جوش مقعد چیست؟ درمان جوش مقعدی کودکان و نوزادان

جوش مقعد

پوست مقعد مستعد تجمع آلودگی ها و عفونت های زیادی می باشد که گاها خود را به شکل جوش مقعدی و دمل های چرکی نشان می دهند. جوش ها بر آمدگی های متورم و قرمز رنگی هستند که در هر نقطه ای از پوست بدن امکان دارد به وجود بیایند.علت این امر هم به دلیل وجود چرک و عفونت های باکتریایی در زیر پوست است. به همین دلیل هم جوش ها معمولا با درد و التهاب همراه هستند.

پوست مقعد ناحیه ای حساس با احتمال آلودگی های بسیار بالاست به همین دلیل هم جوش مقعدی امری نسبتا شایع است که می تواند در تمامی افراد و در هر سنی رخ دهد. در هر صورت چنین مساله ای نیاز به مراقبت و رسیدگی های پزشکی دارد و باید عفونت زیر پوست شما به طور کامل تخلیه شود.

روش های متعددی برای درمان جوش مقعدی وجود دارد. از تجویز آنتی بیوتیک تا روش های درمان خانگی. در ادامه بیشتر با این عازضه و روش های درمان جوش مقعدی آشنا خواهید شد.

جوش مقعدی چیست ؟

جوش مقعدی توده ای متورم و دردناک است که به شکل جوش مقعد در اطراف این ناحیه رشد می کند. این برآمدگی قرمز رنگ و ملتهب می تواند اندازه های مختلفی به وجود بیاید. گاه اندازه ی آن بسیار کوچک است و گاها بسیار بزرگ.

این جوش ها معمولا به صورت ناگهانی به وجود می آیند و در صورتی که مراقبت  و درمان های لازم برای آنها انجام نگیرد امکان دارد که بزرگ تر شوند و تکثیر یابند. این جوش ها به ندرت می توانند مشکل ساز شوند ولی در صورتی که به صورت مکرر بر روی پوست به وجود بیایند و تحت درمان هم قرار نگیرند امکان دارد که عفونت ناشی از آن وارد خون فرد شده و عفونت به دیگر قسمت های بدن سرایت کند.

این جوش ها عموما با خارش و کمی هم سوزش خفیف همراه هستند و افرادی که دارای بیماری های مقعدی از جمله شقاق ، بواسیر یا فیستول مقعدی هستند بیشتر با چنین مواردی روبرو می شوند. همچنین ابتلا به اسهال و یبوست هم می تواند به چنین موضوعی دامن بزند. همچنین بیماری جوش مقعدی فقط مختص بزرگسالان نیست و در کودکان هم ممکن است به وجود بیاید.

انواع جوش مقعدی کودکان به شرح زیر است:

• جوش مقعدی در اثر حساسیت به پوشک که در اثر تماس پوست کودک با پوشک ایجاد می شوند و در کودکان زیر ۱ سال شایع تر است.
  • جوش مقدی در اثر پوشک که از نوع مخمریبوده و با عفونت و التهاب همراه است و در چین های پوست کودک بیشتر قابل مشاهده است.

علت جوش مقعدی

جوش مقعدی معمولا در اثر مسدود شدن غدد درون مقعد رخ داه و موجب بروز این عارضه ها می شوند. البته نمیتوان مسدود شدن غدد را تنها دلیل دانست و علتهای دیگری وجود دارند که موجب بروز این زائده ها شوند. برخی از اصلی ترین علتهایب بروز این عارضه عبارت اند از:

• آلودگی و عدم پاکیزگی ناحیه مقعد
  • باکتری ها
  • وجود بیماری های مقعدی مانند فیستول
  • رژیم غذایی ناسالم
  • عوامل ژنتیکی
  • مشکلات هورمونی

بیشتر بخوانید: فیستول چیست

علائم جوش مقعد

بروز جوش مقعد در اقراد در هر سن و سالی که باشند با علائمی همراه است که بیمار را نگران می کند. این علائم گاه بسیار خفیف و یا گاه بسیار دردناک هستند. اصلی ترین علائم جوش مقعدی عبارت اند از:

• احساس برآمدگی ناحیه مقعد
  • درد هنگام نشستن یا فعالیت
  • ترشح عفونت
  • بوی بد
  • درد مقعدی
  • گاه خونریزی از مقعد
  • تغییر رنگ جوش ها و برامدگی ها

بیشتر بخوانید: ترشح مقعدی

عکس جوش مقعدی نوزاد

جوش مقعدی در کودکان و نوزادان

اگر بخواهیم دلایل ایجاد جوش اطراف مقعدی در کودکان و نوزادان را شرح دهیم باید به فاکتورهای زیادی توجه کنیم. ممکن است علت جوش مقعدی یک حساسیت ساده ی پوستی باشد که در اثر بستن پوشک ایجاد شده است اما گاهی جوش مقعدی می تواند زنگ خطری باشد از وجود برخی مشکلات و بیماری های زمینه ای در کودک. مانند ضعف سیستم ایمنی بدن یا دیابت.

البته نباید تمامی جوش های مقعدی را به چنین موضوعی ربط داد. عموما جوش مقعدی در اثر نوعی عفونت باکتریایی به وجود می آیند . استافیلوکوک باکتری است که در سطح پوست بدن زندگی می کند و با نفوذ به پوست می تواند زمینه ساز بروز عفونت در بدن گردد که به شکل جوش خود را نشان می دهد. البته جوش مقعدی پس از گذراندن دوره ی مخصوص خود فروکش می کند و اثری از آن باقی نمی ماند ولی امکان ایجاد مجدد آن همیشه وجود دارد.

