درمان خانگی کولیت اولسراتیو

گاهی اوقات ممکن است به هنگام مواجهه با کولیت اولسراتیو احساس درماندگی کنید. تعدادی درمان‌ پزشکی برای مدیریت کولیت اولسراتیو وجود دارد. امروزه درمان مدرنی که در جلوگیری از عود و القاء بهبودی (حداقل به طور موقت) هدف قرار گرفته شامل انواع داروها و روش‌های جراحی است. با این حال مصرف برخی داروها در طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جانبی جدی داشته باشند، مانند کورتیکواستروئیدها که در طولانی مدت می‌توانند منجر به مشکلات زیبایی، روانی و هورمونی شوند. بنابراین عوارض داروها و مشکلات ناشی از مصرف آن‌ها در بزرگسالان و کودکان باعث گرایش بیشتر مردم به درمان‌های خانگی خواهد شد. اگرچه درمان‌های خانگی به تنهایی در کنترل بیماری کارساز نیستند ولی می‌توانند در پیشگیری از تشدید علایم نقش داشته باشند. تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی ممکن است به کنترل علایم در طول زمان شعله‌وری بیماری کمک کند. هیچ مدرکی دال بر تأثیر مواد غذایی مصرفی منجر شونده به بروز بیماری‌های التهابی روده وجود ندارد. اما مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاص مانند محصولات لبنی، غذاهای ادویه‌دار و شکر تصفیه شده می‌توانند علایم و نشانه‌های بیماری را به خصوص در زمان شعله‌وری آن تشدید کنند.

درمان خانگی کولیت اولسراتیو

از طرفی برخی غذاها مانند مواد مواد غذایی حاوی امگا ۳ مانند روغن بذر کتان و ماهی و غذاهای پروبیوتیک می‌توانند مفید واقع شوند و در کاهش التهاب و کمک به جذب مواد غذایی مؤثر باشند. روغن زیتون، تری گلیسیرید با زنجیره متوسط، ویتامین ‌C فراوان و فیبر تخمیر نیز اثر محافظتی دارند. غذاهای غنی از ویتامین سی شامل انواع توت‌ها، اسفناج، فلفل و جعفری با یک فاز بهبودی طولانی‌تر همراه هستند.
بهتر است قبل از مصرف هر ماده غذایی برچسب آن و مواد مصرفی موجود در آن را مطالعه نمود. باید هر گونه مواد آلرژی‌زا شناسایی شود و از چرخه غذایی فرد حذف گردد. یادداشت‌برداری از مواد غذایی مصرفی و تأثیر آن‌ها بر علایم بیماری می‌تواند به شناختن مواد غذایی تشدید کننده نشانه‌ها و به دوری از آن‌ها کمک کند. تغییر رژیم غذایی شامل از بین بردن آلرژن‌های غذایی و بهینه‌سازی شرایط زندگی است. بنابراین تغییرات لازم در رژیم غذایی شامل:

