عکس گوشت اضافه و زائده مقعدی، علت و درمان خانگی

عکس گوشت اضافه مقعدی

گاهی برخی افراد علائمی چون زائده یا گوشت اضافه مقعدی در ناحیه مقعد احساس نموده که نشان از وجود یک بیماری هستند. در این مطلب با انواع بیماری های مقعدی که سبب بروز گوشت اضافه مقعدی می شوند، علتها و علائم این عارضه و روش درمان گوشت اضافه مقعد را مطالعه خواهیم نمود.

گوشت اضافه مقعدی چیست؟

گوشت اضافه مقعدی که به آن زائده مقعدی نیز گفته می شود، از عارضه های رایجی است که ممکن است برای تمام افراد از سنین خردسال تا کهنسال به وجود بیاید. افراد معمولا زمانی که خود را لمس میکنند، متوجه این زائده می شوند. گوشت اضافه در مقعد معمولا با روشهای درمانی به راحتی برطرف می شود. این زائده های گوشتی اکثرا بی خطر بوده و سرطانی نیستند. ولی ممکن است نشانه ای از یک بیماری نشیمنگاهی مانند بواسیر (هموروئید)، شقاق، فیستول و… باشند. در ادامه این عارضه را از هر نظر بررسی می کنیم.

علائم

نسبت به دلایلی که ذکر شد، ممکن است هر فرد نسبت به علت ابتلا خود به گوشت اضافه مقعدی، علائم مختلفی را تجربه کند. البته که این نکته را به خاطر داشته باشید که علائم بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی زنان و مردان تقریبا یکسان بوده و تفاوتی درعلائم آنها وجود ندراد.

بنابراین بارز ترین نشانه ها و علائم گوشت اضافه مقعدی عبارتند از:

• برآمدگی متورم در ناحیه مقعد
  • بافت و جنسی بسیار نرم (کمی نرم تر از جنس پوست مقعد)
  • سوزش، خارش و التهاب
  • رنگ گوشتی و معمولا صورتی تیره
  • ترشح مقعدی

علت گوشت اضافه مقعدی زنان و مردان

پوست مقعد نسبت به دیگر قسمت های بدن حساس تر بوده و به دلیل شل بودن و افتادگی آسیب پذیر تر است. در نتیجه ممکن است به دنبال یبوست افراد این عارضه را تجربه کنند.  ولی به طور کلی دلایل و بیماری های مقعدی مختلفی در پیش آمدن گوشت اضافه مقعدی نقش دارند. که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

عکس گوشت اضافه مقعدی ناشی از هموروئید
عکس گوشت اضافه مقعدی که مشاهده می کنید، دراثر ابتلا به هموروئید، شقاق و اسکین تگ به وجود آمده است.

شقاق یا فیشر (زخم مقعدی)

شقاق یا فیشر یکی از بیماریهای رایج نشیمنگاهی است. این بیماری به دلیل وارد شدن فشار به دریچه مقعد و یبوست مزمن در داخل کانال رکتوم یا خارج از آن به وجود می آید. زمانی که فرد برای درمان آن از روشهای پزشکی اقدام نکند، زخم خود به خود جوش خورده و زائده ای به شکل گوشت اضافه از آن بیرون می زند. این تکه گوشت کوچک در صورت عدم درمان، در ناحیه مقعد باقی می ماند. خارش سوزش مقعد و خونریزی در اثر خاریدن زخم، از علائم شایع شقاق هستند.

بواسیر یا هموروئید

بواسیر و گوشت اضافه مقعدی دو نمونه از عارضه هایی هستند که به طور مکرر با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. زیرا بواسیر (هموروئید) نیز به صورت برجسته در داخل یا خارج از کانال رکتوم بر اثر ملتهب شدن سیاهرگ ها به وجود می آید. به همین دلیل زمانی که فرد آن را لمس می کند، ممکن است با زائده مقعدی اشتباه بگیرد. در صورتی که علائم هر یک از این دو عارضه را بدانید، دیگر این اتفاق نمی افتد.

عکس گوشت اضافه مقعدی
عکس گوشت اضافه مقعد را که مشاهده میکنید، نمونه ای از نوع حاد این بیماری می باشد که تنها با لیزر قابل درمان است.

