموروئید است بهتر است در زمان ابتلا به بواسیر مصرف قهوه را تا پایان بهبودی متوقف کنید.

خوراکی های مفید برای افراد مبتلا به هموروئید

همانطور که برخی از مواد غذایی برای بیماری مضر شناخته و علائم آن را تشدید می کند، مصرف برخی غذاها نیز از علائم آن کاسته و تا حدودی بهبودی موقت برای آن به همراه می آورد.

برخی از این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • نوشیدن آب به مقدار کافی.(روزانه بین ۸ تا ۱۰ لیوان)
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم که حاوی غذاهای حاوی مایعات باشد. (سوپ، عدسی و…)
  • مصرف سبزیجات و انواع میوه هایی چون گلابی، نارگیل، انجیر
  • مصرف ویتامین ها به منظور بهبود کارکرد دستگاه گوارش

بهترین راه درمان هموروئید

رعایت نکات تغذیه ای یا رژیم غذایی تا حد زیادی می تواند در کنترل و بهبود بواسیر در افراد موثر باشد؛ اما این روش به تنهایی قابلیت درمان بیرون زدگی و تورم را نداشته و می بایست در کنار یک شیوه علمی و پزشکی به کار گرفته شود. بنابراین می توان گفت بهترین راه درمان هموروئید که از کمترین عوارض برخورداراست، لیزر می باشد که درکمترین زمان عارضه را از بین می برد.

این روش با کمترین هزینه درمان بواسیر، کم ترین میزان خطر، کوتاه ترین دوران نقاهت و تنها در یک جلسه لیزر هموروئید را به طور کامل درمان می نماید. افراد می تواند رژیم غذایی مفید برای بواسیر را پس از انجام لیزر بواسیر از سر گرفته و برای پیشگیری ودریافت نتیجه بهتر از آن استفاده کنند.

البته روشهای دیگری مانند جراحی به روش سنتی باز و بسته وجود دارند که هرکدام دارای عوارض جدی و دوران نقاهت طولانی مدت می باشند.

بیشتر بخوانید: نحوه جراحی بواسیر

سوالات متداول

14 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
غزال

من شش ماه میشه که بواسیر دارم اما نمیدونستم که مثلا فلفل دردش رو بیشتر میکنه الان میخوام بدونم باید چی بخورم چی نخورم ؟ لطفا راهنمایی می کنید؟

کیارش

من بواسیر خارجی دارم که یه وقتایی خونریزی هم میکنه اما زیاد اذیت نمیکنه دردش کمه و وقتای دستشویی کردن زیاد میشه چیکار کنم؟

ناشناس

برای بواسیر چی بخورم؟ حدودا سه ماهه که بواسیر گرفتم

داود

سلام هزینه درمان بواسیر با لیزر چقدره.بیهوشی داره،،،،؟

نیوشا

سلام من ی مدت رژیم گرفته بودم برا همون یبوستو این داستانا داشتم دچار بواسیر شدم. میشه یه راه رژِم یبهم معرفی کنید تا چی بخورم بواسیر از بین بره؟

لاله

سلام و خسته نباشید ممکنه ایا بدونم غذای سرخ کردنی بواسیر رو بدتر میکنه؟ بعد اینکه چه غذاهایی بخوریم تا بواسیر درمان شه

علی

سلام آقای دکتر من هموروئید درجه ۳ دارم و کل غذاهای ما تنده یا با فلفل سرو میشه.میخواستم بدونم این فیلفل که جزو غذا های مضر برای بواسیره ممکنه حاد تر یا بزرگتر کنش؟

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام