علت پسوریازیس تناسلی در مردان و زنان؛ عکس واضح + درمان

عکس پسوریازیس تناسلی در سایت ایران کلینیک

پسوریازیس تناسلی عارضه یا بیماری پوستی می باشد که در نواحلی تناسلی به چشم می خورد. در این مطلب با ما همراه باشید تا با علائم، علتها، نحوه پیشگیری و روشهای درمان پسوریازیس تناسلی آشنا شوید.

پسوریازیس تناسلی چیست؟

پسوریازیس تناسلی یکی از بیماری های خود ایمنی و نسبتا شایع پوستی است که با روش هایی بسیار ساده قابل کنترل است. همچنین بیماری پسوریازیس در دسته بیماریهای خود ایمنی جای دارد. علت ابتلا به این بیماری دقیقا مشخص نیست ولی دو عامل تحریک کننده مانند ژنتیک و سیستم ایمنی بدن در به وجود آمدن آن می توانند نقش داشته باشند که در ادامه چگونگی تاثیر آنها را توضیح خواهیم داد.

این بیماری انواع گوناگونی دارد اما شایع ترین نوع آن پسوریازیس معکوس و پلاکی هستند. این دو نشانه های تقریبا مشابهی مانند درد، خارش، سوزش یا ترک های پوستی به همراه دارند.همانگونه که در ابتدا اشاره کردیم؛ پسوریازیس تناسلی گونه ای از بیماریهای پوستی است که دستگاه تناسلی زنان و مردان یا اطراف آن را درگیر می کند.

پسوریازیس تناسلی با دو روش پزشکی و خانگی قابل کنترل است که قطعا روش پزشکی روند سریع تر و تاثیر بهتری دارد.

گاهی اوقات این بیماری فقط روی قسمت تناسلی ظاهر می شود ولی روی بسیاری از پوست ها، قسمت های مختلف از بدن را درگیر می کند. این بیماری از طریق رابطه جنسی منتقل نمی شود و مسری نیست.

علائم پسوریازیس تناسلی

پسوریازیس تناسلی معکوس و پسوریازیس پلاکی دو نوع رایج این بیماری هستند که ممکن است در ناحیه تناسلی ایجاد شوند.

پسوریازیس معکوس معمولاً در چین های بدن مانند زیر بغل ، زیر پستانها و در ناحیه تناسلی ایجاد می شود. علائم آن شامل:

• پوست صاف ولی قرمز همراه با خارش یا سوزش
  • احساس ناراحتی ، درد ، خارش شدید و ترک خوردگی پوستی
  • وخیم شدن وضعیت پسوریازیس معکوس با عرق کردن یا اصطکاک لباس

پسوریازیس پلاک اغلب در پوست سر، زانوها، آرنج و بالا تنه رخ می دهد، اما در مواردی می تواند در اندام های تناسلی نیز ظاهر شود. برای افراد سفید پوست، پلاک های ناشی از بیماری می توانند قرمز شوند و برای افراد رنگین پوست، ااین تغییر رنگ ممکن است تیره تر یا مایل به بنفش (مثل کبودی) باشد. برخی از افراد احساس ناراحتی، درد، خارش دارند و به مرور زمان ترک های پوستی را مشاهده می کنند.

علت پسوریازیس

بدن افراد مبتلا به پسوریازیس با سرعت بسیار زیادی سلولهای پوستی تولید می کند و این سلول های اضافه به شکل زائده اضافی در سطح پوست جمع می شوند.  همان طور که در اول متن به آن اشاره کردیم؛ دو عامل سیستم ایمنی بدن هر فرد و ژنتیک او، می توانند در بوجود آمدن پسوریازیس دخیل باشند:

ژنتیک

ممکن است در برخی از خانواده ها پسوریازیس ارثی باشد و افراد ژن آن را داشته باشند. این مساله نه درباره این بیماری، بلکه راجع به اکثر بیماریهای پوستی صدق می کند. به طور مثال اگر پدر یا مادر  یک بیماری پوستی خاص داشته باشند، ممکن است یکی از بچه ها به آن مبتلا شود یا نشود.

