علایم و نشانه‌های بیماری کولیت اولسراتیو

کولیت اولسراتیو یک بیماری بسیار منحصر به فرد است و علایم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. علایم بیماری کولیت اولسراتیو از خفیف تا شدید متغیر و همچنین ممکن است در طول زمان تغییر کند. در برخی از افراد نیز برای مدت زمان طولانی باقی می‌ماند، در حالی که در برخی دیگر مکرر عود می‌کند. علایم رایج بیماری کولیت اولسروز شامل خونریزی از رکتوم، درد شکم و اسهال است، اما یک طیف گسترده ای از علایم در بیماران مبتلا به این بیماری وجود دارد. تنوع علایم بیماری کولیت اولسراتیو نشان‌دهنده تفاوت در شدت بیماری (مقداری از کولون و رکتوم که ملتهب است) و شدت التهاب است. شدت علائم بسته به مقدار مقعد و روده ملتهب و شدت التهاب متفاوت است. در برخی افراد تأثیر قابل توجهی در زندگی روزمره ایجاد می‌شود. به طور کلی، بیماران مبتلا به التهاب محدود به رکتوم و قسمت کوتاهی از روده بزرگ مجاور به راست روده علایم خفیف‌تر و یک پیش آگهی بهتر از بیماران مبتلا به التهاب گسترده‌تر از روده بزرگ دارند. بیماران مبتلا به UC عمدتاً از این علایم شکایت دارند، شامل:

• مدفوع مکرر؛
  • ترشح مخاطی از مقعد؛
  • گرفتگی شکم و زورپیچ (گاهی اوقات)؛
  • خستگی؛
  • خونریزی از رکتوم: این بیماری معمولاً باعث اسهال خونی و مخاطی است. همچنین ممکن است فرد درد رکتوم و نیاز فوری برای خالی نمودن روده خود داشته باشد؛
  • درد شکم: اغلب به صورت دل درد است. شکم فرد ممکن است در هنگام لمس دردناک شود؛
  • کم آبی شدید بدن (در موارد شدید، به خصوص در افراد مسن)؛
  • اسهال یا فوریت رکتوم: در برخی افراد ممکن است اسهال ۱۰ تا ۲۰ بار در روز تکرار شود. تمایل به رفتن به توالت ممکن است فرد را از خواب شبانه بیدار کند؛
  • یبوست: این علامت بسته به بخشی از روده بزرگ که تحت تأثیر قرار گرفته است با احتمال کمتری نسبت به اسهال بروز می‌کند؛
  • احساس ناخوشی یا تب: در موارد شدید، تب یا علایم دیگر عمومی بدن ظاهر می‌شود؛
  • از دست دادن اشتها و کاهش وزن: علایمی مانند اسهال و کم اشتهایی، می‌‌تواند به کاهش وزن منجر شود؛
  • کم خونی (کاهش سطح سلول های قرمز خون): برخی از افراد به دلیل سطوح پایین آهن ناشی از مدفوع خونی یا التهاب روده دچار کم‌خونی می‌شوند.

در صورت ابتلا به کولیت برق‌آسا علایم به این صورت است:

• اسهال شدید و گرفتگی عضلات؛
  • تب؛
  • افزایش تعداد گلبول‌های سفید خون؛
  • اتساع شکم.

کودکان ممکن است علایم مشابه بزرگسالان داشته باشند. همچنین ممکن است، کودکان مبتلا به این بیماری بدون نشانه از وجود بیماری تا دوران بلوغ رشد کنند و پس از آن علایم بیماری را نشان دهند. البته بیماری‌های بسیار دیگری مانند بیماری کرون، دیورتیکولیت، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و سرطان روده بزرگ علایم مشابه به کولیت اولسروز دارند که نیاز به تشخیص افتراقی خواهند داشت.
برخی از افراد ممکن است برای هفته‌ها یا ماه‌ها علائم بسیار خفیف، یا اصلاً هیچ نشانه‌ای نداشته باشند، به صورتی که تصور کنند بهبود یافته‌اند، ولی پس از گذراندن آن دوره، بیماری شعله‌ور شده و با علایم سختی عود خواهد کرد. ممکن است در مرحله‌ی شعله‌ور شدن بیماری، برخی از بیماران نشانه‌هایی در جای‌های دیگر از بدن خود به صورت خارج روده‌ای تجربه کنند. این علایم خارج روده‌ای شامل:

• مفاصل دردناک و متورم در مچ پا و دست، زانو، ستون فقرات و آرنج (آرتریت)؛
  • زخم‌های دهانی؛
  • اختلال کبد و صفرا؛
  • قرمزی، تورم و دردناکی نواحی از پوست به خصوص ساق پا؛
  • تحریک چشم و قرمزی آن، تاری دید، ترس از نور و پرخونی ملتحمه.

در موارد بسیار شدید کولیت زخمی که به صورت تخلیه‌ی بیش از شش بار یا بیشتر در روز تعریف می‌شود، نشانه‌های بیشتری ممکن است بروز کند شامل:

• تنگی نفس؛
  • ضربان قلب سریع یا نامنظم؛
  • درجه حرارت بالا (تب شدید)؛
  • آشکار شدن وجود خون در مدفوع.

اگرچه هیچ علت مشخصی برای شعله‌ور شدن بیماری کولیت اولسراتیو وجود ندارد اما به احتمال فراوان استرس به آن کمک می‌کند.

کاربر گرامی پرسش خود را از طریق فرم زیر ارسال فرمایید، بین 24 تا 48 ساعت آینده پاسخ داده خواهد شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

• اقای دکتر سلام من چند وقت هست که احساس میکنم چیزی داخله گلومه مثله باد گلو همیشه هست خیلی اذیت میشم ایا ربطی به بیماری ای بی اس یا روده داره؟؟؟