واکسن گارداسیل(اچ پی وی) چیست؟ ممنوعیت های تزریق

واکسن زگیل تناسلی ( گارداسیل )

انجام واکسیناسیون یک روش ایمن و مقرون به صرفه برای مقابله با بسیاری بیماری هاست. هدف اصلی از تزریق واکسن گارداسیل افزایش آمادگی بدن برای مقابله با دسته ای از سرطان هاست که در اثر عفونت HPV به وجود می آیند. قصد داریم در این مطلب شما با را به طور کامل با نحوه تزریق، عوارض و تاثیر آن آشنا نماییم؛ با ما همراه باشید.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل های تناسلی یکی از شایع ترین انواع عفونت های STI هستند که از طریق برقراری  روابط جنسی منتقل می شوند. اما فقط عفونت و ابتلا به زگیل های تناسلی نیست. به دنبال زگیل های تناسلی سرطان هم به وجود می آید. سرطان دهانه ی رحم یکی از کشنده ترین و شایع ترین انواع سرطان در بین زنان شناخته شده است و سالیانه عده ی زیادی را به کام مرگ می کشاند یکی از سرطان هایی است که در اثر ویروس HPV  ایجاد می شود. در مقابل چنین واقعیت تلخی یک خبر خوب وجود دارد و آن این است که از تیپ های خطرناک این ویروس که عامل برخی سرطان ها از جمله سرطان سرویکس هستند به وسیله ی واکسنی به نام گارداسیل پیشگیری کرد.

موارد مصرف واکسن گارداسیل

عامل اصلی زگیل های تناسلی نوعی ویروس DNA دار با نام HPV است. این ویروس بیش از ۱۰۰ تیپ مختلف از نوع کم خطر و پرخطر دارد. تیپ های کم خطر فقط زگیل تناسلی را به وجود می آورند. زائده هایی گوشتی شکل و سفت که در اطراف اندام های تناسلی، مقعد و حتی زگیل دست و پا را به وجود می آورند. اما مشکل اصلی را تیپ های پرخطر این ویروس ایجاد می کنند. این تیپ ها علاوه بر ایجاد زگیل های تناسلی با نوع خاصی از سرطان ها در ارتباط هستند و به عنوان عامل زمینه ساز و اصلی این گونه سرطان ها شناخته شده اند. سرطان هایی از جمله : سرطان دهانه ی رحم، سرطان مقعد، سرطان واژن، سرطان آلت تناسلی مردان، همچنین سرطان دهان و سرطان حنجره .

واکسن زگیل تناسلی برای پیشگیری از تیپ های مشخصی از این ویروس کاربرد دارد ( تیپ های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ) و با تزریق آن می توان از ابتلا به زگیل های تناسلی، زگیل مقعد و سرطان هایی که به دنبال آن می آید جلوگیری نمود.

بهترین زمان تزریق واکسن گارداسیل در زنان

قطعا بهترین زمان ممکن برای تزریق واکسن زگیل تناسلی در خانم ها قبل از سنین آغاز روابط و فعالیت های جنسی آنها است. بهترین سنین برای تزریق واکسن گارداسیل در زنان سال های ۹ الی ۲۶ زندگی آنها می باشد که فعالیت های جنسی آنها در حال شروع است. در رابطه با سنین بالای ۲۶ سال باید گفت که تزریق واکسن برای این دسته از زنان مصونیت های بسیار محدود تری ایجاد می کند و در عمل نتیجه بخش و راضی کننده نخواهد بود.

واکسن زگیل تناسلی یا گارداسیل برای خانمها

تزریق واکسن اچ پی وی در مردان

تزریق واکسن گارداسیل در مردان بهتر است که قبل از سن آغاز فعالیت های جنسی شروع شود. بهترین سنی که برای تزریق واکسن زگیل تناسلی در مردان توصیه شده است سنین ۹ الی ۲۱ سال است. همچنین مردانی که به همجنسبازی گرایش دارند یا به بیماری های مربوط به ضعف سیستم ایمنی بدن مانند ایدز مبتلا شده اند حتما باید واکسن گارداسیل را دریافت کنند.

تاثیر واکسن زگیل تناسلی بر افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی

اگر شخصی به زگیل تناسلی مبتلا شده است تزریق واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی او تاثیری نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی تواند در درمان زگیل های تناسلی او موثر باشد اما از آنجایی که ۱۰۰ ها تیپ مختلف از ویروس HPV  شناخته شده است می تواند از ابتلا به سایر انواع پرخطر این ویروس جلوگیری نماید.

پیشگیری از زگیل تناسلی با واکسن گارداسیل

عکس واکسن گارداسیل

بنا بر گزارشات و تاییدیه های اداره ی مواد غذایی و دارویی ایالت متحده ی آمریکا ،واکسن گارداسیل می تواند با ۴ تیپ مشخص و پرخطر ویروس HPV مقابله کند. این تیپ ها هم در به وجود آمدن زگیل های تناسلی دخیل هستند و هم می توانند زمینه ساز ایجاد سلول های سرطانی در نقاط خاصی از بدن باشند.

لازم به ذکر است که تزریق این واکسن در درمان زگیل تناسلی موجود در بدن نقشی ندارد ولی می تواند از ابتلا به سایر تیپ های این ویروس جلوگیری کند. واکسن گارداسیل می تواند از حدود ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی پیشگیری کند.

ویروس HPV به شدت مسری است و در اولین تماس جنسی با فرد آلوده می تواند منتقل شود. بدین ترتیب شریک جنسی فردی که به ویروس HPV مبتلاست همیشه در معرض خطر است. الگوهای روابط جنسی میان جوانان امروزی نشان می دهد که سن آغاز فعالیت های جنسی به شدت پایین آمده و به مرز ۱۳ سال رسیده است.  به علت عدم آگاهی های کافی در این زمینه و عدم مراقبت های لازم حین رابطه ی جنسی ، نرخ شیوع گسترده ی زگیل های تناسلی در افراد نوجوان و جوان بسیار نگران کننده است. قطعا تزریق واکسن گارداسیل می تواند در پیشگیری از انتقال ویروس HPV بسیار موثر باشد.

عوارض

با وجود تمامی تاییدیه هایی که برای واکسن زگیل تناسلی در نظر گرفته شده است طبیعی است که دسته ای از عوارض به دنبال تزریق واکسن زگیل تناسلی به وجود بیایند:

  • درد، قرمزی یا تورم بازو در محل تزریق واکسن زگیل تناسلی
  • تب
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • احساس ضعف و خستگی
  • سرگیجه
  • درد عضلانی یا مفصلی
  • واکنش های آلرژیک شدید
  • خارش
  • غش

چه کسانی نباید از واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

واکسن گارداسیل برای دسته ای از افراد ممنوعیت تزریق دارد.

  • زنان شیرده (با مشورت دکتر زگیل تناسلی)
  • افراد مبتلا به زگیل تناسلی در بارداری (با مشورت پزشک)
  • افراد دارای ضعف سیستم ایمنی بدن
  • برخی سنین خاص
  • افرادی که از بیماری های خاص رنج و از داروهای خاص استفاده می کنند

سوالات متداول

6 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
انا

واکسن گارداسیلو درمونگاه ها هم تزریق میکنن؟

فاطمه

سلام من ۳۱سالم هست دکتر گفته باید واکسن گارداستیل بزنم آیا موثر هست بزنم

حسین

واکسن زگیل تناسلی بعد ابتلا به زیل تاثیر داره؟ ممکنه بعد اینکه ادم زگیل بگیره واکسن بزنه و خوب شه؟

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام