موارد مصرف و عوارض جانبی پماد لیدوکائین موضعی

بیماری هموروئید یا بواسیر از عارضه هایی است که در عصر حاضر شیوع بسیار گسترده ای پیدا کرده است، این عارضه در اثر اتساع و تورم عروق در ناحیه مقعد ایجاد می شود. بواسیر همراه با علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی نمایان می شود. این بیماری در مرحله ابتدایی باید از طریق تغییر در شیوه زندگی مثل افزایش تحرک، مصرف فیبر، افزایش مصرف آب و … بهبود یابد، اما استفاده از پمادهای موضعی نیز در بهبود این عارضه موثر است. یکی از پماد هایی که درمان این عارضه استفاده میشود، پماد موضعی لیدوکائین است که در ادامه به تشریح و معرفی آن می پردازیم :

پماد لیدوکائین موضعی

این پماد اثرات ضد التهابی و ضد دردی داشته و بیشتر جهت تسکین درد بیماری به کار می رود. عملکرد این پماد به گونه ای است که با مسدود نمودن، کانال های عصبی مانع انتقال سیگنال های عصبی به مغز می گردد. این دارو کاربرد های بسیاری داشته و در درمان بسیاری از مشکلات موضعی مانند آفتاب سوختگی، نیش حشرات، خراش، سوختگی و بیماری مقعدی از جمله بواسیر کاربرد دارد. نوع موضعی این دارو در انواع اشکال ژل، اسپری، کرم، لوسیون، پماد و مایع در دسترس است.

مصرف این دارو باید زیر نظر پزشک انجام شود، همچنین از مصرف آن به مدت طولانی پرهیز کنید زیرا برای مصرف طولانی مدت مناسب نیست. بعد از مصرف دارو از بانداژ کردن موضع بپرهیزید زیرا این عمل جذب دارو را افزایش داده و ممکن است خطرات و عوارضی را به دنبال داشته باشد.

مصرف لیدوکائین

برای مصرف دارو لیدوکائین موضعی نکات زیر را به یاد داشته باشید :

• از تماس این دارو با نقاط مخاطی بدن مانند چشم، واژن، بینی و … بپرهیزید.
  • برای استفاده از این دارو کمترین میزان مصرفی را انتخاب نمایید، زیرا هر چه مقدار دوز مصرفی بیشتر باشد، بدن مقدار بیشتری از دارو را جذب می کند.
  •  تماس این دارو با نقطه ای از پوست که دارای خراش است، جذب بیشتری دارد.
  • از پوشاندن موضعی که با لیدوکائین پوشانده شده است، بپرهیزید.
  • برای استعمال این پماد می توانید از نوک انگشتان و یا گوش پاک کن کمک بگیرید.
  • این دارو باید در دمای اتاق و دور از گرما و رطوبت نگهداری شود.
  • از اعمال این دارو بر روی سطحی از پوست که دچار تورم، تاول و یا سوختگی شده، بپرهیزید.
  • اگر مصرف دارو را فراموش گردید نیازی به دو برابر کردن دوز مصرفی دارو، در نوبت بعدی مصرف آن نیست.
  • سطح تحت درمان با لیدوکائین را در معرض گرما یا سرمای شدید قرار ندهید.
  • مصرف این دارو با سایر داروها تداخلی را ایجاد نمی کند، اما بهتر است اگر دارویی را مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

موارد منع مصرف لیدوکائین

لیدوکائین باید زیر نظر پزشک و مطابق با دوز تجویزی وی باشد، زیرا مصرف بیش از حد این دارو می تواند خطرات و عوارضی را در پی داشته و موجب اووردوز شود. در نتیجه مصرف این دارو برای افراد با این شرایط ممنوع است:

• افرادی که مشکلات کبدی دارند.
  • افرادی که از داروهای تنظیم کننده ریتم قلب استفاده می کنند.
  • بارداری و شیردهی (لازم است با پزشک مشورت کنید.)

استفاده نادرست از این دارو مضر بوده و حتی ممکن است منجر به مرگ منجر شود. مصرف بیش از اندازه این دارو می تواند عوارضی از جمله ضربان قلب نامنظم، تشنج، کند شدن تنفس، کما یا نارسایی تنفسی (توقف تنفسی) را به همراه داشته باشد که در این صورت باید به اورژانس مراجعه نمایید.

عوارض جانبی لیدوکائین

این دارو مانند هر داروی دیگر دارای عوارض جانبی است که در برخی از افراد نمایان می شود، در صورت بروز علائم آلرژیک و عوارض جانبی مصرف دارو را قطع و به اورژانس مراجعه نمایید.

• سوزش و تحریک پذیری در موضع درمان شده با لیدوکائین
  • تورم و سرخی
  •  تاری دید
  • بالا و پایین رفتن دمای بدن

عوارض جانبی شایع:

• تحریک پذیری موضع درمان
  • بی حسی در نقاطی که دارو بصورت اتفاقی با آنها برخورد کرده است.