آشنایی با موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید و عوارض این دارو

شیاف آنتی هموروئید که با نام ایپروئید نیز شناخته می شود یکی از داروهای پرکاربرد در زمینه درمان بیماری های مقعدی و از همه مهمتر درمان هموروئید یا بواسیر است. شیاف آنتی هموروئید قادر است در شرایطی که بیماری پیشرفت نکرده، به سرعت بواسیر را درمان و یا علائم آزاردهنده آن را رفع نماید. در ادامه به تشریح بیشتر این دارو می پردازیم :

موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید

از موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم :

تاثیر شیاف آنتی هموروئید بر بیماری هموروئید یا بواسیر داخلی

از تاثیرات این دارو بر درمان بواسیر داخلی می توانیم به این موارد اشاره کنیم :

• شیاف آنتی هموروئید حاوی ماده ای به نام فنیل افرین است این ماده با تاثیر بر روی عروق خونی مقعد، عروقی که متورم شده اند را بهبود می بخشد.
  • این دارو دارای اثرات قابض، ضد التهاب و ضد درد است و می تواند سایر علائم بواسیر داخلی مانند درد، سوزش، خارش و تورم را نیز درمان نماید.
  • مصرف این شیاف موجب می شود، لایه ای محافظ در مقعد ایجاد شده و این امر، التهاب به هنگام دفع را کاهش میدهد.

نحوه مصرف شیاف آنتی هموروئید

نحوه‌ی مصرف شیاف آنتی هموروئید

این شیاف را می تواند حداکثر ۴ مرتبه در طول روز استفاده نمود و زمان استفاده از آن صبح، شب و بعد از هر اجابت مزاج تعیین شده است. قبل از مصرف شیاف مقعد را با استفاده از آب و صابون بشویید و با حوله نرم خشک کنید سپس شیاف را از بسته خارج کرده و برای عبور راحتتر کمی خیس نمایید. برای جایگذاری راحت شیاف بر روی سمت چپ بدن دراز بکشید و پای راست خود را خم کنید و در آخر شیاف را وارد مقعد نمایید. پس از قرار دادن شیاف چند دقیقه دراز بکشید و تا یک ساعت پس از قرار دادن آن از عمل دفع بپرهیزید.

مصرف شیاف آنتی هموروئید در دوران بارداری

مصرف این شیاف در دوران بارداری ممنوع است و به جز موارد ضروری تجویز نمی شود از همین روی لازم است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

عوارض مصرف شیاف آنتی هموروئید

این دارو بجز در مواردی که بیش از حد تعیین شده مصرف شود، عوارض چندانی را به همراه نخواهد داشت. برخی از مهمترین عوارضی که در اثر مصرف بیش از اندازه این دارو ایجاد می شود، عبارتند از:

• افزایش غیر عادی ضربان قلب
  • لرزش بدن
  • به سختی به خواب رفتن
  • عصبی شدن

با وجود آنکه مصرف شیاف آنتی هموروئید تاثیرات زیادی در از بین بردن علائم بیماری بواسیر یا هموروئید دارد، اما مصرف طولانی مدت آن بدون استفاده از درمان های قطعی پیشنهاد نمی شود. زیرا مصرف بیشتر از ۷ روز این دارو ممنوع است. استفاده طولانی مدت و بی رویه از این شیاف به علت تاخیر در فرآیند درمان، موجب تشدید علائم این بیماری می شود. از طرفی شیاف نمی تواند درمان قطعی برای رفع این بیماری باشد، بلکه برای درمان قطعی می بایست از روش های موثر مانند درمان هموروئید با لیزر استفاده نمود.