ایجاد جوش مقعدی در کودکانی که به تازگی آنتی بیوتیک مصرف کرده اند نیز شایع تر است.

روش های درمان جوش مقعدی

اصلی ترین نکته ای که باید در درمان جوش مقعدی به آن توجه کرد تخلیه ی کامل چرک و عفونت از محل جوش است زیرا اگر چرک و عفونت ناشی از جوش به خصوص جوش مقعدی به طور کامل تخلیه نشود امکان دارد که روند درمان آن به تاخیر بیفتد و باعث ایجاد مشکلات متعددی از جمله آبسه مقعدی برای فرد گردد .

روش های متعدد و مختلفی برای درمان جوش مقعدی وجود دارد. از آنجایی که معمولا علت اصلی ایجاد جوش مقعدی نوعی عفونت باکتریایی است مصرف آنتی بیوتیک می تواند روند درمان و بهبودی جوش مقعدی را بسیار سریع تر کرده و همزمان عفونت ناشی از آن را هم به طور کامل از بین ببرد.

شکل جوش مقعدی

تجویز آنتی بیوتیک تنها پیشنهاد درمانی پزشک برای این موضوع می باشد با این حال اگر اندازه ی جوش بزرگ تر از حد معمول باشد ممکن است پزشک با ایجاد برشی سطحی اقدام به تخلیه چرک و عفونت محل جوش کند.

البته ناگفته نماند که برخی روش های درمان خانگی جوش مقعدی هم وجود دارد که می توانید از آنها هم نتیجه بگیرید.

لیزر و جراحی

از روش لیزر و عمل جراحی معمولا در نهاییترین و حدترین حالت ممکن این بیماری استفاده میشود. معمولا زمانی که عارضه توسط انتی بیوتیک ها یا دیگر روشها درمان نشوند لیزر و جراحی روشی مناسب و کارامد خواهند بود.

البته در میان این دوروش لیزر از نتایج بهتری برخوردار بوده و افرادی که این لیزر جوش مقعدی را برمیگزینند در یک جلسه عارضه را درمان نموده و از کمترین دوره نقاها برخوردار خواهند بود.

درمان خانگی جوش مقعدی

اگر مکررا به جوش مقعدی مبتلا می شوید یا مصرف آنتی بیوتیک برای شما سخت است روش های متعددی برای درمان خانگی این عارضه وجود دارد که می تواند به درمان مشکل شما کمک زیادی کند.

چند نمونه درمان خانگی جوش مقعدی را در ادامه آورده ایم:

• محل جوش ها را می توانید با کمک پنبه و محلول ضدعفونی کننده تمیز کنید.
  • برای درمان درد و کاهش التهاب می توانید از کیسه یا کمپرس آب گرم استفاده کنید.
  • یک برش لیموی تازه را به آرامی بر روی محل جوش مقعدی خود بمالید. این کار به کاهش درد و التهاب کمک زیادی می کند.

درمان جوش مقعدی در نوزادان

جوش مقعدی نوزادان معمولا از نوع جوش های سطحی است که ممکن است با اندکی عفونت هم همراه باشد. درمان جوش مقعدی نوزادان بستگی به اندازه و نوع آن دارد. ممکن است پزشک در موارد معدودی آنتی بیوتیک های خاصی تجویز کند. البته استفاده از پماد سولفات منیزیم هم روش مطمئن دیگری است که می تواند به درمان جوش مقعدی نوزادان کمک زیادی کند. گاهی اگر اندازه ی جوش مقعدی نوزادان بیش از حد معمول باشد از آنجایی که احتمال نفوذ عفونت به خون وجود دارد پزشک با کمک برشی بسیار آرام و سطحی ، چرک و عفونت داخل جوش مقعدی را به طور کامل تخلیه می کند.معمولا جوش مقعدی نوزادان پس از گذشت ۲ هفته سرباز کرده و علائم آن رو به بهبودی می رود و به ندرت مشکلات ثانویه برای نوزادان ایجاد می کند.

تفاوت زگیل مقعد و جوش مقعد

بسیاری از افراد تصور می کنند که جوش مقعدی همان زگیل مقعدی است در حالی که میان این دو تفاوت های بسیار زیادی وجود دارد.

زگیل مقعد در دسته ی عفونت های آمیزشی قرار دارد و بر اثر برقراری رابطه ی جنسی با فرد آلوده به وجود می آید. عامل اصلی ایجاد زگیل مقعد نوعی ویروس به نام HPV است. از نظر شکل ظاهری هم باید بگوییم که زگیل مقعد شباهتی با جوش مقعدی ندارد. ظاهر زگیل مقعدی مشابه با زگیل های عادی است اما در اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آیند.. توده هایی سفت و توپر و گوشتی شکل که به رنگ پوست یا کمی تیره تر از آن در اطراف مقعد ایجاد می شوند و پس از مدت کوتاهی هم می توانند بزرگ تر شده و تکثیر شوند.

مصطفی

شکل جوش مقعدی با جوش های دیگه فرق داره؟

کیان

سلام پسر من ۳سالشه و اطراف مقعدش جوش های زده.ودرد داره.چیکارش کنم

مداینی

پماد برای درمان جوش مقعدی نوزاد چی استفاده کنیم؟

سارا

شکل جوش مقعدی مثل بقیه جوشهایی که میزنیم هستش؟

هاشم

سلام من‌ کنار مقعدم یه جوش تقریبا بزرگ زده تخلیه هم نمیتونم بکنم پیش دکتر هم روم‌ نمیشه برم راهی هست ایا
یا اینکه با گذر زمان امکان خوب شدنش هست درد یا چیزی ندارم فقط وقتی بهش دست میزنم یکم درد میگیره

محمد طامی