بواسیر خونی – علائم و روش های درمان پزشکی و خانگی

بواسیر که با نام علمی هموروئید هم شناخته می شود از شایع ترین بیماری های مقعدی است که افراد در هر سنی می توانند به آن دچار شوند . این بیماری در اثر تورم و التهاب رگ های ناحیه ی مقعد به وجود می آید .

در ناحیه ی مقعد مویرگ ها و رگ های خونی فراوانی قرار گرفته اند که بسیار پرخون و انعطاف پذیرند . گاهی این مویرگ ها  و رگ ها در اثر عوامل متعددی از جمله یبوست در معرض فشار و کشیدگی بیش از اندازه قرار می گیرند . در نتیجه رگ ها دچار کشیدگی ، تورم ، التهاب ، از هم گسیختگی و پارگی می شوند و بیماری بواسیر به وجود می  آید.

یکی از عواملی که در ایجاد بیماری بواسیر به عنوان یک عامل مهم شناخته شده است یبوست است . در هنگام یبوست اجابت مزاج به سختی صورت می گیرد . از این رو خروج مدفوع سخت و سفت می تواند فشار زیادی را به رگ های دیواره ی مقعد وارد کند و آنها را در معرض کشش شدید قرار می دهد . به همین دلیل رگ ها دچار آسیب و التهاب می شوند  .

بواسیر درجات مختلفی دارد و بسته به میزان آسیبی که به رگ ها وارد شده است و میزان و شدت علائم می تواند درجات آن را تعیین کرد . گاهی بواسیر در حد بسیار خفیف است و بیمار هیچگونه علائم و نشانه های خاصی مبنی بر درد ، سوزش و خونریزی احساس نمی کند . اما گاهی میزان و شدت آسیبی که به رگها وارد شده است بسیار بالاست و علائم و نشانه های زیادی برای بیمار به وجود می آید که خونریزی از بارز ترین آنهاست .

بواسیر خونی

بواسیر خونی نوعی از بواسیر است که بیمار با خونریزی بسیار زیادتری نسبت به موارد دیگر بواسیر مواجه است و به دنبال اجابت مزاج یا گاهی در مواقع عادی با خونریزی زیادی از مقعد خود روبرو می شود . این نوع بواسیر می تواند بسیار خطرناک باشد  بیمار را در معرض کم خونی و فقر آهن قرار دهد ازاین رو بیمار باید سریعا تحت درمان پزشکی فوری قرار بگیرد .

بواسیر خونی زمانی به وجود می  آید که رگ های ناحیه ی مقعد در اثر فشار و کشش شدید دچار آسیب و پارگی شدیدی شده اند و خونریزی به وجود آمده است.

انواع بواسیر خونی

بواسیر به دو نوع کلی تقسیم می شود :

بواسیر خارجی

در این نوع بواسیر مویرگ ها و رگ های قسمت خارجی مقعد دچار آسیب و کشیدگی می شوند . بیرون زدگی و خونریزی از شایع ترین علائم این نوع بواسیر است . در این حالت از بواسیر بیمار با درد بیشتری مواجه خواهد شد .

انواع بواسیر خونی

بواسیر داخلی

این نوع بواسیر در نواحی داخلی مقعد و در ۴ سانتی متر انتهایی روده بزرگ اتفاق میفتد . این نوع بواسیر علائم و نشانه های کمتری دارد و معمولا خونریزی آن از نوع داخلی است که بیمار در اغلب موارد متوجه آن نمی شود .

علائم بواسیر خونی

بیماری بواسیر از بیماری های پرنشانه است و علائم و نشانه های آن به راحتی قابل تشخیص است .  البته باید بگوییم که سایر بیماری های گوارشی و مقعدی هم تا حد زیادی علائم و نشانه هایی مشابه با بیماری بواسیر دارند از جمله بیماری سرطان روده . از این رو بهتر است که در هنگام مشاهده ی هرگونه علامتی برای تشخیص و بررسی دقیق تر به پزشک متخصص مراجعه کنید .

علائم و نشانه های کلی بواسیر شامل موارد زیر است .

• دفع خون روشن به همراه دفع مدفوع یا پس از آن که می تواند به صورت بسیار خفیف باشد و گاها در مواردی بسیار شدید است . این خون به صورت جداگانه و به همراه مدفوع خارج می شود .
  • احساس درد در ناحیه ی مقعد که در هنگام اجابت مزاج می تواند شدت آن بیشتر شود.
  • احساس سوزش و خارش در ناحیه ی مقعد
  • وجود التهاب و تورم در اطراف  ناحیه ی مقعد
  • وجود زائده ها و بیرون زدگی های گوشتی در اطراف ناحیه ی مقعد
  • ترشح مخاط
  • خروج مواد لزج و چسبنده ی بی رنگ به هنگام دفع مدفوع
  • احساس دفع ناکامل مدفوع

راه های درمان بواسیر خونی

بواسیر خونی به علت اینکه باعث از دست رفتن خون زیادی می شود می تواند خطرات و مشکلات زیادی را به همراه خود داشته باشد از این رو درمان فوری آن از اهمیت زیادی برخوردار است .