رابطه مقعدی

آیا رابطه مقعدی باعث گوشت اضافه میشود؟ در پاسخ به این سوال برخی عزیزان باید گفت بله؛ رابطه از پشت عوارض بسیاری به همراه دارد که به وجود آمدن گوشت اضافه در مقعد یکی از آنها می باشد. اگر این کار به صورت مکرر انجام شود، عضلات اسفنکتر مقعد و کانال رکتوم آسیب دیده و فرد دچار بی اختیاری در دفع می شود. رابطه مقعدی به غیر از احتمال ابتلا به گوشت اضافه، ابتلا به بواسیر را نیز افزایش می دهد.

زگیل تناسلی مقعدی

زگیل تناسلی یکی دیگر از بیماریهای نشیمنگاهی و رایج بین افرادی است که دارای شرکای جنسی متعددی هستند. این زگیل ها، زائده های کوچکی هستند که در اطراف و کانال مقعد، واژن و آلت تناسلی مردان رشد می کنند. زگیل مقعدی بعضا با گوشت اضافه مقعدی به اشتباه گرفته می شوند و فرد نیاز به معاینه پزشک دارد.

بارداری

زنان باردار نسبت به دیگر افراد، بیشتر مستعد ابتلا به بیماریهای نشیمنگاهی هستند. طبق آمار بیش از نیمی از زنان حامله به طور شایع در دوران بارداری به بواسیر، شقاق یا یبوست مبتلا می شوند. زخم ناشی از این بیماری های معمولا منجر به ایجاد بیرون زدگی گوشت اضافه مقعدی زنان می شود.

گوشت اضافه مقعدی در اثر اسهال و یبوست

همانطور که میدانید، مدفوع انسان دارای ماهیت اسیدی بوده و هنگامی که یک فرد دچار اسهال می شود، دفع رقیقی دارد. به دلیل حساس شدن پوست در نتیجه فرد دچار سوزش یا زخم در نشیمنگاه می شود که در موارد مزمن زائده ای اضافی در آن قسمت ایجاد می شود.

در مقابل زمانی که فرد دچار ابتلا به یبوست می شود، دچار خشکی مدفوع شده و اجابت مزاج سختی دارد؛ بنابران می توان گفت یبوست و اسهال دوعامل ابتلا به گوشت اضافه مقعد هستند که با ایجاد فشار به دیواره و دهانه مقعد، فرد را دچار گوشت اضافه مقعد می کنند.

بیشتربخوانید: درمان یبوست

بیماری کرون

کرون یکی از بیماریهای التهابی روده می باشد که مربوط به دستگاه گوارش بوده و اغلب بدون دلیل خاصی به وجود می آید. از عوارض بیماری کرون می توان به یبوست و اسهال اشاره کرد. همانطور که پیشتر ذکر کردیم این دو عارضه از دلایل ایجاد زائده گوشتی در مقعد هستند.

مشاوره با کارشناسان

اگر این نشانه ها را تجربه کردید، می توانید برای انتخاب راه درمان با مشاوران ما در واتساپ تماس بگیرید.

تشخیص گوشت اضافه مقعدی

همانطور که در ابتدا هم ذکر کردیم، افراد با لمس مقعد خود، می توانند به راحتی آن را تشخیص دهند یا در صورت شک در تشخیص، به پزشک مراجعه کنید. زیرا او طی یک معاینه فیزیکی ساده می تواند بیماری شما را تشخیص دهد. اگر فرد دچار شرایط خاص مانند خونریزی و التهاب باشد، پزشک معمولا از روشهای پیشرفته تر مانند بیوپسی (نمونه برداری)، سیگموئیدوسکوپی و آندوسکوپی استفاده می کند که مطمئن شود به بیماری های روده و گوارش مبتلا نشده اید.

روشهای درمان گوشت اضافه مقعد

درمان گوشت اضافه مقعد به روشهای مختلفی چون لیزر، عمل جراحی امکان پذیر است. در این میان تنها برخی روشهای خانگی به منظور کاهش علائم وجود دارند که برخی افراد در مراحل اولیه ابتلا به بیماری می توانند از آنها کمک بگیرند. در غیر این صورت و حاد شدن بیماری فرد می بایست از روشهای دیگری چون لیزر کمک بگیرد.

درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر

بهترین و آسان ترین راه برای از بین بردن گوشت اضافه مقعد، درمان با لیزر CO2 می باشد. طی این روش درمان، مراجعه کننده به هیچ عنوان درد و سوزشی را حس نمی کند. به علاوه به صورت سرپایی درمان شده، بدون بیهوشی است و می تواند از روز خود استفاده کند.

