داروی فیستول مقعدی+ پماد و آنتی بیوتیک درمان عفونت فیستول

درمان فیستول مقعد با دارو

در این مطلب با بررسی انواع داروی درمان فیستول مقعد و دلیل استفاده از افراد از آن برای از بین بردن این بیماری پرداخته و بهترین شیوه درمان فیستول و معرفی انواع داروهای کاهش دهنده عفونت ناشی از این بیماری مطالعه خواهیم کرد.

آیا می شود فیستول را با دارو درمان کرد؟

فیستول مقعد یک بیماری نشیمنگاهی مقعدی می باشد که در اثر ایجاد مجاری عفونی به وجود می اید. این بیماری بسیار دردناک بوده و موجب خروج عفونت شدید، درد، خونریزی و التهاب می باشد. این بیماری معمولا در ناحیه مقعد به وجود آمده و موجب درد در ناحیه نشیمنگاه می شود. از آنجایی که این عارضه یک بیماری عفونی به شمار می رود، نمی توان آن را به راحتی با دارو یا پماد درمان نمود. بنابراین استفاده از دارو ها یا آنتی بیوتیک ها برای درمان فیستول مقعد، ضمنا جهت کاهش علائم و التهابات ناحیه به شمار می رود.

به طور کلی درمان فیستول مقعدی با دارو امکان پذیر نبوده، و بهترین راه برای درمان بیماری، تخلیه عفونت از طریق لیزر یا جراحی می باشد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت مقعدی

آنتی‌بیوتیک بهترین درمان دارویی برای رفع چرک و عفونت ناحیه‌ی فیستول مقعدی هستند. تجویز و مصرف یک دوره آنتی‌بیوتیک قبل از عمل احتمال موفقیت جراحی را بالا می‌برد و عوارض جراحی را کاهش می‌دهد. البته ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها در افرادی با بیماری‌های خاص مانند زنان مبتلا به بیماری کرون که دچار فیستول مقعد شده‌اند، نیز توصیه شود. البته ناگفته نماند برخی پزشکان داروهای ضد التهاب را نیز برای کاهش التهاب و التیام نسبی فیستول مقعد قبل از عمل تجویز می‌کنند.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت مقعدی می تواند قرص مترانیدازول یا قرص سفیکسیم برای عفونت مقعدی هستند که مصرف یک دوره کامل از آنها موجب کاهش عفونت می شوند.
گاهی اوقات ممکن است روند درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل جراحی طولانی شده و حتی سه الی شش ماه زمان ببرد تا بافت اطراف فیستول کاملاً سالم و آماده جراحی شود.
پس از تظاهر علایم آمادگی بافت اطراف فیستول مقعد برای جراحی، دکتر فیستول با توجه به شرایط بیمار و فیستول‌های مقعدی بهترین روش جراحی درمان قطعی فیستول را پیشنهاد می‌دهد و بیمار را آماده جراحی می‌کند.

برخی از نمونه دارو برای درمان فیستول عبارت اند از:

• آنتی بیوتیک ها برای کاهش عفونت
  • مسکن ها برای کاهش درد
  • پماد ها یا محلول ها برای کاهش قرمزی و التهاب ناحیه
  • لیدوکائین به منظور کاهش موقت درد
  • استفاده از پماد آنتی فیستول
عکس بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت مقعدی

چسب فیرین

چسب فیرین یک روش غیر جراحی و دارویی درمان فیستول به کار می رود که پزشک با تزریق آن به داخل مجرای فیستول و مسدود کردن دهانه فیستول اقدام به درمان آن می کند. البته این روش نیز دارای عوارضی همچون عدم درمان بیماری و بازگشت آن نیز همراه می باشد که نباید آن را فراموش کرد.

چرا افراد از داروی فیستول استفاده می کنند؟

امروزه به دلیل پر مخاطره و دردسر آفرین بودن روش‌های درمانی جراحی بیماری اغلب محققان به دنبال کشف روشهای صد در صد و کم‌عارضه‌تر دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها هستند که روش درمانی‌ای جزء اعمال سنگین جراحی ندارند. معمولاً بیماران نیز در اولین مراحل درمانی خود تمایلی به روش‌های جراحی نشان نمی‌دهند و همیشه از پزشک مربوطه روشهای ایمن‌تر که نیاز به صرف وقت و هزینه‌ی کمتری دارند (مانند درمان‌های دارویی فیستول) را درخواست می‌کنند.