برای درمان بواسیر خونی روش ها و تکنیک های درمانی متعددی وجود دارد . در یک تقسیم بندی کلی روش های خانگی و روش های پزشکی از مهم ترین درمان های شناخته شده برای درمان بواسیر خونی شناخته می شوند ولی از آنجایی که بواسیر خونی درجه ی پیشرفته تری از بیماری بواسیر است ممکن است درمان های خانگی پاسخ درمانی لازم را به دنبال نداشته باشند و با شکست مواجه شوند . از همین رو درمان های پزشکی برای درمان بواسیر موثر تر و قطعی ترند .

در میان درمان های پزشکی موثرترین و قطعی ترین روش درمانی ، درمان با لیزر است که بیشترین میزان موفقیت را به همراه دارد .

درمان های پزشکی بواسیر شامل موارد زیر است .

• درمان دارویی
  • درمان با لیزر
  • درمان با جراحی

داروی بواسیر خونی

تا به امروز داروی موثر و قطعی که بتواند به عنوان درمان قطعی بواسیر جایگزین سایر روش های درمانی شود کشف نشده است ولی برای بیمارانی که بواسیر آنها در مرحله ی اولیه قرار دارد و هنوز علائم و نشانه های آن پیشرفت زیادی نکرده است می توان با یک سری دارو ها از میزان علائم و نشانه های بیماری آنها کاست .

این داروها شامل موارد زیر است :

• آنتی بیوتیک ها
  • مسکن ها
  • ضد التهاب ها
  • ملین ها

هیچ کدام از داروهای فوق در درمان قطعی بیماری بواسیر نقشی ندارند .

درمان بواسیر خونی در طب سنتی

در طب سنتی روش ها و درمان های متعددی برای درمان بواسیر ذکر شده است . هدف از ارائه ی این روش های درمانی ، بهبودی سریع تر بیمار و عدم نیاز به مداخلات پزشکی است . بسیاری از افراد تمایل ندارند که بدن خود را به تیغ جراح بسپارند . از طرفی همه ی ما می دانیم که عمل جراحی بواسیر یکی از سخت ترین و دشوارترین عمل هاست که در کنار عوارض متعددی که بعد عمل جراحی برای بیمار به وجود می آورد با درد و خونریزی زیادی همراه است . در موارد زیادی هم بیماران پس از انجام عمل جراحی بواسیر شاهد بازگشت این بیماری بوده اند و رضایت چندانی از آن نداشته اند . هزینه های بالای جراحی هم بسیاری از افراد را از انجام آن منصرف می کند .

لیزردرمانی هم با اینکه از قطعی ترین و موثرترین روش های درمان بواسیر است ولی هزینه ی بالایی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد زمانی که به بیماری بواسیر متوجه می شوند ابتدا به روش های درمانی طب سنتی روی می آورند .

اثربخشی بالا و بی ضرر بودن بسیاری از روش های درمانی طب سنتی  بارها مورد تاکید اطبای طب سنتی قرار گرفته است و حتی حکیم بزرگ ابن سینا هم در موارد زیادی به آن اشاراتی داشته است .

شاید نتایجی که از طب سنتی گرفته می شود در طولانی مدت به دست بیاید و گاها در موارد زیادی هم این خط درمانی با شکست مواجه می شود ولی بزرگ ترین مزیتی که درمان های طب سنتی دارند بی عارضه بودن و بی خطر بودن این روش هاست که به سلامتی شما هیچ آسیبی نمی زند و باعث پیشرفت بیماری شما نخواهد شد .

طب سنتی طیف وسیعی از درمان ها ، اقدام ها و توصیه ها را در بر می گیرد که از نوع تغذیه تا سبک زندگی شما را شامل خواهد شد  . در ادامه با انواع روش های طب سنتی که برای درمان بواسیر معرفی شده است آشنا خواهیم شد .

درمان خانگی بواسیر خونی

درمان های خانگی متعددی برای درمان بیماری بواسیر وجود دارد . بسیاری از این روش ها را به آسانی می توان در منزل انجام داد . این روش های درمانی  در کاهش علائم و نشانه های بواسیر موثرند و می توانند تا حد زیادی در روند بهبودی بیمار و همچنین در راستای پیشگیری از بواسیر مفید باشند .

• نوشیدن آب فراوان در طول روز به میزان ۸ الی ۹ لیوان
  • انتخاب رژیم غذایی سرشار از فیبر مثل میوه ها و سبزیجات تازه