• محدود کردن محصولات لبنی: بسیاری از افراد مبتلا به بیماری‌های التهابی روده که مشکلاتی از قبیل اسهال، درد شکم و نفخ دارند با محدود کردن مصرف محصولات لبنی می‌توانند این علایم خود را تا حدی کنترل کنند. بیشتر این افراد به اختلال عدم تحمل لاکتوز ـ عدم توانایی بدن در هضم قند شیر (لاکتوز) ـ مبتلا هستند. با استفاده از یک محصول آنزیمی مانند لاکتید نیز می‌توان علایم مشابه را کنترل نمود.
  • محدود کردن مصرف غذاهای چرب: غذاهای چرب با عبور از روده سبب بدتر شدن اسهال فرد خواهند شد. سعی در اجتناب از مصرف کره، مارگارین، سس خامه و غذاهای سرخ شده به کنترل این اختلال کمک می‌کند.
  • محدود کردن مصرف فیبر: مواد غذایی که سبب بدتر شدن کولیت اولسراتیو می‌‌شوند، به طور معمول به فرد و محل التهاب بستگی دارند. برای برخی افراد، فیبر در طول شعله‌ور شدن بیماری دردسرساز است، زیرا غذاهایی با فیبر بالا سخت‌تر هضم می‌شوند و در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده، مصرف غذاهای حاوی فیبر فراوان مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه و غلات کامل می‌تواند علایم را بدتر کند. به منظور پیشگیری از تشدید علایم اگر میوه‌ها و سبزیجات خام منجر به ناراحتی فرد شود، می‌توان این مواد را به صورت بخار پز یا پخته استفاده نمود. این کار باعث می‌شود تا مواد غذایی هم خانواده کلم، مانند کلم بروکلی مغذی و گل کلم راحت‌تر هضم شوند. حذف غذاهای فیبری مانند آجیل، دانه‌ها، غلات سبوس دار و میوه‌های خام و سبزیجات از رژیم غذایی که گاهی اوقات یک رژیم غذایی کم مانده نامیده می‌شود، می‌تواند به افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو در کاهش درد، گرفتگی عضلات و سایر علایم آن‌ها کمک کند. با این حال مصرف فیبر بالا ممکن است در برخی بیماران مفید است. فیبر علاوه بر بهبود تنظیم عملکرد روده، ممکن است در حذف سموم و مواد شیمیایی از بدن نیز مؤثر باشد.
  • محدود کردم مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده: برای آغاز فرآیند کنترل طبیعی و خانگی علایم کولیت اولسراتیو ابتدا نیاز به حذف کربوهیدرات‌های تصفیه شده (قند) در رژیم غذایی است. قندهای تصفیه شده می‌توانند باعث چند مشکل عمده شوند. قند می‌تواند pH غیر طبیعی بیش از حد اسیدی در روده ایجاد کند. این تغییر اسیدیته به نوبه خود، باعث ایجاد اختلال در فلور باکتریایی طبیعی در روده بزرگ می‌شود و می تواند یک دلیل اساسی برای اسهال مزمن باشد. در مرحله دوم، قند کمک می‌کند تا غذا اشکال خاصی از باکتری‌ها و قارچ شبه مخمر مانند کاندیدا، که می‌تواند از کنترل خارج شده و باعث عفونت سیستمیک شوند را افزایش دهد. با حذف قندهای تصفیه شده، شربت، سودا و نوشیدنی مصنوعی شیرین شده و خودداری از خوردن غذاهایی با گل گندم، نشاسته و نشاسته ذرت می‌توان از این عارضه جلوگیری نمود. درصد نسبتاً بالایی از اروپایی‌ها به گلوتن، ماده موجود در گندم آلرژی دارند. شواهد نشان می‌دهد که گلوتن ممکن است علایم کولیت اولسراتیو را تشدید کند.

درمان خانگی کولیت اولسراتیو

• خودداری از مصرف غذاهای تند، الکل و کافئین و نوشیدنی گازدار: الکل و نوشیدنی‌های حاوی کافئین روده را تحریک می‌کند و می تواند اسهال را بدتر کند و نوشیدنی‌های گازدار اغلب مولد گاز هستند.
  • وعده‌های غذایی کوچک: با تغییر رژیم غذایی به پنج یا شش وعده غذایی کوچک در روز به جای دو یا سه وعده بزرگتر احساس بهتری در فرد ایجاد می‌شود.

درمان خانگی کولیت اولسراتیو

• نوشیدن مایعات فراوان: آب بهترین مایع نوشیدنی برای افراد و به میزان فراوان است. حذف کلر و دیگر مواد محرک موجود در آب آشامیدنی عمومی گاهی اوقات می تواند کسانی را که از این بیماری التهابی روده، کولیت اولسراتیو رنج می‌برند را بهبود بخشد.
  • مصرف مولتی ویتامین: به دنبال اسهال و سوء‌جذب مزمن ناشی از کولیت اولسراتیو، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری التهابی روده به سرعت دچار کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند. میزان دقیق آن به صورت فردی تعیین می‌شود. در صورت کاهش وزن و سوء‌تغذیه باید تحت نظر پزشک مکمل و ویتامین مصرف نمود. کمبود آهن و فولات و کمبود ویتامین B12 باید شناسایی و درمان شود. ویتامین سی اضافی نیز باید در نظر گرفته شود، اما نه در مقادیر زیاد که می‌تواند باعث تحریک روده بزرگ گردد. مکمل‌های غذایی برای حفظ رشد مطلوب و رشد جنسی کودکان و نوجوانان در حال رشد مبتلا به کولیت اولسراتیو مورد نیاز است.
  • مصرف مکمل پروتئین: در صورت ابتلای طولانی مدت به کولیت اولسروز پیشنهاد می‌شود از پودر پروتئین برای اصلاح هر گونه کمبود اسید آمینه استفاده شود. مصرف حدود ۱۵ گرم (که کمی بیش از یک نیم اونس) سه بار در روز کافی است.
  • نیکوتین: مطالعات متعدد نشان داده‌اند که نیکوتین ممکن است به درمان کولیت اولسراتیو فعال کمک کند. هنوز مشخص نیست که چه مدت و چگونه نیکوتین می‌تواند به جلوگیری شعله‌ور شدن علایم کمک کند. به احتمال زیاد ترک سیگار باعث بدتر شدن بیماری خواهد شد اما به دلیل مضرات دیگر این ماده سمی از آن به عنوان درمان استفاده نمی‌شود.