اگرچه پذیرفتن روش‌های جراحی یا وافت در اولین خط درمانی برای بیماران کمی مشکل است؛ ولی وقتی هنوز علم پزشکی نتوانسته روش دیگری را برای آن بیماری پیدا کند، بیماران برای کسب سلامتی سریع‌تر خود چاره ای جزء پذیرش آن نخواهند داشت.
فیستول مقعد نمونه‌ی بارزی از انواع این بیماری‌هاست. آسیب بافتی شدیدی که در فیستول مقعد در ناحیه‌ی رکتال ایجاد می‌شود با هیچ دارو یا روش شیمیایی‌ای قابل ترمیم و درمان نیست.

حداقل این‌که هنوز درمان دارویی برای ترمیم بافتی که کاملاً از بین رفته و پر کردن سوراخ‌های ایجاد شده در فیستول مقعد یافت نشده است. با این حال با وجود این‌که داروها نمی‌توانند این بیماری را به صورت کامل درمان کنند، اما در بسیاری از موارد با توجه به علت و نوع فیستول به عنوان درمان کمکی قبل از جراحی به کار گرفته می‌شوند.
برای آمادگی بدن فرد و همچنین فیستول‌های ایجاد شده برای ترمیم و جراحی نیاز است تا بافت در شرایط ایده‌آل و فاقد هر گونه التهاب و عفونت باشد. از آن‌جایی که فیستول‌های مقعدی به دنبال یک آبسه مقعدی ایجاد خواهند شد، معمولاً دارای ترشحات چرکی و عفونی بوده و نیاز به درمان دارویی فیستول مقعد قبل از عمل دارند.

بیشتر بخوانید: تفاوت آبسه و فیستول

مصرف داروی فیستول مقعدی تا چه حد موثر است؟

درمان فیستول مقعدی با داروتا زمانی که بیماری در اولیه ترین حالت ممکن باشد. تاثیر استفاده از داروی فیستول به گونه ای کاهش علائم، از بین بردن عفونت، یا کاهش درد موقتی بوده و نقش درمان اساسی ندارد. برخی افراد تصور میکنند با استفاده از دارو یا به کار گیری شیوه های غیر پزشکی و درمان خانگی فیستول می توانند آن را به طور کامل درمان کنند؛ ولی باید بدانند این تفکر اشتباه بوده و نمیتوان با این شیوه ها عفونت و مجرای فیستول را تخلیه نمود.

همچنین برای پی بردن به میزان حاد یا خفیف بودن بیماریتان می توانید با مشاهده انواع عکس فیستول آن را کامل شناخته و با بیماری خود تطابق دهید.

بهترین روش درمان

بهترین و موثر ترین روش درمان فیستول مقعد، لیزر می باشد که تنها با یک جلسه انجام آن می توان به طور کلی هرگونه مجرای عفونی را از بین برد. به طور کلی درمان فیستول با روشهایی چون جراحی یا لیزر امکان پذیر است که کم خطر ترین آن لیزر می باشد. جراحی یک روش پرخطر و دردناک است که می تواند موجب بروز آسیب به اسفنکتر داخلی و خارجی مقعد شود. بنابراین روش جایگزین آن یعنی لیزر پیشنهاد نوین پزشکان به شمار می رود.

محمد رضا

سلام حدود دو هفته از قرص آنتی بیوتیک برای درمان فیستول مقعدم استفاده کردم نتیجه ای نداده فقط یکم عفونت کم تر شده برای اینکه کلا خشک شه باید دوره مصرف آنتی بیوتیک رو زیاد تر کنم؟

پوپک مشرقی

قرص برای فیستول هم داریم؟ چون من از شربتو امپول اینا متنفررررررررم

ناصر

قرص برای فیستول هست؟

علی

با سلام من حدود دو ماه پیش پیستول عمل کردم دو باره با مشکل مواجه شدم باید چکار کنم ممنون

Hasan

ترشح مقعدی

alireza

چند وقته بغل مقعدم عینه همین فیستول سوراخ دشه یکم ازش داره عفونت میاد بیرون برای عفونت مقعدی چی خوبه ؟

ساقی

پماد بعد از عمل فیستول چی خوبه؟ من ۲هفته پیش عمل کردم ولی هنوز کامل خوب نشده

هاشم نژاد

داروی فیستول مقعدی برای فیستولی که ۳ماهه به وجود اومده کارآمده؟

علی

قرص سفیکسیم برای عفونت مقعدی جوابه؟ فیستول دارم الان چندروزه عفونتش بیشتر شده

غلامرضا

clinic