مراقبت های بعد از عمل جراحی هموروئید یا بواسیر

مراقبت های بعد از درمان بواسیر

جراحی هموروئید یکی از روشهای درمان بواسیر است که بسیاری از افراد با آن آشنا نیستند. بیشتر افراد به دلیل مشغله های روزانه در ابتدای آغاز درمان می پرسند که بعد از عمل بواسیر چند روز باید استراحت کرد؟ در این مطلب با مطالعه درباره روشهای مراقبتی بعد از انجام این عمل جراحی، نحوه استراحت و تغذیه به طور کامل آشنا خواهیم شد.

جراحی هموروئیدکتومی چیست؟

هموروئیدکتومی یا جراحی هموروئید یکی از روش های پرکاربرد برای درمان این بیماری است. هموروئید یا بواسیر شایع ترین بیماری در ناحیه مقعد است. این بیماری با تورم و گشاد شدن عروق در ناحیه مقعد ایجاد می شود. بواسیر با علائمی مثل درد، خارش و سوزش، خونریزی، خون در مدفوع و … نمایان می شود. اغلب این علائم با درمان های خانگی، درمان گیاهی بواسیرو درمان دارویی یا مصرف پماد آنتی هموروئید برطرف می شوند، اما در برخی موارد بیماری به حدی پیشرفت کرده که لازم است از درمان های تهاجمی تری برای از بین بردن بواسیر استفاده نمایید. یکی از درمان های تهاجمی هموروئیدکتومی است.

هموروئیدکتومی شامل استفاده از تیغ جراحی برای از بین بردن بافت هموروئیدی است. در صورتی که بعد از انجام جراحی نسبت به زخم جراحی و وضعیت سلامت خود توجه نکنید، احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد. علاوه بر آن این شیوه دارای معایبی چون برخوردار بودن از دوره نقاذهت طولانی، درد، خونریزی و نیاز به بخیه بوده و نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.

عکس هموروئید بعد از عمل
عکس هموروئید بعد از عمل را مشاهده می کنید که پزشک با ایجاد برش، توده همورئید را با استفاده از تیغ برمی دارد.

روشهای مراقبت بعد از جراحی هموروئید

جراحی هموروئید کتومی همانطور که گفته شد، به وسیله تیغ جراحی صورت گرفته و موجب ایجاد برش می گردد. از این رو بیمار بعد از انجام آن می بایست شیوه برخی از راهکارهای مراقبت بعد از جراحی هموروئیدکتومی که در ادامه بازگو کرده ایم را رعایت نماید.

مصرف فیبر

اغلب بیماران بعد از جراحی به خصوص جراحی هموروئید دچار یبوست می شوند. یبوست موجب خروج مدفوع سفت شده و می تواند آسیب جدی به مقعد وارد آورد. بهترین راهکار برای جلوگیری از یبوست مصرف فیبر کافی است. فیبر ماده ای مغذی و مفید است که در روده انسان قابلیت هضم و جذب را ندارد و تجمع می کند.

فیبر مقدار زیادی آب به خود جذب کرده و با افزایش حجم مدفوع به درمان و رفع یبوست کمک می کند. از خوراکی های دارای فیبر می توانیم به انواع میوه ها، سبزیجات و غلات اشاره کنیم.

آب کافی

آب در همه حالت برای حفظ سلامتی بدن مفید است. مصرف آب کافی می تواند هر چه سریعتر سموم را از بدن خارج کرده و با درمان یبوست به بهبود بیماری بواسیر نیز کمک نماید. میزان آب مصرفی برای هر فرد در طول روز ۸ الی ۱۰ لیوان تعیین شده است.

عکس مراقبت های بعد از عمل بواسیر

تعویض پانسمان

لازم است در طول دوره نقاهت پس از عمل بهداشت را به میزان بیشتری رعایت نمایید. البته منظور از رعایت بهداشت، زیاده روی در شستشوی مقعد نیست. تعویض مرتب پانسمان یکی از راهکار هایی است که می تواند به جلوگیری از عفونت کمک نماید. البته بهتر است، تعویض پانسمان توسط پزشک و یا پرستار انجام شود.

مصرف دارو

معمولاً پزشک بعد از جراحی مصرف داروهایی مانند انواع مسکن و آنتی بیوتیک را به منظور کاهش درد و جلوگیری از عفونت تجویز می کند. بیمار باید مطابق دستور پزشک داروها را مصرف نماید.

