انواع عکس فیستول مقعدی برای تشخیص بهترین روش درمان

فیستول مقعدی یکی از انواع شایع بیماری های ناحیه مقعدی است. این بیماری به معنی اتصال غیرطبیعی مابین دو عضو از بدن است. در مورد فیستول مقعدی مجرای ایجاد شده قسمتی از کانال مقعد را به پوست اطراف مقعد متصل می کند. که این امر موجب می شود، آلودگی ها و عفونت های درون کانال مقعد به سطح پوست راه یابد. به همین ترتیب اگر به عکس فیستول مقعدی توجه نمایید متوجه  قرمزی اطراف زخم خواهید شد که از عفونت و التهاب زخم نشات می گیرد.

همان طور که در عکس فیستول مقعدی نیز مشخص است، انواع فیستول برحسب نوع عضله درگیر در بیماری تعیین می شود.

این بیماری در اثر عفونت درمان نشده و به دنبال بروز آبسه مقعدی ایجاد می شود. در واقع عفونت با پیشروی از سطح روده عبور کرده و تا سطح پوست امتداد می یابد. آبسه میتواند نشانه ای از یک عفونت ساده باشد و یا از بیماری های کمتر شایعی نظیر کرون، دیورتیکلیت و ….. نشات گیرد. این بیماری عفونی می تواند علائمی از  جمله خارش، سوزش، خونریزی، ترشحات بدبو، درد و …. را به همراه داشته باشد.

عکس فیستول مقعدی

عکس فیستول

درمان فیستول مقعدی با استفاده از روشهای خانگی و دارویی امکان پذیر نیست. زیرا تا به حال هیچ دارویی برای از بین بردن مجرای ایجاد شده کشف نشده است. البته مصرف داروها می تواند در کاهش التهاب و عفونت این بیماری به خصوص قبل از عمل جراحی موثر باشد. بهترین داروهای مناسب فیستول استفاده از مسکن ها برای کاهش درد و نیز مصرف آنتی بیوتیک برای بهبود عفونت است. قبل از مصرف داروهای خوراکی و موضعی با پزشک در این موارد مشورت نمایید.

راهکار درمان فیستول، عمل جراحی و روشهای تهاجمی است. در طی عمل جراحی مجرای فیستول برش داده می شود و محتویات آن خارج می شود و در نهایت بسته به نوع جراحی انجام شده برای فیستول ممکن است زخم با بخیه بسته شده و یا باز رها شود. در روش باز زخم دیر تر ترمیم شده و احتمال عفونت آن بیشتر است اما نتیجه بهتری را در ارائه میدهد. ممکن است بعد از عمل جراحی چندین ماه زمان برای بهبود کامل نیاز باشد.

یکی از راهکارهای درمان فیستول استفاده از روش vaaft است. این روش نیمه تهاجمی تاثیر بهتری در مقایسه با جراحی دارد.

بهترین راهکار برای درمان این بیماری استفاده از لیزر است. درمان فیستول با لیزر موجب میشود؛ بیمار بدون احساس درد و یا خونریزی عارضه خود را درمان نماید. در این روش به جای استفاده از چاقو از اشعه لیزر برای برش مجرای فیستول استفاده می شود. و پس از تخلیه کامل محتویات مجرای مانند روش قبل ممکن است زخم بخیه زده شده و یا باز رها شود. در ضمن این روش درمانی سرپایی انجام شده و نیازی به بستری شدن در بیمارستان را ندارد. از طرفی چون عفونت به طور کامل تخلیه شده احتمال عود مجدد بیماری و یا عفونت وجود نخواهد داشت.

هیچ راهکار قطعی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. تنها می بایست در صورت بروز آبسه برای درمان آن اقدام نمایید زیرا در غیر این صورت احتمال تبدیل آبسه مقعدی به فیستول وجود خواهد داشت.