درمان خانگی کولیت اولسراتیو

• پروبیوتیک: از آن‌جا که نقص سیستم ایمنی بدن یکی از علل کولیت اولسراتیو است، افزایش عملکرد آن با کمک مصرف غذاهای پروبیوتیک نه تنها به تسکین علایم بلکه شروع درمان کمک می‌کند. بنابراین مصرف مواد غذایی تخمیری مانند ماست، سبزیجات ترشی مانند ترشی و چغندر ترشی و سبزیجات تخمیری مانند کلم ترش می‌تواند مفید باشد. غذاهای پروبیوتیک به تولید باکتری‌های خوب در روده بزرگ و جذب بهتر مواد مغذی و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. همچنین با حفظ فلور میکروبی طبیعی در روده پاسخ‌های التهابی مضر را کاهش می‌دهد و به حفظ بهبودی کمک می‌کند.
  • بروملین (آنزیمی که موجب شکسته شدن پروتئین ها) با قدرت ضد التهابی قوی می تواند به آرام کردن روده بزرگ کمک کند. همچنین مشخص شده که از اتصال باکتری اشرشیا کلای و عفونت ناشی از آن جلوگیری کند. به سادگی با گرفتن دو قرص بروملین با هر وعده غذایی می‌توان به رفع علایم کولیت اولسروز کمک کرد.
  • روغن کبد ماهی: روغن کبد ماهی دارای سابقه روشنی برای درمان انواع بیماری‌هاست. مطالعات نشان داده که این روغن ممکن است در درمان کولیت اولسراتیو نیز مناسب باشد. دوز توصیه شده برای مصرف روزانه آن تا ۵۰۰ میلی‌گرم است. تحقیقات تأیید می کند که اسیدهای چرب امگا ۳ در روغن کبد ماهی به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب روده بزرگ کمک می‌کند.
  • کاهش مصرف لوبیا، نخود فرنگی و حبوبات، میوه‌های خشک، غذاهایی حاوی گوگرد و یا سولفات، گوشت، آجیل و کره مغزها، ذرت بو داده و محصولاتی که دارای سوربیتول (مانند آدامس‌های بدون قند و آب نبات) هستند نیز در کنترل علایم مؤثر است.
  • خودداری از مصرف داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی: برخی از داروها مانند داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی (NSAIDs) با تشدید کولیت اولسراتیو در ارتباط هستند. قبل از استفاده از NSAID در صورت ابتلا به کولیت اولسراتیو با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه تنش و استرس منجر به کولیت اولسراتیو نمی‌شود اما در زمان فعال بیماری می‌تواند علایم فرد را تشدید کند. استرس عاطفی به شدت با کولیت اولسراتیو در ارتباط است. برای کمک به کنترل استرس باید این تغییرات را در سبک زندگی ایجاد نمود:

• ورزش: ورزش یکی از عوامل مهم در درمان کولیت اولسراتیو است. ورزش منظم و حتی فعالیت‌های خفیف بدنی می‌تواند به کاهش استرس ( یک علت ریشه ای این بیماری التهابی )، از بین بردن افسردگی و عملکرد طبیعی روده کمک کند.
  • یوگا و مدیتیشن: این ورزش‌ها به کاهش استرس و تنش عضلانی، تحریک هضم غذا، افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و با کاهش ضربان قلب فرد را آرام می‌سازند. هدف از آن‌ها ورود فرد به یک حالت آرامش خاطر برای کنار آمدن با استرس است. آرامش یک عنصر حیاتی در مبارزه با کولیت اولسراتیو است به این صورت که با آرام نمودن بدن و اجازه می‌دهد تا هضم غذا راحت‌تر اتفاق بیفتد. مدیتیشن، کشش و شیوه‌ی تنفس می‌تواند به بهبود گردش خون، تنظیم سیستم گوارشی و نگه داشتن بدن در حالت مبارزه نیز کمک کند.
  • ماساژ: تحریک پا، دست، و گوش و تلاش با تحت تأثیر قرار دادن قسمت‌های مختلف بدن نیز می‌تواند‌ در حفظ آرامش و کنترل استرس مؤثر باشد.

علاوه بر نکات گفته شده در درمان خانگی کولیت اولسراتیو در موارد شدید پیشرفت بیماری بهترین و سریع‌ترین راه برای بهبود کولیت زخمی رفتن بر روی رژیم غذایی مایع عنصری به منظور استراحت روده و از بین بردن هر گونه مواد غذایی که باعث التهاب و ترویج عفونت در دستگاه گوارش می‌شود، است. داشتن رژیم غذایی مایع عنصری نیز ایده خوبی است، اگر فرد دچار سوء تغذیه و یا کم وزنی شده باشد و یا در حال خونریزی روده، انسداد روده، تنگی روده بزرگ و یا انسداد باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.