بیماری کرون چیست؟

بیماری کرون یکی از بیماری‌های التهابی مزمن روده است که علت ایجاد کننده‌ی آن هنوز ناشناخته است. این بیماری گاهی اوقات به نام بیماری التهابی مزمن روده نیز شناخته می‌شود، البته تنها بیماری مزمن روده‌ای نیست. بیماری کرون به طور عمده باعث ایجاد زخم (شکاف در پوشش) روده‌ی کوچک و روده‌ی بزرگ می‌شود، اما می‌تواند سیستم گوارش را در نقاط دیگر از دهان تا مقعد تحت تأثیر خود قرار دهد. بیماری کرون می‌تواند در روده کوچک، روده بزرگ یا هر دو بروز کند. این بیماری بعد از کشف و توصیف آن توسط یک پزشک در سال ۱۹۳۲ نامگذاری شد. البته به اسامی چون آنتروپ گرانولوماتوز یا کولیت، آنتیتیون منطقه‌ای، ایلئویت یا انتهای ایلئویت نیز شناخته می‌شود.
درد شکمی، اسهال، استفراغ، تب و کاهش وزن از علایم بالینی بیماری کرون است. باید توجه داشت که بیماری کرون مربوط به روده‌ی کوچک ممکن است باعث انسداد روده نیز شود. بیماری کرون همچنین می‌تواند با گره‌های قرمز، نارنجی و التهاب مفاصل، ستون فقرات، چشم‌ها و کبد همراه باشد. تشخیص بیماری کرون توسط آنزیم باریم، پرتو باریم رود‌ه‌ی کوچک و کولونوسکوپی امکان‌پذیر است. انتخاب درمان بیماری کرون به محل و شدت بیماری بستگی دارد. درمان بیماری کرون شامل داروهای سرکوب‌کننده‌ی التهاب یا سیستم ایمنی بدن، آنتی‌بیوتیک‌ها و جراحی است.
در واقع بیماری کرون به یک بیماری التهابی مزمن دیگر است که تنها کولون را درگیر کرده و به نام کولیت اولسراتیو شناحته می‌شود، مشابه است. اگرچه علایم این دو بیماری کاملا مشابه هستند، اما مناطق متأثر از دستگاه گوارش (دستگاه گوارش) متفاوت هستند.کرون اغلب بر روی پایان روده کوچک (ileum) و شروع روده بزرگ تأثیر می‌گذارد، اما ممکن است در هر بخش از دستگاه گوارش، روده‌ی بزرگ، راست روده و حتی در معده، دهان و مری نیز ایجاد گردد. اما کولیت زخمی محدود به کولون (کولیت) و یا رکتوم (پروستیت) است. از طرفی الگوهای التهاب در بیماری کرون متفاوت از کولیت زخمی است. بیماری کرون می‌تواند بر کل ضخامت دیواره‌ی روده تأثیر بگذارد، در حالی که کولیت زخم به جز در موارد شدیدتر تنها شامل لایه‌های سطحی پوشش داخلی روده‌ی بزرگ است. در نهایت، در بیماری کرون، التهاب روده می تواند ترک‌های مناطق طبیعی بین تکه‌های روده بیمار را از بین ببرد ولی در کولیت زخمی این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، بخش آسیب دیده ی روده در بیماری کرون اغلب با زخم‌های عمیق‌تر با پوشش طبیعی بین این زخم‌ها پوشیده می‌شود.
بیماری کرون و کولیت اولسراتیو با هم اغلب به عنوان بیماری التهابی روده (IBD) نامیده می‌شوند. کولیت زخمی و بیماری کرون هیچ درمان پزشکی ندارند. هنگامی که بیماری‌ها‌ شروع می‌شوند، تمایل دارند تا بین دوره‌های عدم فعالیت و فعالیت (عود) نوسان کنند.
مردان و زنان به طور مساوی تحت تأثیر بیماری‌های التهابی روده قرار می‌گیرند. آمریکایی‌ها بیشتر از تبار یهودی اروپایی احتمال دارد که IBD را در جمعیت عمومی گسترش دهند. IBD از لحاظ تاریخی بیشتر به عنوان بیماری قفقازی شناخته شده است، اما مواردی از ابتلا به آن نیز در آفریقایی‌ها و آمریکایی‌ها گزارش شده است. شیوع IBDدر میان جمعیت‌های اسپانیایی و آسیایی پایین‌تر است. این بیماری‌ها اغلب در دوران نوجوانی و زود هنگام (معمولاً بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی) شروع می‌شود. در موارد محدودی ممکن است اولین تشخیص بعد از ۵۰ سالگی رؤیت شود. تعداد موارد جدید (بروز) و تعداد موارد مبتلا (شیوع) بیماری کرون در ایالات متحده در حال افزایش است، اگرچه دلیل آن هنوز کاملاً درک نشده است.
بیماری کرون معمولاً در بستگان بیماران مبتلا به این بیماری دیده می‌شود. اگر یک فرد دارای یک نسل از این بیماری باشد، خطر ابتلا به بیماری به اندازه ۱۰ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است و اگر نسب با بیماری کرون یک خواهر و برادر باشد، ۳۰ برابر بیشتر است. این بیماری همچنین در میان بستگان بیماران مبتلا به کولیت زخمی نیز شایع‌تر است.

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.