حمام سیتز

حمام سیتز یا همان نشیمنگاه به منظور جلوگیری از عفونت زخم و کمک به ترمیم سریع آن تجویز می شود. این حمام شامل قرار دادن ناحیه باسن و ران ها در آب نسبتاً گرم است. این امر با افزایش گردش خون در ناحیه مقعد به درمان بواسیر کمک می نماید. برای افزایش تاثیر پذیری می توانید به آب حمام سیتز مقداری نمک اپسوم و یا جوش شیرین بیافزایید.

درمان بواسیر تنها با لیزر یک روش آسان و بی خطر می باشد و دیگر شیوه های درمانی نیازمند گذراندن دوره نقاهت یا مراقبت های بعد از جراحی هستند.

کمپرس یخ

یکی از راهکارهای کاهش درد بیمار بعد از جراحی هموروئیدکتومی، استفاده از کمپرس یخ است. این روش می تواند بعد از جراحی که معمولاً بیماران درد زیادی دارند، به کاهش و درمان فوری درد بواسیر کمک نماید. برای جلوگیری از آسیب به زخم، یخ را مستقیماً بر روی زخم قرار ندهید، بلکه آن را درون کیسه فریزر قرار داده و در حوله بپیچید و سپس برای چند دقیقه بر روی زخم قرار دهید.

مراقبت از زخم

مراقبت از زخم بعد از جراحی اهمیت بسیاری در عفونت، درد و عود مجدد بیماری دارد. برای این منظور باید ضمن رعایت بهداشت و استفاده از لباس های مناسب با الیاف طبیعی، فشاری زیادی به ناحیه آسیب وارد نشود. به همین جهت از نشستن بر روی سطوح سخت اجتناب نمایید. بهتر است برای نشستن از بالش های طبی یا دوناتی شکل کمک بگیرید.

بعد از عمل بواسیر چه بخوریم؟

به طور کلی انجام هرگونه عمل نیاز به برخی مراقبت ها و رعایت های تغذیه ای دارد که بی شک عمل بواسیر نیز از آن دسته می باشد. بعد از عمل بواسیرمی بایست جهت بهبود فرایند درمانی از خوررن برخی غذاها پرهیز و برخی را به رژیم غذایی خود اضافه کند.

برخی از باید ها و نباید های بعد از عمل بواسیر عبارت اند از:

  • از سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنید
  • از مصرف غذاهای فست فود، حاوی ادویه فراوان و غذاهای نیمه آماده خود داری کنید
  • نشویدن آب را فراموش نکنید
  • غلات، حبوبات، و غذای خانگی استفاده کنید
  • مصرف میوه های تازه را اصلا فراموش نکنید

بیشتر بخوانید: چه بخوریم تا بواسیر از بین برود؟

دوران نقاهت پس از عمل چند روز است؟

انجام عمل بواسیر به شیوه سنتی و نه با لیزر، دوران نقاهت طولانی تری نسبت به انجام لیزر دارد. از آنجایی که این روش با استفاده از تیغ جراحی و ایجاد برش می باشد، دوران نقاهت بعد از عمل بواسیر معمولا ۲ هفته به طول می انجامد که نیاز مند استراحت کامل فرد می باشد. البته که این نکته را به خاطر داشته باشید اگر بیمار پس از عمل دچار عفونت شود، ممکن است پروسه درمان و از بین بردن عفونت طولانی تر باشد.

سوالات شما

6 دیدگاه ها
Inline Feedbacks
View all comments
صادق نژاد

۳ماه پیش جراحی بواسیر انجام دادم اما نمیدونستم انقدر قراره عذاب بکشم تمام مراحل مراقبت بعد از جراحی بواسیرو هم انجام دادم اما همچنان سوزش و درد دارم چیکار کنم خوب شم توروخدا خسته شدم

اصغری

سلام آقای دکتر من۳ماه پیش جراحی هموروئید کوتومی انجام دادم اما همچنان بعد از دستشویی رفتن درد و خونریزی دارم چه راهی برای از بین بردن این علائم پیشنهاد می دین؟

مهسا

سلام من عمل هموروئید داشتم تمام این موارد رو هم رعایت میکنم ولی دچار تکرر ادرار و سوزش شدم. ممکنه مربوط باشه؟

تلفن : 00 - 000
تماس اینستاگرام