از نظر علمی این احتمال بین ۲ تا ۳ درصد در بین افراد مبتلا است.

ضعف سیستم ایمنی

اختلال در کارکرد گلبول های سفید ممکن است شروعی برای ابتلا به این بیماری باشد. به دلیل عملکرد اشتباه این گلبول ها ممکن است به سلول های پوست حمله کنند و باعث شوند سرعت تولید سلول های پوستی بیشتر شود.

در نتیجه سلول های پوستی اضافه به سطح پوست رانده می شوند و در آنجا به طور مسطح رشد می کنند که همان پسوریازیس است.

پسوریازیس درکجای بدن به وجود می آید؟

افراد مبتلا به پسوریازیس تناسلی، علاوه بر نواحی تناسلی، این بیماری را در قسمت های دیگر پوست خود مشاهده می کنند. ولی به این دلیل که نواحی تناسلی حساس تر هستند، اقدام به درمان آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پسوریازیس دستگاه تناسلی می تواند مناطق مختلفی از ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار دهد:

• چین خوردگی بین ران و دستگاه تناسلی
  • ولو ، آلت تناسلی مرد یا کیسه بیضه
  • چین خوردگی بین باسن (از جمله پوست اطراف مقعد)
  • پوست سر
  • اطراف مفاصل
  • پوبیس (پوست بالای دستگاه تناسلی)
  • روی ران و بالای آن
  • ناخن ها

عکس پسوریازیس تناسلی

تصویر این بیماری نسبت به محل رشد آن در بدن متفاوت است ولی به طور کلی در نواحی تناسلی به شکل زیر است:

نحوه درمان پسوریازیس تناسلی

پزشکان معمولاً برای تسکین علائم پسوریازیس دستگاه تناسلی داروهای استروئیدهای با دوز پایین تجویز می کنند. البته فراموش نکنید که استفاده بیش از حد از کورتیکواستروئیدهای موضعی منجر به نازک شدن پوست و کش آمدن آن می شود.

همچنین بهتر است با استفاده از مرطوب کننده ها سعی کنید پوست خود را همیشه مرطوب نگه داشته و از خشک کردن آن جلوگیری کنید.

دیگر روشهای پزشکی برای درمان پسوریازیس عبارتند از:

بهترین کرم برای درمان پسوریازیس تناسلی (ویتامین D)

استفاده از این نوع پماد ها مزایا بسیاری دارد. از آنجا که استفاده از مرطوب کننده های حاوی رایحه و عطر ممکن است باعث تحریک یا عفونت شود، مصرف پمادهای حاوی ویتامین دی بهترین گزینه به نظر می رسد.

نور فرابنفش UV

تحت شرایطی خاص؛ نور ماورا بنفش یا همان اشعه یو وی می تواند به درمان پسوریازیس تناسلی کمک کند. در این مورد دوز مصرفی باید نسبت به دوزهایی که برای درمان پسوریازیس سایر نقاط بدن استفاده می شود، پایین تر باشد. چون ناحیه تناسلی حساس تر بوده و ممکن است در اثر دوز نامناسب بسوزد.

نرم کننده ها

نرم کننده ها یا کرم های آبرسان با ایجاد یک لایه ظریف روی پوست از خشکی بدن جلوگیری می کنند. همچنین این کرم ها باعث می شوند تا همیشه بدن مرطوب مانده و ضایعات از بین بروند.

حفاظت کننده از کلسینورین بدن

تاکرولیموس و پیمکرولیموس (نوعی دارو که برای سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن استفاده می شود) می توانند به درمان پسوریازیس دستگاه تناسلی بدون نازک شدن پوست کمک کنند. سازمان غذا و دارو (FDA) فقط این موارد را برای استفاده در اگزما تایید کرده است ولی آنها همچنین می توانند به از بین رفتن علائم پسوریازیس کمک کنند.