از مزیت های درمان گوشت اضافه مقعد با لیزر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• لیزر بدون خونریزی و درد انجام می شود.
  • احتمال آسیب به عضلات اسفنکتر مقعد در عمل با لیزر صفر است.
  • برش لیزر نسبت به برش تیغ جراحی جزئی بوده و پس از یک الی دو هفته کاملا خوب می شود.
  • محل برداشتن زائده در عمل با لیزر پس از بهبودی مشخص نمی شود.
  • امکان عود پس از درمان با لیزر وجود نداشته و تقریبا صفر است.
درمان گوشت اضافه مقعد

هزینه لیزر گوشت اضافه مقعد

هزینه مورد نیاز برای درمان یک بیماری یکی از بخش های مهم درمان به شمار می رود؛ هزینه درمان گوشت اضافه مقعدی با لیزر به عوامل متعددی از جمله؛ محل قرار گرفتن زائده، اندازه آن، میزان حاد یا خفیف بودن و کلینیکی که برای درمان به آن مراجعه می کنید بستگی دارد. البته این نکته را فراموش نکنید که لیزر ارزانترین روش درمان گوشت اضافه مقعد می باشد که با کمترین عوارض و دوران نقاهت هرگونه گوشت اضافه مقعد را درمان می کند.

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بواسیر با لیزر

عمل جراحی

عمل جراحی شامل برش گوشت و در صورت نیاز بخیه زدن قسمت اسکار می باشد. درست است که عمل جراحی یکی از روشهای قطعی برای درمان می باشد، ولی مراجعه کننده باید احتمال آسیب به عضلات مقعد و بی اختیاری در دفع مدفوع را هم در نظر داشته باشد.

درمان خانگی گوشت اضافه مقعدی+ طب سنتی

باید این را بدانید که طبیعتا زائده گوشتی که از مقعد شما آویزان شده، به هیچ عنوان با دارو، عسل، سیر و سرکه و روشهای درمان گوشت اضافه مقعدی با طب سنتی و چیزهایی از این قبیل از بین نمی رود! پس با استفاده از این دسته محصولات ، شما فقط وضعیت زائده و زخم را ممکن است بدتر کنید و دچار خارش یا سوزش شوید. پس پیشنهاد می کنیم بدون مشورت با پزشک به صورت سر خود از دارویی استفاده نکنید.

ناشناس

سلام من مدت طولانی می‌شود که یک گوشت اضافی نرم در معقدم دارد در ابتدا اذیت نمی کرد چند وقت است که کمی خارش درد و خون ریزی هم می کند چی کار کنم لطفا پاسخ دهید

محمد

سلام خسته نباشید برای اینکه گوشت اضافه مقعد رو بدون جراحی بشه درمان کرد باید چیکار کنیم؟

ناشناس

گوشت اضافه مقعد دراوردم برایش چه پمادی بخرم؟

بشیر

سلام ، من احساس میکنم که مقعدم (باز) ( گشاد) شده و باد به راحتی بدون کنترل خارج میشه ، چکار کنم که پس مثل قبل بتوانم باد را در مقعد کنترل کنم و مقعدم کوچک بشه؟

بشیر

سلام ، مقعدم احساس میکنم که باز شده از حالت نرمالی اش چون باد به راحتی بدون کنترل خارج میشه خیلی ناراحت کننده س برام چکار کنم که کمی جمع بشه مثل قبل؟

لاله

سلام من یه گوشت اضافه دارم دم مقعد که وقتایی که دستشویی میکنم فقط بیرون میاد

نقیبی

سلام وقت شما بخیر با توجه به مواردی که ذکر شده اگر کسی مقعدش گوشت اضافه داشته باشه باید حتما جراحی بشه؟ راه دیگه ای نیست که بره داخل؟

شهراد

پماد خوب برای گوشت اضافه مقعد چی بزنیم؟

منصوره

سلام آقای دکتر خسته نباشید ممکنه بفرمایید برای گوشت اضافه مقعد که خیلی سوزش و خارش داره باید چکیار کنیم؟ من خیلی وقته دچار این مشکل شدم

تی تی

من چند وقته که یه گوشت اضافه میبینم دم مقعدم هیچ کاری نداره نه درد سوزش ولی بدم میاد اونطوری باید چیکار کنم