تفاوت فیستول و آبسه مقعدی نحوه تشخیص درمان

فیستول و آبسه مقعدی هر دو از بیماری های عفونی ناحیه مقعد هستند، اما این دو بیماری تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند، در واقع می توان گفت تحت شرایطی خاص و در صورتی که آبسه بدون درمان رها شود، احتمال دارد عفونت آن گسترش یافته و به فیستول تبدیل شود. آبسه مقعدی به معنی تجمع عفونت در زیر پوست نواحی اطراف مقعد است و منظور از فیستول مقعدی ایجاد مسیری غیر طبیعی میان بافت روده و پوست اطراف مقعد می باشد.

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه مقعدی به عفونتی که معمولا کنار مقعد رخ داده و در ابتدا به شکل یک جوش کوچک و یا حتی برآمدگی حاوی عفونت می باشد. این برآمدگی در ابتدا ممکن است خطر چندانی برای فرد نداشته و پس از طی مدتی به یک آبسه قابل توجه تبدیل شود که درمان آن تنها با تخلیه به روشهای جراحی یا لیزر درمانی انجام شود.

برخی از شایع ترین علائم آبسه مقعد عبارت اند از:

• برآمدگی و تورم در نواحی اطراف مقعد
  • تب، بدن درد
  • درد شدید
  • سفید شدن زائده
  • حساس شدن بافت ناحیه
عکس فرق فیستول و آبسه مقعدی
تصویر نشان دهنده وجود آبسه د رناحیه مقعد می باشد که به شکل یک جوش عفونی بزرگ در کنار مقعد به وجود آمده و با تلیه توسط شخص درمان نمی شود.

فیستول چیست؟

فیستول نیز از دیگر بیماری های عفونی و بسیار دردناک ناحیه مقعد می باشد که تنها راه درمان آن تخلیه عفونت و بستن مجرای عفونی میباشد. به طور کلی فیستول از به وجود آمدن یک مجرای عفونی میان دو بافت بدن می باشد که موجب جدا سازی آنها می شود. گاهی این مجرا به سطح پوست رسیده و سبب خروج ترشحات عفونی زرد رنگ، خون آبه و یا حتی نشت مدفوع (در صورت ایجاد فیستول میان روده و پوست) می شود.

اصلی ترین علائم فیستول عبارت اند از:

• خروج ترشح و چرک از ناحیه
  • برجستگی سفت و دردناک در ناحیه
  • التهاب اطراف مقعد
  • بی اختیاری مدفوع یا گاز روده
  • نشت مدفوع
  • بوی بد
  • خونریزی و خارش مقعد
عکس فیستول مقعد
تصویر ارائه شده نمونه ای از فیستول تحت درمان می باشد که تفاوت آن با آبسه مقعد که به شکل یک جوش بزرگ عفونی است مشخص است.

نحوه تشخیص فیستول مقعد و آبسه مقعدی

برای تشخیص بیماری فیستول و آبسه مقعدی پزشک ضمن دریافت علائم و نشانه های ایجاد شده برای بیماری مانند تب، قرمزی، تورم و …ممکن است سایر روش ها نیز استفاده نماید. در مورد آبسه باید بگوییم بجز در موارد خاص، از طریق معاینه پزشک بیماری را تشخیص داده و درمان های لازم را توصیه می کند. اما برای تشخیص نهایی بمیاری فیستول، جراح فیستول نیاز به روش های دیگری برای تشخیص بیماری دارد .

از مهمترین روش های تشخیص فیستول می توانیم به سونوگرافی اندوآنال دو بعدی و سه بعدی همراه با تزریق آب اکسیژنه به فیستول برای مشاهده شیار آن اشاره کنیم. به علاوه در بعضی موارد از سی تی اسکن، آندوسکوپی و ام آر آی استفاده می شود، این روش ها دقت بالایی داشته و در مورد بیمارانی که میزان عفونت در آنها زیاد است کاربرد دارد.

روش‌های درمان فیستول مقعد و آبسه مقعدی

اگر بیماری در مرحله اولیه باشد برای درمان آبسه مقعدی می توان از آنتی بیوتیک استفاده نمود و در صورتی که آبسه سر باز نکند، پزشک می تواند با ایجاد برش روی آن محتویات عفونی تجمع کرده را تخلیه نماید. اما درمان فیستول کمی پیچیده تر است زیرا مجرای ایجاد شده حاصل از بیماری را نمی توان با استفاده از دارو یا درمان های خانگی درمان نمود، درمان فیستول با لیزر و جراحی امکان پذیر است اما از آنجایی که جراحی ریسک عوارضی مثل بی اختیاری مدفوع را در پی دارد کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. اما لیزر درمانی روشی بسیار مناسب و کم هزینه است که می تواند بدون ایجاد عوارض و یا درد و خونریزی، در کمترین زمان ممکن فیستول ایجاد شده را درمان نماید.

بیشتر بخوانید: هزینه عمل فیستول با لیزر

معصومه

سلام برای درمان فیستول کولونوسکوپی هم میکنن؟؟