پیش از استفاده از این دارو ها باید در نظر بگیرید که تاکرولیموس و پیمکرولیموس می توانند احساس سوزش ناخوشایندی ایجاد کرده و عفونت های منتقله از راه مقاربتی (STI) مانند تبخال یا زگیل های تناسلی را دوباره فعال کنند.

در نتیجه این دارو ها برای کسانی که مبتلا به این بیماری ها هستند، مناسب نمی باشد.

همچنین اگر به هر کدام از بیماری های مقعدی مانند بواسیر، شقاق یا کیست مویی دچار هستید، حتما باید با تجویز پزشک از این دارو ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کیست مویی چیست؟

داروهای خوراکی

در بعضی موارد هم ممکن است پزشک داروهای خوراکی تجویز کند. با این حال ، داروهای پسوریازیس تناسلی می توانند عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کنند از جمله:

• تحریک
  • بیخوابی

آیا پسوریازیس نشانه ای از سرطان است؟

در پاسخ به این سوال به طور قطعی نمی توان گفت بله یا خیر! زیرا پسوریازیس یک بیماری خود ایمنی است و از این نظر ربطی به سرطان ندارد ولی اگر درمان نشده باقی بماند و مزمن شود، می تواند احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

غلام رضا

سلام بنده ۳۵ سالمه حدود ۱۰ سال هست از خارش بیضه دارم هرچه دوکتر رفتم هچ فایده نداشته فقط دارویی حساسیت میدهد برام لطفن جواب بده با معزرت که املام خوب نیست

میلاد

سلام من کشاله ران اطرافی که بیضه ها با ران در روز سرخ شده خارش ندارع ولی سریع عرق می‌کنه و بو بد میده کسی می دونه راهنمایی کنه

مهدی

با سلام من بیشتر از ۴-۵تا دکتر فوق تخصص پوست رفتم و نتیجه نگرفتم آخرین بار که رفتم بهم گفت بدنت اگزمایی هست ،من پشت سرم زخم میشه ،یا زمستان دستام ترک برمیدارد و‌خون میاد،و اینکه آلت تناسلی هم سوز داره و ترک میخوره یا همون پسوریازیس هست ،، گفت یه مدت خوب میشه باز بعد به مدت خودشو نشون میده ،درمان هم نداره ،، دارو هایی که تجویز کرد برای سرم شامپو هست آلن که باعث شد زخم پشت سرم خیلی کم بشه ،برای آلت تناسلی قرص اناهیل، پمادهیدروکروتیزون ، قرص سفالکسین ۵۰۰ که سفالکسین اثر بخش زیادی داره… Read more »

ن.م

علی

سالم
۱۵ سالمه از بجنورد
زیر کلا.هک تناسلی پوسته پوسته شده مثل پوست اندازه میمونه
خیلی خارش داره بعضی جاهاش قرمز هست
راهنمایی کنید لطفا

زهره

من روی واژنم این علائم پسوریازیس تناسلی رو میدیدم اما فک نمیکردم این باشه مرسی از این مطلبتون

ستار
Reply to  زهره

سلام.من ی چند وقتی هست که روی کلاهک التم
این علاعم رو میبینم و احساس خارش و سوزش هم دارم.چه دارویی برای درمانش خوبه.ممنون

بینام
Reply to  زهره

موقع اصلاح هم میشه

رضا

خیلی خوبه

م م

سلام
چند لکه قرمز در کیسه بیضه دیده میشن که اول یکی بود ولی الان سه تا شدن و خارش ندارن به نظرتون پسوریازیس هست؟ راهنمایی کنید ممنون

مهدی
Reply to  clinic

من پسوریازیست داشتم الان به ناهیه تناسلی رسیده باید چیکار کنم ؟

ایمان

اضافه کنم خونریزی بدون درد و خارش موقع ورزشهای سخت و یبوست
۱۲ سال پیش آندوسکوپی گفت بواسیر داخلی است موقع نشستن بیرون زده می شود قسمت چپ مقعد
ورزش سخت نکنم ۴۰ روز یک بار خونریزی بدون درد و خارش دیده می شود