تغذیه و عادات مفید و مضر بر بواسیر یا هموروئید

باورهای غلط درباره ی بیماری بواسیر یا هموروئید

هموروئید یا بواسیر یکی از انواع بسیار شایع بیماری های مقعدی است، این عارضه به تورم و گشاد شدن عروق این ناحیه گفته می شود. هموروئید را می توان به عنوان بیماری نسل جدید معرفی کرد، زیرا یکی از علت اصلی آن مصرف غذاهای فاقد فیبر کافی و عدم فعالیت می باشد. این عارضه همراه با علائمی مانند درد، سوزش و خارش مقعد ، خونریزی و … نمایان می شود. نکته ای که در رابطه با این بیماری مطرح است، باورهای غلط در مورد آن می باشد، ما در این مقاله قصد داریم به بازبینی حقایق بپردازیم تا بیماران مبتلا به بواسیر را در این مورد آگاه کنیم.

هموروئید چیست؟

بواسیر یا همان هموروئید بیماری بسیار شایعی است که در حدود ۵۰% افراد اعم از مردان و بخصوص زنان که بیشتر مستعد همرووئید در بارداری هستند، برای یکبار هم که شده در سنین مختلف به آن مبتلا می شوند. این عارضه اغلب در اثر رژیم غذایی غلط و عدم تحرک کافی که به یبوست می انجامد، ایجاد می شود. بواسیر را می توان در مراحل ابتدایی با استفاده از درمان های خانگی درمان نمود اما در صورتی که علائم شما بیش از یک هفته تداوم داشته و علارغم درمان های خانگی بهبود نیافته است، لازم است بدون احساس ترس یا خجالت برای درمان اقدام نمایید.

نقش تغذیه بر ایجاد هموروئید

بواسیر از بیماری های گوارشی است که رابطه ای مستقیم با تغذیه فرد دارد، یعنی غذایی که می خورید می تواند بر روی عملکرد روده تاثیر گذاشته و منجر به بیماری هایی نظیر بواسیر گردد. بنابراین تغذیه و عادات روزانه افراد نقش بسیار پررنگی بر روی این بیماری دارند.

رژیم غذایی مناسب برای بواسیر

همان طور که گفتیم بواسیر از بیماری های گوارشی است و مهمترین عامل آن نیز یبوست شناخته می شود. پس رابطه ای مستقیم با بواسیر دارد. در واقع می توان گفت رژیم غذایی کم فیبر و مصرف کم مایعات موجب یبوست می شود. در نتیجه برای درمان بواسیر لازم است رژیم غذایی خود را تغییر دهید و به جای مصرف غذاهای آماده و کم فیبر، مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از فیبر را جایگزین کنید.

تاثیر غذاهای تند بر هموروئید

تا به حال هیچ رابطه ای مابین مصرف غذاهای تند و خونریزی از بواسیر کشف نشده است و این تصور نیز اشتباه است. همچنین در رابطه با خونریزی باید بگوییم، معمولاً بواسیر زمانی دچار خونریزی می شود که عروق دچار ترومبوزه یا بیرون زدگی شوند. در این حالت در اثر دفع این عروق آسیب دیده و دچار خونریزی می شوند.

رابطه افزایش سن و بواسیر

باور اینکه تنها عامل بروز این بیماری افزایش سن است کاملا غلط است. کهولت سن با تضعیف عروق و عضلات رابطه دارد اما تنها عامل بواسیر شناخته نمی شود. عوامل بسیار دیگر از جمله یبوست، عدم تحرک کافی، حمل و جا به جایی اشیاء سنگین و .. می توانند به عنوان عاملی برای بواسیر شناخته شوند. در نتیجه نمی توان گفت جوان تر ها به بواسیر مبتلا نمی شوند بلکه این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد.

ورزش و هموروئید

برخی افراد اعتقاد دارند، بیماران مبتلا به بواسیر باید از انجام ورزش پرهیز کنند در حالی که ورزش برای تمام بیماری ها از جمله بواسیر مفید است. یکی از عللی که بواسیر ایجاد میشود، عدم تحرک کافی است. از همین روی ورزش نه تنها مضر نیست بلکه بیماران می توانند با ورزش حرکات روده را بهبود بخشند و به درمان بیماری کمک کنند اما باید توجه داشته باشید ورزش های مناسب با این بیماری مانند پیاده روی، شنا و… که فشار زیادی به بدن وارد نمی کنند، انجام دهید. زیرا ورزش های سنگین نظیر وزنه برداری، وضعیت را وخیم تر می کند.

باورهای اشتباه و رایج در مورد عوارض

هموروئید خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را افزایش میدهد ! این باور کاملاً اشتباه است.

زیرا هیچ شواهدی مبنی بر رابطه سرطان و هموروئید کشف نشده است. تنها نگرانی که در این مورد وجود دارد این است که خونریزی ناشی از هموروئید با خونریزی ناشی از سرطان به اشتباه تشخیص داده شود که نتیجه آن دیر اقدام کردن برای درمان سرطان و پیشرفت آن است. از همین روی توصیه می شود در صورت تجربه هرگونه خونریزی غیر طبیعی با پزشک در این باره مشورت کنید.

انواع روش‌های درمان

برخی افراد تصور می کنند تنها راه درمان هموروئید از جراحی است که کاملاً غلط است. درمان این بیماری با روش های مختلف و متعددی امکان پذیر است، که شامل روش های خانگی ، روشهای درمان دارویی هموروئید و تهاجمی تر مانند جراحی و لیزر است. این بیماری در مراحل اولیه تنها با استفاده از درمان های خانگی بهبود می یابد. درمان جراحی تنها در مورد هموروئید داخلی از جمله پیشرفته مانند درجه ۳ و درجه ۴ کاربرد دارد که امروزه این نوع هموروئید ها نیز با استفاده لیزر به راحتی و بدون درد و خونریزی درمان می شوند.

دیدگاه ها بسته شده است

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام